Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 12. mai 2012

Min Bok 3 - Kapittel 24: Mer fra Terningmoen

Mer jeg husker fra Terningmoen, det er at jeg overhørte det, at lagfører Quigstad, (fra Oslo), på lag 1, prata om det, at han og noen kamerater, pleide å gå rundt i Oslo, og banke opp folk, i helgene.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Lagfører Warming, på lag 3, han prøvde å bli marinejeger, (eller noe sånt).

Og da babla 10 Torp, (fra Romerike muligens vel), om han, og sa at han ikke trodde at Warming hadde psyken, til å klare den opptaksprøven.

(Som vel inkluderte en helvetesuke, osv.).

Og Torp fikk ihvertfall rett i at Warming, (og også muligens Furuset og Andersen på lag 3 vel), kom tilbake igjen, uten å klare det, å bli jeger da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Randen, han slutta plutselig i Geværkompaniet, da han hadde igjen to-tre måneder, av tjenesten sin kanskje.

Og Warming, (lagføreren til Randen), fortalte meg det, at han trodde at Randen hadde hatt fått noen problemer med psyken, (eller noe).

Og jeg husker også at Randen oppførte seg litt rart der, like før han dimma.

For han sa til meg at det lukta sæd, på doen, på brakka vår, husker jeg, en gang som jeg skulle på do der, (må det vel ha vært).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, så spurte Øverland, Løvenskiold, Frydenlund, og noen andre Oslo-gutter vel, om jeg ville sitte på med dem, i en ganske liten bil, tilbake igjen til Oslo, (etter endt tjeneste, en fredag da).

Jeg kunne ikke takke nei til det, syntes jeg.

Men jeg hadde ikke lyst til å handle mat, i den litt kjedelige Prix-butikken, på Ellingsrudåsen da.

Så jeg ba dem om å slippe meg av, ved Furuset-senteret, sånn at jeg kunne handle noe mat, (Pizza Grandiosa osv. da, som jeg var glad i da, når det var helgeperm osv.), på Rema-butikken der da.

(Hvor Helene og Carmen, fra OBS Triaden, jobba, blant annet).

'Bor du her altså Ribsskog', sa Løvenskiold til meg, da jeg gikk ut av bilen, ved Furuset Senter der.

Jeg svarte 'ja', for jeg syntes ikke at jeg kunne svare nei, siden jeg jo bodde på Ellingsrudåsen, like ved, og siden jeg hadde bodd i Høybråtenveien, og tatt T-banen fra ved Furuset Senteret der, når jeg jobba i Norsk Hagetidend, osv., da.

(Men Løvenskiold var skikkelig nedlatende da, (må man vel si), siden jeg bodde i Oslo Øst da.

Han trodde kanskje at jeg var derfra og.

Jeg tror ikke han visste at jeg bare hadde bodd i Oslo, i tre år, som student, og at jeg egentlig var fra Larvik og Berger da).

Men men.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Sundheim, Skjellum og meg, vi begynte å henge litt sammen, på fritida, de siste par månedene, på Terningmoen.

Dem dro meg med på kino, for å se 'Bram Stoker's Dracula', (var det vel), i Hamar.

(For kinoen i Elverum hadde brent ned, var det vel).

Og vi dro også for å sole oss, ved et tjern, (som var en kjent badeplass da), i Elverum.

(Hvor vi også dro litt for å se litt på damene og sånn vel).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, mens vi tre, kjørte rundt i Elverum, i bilen til Sundheim eller Skjellum vel.

Så spurte noen engelske folk oss, om veien, til hotellet, i byen.

Og jeg, (som satt i baksetet), jeg måtte svare da, for det klarte ikke Sundheim eller Skjellum å gjøre, på engelsk da, (virka det som).

Og Skjellum måpte vel litt, (tror jeg), når han hørte engelsken min da.

(Hvis jeg ikke misforstod da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Min tremenning, Øystein Andersen, han hadde jo fått meg til å begynne å digge sånne skrekkfilmer og zombie-filmer, og sånn, på slutten av 80-tallet.

(Selv om jeg hadde sansen får skrekkfilmer før det og.

Jan Snoghøj pleide å ta med skrekkfilmer og actionfilmer, opp til meg, i Leirfaret 4B, noen ganger, tidligere på 80-tallet.

Og da ville ofte Christell, (og Pia etter at hu flytta dit), og noen kamerater av Snoghøj, også sitte i stua mi og se de filmene da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og høsten 1992, (var det kanskje), så skulle filmen Evil Dead 3, (eller noe), bli vist, på Rockefeller.

Og Øystein Andersen, han spurte om jeg skulle være med, (siden vi hadde pleid å se på de tidligere Evil Dead-filmene da, og Øystein Andersen var en stor fan av Evil Dead 2, blant annet da).

Og Kjetil Holshagen, (fra Sande), var vel også med, (mener jeg å huske).

Og muligens fler av Øystein Andersen sine kamerater da.

Og på kinoen der, på Rockefeller, så traff vi faktisk Berget, fra lag 3, i troppen min, på Terningmoen, husker jeg.

(Og dette var vel en av de siste gangene forresten, som jeg fant på noe, sammen med Øystein Andersen og dem da.

Som jeg skal skrive mer om, i Min Bok 4).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

En gang, når jeg hadde vakt, på Terningmoen, etter jul engang vel.

Så måtte jeg plutselig ha vakt, to dager på rad.

For nettopp Berget, han hadde plutselig tatt tyvperm, (må man vel kalle det), og dratt inn til Oslo, (av en eller annen grunn da).

Og jeg var også oppført som reserve, på vaktlistene, for den neste dagen.

Så jeg måtte ha vakt 48 timer i strekk da.

Og fikk liksom ikke sovet ut da.

For når man hadde vakt, så ble man vekket, hver fjerde time, (eller noe), for da måtte man gå streifvakt eller sitte i vaktbua da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og etter at jeg var ferdig med å ha vakt, (i to dager i strekk da), så hadde jeg en 'kræsj' med sersjant Dybvig, husker jeg.

Og sa noe sånt som at, 'det skjønner kanskje du og, hvis du tenker deg om'.

At jeg ble sur, siden jeg måtte ha vakt, to dager på rad da.

(Jeg var i litt dårlig humør da, for å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer som hendte, dette året, som jeg var, i Geværkompaniet.

Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 3.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter