Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 8. juli 2012

Min Bok 4 - Kapittel 44: Fruktkurs

Ikke lenge etter at jeg ble forfremmet til assisterende butikksjef, på Rimi Nylænde.

Så ble det en ganske stor forandring, på hvordan vi lederne, måtte jobbe, i den butikken.

For måten Rimi ble drevet, den forandret seg hele tida, da.

(Det ble etterhvert nesten som et mantra, i Rimi, at man måtte forandre seg.

For den som ikke forandret seg, den tapte kampen mot de andre butikkjedene, da.

Noe sånt).

Og i 1995, så var det sånn, at Rimi ønsket å slutte, med eksterne fruktkonsulenter, (av en eller annen grunn, som sikkert hadde med økonomi å gjøre, da).

Så i 1995, (må det vel ha vært), så skulle vår fruktkonsulent, fra Gartnerhallen, (en vietnameser eller kineser, eller noe, vel), han skulle slutte, da.

Og jeg, jeg hadde jo aldri jobba i frukta, den tida jeg jobba, på OBS Triaden, for eksempel.

Så jeg skulle på fruktkurs, hos Gartnerhallen, på Økern, da.

Hadde vel distriktsjef Anne-Katrine Skodvin bestemt, vel.

(Muligens i samarbeid med butikksjef Elisabeth Falkenberg, da.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Kurset, det ble holdt av ei dyktig og engasjert dame, hos Gartnerhallen.

Og det var vel bare folk som jobba i Rimi, som var på det kurset, (sånn som jeg husker det, ihvertfall).

Og det var muligens mest for assistenter eller fruktansvarlige, da.

For det var et ganske bra kurs da, som gikk over to dager, (mener jeg å huske).

Så dette var ikke et kurs, for alle som jobba i butikken, liksom.

Nei, det var spesielt for de som skulle legge opp og bestille frukt, da.

Så dette var et kurs for fruktansvarlige da, vil jeg nok si.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Av de andre Rimi-folka, som var på kurset, så kjente jeg bare Terje Sjølie.

(Han som seinere ble mer kjent som nynazist, vel).

Sjølie jobba vel på den her tiden, som assistent, på Rimi Ljabru.

Under butikksjef Leif Jørgensen der.

(Hvis jeg husker riktig).

Og imellom Terje Sjølie og meg, så satt det ei ung, rødhåra dame, som Sjølie kjente, og som muligens jobba i den samme butikken, (eller ihvertfall det samme distriktet), som han da, (eller noe).

Og hu rødhåra dama, hu virka hyggelig, men hu skjelte så fælt, så det frika meg ut litt da, husker jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På det her kurset, så lærte vi at det var viktig å spraye frukta med vann, flere ganger om dagen.

For at frukta skulle holde seg lenger, da.

Og det var noen fruktslag som ikke skulle vannes.

Og det var druer, sopp og sikkert noen fler slag, som jeg har glemt, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vi lærte også det, å tenke fargemønstre, når vi la opp frukta.

Fargene rød, gul og oransje, det var selgende farger.

Og vi lærte det, at vi burde dele inn fruktdisken, i rekker, som hadde selgende farger, for hver annen eller tredje rekke, da.

For eksempel så var agurker litt kjedelige da, siden de var grønne.

Mens tomater, de hadde en selgende farge, nemlig rød.

Og da skulle ikke tomatene stå først.

(Eller ved siden av noe annet rødt).

Men de skulle stå som rekke to liksom, da.

Sånn at de delte opp de 'kjedelige' grønnsakene, da.

Og så kunne man ha en rekke med rød paprika for eksempel, litt lenger bort, da.

Sånn at de 'kjedelige' grønne grønnsakene, ble delt opp, av røde eller gule felt da.

(Og det samme gjaldt selvfølgelig for frukt, da).

For da ville fruktdisken selge mer, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Vi lærte også det, at vi burde ta bort all den frukta, av disken, som vi ikke ville ha kjøpt selv.

For da, så holdt disken en bra standard, da.

For mye av fruktsalget, det var på impuls, (var det vel).

Og hvis kundene fant dårlig frukt, i disken, så kjøpte de mye mindre, eller handla et annen sted, da.

Så vi lærte vel å gå gjennom hele disken, (mener jeg), for å ta bort dårlig frukt og grønt, (som vi ikke ville ha kjøpt selv), hver dag, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På slutten av den ene kursdagen, så ble vi vist noen 'rare' frukter, som jeg ikke hadde sett før, (husker jeg).

Vi fikk smake på litchi, blant annet, (mener jeg å huske).

Og den frukten, den hadde jeg ikke hørt om engang før.

Og det samme med kumquat, som var små, mini-appelsiner, som skulle spises med skallet på, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Hu rødhåra dama, (som satt ved siden av meg), hu sa plutselig det, at lichi var så godt da, mens hu kursdama dreiv og prata, om det her, da.

Men da jeg spurte henne seinere, (etter prøvesmakinga, må det vel ha vært), så mente hu det, at det var lichi-likør som var så godt, da.

For det hadde hu visst drukket i Syden da, eller noe.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På det her kurset, så var det en del tøffe Rimi-ledere, fra ute i Romerike der, (hvis jeg husker det riktig).

Og også han Jan Ole, (eller hva han heter igjen), som ble butikksjef, etter meg, på Rimi Langhus, i 2002, var på det her kurset, (mener jeg å huske, ihvertfall).

Og da skjedde det en episode, som fikk han Jan Ole til å se litt dum ut vel.

Hu kursleder-dama, hu begynte å nevne det, at bananer de var ikke alltid dårlige, selv om det kom brune prikker, på de.

Men hu sa vel også det, at en del folk trodde det, at bananene var dårlige, da.

Og hu sa også det, at det skjemmet disken, når det lå brun-prikkede bananer, blant de gule bananene, da.

Og da mente han Jan Ole, at da kunne man legge de brune bananene i kassaområdet, da.

Og selge de der.

Men da var det en av de 'røffe' butikkfolka, fra ute i Romerike der vel, som kom med en melding til han Jan Ole da, og sa det, at 'jeg tror ikke at du skal gjøre det'.

For ryktet til butikken ville nok blitt litt ødelagt, hvis det hadde liggi masse tilsynelatende råtne bananer, foran kassene, da.

Da hadde nok ikke kundene skjønt mye, tror jeg.

(Som han fra Romerike, (var det vel), skjønte, med en gang, da.

Så de fra ute i Romerike der, de var nok noen sånne 'butikk-dyr' nesten, tror jeg at man kanskje kan si.

Nesten som den gjengen, som jobba på gølvet, på OBS Triaden der, kanskje.

Hvor jeg jo jobba, noen år før det her, da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På vei hjem fra fruktkurset.

Så møtte jeg lagfører Warming, fra lag 3, i Geværkompaniet, på Jernbanetorget der.

Jeg bar vel på noen papirer, fra det fruktkurset, og forklarte vel det, at jeg hadde vært på fruktkurs, da.

Og da ble Warming imponert, virka det som, for meg.

Og han sa vel noe sånt, som at jeg nok kom til å gjøre det bra, som butikkleder, da.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På den andre dagen, av fruktkurset.

Så fikk jeg vel ikke med meg like mye, som på den første dagen, tror jeg.

For dette var uka etter, (eller noe).

Og det var et ombygningsprosjekt, som foregikk samtidig, på Rimi Nylænde, da.

Det var nemlig bestemt, (av distriktsjef Anne-Katrine Skodvin vel), at kasse 4, (som ikke ble brukt lenger, ikke engang på lille julaften, når det var mest omsetning), skulle ut av butikken, da.

Og istedet, så skulle vi få noen ekstra varehyller, til å ha potetgull, (og sånn), på, da.

Så jeg var nok litt mer stressa, den andre dagen, på det her kurset, enn jeg var på den første dagen.

Siden den andre kursdagen kom mitt oppi det ombygningsprosjektet, som vi dreiv på med, (under ledelse av distriktsjef Anne-Katrine Skodvin, må man vel si), på Rimi Nylænde der, da.

(Jeg husker blant annet at Morgan Lunde og jeg, fikk kjeft av Anne-Katrine Skodvin, fordi at Lunde hadde dytta noe vann, som hadde blitt brukt til å vaske, der hvor kasse 4 hadde stått cirka, ned i et hull, i gulvet, (et hull hvor de kanskje hadde hatt rørpost, eller noe, i gamle dager. Hvem vet).

For det ble 'dobbeltarbeid' da, mente Skodvin.

(For Skodvin tok med Morgan Lunde, butikksjef Elisabeth Falkenberg og meg, ned i kjelleren, på Rimi Nylænde der da, for å se hvor alt vannet ble av da.

Og det er mulig at vi hadde satt en bøtte, under der, (eller noe).

(Noe sånt).

Det husker jeg ikke helt.

Men nede i kjelleren der, så var det jo for det meste bare noen lagerganger av betong, liksom, og også masse 'rare' rom, som ikke alle av ble brukt, da).

Men dette var jo vasking, og ikke butikkarbeid, som Lunde og jeg, dreiv med, til vanlig, da.

Så vi var kanskje litt leie, da.

(Og ble kanskje litt stressa, da).

Eller Morgan Lunde var vel litt lei kanskje, da.

Så jeg sa vel at det var greit da kanskje, å dytte det vannet ned i det hullet, i gulvet, da.

(For Morgan Lunde han hadde jo blitt rana og, (i kasse 2, da jeg var på den rep-øvelsen), ikke så lenge før det her.

Så det var kanskje derfor at jeg var litt snill, da.

Hvem vet).

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer, som hendte, den tida, som jeg bodde, på Ungbo.

Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 4.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter