Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 4. september 2012

Min Bok 5 - Kapittel 18: Sommerferien 1996

Etter å ha jobba sammen med Irene Ottesen og Kristian Kvehaugen, på Rimi Bjørndal, i to-tre måneder.

Så var jeg rimelig lei av dem da, i august 1996, (husker jeg).

(For jeg hadde sommerferie sist da, av oss lederne, på Rimi Bjørndal der).

Så jeg hadde lyst til å dra bort litt, i sommerferien, da.

Samtidig, så hadde jeg ikke så mye penger.

Så jeg bestemte meg for å dra på bilferie, til Danmark, da.

Og Irene Ottesen hadde nevnt på jobben, at Løkken var et fint feriested, på Jylland, da.

Så jeg siktet meg inn mot den byen, da.

(Selv om jeg aldri hadde hørt om den byen, før Irene Ottesen nevnte den, må jeg innrømme).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Som jeg har skrevet om, i Min Bok, så var jo mora mi sammen med en italiener, da hu bodde i Larvik, på begynnelsen av 80-tallet.

Og han hadde jo en folkevognbuss, som han brukte, som campingbil, da.

Så det var kanskje derfor at jeg kom på den ideen, å bruke HiAce-en min, som campingbil, da.

Det er mulig.

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Så en dag, et stykke ut i august-måned, i 1996.

Så heiv jeg madrass-delen, av den sofesofaen, som jeg hadde funnet, i den boden, på Ungbo, inn i HiAce-en min.

Og jeg tok ned de to rød og hvit-stripete gardinene, som jeg hadde fått, av Mette Holter, da jeg flytta inn på Ungbo, cirka fem år tidligere.

Og så hang jeg de gardinene foran vinduene, bak i HiAce-en, da.

Før jeg kjørte nedover mot Larvik, da.

(Som jeg syntes at var det naturlige stedet for meg, å ta ferje over til Danmark fra.

Siden jeg hadde vokst opp i Larvik, på 70-tallet).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På en eller annen måte, så hadde søstera mi Pia, fått snusen i det, at jeg skulle dra til Danmark, da.

Og hu fortalte meg det, at mora mi, (som på denne tiden fortsatt bodde i Borgheim, på Nøtterøy), ville at jeg skulle dra innom henne, på veien nedover mot Larvik, da.

Så jeg kjørte innom mora mi, da.

Og på veien, så kjørte jeg forbi en mørkhudet guttunge, (må man vel kalle han), som solgte jordbær, langs veien, da.

(Like ved en kirke, i Tønsberg-området, hvor jeg mener at søstera mi og meg, var med mora mi og hennes foreldre, på julegudstjeneste, en jul, på midten av 70-tallet, hvis jeg ikke husker helt feil).

Og da tenkte jeg vel noe sånt, som at sommeren var tiden for jordbær, da.

Og så kjøpte jeg med en kurv jordbær, som jeg hadde med til mora mi, da.

Og dette stusset mora mi fælt på, husker jeg.

Hu lurte på hvorfor jeg hadde kjøpt jordbær, da.

Men det var vel ikke noen spesiell grunn til det, akkurat.

Det var kanskje fordi at jeg hadde gått på fruktkurs, da.

(Hvem vet).

Jeg kjørte jo vanligvis mest inne i Oslo.

(Til og fra jobb, osv).

Så jeg hadde ikke sett så mye til det, at det ble solgt jordbær, langs veien, tidligere, (mens jeg hadde hatt bil og lappen), da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mora mi fortalte meg at hu var blakk.

Så hu lurte på om jeg kunne spandere en pose kaffe på henne, da.

Det sa jeg at var greit.

For da syntes jeg litt synd på henne, må jeg innrømme.

Siden hu ikke hadde råd til å kjøpe seg en pose kaffe, engang.

Så jeg kjørte henne til nærbutikken der da, hvor jeg betalte for en pose kaffe, (blant annet), som mora mi ikke hadde råd til å betale for selv da, (av en eller annen grunn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mora mi fortalte meg også det, at bestemor Ingeborg, hadde flytta tilbake igjen til Nevlunghavn, og fått seg en eldrebolig der.

(Noe som var nytt for meg, da).

Og hu fortalte meg også det, at bestemor Ingeborg hadde fem hundre kroner til meg, (eller noe), i bursdaggave, da.

Og at bestemor Ingeborg ville det, at jeg skulle kjøre innom henne, i Nevlunghavn, da.

Mora mi fortalte meg vel at bestemor Ingeborg bodde like ved det gamle biblioteket der, (som jeg husket fra 70-tallet, siden jeg var med bestemor Ingeborg dit en gang da, (da min mors foreldre bodde i det store skipperhuset deres, i Blombakken).

Biblioteket, det var vel stengt på 90-tallet, og før det ble bibliotek, så var det vel skole der, så veien som bestemor Ingeborg bodde i, den het Skoleveien, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg kjørte innom bensinstasjonen i Helgeroa, på veien ut mot Nevlunghavn, (husker jeg).

For jeg hadde litt lite bensin på bilen da, (fant jeg ut).

Men på den bensinstasjonen, så var bensinpumpene så gammeldagse, at jeg ikke skjønte noe av dem, da.

Så jeg måtte be en gutt i 18-års alderen, (eller noe), om å forklare for meg, hvordan den bensinpumpa fungerte, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bestemor Ingeborg syntes at bilen min var morsom, (husker jeg).

Og jeg ble invitert, til å være hos henne, i flere dager, da.

(For bestemor Ingeborg hadde vel et gjesterom der, mener jeg å huske).

Noe jeg sa at var greit, for jeg hadde ikke noen bestemte ferieplaner, da.

Jeg tok det litt på sparket, liksom.

Og jeg var ikke helt sikker på, om jeg hadde råd til å dra, med ferje, til Danmark.

Eller om jeg istedet skulle kjøre ned til Sørlandet, en tur.

Men siden Pia hadde spredd det så mye, at jeg skulle til Danmark, så ble jeg nesten litt fanget, av det, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bestemor Ingeborg, hu hadde ikke fått klippet plenen sin der, husker jeg.

Men hun hadde en gressklipper stående der, da.

Så jeg klipte plenen der en dag, som det var fint vær da, (noe det vel forresten var alle de dagene jeg var der, tror jeg).

Og jeg fikk også jobben, av bestemor Ingeborg, å kjøre ut til en ganske kjent matbutikk, (som jeg ikke klarte å se noe til, da jeg bodde i Kvelde, i 2005, og satt på med onkel Martin, noen ganger, for å besøke bestemor Ingeborg, i Nevlunghavn), i Helgeroa, (som lå på venstre hånd, langs veien, når man kjørte fra Nevlunghavn mot Larvik, (og velger den veien som ikke går om Stavern)).

Og i den matbutikken, så måtte jeg veie opp en kilo eller to med frosne reker da, (hvis jeg husker det riktig).

Og også kjøpe en del andre ting, (for bestemor Ingeborg), da.

Og da jeg kom tilbake, til bestemor Ingeborg sin eldrebolig.

Og ga henne kvitteringen, fra matbutikken, da.

Og da fortalte bestemor Ingeborg det.

At søstera mi Pia, hadde vært på besøk hos henne, tidligere den sommeren.

Men at Pia ikke pleide å ta med kvitteringa, når hu var i butikken, og handla for henne.

(Det må vel ha vært butikken i Nevlunghavn, isåfall, hvis jeg skulle tippe.

Siden Pia ikke har hverken lappen eller bil, da.

(Ihvertfall så hadde hu ikke det da jeg flykta til England, i 2005)).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg dro også på stranda, i Nevlunghavn, (husker jeg).

(Den stranda ved siden av Gurvika der.

Like ved der hvor bestefar Johannes, hadde funnet en hule, på 70-tallet, en gang.

Som jeg muligens har skrevet om, i Min Bok vel).

Og da la jeg meg ned, i nærheten av noen lokale ungdommer der, (husker jeg).

Og det lurer jeg på om var han som hadde hjulpet meg med den bensinpumpa, på bensinstasjonen i Helgeroa, en dag eller to tidligere.

For jeg mente at jeg kjente igjen han, da.

(Hvis jeg ikke tar helt feil).

Og han lå der sammen med blant annen en veldig strøken lyshåret dame, i 17-18-års alderen, (husker jeg).

Som lå der toppløs da, (mener jeg å huske).

Og plutselig, så stakk alle de kara, (som hu lå der sammen med), opp på et fjell der da, og lot hu dama ligge aleine der, (husker jeg).

Noe hu klagde på, til han 'bensinstasjon-karen', da han dukka opp der igjen da, (husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Den neste dagen, (eller noe), så møtte jeg plutselig onkel Håkon(!), (husker jeg), utafor butikken, på campingplassen der, (som lå rett bak den sandstranda, som jeg hadde ligget og solt meg på, en av de forrige dagene, da).

(Den stranda, det var forresten den samme stranda, hvor jeg en gang hadde kasta en glassmanet, på søstera mi, på 70-tallet.

Og som jeg hadde gått rundt på, med en metalldetektor, (som jeg hadde kjøpt billig på postordre), en gang, på 80-tallet.

Som jeg vel har skrevet om, i Min Bok).

Onkel Håkon, han fortalte meg det, at han og tante Tone, hadde pleid å ligge i telt, på campingplassen der, de siste somrene.

Noe som var nytt for meg.

For på den tida, som jeg bodde på Bergeråsen, (altså på 80-tallet).

Så pleide de å dra på ferie til Danmark, (og til Bulgaria osv.), om somrene, (mener jeg å huske).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Onkel Håkon, han dro meg med, til teltet, som han og tante Tone, bodde i der, da.

Og der var sannelig (fille)-tante Tone og.

De bydde på en øl, (mener jeg å huske).

For de hadde et fortelt, (eller om det var platting(?)), der og, da.

Hvor jeg ble invitert til å sitte litt, da.

Og jeg forklarte vel det, at jeg nettopp hadde operert kneet, og at jeg var på besøk hos bestemor Ingeborg, (i Nevlunghavn), og at jeg hadde tenkt meg videre til Danmark, da.

Så sånn var vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida, som jeg bodde, på St. Hanshaugen.

Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter