Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 9. oktober 2012

Enda en e-post om Gjedde/Gedde-slekten






Gmail - Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Slektsforskning/Fwd: de gamle Gedder?








Gmail



Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>










Ny oppdatering/Fwd: Oppdatering/Fwd: Slektsforskning/Fwd: de gamle Gedder?










Erik Ribsskog

<eribsskog@gmail.com>




Tue, Oct 9, 2012 at 4:38 PM





To:
gedde@tdcadsl.dk


Cc:
"Nils G. Bartholdy" <ngb@ra.sa.dk>, Finn Gaunaa <finn@gaunaa.com>, jorunn.frosch@googlemail.com







Hei igjen,

du spør også hvor min tippoldefar, (som jeg feilaktig skrev som oldefar i en tidligere e-post), chef for generalkommandoen i Danmark, på begynnelsen av 1930-tallet, Anders Gjedde Nyholm, kommer inn i bildet.


Han har jeg prøvd å søke om på nettet, for et par år siden, etter at min mormor døde.

Og jeg klarte ikke å finne denne slekten lenger tilbake Anders Gjedde Nyholm sin morfar, Anders Gjedde.


Dette står på Thisted museum sine nettsider.

Fra en Årbog for Thy og Mors, (for 1970 vel).

Det står at Anders Gjedde var en 'bondesøn', som ble født i Handest ved Hobro:



Jeg har kontaktet et bibliotek i Hobro-distriktet, men de visste ikke noe om denne Anders Gjedde.

Så jeg klarte ikke å komme lenger tilbake.

Jeg skal se senere i dag om jeg finner det brevet fra min mormor hvor hun nevner den tønnen med gull, som en Gjedde hadde, på Højriis.


Jeg tror at det kan muligens ha vært hennes halvfetter i Klampenborg, som sa dette.

Og dette er vel muligens en Fin Erling Poulsen, tror jeg.

Men jeg må nesten sjekke at jeg ikke husker det navnet feil.


Og det er med forbehold, for jeg er fra Norge, så det er ikke alltid så lett for meg å finne ut av ting, i Danmark.

Mvh.

Erik Ribsskog



---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2012/10/9
Subject: Re: Oppdatering/Fwd: Slektsforskning/Fwd: de gamle Gedder?
To: Ove Gedde <gedde@tdcadsl.dk>
Cc: "Nils G. Bartholdy" <ngb@ra.sa.dk>, Finn Gaunaa <finn@gaunaa.com>, Jorunn Frosch <jorunn.frosch@googlemail.com>


Hei,

nei, altså jeg har vært kritisk ovenfor den boken til Flood fordi den er jo utgitt i 1944, altså under den tyske invasjonen av Norge, under den andre verdenskrig.

Samtidig er visst Flood en kjent forfatter og slektsforsker, (som hadde en far med et britisk eller amerikansk navn vel):



Samtidig er det vel rart at hun Charlotte von Geideren ville ha en Gjedde som ikke var så mektig, på Skjælland, vel.


Charlotte von Geideren sies jo å være av kurlandsk adel.

Så da var det vel antagelig noe hun syntes var morsomt, med den Gjedde, da.

Siden hun som var av kurlandsk adel, kanskje dro til Danmark, for å gifte seg med han, osv.


Noe sånt.

Så jeg tørr ikke å si noe sikkert her.

Det står jo forklart i detalj i den boken fra 1944, da.

Men 1944 er jo 1944, og ikke 1954 liksom.


Men Bartholdy ved rigsarkivet sier jo det samme som Flood cirka.

Men han ble kanskje lei av alle e-postene mine.

Men det er interessant diskusjon, ihvertfall.


Det er helt sikkert.

Kanskje noen moderne vitenskapsmenn kunne sett på dette igjen.

Dette hadde kanskje vært artig.

Igjen takk for svar!

Mvh.

Erik Ribsskog


2012/10/9 Ove Gedde <gedde@tdcadsl.dk>


Hej Erik Ribsskog,

det er den der filosofiske udredning vedr., at S. C. Gedde skulle
havde haft et signet, der var i en bekendtskabs samling,
bekendtskab til A. Thiest, hvor det omtalte signet, var et totalt
andet end hvad Gedderne brugte - samtidig skriver A. Thiest, at
selv om de forskellige Gedde'r har samme navn og våben tilfældes,
er det derfor åbenlyst at S. C. Gedde, ikke tilskrev sig selv at
tilhøre Gedde'erne (men han brugte dog samme våbenskjold (ifølge
A. Thiest), eller læser jeg helt forkert - og endelig hvorfor
skulle S. C. Gedde's efterkommere bruge et andet våbenskjold, hvis
de allerede havde deres eget???)?
Kunne det tænkes at bekendtskabet af A. Thiest, havde lidt
forvirring om hvem der brugte hvilke, i samlingen?
Og når A. Thiest påstår der er en tidsforskel på 36 år (Knud Gedde
døde i 1612 og Christian Gedde blev født 1648), så Christian Gedde
kunne derfor ikke være søn af Knud Gedde (den navnkundige Ove
Gedde's bror)? I min verden giver 36 år rig mulighed for at
Christian Gedde sagtens kan være et afkom af Ove Gedde, om ikke
andet?)!
I det hele taget stiller jeg stor skepsis til en arkivar, der
havde hele DK historie i sit hoved (han havde DK's "fornemste
familier i udenad viden", læse jeg et eller andet sted, mon dog?)?
Den konklusion som A. Thiest, gør, der, i 1882, er simpelthen en
fornærmelse!
Men lad det nu ligge!
Og det er ikke mig, der påstår 13ende tip efter Ove Gedde, det var
min farbror!
Og endelig har jeg ikke studeret Ingeborg Flood's udgivelse mere
end blot, bladet omkring, i "bogen"!
Og i øvrigt ved jeg fra pålidelig kilde (min far), at der var
megen røre omkring hele A. Thiest udgivelse af "Gedde roderiet"!
Og at der findes uomtvistelige genstande, der stammer fra tiden
omkring, og fra, Ove Gedde (ham der lejede Trankebar af
Maharajaen), bl.a. andet en sølvkæde, der for år siden blev
afleveret til Kerteminde museum (såvidt jeg er orienteret) - det
var så den falske Gedde gren, ifølge hvad du beskriver (den der,
med generalerne, der ikke afværger ulykkerne) Hvordan kommer så
din oldefar ind i rækken af generaler, eller er det den anden gren
af falske Gedde (det var dog et forunderligt sammentræf, når nu
alle Gedde grene ingen fællesskab har (i følge A. Thiest?)?)?
Men jeg er enig, det er meget rodet!
Så bedst ville det være at kunne følge slægten baglæns, det har
flere gode hoveder gjort, desværre blot for at opdage destrueret
materiale (f.eks. brændt kirke, ulæselige kirkebøger m.m. (har
præster altid været afholdsfolk, nej, nok ikke?))!
Og ja, jeg har fulgt en ret sikker linie (DK + N kirkebøger) retur
til Christian Gedde (een af omtalte S. C. Geddes sønner)!
Så er arvefølgen lagt på A. Thiest's bevisførelse, så er der nok
lange udsigter til arv, eller var det een fra "officers grenen"
(de falske Gjeddene), der lånte første Løvenskiold noget "guld"?

Mvh.,
Ove Gedde

Ps.: Tak for linket til Flood's publikation

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Den 09-10-2012 10:41, Erik Ribsskog skrev:

Hei,



her står det forresten at generalmajor Samuel Christoffer

Gjedde (1692 - 1766), ikke har noen forbindelse med den Ove
Gjedde som koloniserte Trankebar:

http://www.scribd.com/doc/17720098/gjedde


Med Gjedde/Gedde-hilsen


Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ----------

From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2012/10/9
Subject: Slektsforskning/Fwd: de gamle Gedder?
To: alandria1@hotmail.com
Cc: Jorunn Frosch <jorunn.frosch@googlemail.com>,
gedde@tdcadsl.dk


Hei,


var det ikke du som var syv x tippoldebarn etter

Charlotte von Gelderen og Christian Gjedde:





Det er visst noe arv på gang, virker det som.


Med slektsforsker-hilsen


Erik Ribsskog



---------- Forwarded message

----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2012/10/7
Subject: Re: de gamle Gedder?
To: Jorunn Frosch <jorunn.frosch@googlemail.com>
Cc: Ove Gedde <gedde@tdcadsl.dk>


Hei,


ja min mormor nevnte før hun døde at Gjedde var mye

finere enn de tyske Løvenskiold, osv.


Så det kan muligens være noe i det.



Er Frosch også en adelsslekt?


Jeg har lest et sted at alle danske adelsslekter fikk
nytt navn, i gamle dager.

Etter dyr.

Slik som gris, gjedde, osv.


Det er også en Ove Gedde som har kontaktet meg.


Han vet muligens mer om det her.



Erik Ribsskog








2012/10/7 Jorunn Frosch <jorunn.frosch@googlemail.com>
De gamle Gedder skal

være arvinger til Løvenskioldfamilien i Danmark
og Norge og titlen Baron af Løvenskiold, fordi
den første Løvenskiold lånte en sum penge fra
Gedderne med en sådan forpligtelse, så jeg
prøver at finde ud af, hvor mange arvinger, der
er.

Jorunn
Den 17:39 6. oktober

2012 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
følgende:




Hei,


ja, min danskfødte mormor mente

ihvertfall det.

Hvordan det?


Erik Ribsskog





2012/10/6

Jorunn Frosch <jorunn.frosch@googlemail.com>
Hej,



Jeg har læst, at du er i

familie med de gamle Gedder.
Er det korrekt?



Med venlig hilsen


Jorunn





---



Jorunn Frosch

OTO-København

Sankt

Peders Stræde 2
1453

København K.
























Ingen virus
fundet i denne meddelelse.
Kontrolleret af AVG - www.avg.com
Version: 2012.0.2221 / Virusdatabase: 2441/5316 -
Udgivelsesdato: 07-10-2012














Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter