Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 11. november 2012

Min Bok 5 - Kapittel 123: Bryllupet til Tommy og Ellen fra Fredrikstad

Sommeren 2002.

Så dro også Pia meg med ned til bryllupet til vår fetter Tommy, (fra Bergeråsen), og ei Ellen, fra Fredrikstad, (husker jeg).

Axel er jo bare halvbroren vår, så han er ikke i slekt med Tommy.

Så han var ikke med, da.

Og Pia lot også Daniel være igjen hjemme.

Så det var bare Pia og meg som kjørte nedover, da.

Og en gummilist, i overkant av frontruta, på Sierra-en min.

Den hadde løsna, natta før jeg skulle kjøre ned til Fredrikstad, da.

Så den måtte jeg feste med en teipbit, (eller noe sånt), var det vel.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og da jeg stoppa, på en bensinstasjon, langs Mosseveien, (eller noe sånt), vel.

Så var det noen folk som sa navnet mitt, vel.

Og det skjønte jeg seinere, at det var Kjetil Carlin og Ola Uglum vel, (fra Bergeråsen).

Men de gutta, de hadde vokst så mye, på de 15-20 åra, som hadde gått, siden jeg hadde sett dem sist.

Så jeg hadde ikke sjangs til å kjenne dem igjen, da.

(Selv om de vel kjente meg igjen).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Pia og jeg, vi skulle dele et rom da, på en folkehøyskole, som lå nede i Fredrikstad/Rolvsøy-distriktet der, da.

Og der skulle Kjetil Carlin og Ola Uglum og dem ligge over og.

Så dem forklarte vel hvem dem var og sånn, utafor den folkehøyskolen da, (må det vel ha vært).

Og så tok noen av oss folka, som skulle ligge over, på den folkehøyskolen, da.

Vi tok en maxi-taxi, (eller noe sånt vel), til kirka da, (var det vel).

Og da så vi det, at faren min og Haldis.

De stod utafor rød, HiAce-aktig varebil.

Og skifta, da.

Så de var jo halvnakne da, (mener jeg å huske).

Så det var jo rimelig flaut da, (for å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Ove var ved kirka der også, vel.

Og han skulle prate med 'Erik og Pia', husker jeg at han sa, til noen av sine nærmere slektninger vel.

Og da kommenterte Pia det, (husker jeg).

For det var det som ungene på Østre Halsen pleide å rope.

(Før Axel ble født).

Når de lurte på om Pia og jeg ville bli med ut å leke, da.

(Da vi bodde i Storgata der, på Østre Halsen, i 1974 og 75, vel.

Noe sånt).

Ove, som på den her tida var sammen med ei Lene, som han hadde blitt kjent med, mens han studerte, (på en lærerhøyskole, eller noe), i Kristiansand, vel.

(Ei Lene som ville bli med han til Oslo, vel.

Men som han ikke hadde tatt med seg, til bryllupet, til Tommy.

Noe som kanskje var like greit.

Siden hu døve kusina vår også het Lene, da).

Han sa at Tommy hadde blitt litt 'tjukk', (husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Susanne, hu var sammen med en ganske svær kar, vel.

Og hu fortalte meg at hu studerte det samme som jeg skulle begynne å studere.

Nemlig bachelor IT, da.

Men Susanne, hu gikk på en høyskole, i Østfold, (et eller annet sted), vel.

Og ble sur på mora si Inger da, (husker jeg).

Siden Inger hadde sagt at de ikke hadde noe bachelor IT-studie, ved HiO, da.

Men det studiet var kanskje relativt nytt, da.

(Det er mulig).

Susanne lurte også på hvorfor jeg ikke hadde kommet i konfirmasjonen hennes.

Men Susanne var jo på den her tida, i 20-åra.

Så konfirmasjonen hennes, den må ha vært nesten ti år tidligere, vel.

(Mens jeg var i Geværkompaniet, var det vel).

Men jeg måtte svare som sant var.

At jeg ikke hadde blitt invitert.

(Jeg hørte først om konfirmasjonen til Susanne, etter at den hadde vært.

Av Pia, da.

Som sa at 'alle' hadde spurt etter meg der.

Men når dem ikke inviterer meg, så kan dem vel ikke regne med at jeg skal dukke opp der heller, (mener nå jeg).

Så hva som gikk galt der, det veit jeg ikke).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Filletanta mi Inger, (som er mora til Ove, Heidi, Susanne, Øystein og Benedicte).

Hu spurte meg seinere på kvelden: 'Hva med Øystein, da?'.

Når jeg fortalte det, at jeg skulle slutte som butikksjef, på Rimi Langhus, for å begynne å studere igjen, da.

Men da svarte jeg ikke noe, (husker jeg).

For det syntes jeg at ble som noe dumt.

For Øystein (Olsen), han hadde jo sine faste vakter, på Rimi Langhus.

Så det var jo ikke sånn, at han mista dem, selv om jeg slutta å jobbe der.

Det er jo ikke sånn det fungerer, i arbeidslivet, liksom.

Så da syntes jeg at tante Inger var dum, (husker jeg).

(Men jeg sa ikke noe, da).

Men hvordan det gikk med Øystein Olsen, på Rimi Langhus, etter at jeg slutta der.

Det veit jeg ikke.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Heidi, hu sa forresten det, før vi gikk inn i kjerka der, vel.

At hu syntes at den nye hårfrisyren min var fin, da.

(Noe sånt).

For jeg hadde nemlig klipt meg, ikke så lenge før det her.

Og da hadde en frisør, på Oslo City, (hvis ikke det var i Arkaden), forandret frisyren min, da.

Sånn at håret gikk mer nedover enn til sida, da.

(Men jeg pleide å ha litt hårgele, (såkalt Pearl Styler), i det, da).

Og jeg syntes selv også at det var greit å prøve å ha en litt 'kulere' frisyre, da.

Siden jeg jo skulle begynne å studere igjen, og sånn, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Onkel Håkon, (faren til brudgommen), han hadde ikke dukket opp i bryllupet der, (husker jeg).

For han hadde visst fått dårlig hjerte, (eller noe), sa han faren til bruden da, (når han holdt tale).

Men kona til Håkon, (nemlig Tone).

Hu sa det, at Håkon var litt som (bestemor) Ågot, nemlig at han var litt nervøs og sånn.

Så det var derfor at han ikke hadde dukka opp, i sin sønns bryllup, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Brudens far, han fortalte også det, at brudeparets felles interesse.

Det var å se fotball på TV, da.

(Noe sånt).

Og han sa også det, at det var indrefilet, som ble servert, som middag.

Og ikke ytrefilet, (som det stod, i 'menyen'), da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og seinere på kvelden der.

(Var det vel).

Så 'babla' jeg igjen litt med Susanne da, (husker jeg).

Og jeg spurte henne om hu fortsatt klarte å prate som Donald, da.

(Som hu hadde hu gjort, en gang, som ungjente, i 'heimen' deres, i Son, da.

Som jeg muligens har skrevet om, i en av de tidligere Min Bok-bøkene).

Og da begynte Susanne å kvekke litt som Donald, da.

Så da hadde jeg liksom arrangert litt underholdning der jeg og, (syntes jeg nesten).

Så det var nesten som i bryllupet til Elin og Magne Winnem, da.

(Hvor jeg jo var forlover).

For der var det jo også underholdning, (husker jeg).

Selv om det ikke var noe særlig å drikke på der, da.

Noe det vel var en del av, i bryllupet til Tommy og hans Ellen, vel.

(Hvis jeg skulle tippe, ihvertfall.

For dette husker jeg ikke helt nøyaktig lenger nå, for å være ærlig).

Men jeg fikk ihvertfall en røykpakke, (eller om det var to), utpå kvelden der, (husker jeg).

Av brudeparet Tommy og Ellen, da.

Som var edrue og alvorlige, (syntes jeg nesten).

Og de virka ikke så glade i å prate om fotball likevel, (som jeg hadde fått inntrykk av, fra faren til bruden sin tale da), mener jeg å huske.

(Så brudens far kjente dem kanskje ikke så godt likevel, da.

Det er mulig).

Men det var liksom bra service, da.

(Må man vel si).

Å få en røykpakke, av brudeparet, når man hadde gått tom for røyk, på bryllupsfesten, liksom.

Og Susanne, hu ville så ha noen røyk av meg, husker jeg, at Pia sa.

Så Susanne fikk tre røyk av meg da, (var det vel), fra den røykpakka, til Tommy og Ellen, da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Under middagen.

Så fløy ungene til Lene, under bordet der, (og sånn), husker jeg.

Og jeg mener at jeg overhørte det, at tante Tone sa det, til søstera si.

At et eller annet skulle skje med meg snart, (eller noe sånt).

Og seinere på kvelden, så ville både faren min og tante Tone ha en prat med meg, (i fylla), da.

Og jeg husker ikke så mye, av det faren min sa.

Men tante Tone, hu sa det, at jeg godt kunne ha 'heimen' til henne og onkel Håkon, på Bergeråsen, som et slags reserve-hjem, (eller noe sånt), da.

(Noe sånt).

Men det syntes jeg at hørtes litt 'klamt' ut, (husker jeg).

For det pleide alltid å være så mye hormoner osv., i lufta, i den heimen der, (syntes jeg at det virka som).

(Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På veien tilbake, til den folkehøyskolen.

(Som vi tok en maxi-taxi til, eller noe sånt, vel).

Så skulle Kjetil Carlin og Ola Uglum, på byen, da.

Men jeg sa at jeg ikke gadd det, (husker jeg).

(For jeg hørte at faren min sa til noen på det bryllupet, at han ikke likte han Kjetil Carlin, var det vel).

Men jeg husker det.

At med en gang som han Kjetil Carlin, Ola Uglum og en til, gikk ut av taxi-en.

Så gikk han Kjetil Carlin, (var det vel), rett inn i en Fredrikstad-kar, da.

Så de Bergeråsen-gutta, de var jo ute etter bråk, i Fredrikstad, virka det som.

Og tilbake på folkehøyskolen.

Så var det nachspiel, da.

Og jeg mener å huske at jeg prata med et par, (blant annet), som hadde vært i kirken, da.

Og jeg har lurt på om hu dama, i det paret, var djeveldyrker.

For hu gikk barbeint i kirka da, (husker jeg).

Og seinere, så dukka Kjetil Carlin og Ola Uglum og dem også opp der, da.

Og jeg spurte dem vel hvorfor dem hadde begynt å bråke og sånn, når de gikk ut av taxi-en, da.

Men jeg fikk vel ikke noe klart svar, vel.

Og de spurte om jeg hadde vært butikksjef, (og sånn), da.

Og jeg forklarte at jeg hadde vært butikksjef på tre Rimi-butikker da, i Oslo og Follo.

Og det viste dem visst ikke, at jeg hadde vært butikksjef, på så mange Rimi-butikker, da.

Og jeg fikk også en Smirnoff Ice-flaske, (som var ganske ny, i Norge, på den her tida), av han Kjetil Carlin, da.

(Som pleide å spille fotball, i hagen min, i Leirfaret 4B, (hvor jeg bodde aleine, under oppveksten), cirka tjue år før det her, da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Kjetil Carlin og Ola Uglum.

De fortalte det, at de også hadde bodd på St. Hanshaugen, da.

(Det samme stedet, hvor jeg bodde, i Oslo, da).

Og at de pleide å gå på et utested, som het XO, (eller noe sånt), i Rosenkrantz gate da, (var det vel).

Før Kjetil Carlin så plutselig gikk og la seg, vel.

Og jeg var vel den som gikk sist og la meg cirka, vel.

Så jeg sov lenge dagen etter, da.

Og da ville Pia sitte på med Kjetil Carlin og Ola Uglum og dem, tilbake inn til Oslo, da.

Så jeg befant meg plutselig fyllesyk og aleine, i Fredrikstad, da.

På søndagen.

Midt i sommerferien min.

Så jeg kjørte i uedru tilstand, (må man vel kalle det), ned til Fredrikstad sentrum, da.

(For faren til bruden, (lurer jeg på om det var, ihvertfall).

Han satt og 'babla' om at søstera mi hadde dratt før meg, (eller noe sånt).

Inne i gangen, på den folkehøyskole, da.

Så jeg måtte nesten komme meg ut derfra, jeg og da, syntes jeg).

Hvor jeg så gikk på McDonalds, da.

Og jeg gikk også litt rundt på kaia der, (i Fredrikstad), og sånn.

Mens jeg venta på å bli edru nok til å kjøre videre, da.

(For jeg følte meg ikke bra da, husker jeg).

Og jeg mener at jeg overhørte at han Diplom Is-sjåføren, som pleide å levere is, til Rimi Langhus.

(Og som pleide å 'bable' om at han hadde en båt som han likte å kjøre med på fjorden, osv).

At han satt på en pub, ved havna, i Fredrikstad der, og lurte på hva jeg, (den tidligere butikksjefen, på Rimi Langhus), dreiv og surra med, i Fredrikstad, da.

(Noe sånt).

Og jeg syntes at jeg ville virka litt dum.

Hvis jeg bare hadde kjørt aleine, tilbake igjen, til Oslo, da.

Så jeg bestemte meg for å ta meg en tur til Sverige, da.

(Siden jeg ikke var så langt unna da, liksom).

Og på Nordby Supermarked, (var det vel).

(Rett over grensa der).

Så hadde de tilbud på indrefilet da, (husker jeg).

Så det var kanskje derfor at menyen var feil, i bryllupet, til Tommy og Ellen, da.

Siden brudens far hadde funnet ut at indrefilet var billigere enn ytrefilet liksom, i Sverige, den uka, da.

(Tenkte jeg ihvertfall for meg selv, da.

Mens jeg nesten humret, vel.

Over at denne bryllupsmiddag-gåten, muligens var løst, da).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer som hendte, den tida, som jeg bodde, på St. Hanshaugen.

Og dette tenkte jeg at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 5.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter