Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 5. mai 2013

Enda mer fra Facebook









Hvor?
Om noen har sett dette bildet noe annet sted med beskrivelse, kan de jo ligge litt lavt i terrenget og la andre prøve å finne ut av det.
Hvor?</p><p>Om noen har sett dette bildet noe annet sted med beskrivelse, kan de jo ligge litt lavt i terrenget og la andre prøve å finne ut av det.



Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 25. mars kl. 22:23




  • 10 personer liker dette.




  • 51 av 55





  • Per Arthur Berg Mener vel at det andre huset mot gata var rødt. så Astrid har vel rett i det ?






  • Per Arthur Berg Hadde 2 tanter som også bodde i gården der ...






  • Roy Olsen Ja, Per Arthur, det har du vel rett i når jeg tenker meg om. Det var nok rødt. Det er det huset vi ser hjørnet på. Jeg tok ikke noe fargebilde her, og det angrer jeg på. Det rett fram var uten maling. Beklager, Astrid!






  • Roy Olsen Kan jo føye til at dette er nokså sentralt i byen.






  • Per Arthur Berg Det var en dame som eide gården, hun var enke etter en seilskuteskipper.






  • Roy Olsen Og gården hadde et navn...






  • Per Arthur Berg Gata hadde et spesielt klegge navn og det var en verdenskjent mann som vokste opp i denne gata.






  • Morten Bakkeli Arvesengården






  • Morten Bakkeli Kudrittgata, Arne Nordheim






  • Roy Olsen Jada, Morten er på plassen! Hvor er dette da? Noen andre som ikke har prøvd seg enda som kan sette nåla i kartet?






  • Lena Jensen Arne Nordheim vokste vel opp i Øvre Jegersborggt. ? Men er det der tvers over hvor Labo har et bygg...eller ? Jeg kan liksom ikke plassere hvor bildet er tatt. Nå har jeg tenkt og stirra så at jeg er helt sliten. Litt av ei nøtt, det der.






  • Roy Olsen Lena, du har rett. Det er Arvesengården, Øvre Jegersborggate 3. Sånn ser det ut i dag:http://lokalhistoriewiki.no/images/thumb/Larvik%2C_%C3%98vre_Jegersborggate_01.jpg/800px-Larvik%2C_%C3%98vre_Jegersborggate_01.jpg



    lokalhistoriewiki.no
    26. mars kl. 00:19 · Liker





  • Lena Jensen Nei...jeg hadde ikke rett, Roy. Jeg tenkte på et annet bygg. Men nå som du legger inn det...da fikk jeg aha. Nå husker jeg. Tror ikke Arvesengården er under Labo. Det er vel selveier-leiligheter?






  • Roy Olsen Nuvel, du var i alle fall farlig nær. Jaså, så det er ikke LABO! Hvem er det da som har finni på å plassere dette betongmonstrumet inne blant historisk småhusbebyggelse, tro?






  • Lena Jensen Ja, det kan du spørre om. Men når tok du bildet, Roy? Jeg trodde først det var området tvers av der Arne Nordheim bodde...de hvite trehusa. Det er Labo. Men det er veldig moro når det lysner i topplokket. Du grubler og lurer...og plutselig går lyset opp.






  • Roy Olsen Det bildet er tatt våren 1978, ikke så lenge før de reiv husa. Jeg tok også bilder der i 74 og 76. Det var flere gruer i det gamle huset, og gassrøropplegget var fortsatt på veggene. Mye snekkerglede på det eldste huset inne i gården.






  • Lena Jensen Veldig moro å se igjen. Jeg jobba jo på sykehjemmet fra 72 og siden jeg bodde på Langestrand, så gikk jeg jo mye forbi der på vei til og fra jobb. Visste jeg hadde sett det...men alt er i tåka. Og da er det så artig når det lysner.






  • Roy Olsen Nå var bildet inne fra gården, så du måtte ha kikka inn gjennom portrommet for å ha sett bygningen på bildet.






  • Einar F. Løsnes Når kanne denne bygningsmassen være bygget?






  • Roy Olsen Det ser ut som om det var tre generasjoner bygninger her. Grunnmuren på det innerste huset er nærmest lagt opp med kulestein, mens det store ut mot gata hadde mur av tilhogde blokker. Det lille, tverrstilte huset hadde grunnmur av betong. Jeg husker ikke når dette her først ble satt opp.






  • Einar F. Løsnes Jeg tipper at dette må være fra tidlig 1800. 1820-30 eller noe sånt!






  • Morten Bakkeli Eller 1700-tallet






  • Einar F. Løsnes Ikke så godt å si Morten! Hvis du sammenligner stilen på 1700-tallsbygninger bl. a. langs storgata, så er de anderledse. Nei, jeg tipper tidlig 1800!






  • Morten Bakkeli Ja, men noen hus på Rønningen er fra sent 1700-tall.






  • Einar F. Løsnes sent 1700 eller tidlig 1800, små differanser da Morten. Hus som er dårlig vedlikeholdt






  • Morten Bakkeli Beklageligvis






  • Roy Olsen Jeg ser på LINF at Larvik, at Inger-Helene Hansen har rotet i gamle protokoller, og det første hun fant om eiendommen var fra 1847. I 1900 bodde det 63 personer her.






  • Lena Jensen Var mye i det området når jeg var tenåring også , Roy. Vi var hos Steinar Karlsen som bodde i Trygvesgate. Full fest og mye moro






  • Einar F. Løsnes Det tror jeg er ganske tidsriktig Roy!






  • Roy Olsen http://media4.origo.no/-/cache/image/1884209_h19f0c3af7f961943d9a2_v1313625608_1024x1024.jpeg



    media4.origo.no
    26. mars kl. 01:42 · Liker · 3





  • Roy Olsen http://media1.origo.no/-/cache/image/1884223_h9f93212a41fc5ae4d142_v1313627014_1024x1024.jpeg



    media1.origo.no
    26. mars kl. 01:43 · Liker · 2





  • Einar F. Løsnes Bagger-gården? øvre jegersborg






  • Roy Sjølyst I en periode gikk jeg på skolen sammen med Kalle, jeg vet ikke om det var hans døpenavn eller et kallenavn (passet jo bra), han bodde i dette huset, og jeg tror han bodde sammen med sin bestemor. Kalle var utrolig god til å tegne.






  • Bjørg Asker Vi som er oppvokst på Rønningen , sa bare Arvesengården






  • Roy Olsen Baggergården har jeg ikke hørt om. Var det et annet navn på Arvesengården?






  • Elisabeth Leifsen Jeg som gikk på Frelsesarmeens søndagsskole, har ingen anelse om huset, men ble nyskjerrig på navnet. Lærerinna mi der het Signe Bagger Arvesen., er det noen forbindelse






  • Bjørg Asker Det var hun som eide huset






  • Einar F. Løsnes Ja, det er sikkert samme gården Roy!






  • Roy Olsen Vet du hva/hvem Bagger var?






  • Einar F. Løsnes En av Arvesen-jentene Signe, var gift med en Bagger og de bodde der. derfor trodde jeg at den hette Bagger-gården, men jeg ser jo at Det var Hjalmar Arvesen som eide gården!






  • Einar F. Løsnes Han het Brynjar Bagger 1909-1942 omkom ved forlis under krigen. Gift med Signe Karoline Arvesen.






  • Elisabeth Leifsen Signe må ha vært en slags venninne av min mormor. Slik jeg husker henne - var hun utrolig tynn og "skrapet". Min mormor var på sin side trill rund, så de var veldig, veldig ulike. Jeg synes hun var kjempestreng. Jeg satt og bladde i et festskrift jeg...Vis mer






  • Astrid Andersen Hadde ikke Signe ei søster som het Ragnhild....eller Astrid ? Mener de to alltid gikk sammen.....






  • Einar F. Løsnes men at det bodde et par Bagger damer/frøkner i den gården som var med i Frelsesarmeen!






  • Staale Broager Grøn Der labo ligger nå på hjørnet bodde Tom Harry Mathisen, og det var stor tomt på hjørne, så kan jeg kanskje hjelpe litt med periode, for jeg bor i Steingata 15, huset er fra ca 1780, for første registreringen av gater og hus i larvik er fra ca 1820 (Fi...Vis mer






  • Staale Broager Grøn Tipper at Arvesen gården er fra perioden etter Jegersborg gate ble laget, og utvidelsen av bysentrum fikk et behov! Det lå jo endel industri rett bortenfor og det var naturlig og bygge bopeler for arbeidere og deres familier? Så tipset mitt er på 1830 1840






  • Elisabeth Lie her vokste jeg opp var bakgården vi bodde i selve arvesen gården ut mot gata






  • Liv Margarete Aastorp Flott bilde, og spennende å lese det dere vet/finner ut om historien!






  • Erik Ribsskog Frode Kølner, søstera mi Pia og meg, vi 'fant' to prestebarn, på den andre sida av Nansetgata, på slutten av 70-tallet.

    Og vi sykla med dem, til en falleferdig gård, som lå ved der vi spilte fotball, like ved det grønne huset til Frode Kølner og dem,
    ...Vis mer





  • Gunnar Gundersen Arvesengården *kudrittgata* som den kalles lå , tvers over gata til Heynfamilien. Kjente ei jente som het Venke som bodde der( far het Torleif)







  • Erik Ribsskog Der vi spilte fotball, på en asfaltbane, bak den lange blokka, som lå like ved der Frode Kølner bodde, i Trygves gate.

    Så var det en mann, som ofte beholdt fotballen, hvis vi sparka den over et gjerde.

    En gang, så turte jeg å spørre etter ballen.

    Og han hadde cirka 10-12 fotballer, (eller noe sånt), i garasjen.

    Husker ikke om han bodde i Kudrittgata, men det er mulig at det var samme gata.

    Mvh.

    Erik Ribsskog









    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/permalink/505634499482613/

    Bloggarkiv

    Populære innlegg

    Om meg

    Bildet mitt
    Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

    Totalt antall sidevisninger

    Etiketter