Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 5. mai 2013

Mer fra Facebook-gruppen: 'Du vet du er fra Larvik når ...'









Her er et par bilder på oppfordring fra Tom Grimstad. På det øverste ser vi Jegersborggata 17 A, nærmest, så 17 og 17 D, og på den andre sida av Trygves gate, ser vi nr. 21 som fortsatt står. På begge bildene har vi nr. 14 i høyre bildekant. Vi ser også så vidt skiltet til Hjørdis Landhjems butikk.


Her er et par bilder på oppfordring fra Tom Grimstad. På det øverste ser vi Jegersborggata 17 A nærmest, så 17 og 17 D, og på den andre sida av Trygves gate ser vi nr. 21 som fortsatt står. På begge bildene har vi nr. 14 i høyre bildekant. Vi ser også så vidt skiltet til Hjørdis Landhjems butikk.


Liker ikke · · Ikke følg innlegget lenger · Del · 22. april kl. 23:29




  • Du og 35 andre liker dette.




  • 51 av 52





  • Roy Olsen Det var stoffbutikk da jeg tok bildet i 1974.






  • Ragnar Michaelsen Arne Haugen hadde vel åsså forettning der på 70 tallet






  • Kari Helberg Roligheten En periode hadde Evelyn Schau frisørsalong i lokalet helt til venstre.






  • Gerd-Unni Hansen Første huset til venstre var det en skomaker i kjellern på 50 tallet..






  • Roy Olsen Gerd-Unni, du mener det underste bildet, ikke sant?






  • Gerd-Unni Hansen Ja - mente det - gikk bare litt fort i svingen her...






  • Tom Grimstad Takk til Roy, dette var artig!! Det har vært en rekke forretninger her; 17A var i en periode eid av Fru Udnes. Hun hadde butikk her fram til tidlig på 60-tallet. I Rogstadgården (som lå på den andre siden) lå Rogstad´s kolonial, som Hjørdis Landhjem to...Vis mer






  • Bjørg Asker Jegersborggt. 17a lå på toppen av Frelsearmeen bakken, bodde der fra jeg var 9 til 14 år gammel. Det var Mathilde Udnes som eide huset og drev kolonial der. I Jegersborg gt 21 hadde Bjarne Skaara slakterbutikk.






  • Laila Skaatan Første huset til høyre der bodde Bach Johannesen. Jeg bodde i Karlsrogt i 12 år, så i det strøket var jeg godt kjent.






  • Gunnar Gundersen I det første brune huset høyre side bodde ølmann Back Johannesen (1970) husnr 14. i hus nr 3 bodde Hanne Fjelbo m fam mens buarkitekt L Lie bodde på hjørnet mot Schultzegate.






  • Tom Grimstad Det er riktig, Gerd-Unni, at det var skomaker i kjelleren vår - skomaker Becker. Etter at Fru Udnes avviklet sin butikk, startet Edgar Berthelsen opp maskin forretning. Edgar m/ familie flyttet inn etter at Bjørg flyttet ut (det stemmer vel Bjørg). I ...Vis mer






  • Lars Terje Hansen Husker ola bodde i det øverste huse






  • Bjørg Asker Stemmer det Tom ,Schou bodde i Rogstadgården husker jeg.






  • Kari Helberg Roligheten Det stemmer at fru Schau startet opp i Rogstadgården. Så flyttet hun over veien. Dette var nok før stoffbutikken kom, kanskje før 1970. Jeg var fast kunde.






  • Roy Olsen Det er utrolig morsomt å få så mange opplysninger om disse husene. Gunnar nevner ølmann Back Johannesen i nr. 14, var det en som kjørte for bryggeriet?






  • Trine Beisland Evju Fint bilde som vekker gode bardomsminner, nok en gang. Det var vel fam Høydalsmo som bodde i huset til venstre! Vi aka på rattkjelke ned frelsær`n om vintern. Over prinsegata og stoppa i Kjølner gården(Smesrud)Det gikk i ei drit fart kan jeg hukse, moro






  • Trine Beisland Evju Kom på at muligens Tom Edgar og fam muligens bodde i 2 etasje i nr 17a?? noen som husær??






  • Yngvar Nilsen Var visergutt hos fru Udnes ca 1953-55. Lønna var 10 kr uka. Litt bittert da at visergutten hos fru Landhjem (mener hun drev butikken allerede da) skrått over gata tjente det dobbelte! Fru Udnes lovte å skaffe en bil til utkjøringa før jul -men det ble det ikke noe av.






  • Tom Grimstad Tom Edgar og fam.flyttet inn i 2. etg. etter at Berthelsen flyttet ut. Høydalsmo bodde i 1. etg. Back Johansen kjørte for bryggeriet.






  • Tom Grimstad Ingvald Bach Johansen var det fulle navnet til Bach' en i nr 14. Tidlig paa 60-tallet bodde soennen( tapetserer) Kjell m/familie i 2.etg. Naar Kjell flyttet opp i Skrenten, flyttet yngste bror Leif m/ fam inn i 2. etg hos Ingvald. Selv flyttet jeg fr...Vis mer






  • Gunnar Gundersen Bach Johannessen ,far til Kjell og Leif Bach kjørte for bryggeriet






  • Connie A Koch i nr 14 bor tanta og onkelen til datteren min






  • Gunnar Gundersen Bodde sjøl i 16a fra72-92, altså nede i gamle huset til Henry Simonsen






  • Egil Mathisen Jeg husker det vcar en radio- og tv-butikk til bygget til venstre på øverste bilde, eller kanskje bare verksted.






  • Astrid Andersen Sååå artig å få se disse husa igjen...herregud ,så mye koseligere det var den gang.Det var den gang det var masse unger i gata det...masse gøy der..sommer som vinter...Alltid noe å finne på..






  • Reidun Fevang Gikk den veien maaange ganger, fra skolen og til tante Lillian i Nansetgt. Og ja, vi hadde det flott den gang.






  • Astrid Andersen Fru Landhjem hadde kolonial i en del av første etg. i fjerde huset til venstre. Ludvigsen bodde da i andre etg.






  • Erik Ribsskog Fru Landhjem hadde vel kolonial, i den 60/70-talls blokka, som man bare ser en flik av, på det øverste bildet.

    Jeg bodde i Jegersborggate 16, (det lave, hvite huset, der hu jenta, (er det vel), står rett ved, på det nederste bildet), fra våren 1978 ti
    ...Vis mer





  • Astrid Andersen Ja ,hun hadde butikk i toppen av bakken...Rogstadgården....Men jeg mener å huske at hun hold til en periode i underetasjen hos Ludvigsen/ Slåtta...Inngang fra Jegersborgtrett ved der Ugland bodde....Jeg kan da ikke huske så feil?






  • Erik Ribsskog Nei, jeg flytta dit i 1978, og da var den blokka som Landhjem holdt til i, ganske ny.

    Og Fru Landhjem var i 50-åra, kanskje.

    Så det er godt mulig at hu har holdt til flere steder, før jeg flytta, til Larvik.
    ...Vis mer





  • Kari-Mette Astrup Hun hadde butilkk i huset mellom Jegérsborg- blokkene og den " nye" blokka på toppen av bakken. Det var rundt 1968 eller på den tida. Gammel landhandel med steintrapp på utsida.






  • Erik Ribsskog Ok,

    når jeg skrev 'bakken' ovenfor, så mente jeg den bakken, som Frelsesarmeen og Politistasjonen lå i, på 70-tallet.

    (Der jeg så at katta vår Pusi gikk over, for å gå inn lagerdøra hos Landhjem.
    ...Vis mer





  • Arnhild Yalena Rob Ingvald bodde i det grønne huset til høyre, han husker jeg kjørte øl og brus med hest og kjerre for bryggeriet......






  • Erik Ribsskog Synd at de skfita navn på Villa Farris til Villa.

    Da lurte jeg fælt, da Ringnes-konsulenten fortalte meg denne nyheten, på 90-tallet.

    Da jobba jeg som butikkleder, på Rimi Nylænde, (også kjent som Rimi Lambertseter, tidligere Balstad), i Oslo.
    ...Vis mer





  • Marianne Rosvold Ja,Ingvald jobba på Bryggeriet fram til det ble nedlagt. Arnhild Fra 1954 derimot,kjørte han lastebil. Da var det slutt med hest og vogn i Bryggeriet.






  • Erik Ribsskog Min mor og mormor arvet Magna Adeler, (gift med den siste baron Adeler, etter Cort Adeler), forresten, og da satt mormoren og morfaren min pengene inn i et Labo-hus, på Tagtvedt, (i Hestehavna), for mora mi.

    Søstera mi flytta så også til faren min, i
    ...Vis mer


    johncons.angelfire.com
    fredag kl. 21:49 · Liker · 1 · Fjern forhåndsvisning





  • Bjørn Dahl Kjempfine bilder av gaten, og mange gode minner dukker opp. Men det vi kke ser på bilde er "fordsletta" som ble sammlinsstedet for alle ungane og utgangspunkt for det meste av lek og morro som skjedde på jegersborg. Ser mange kjente navn, men er det noen som husker Lorden, husker bare at vi gikk over på den andre siden av gata når vi passerte huset hans,






  • Erik Ribsskog Husker at mora og stefaren min hadde en folkevogn-boble, i 1978, må det vel ha vært.

    Og den ble avskilta.

    Og en gang jeg, (som var 7-8 år), og lillesøstera mi Pia, var alene hjemme.
    ...Vis mer





  • Jostein Stø Kjempeartig å se bildene. Her hadde vi mye moro Bjørn Dahl






  • Jostein Stø Bakken hvor Frelsesarmeen lå ble kalt Frelsesarmebakken eller Frelsærn. Den heter Karlsrogata. Bodde der fra 1963 til 1970.






  • Astrid Andersen Bodde du i huset oppafor frelsesarmeen Jostein?






  • Erik Ribsskog Ok,

    da lå butikken til Fru Langhjem på hjørnet av Karlsrogata og Jegersborggate, på 70/80-tallet, ihvertfall.

    Mvh.
    ...Vis mer





  • Jostein Stø Ja jeg bodde i huset ovenfor frelsesarmeen og fikk 7 år på Rombærn.






  • Astrid Andersen Ser på bilene av deg...hadde aldri kjent deg igjen...Lekte jo litt sammen vi a....I rogstadhagen og særlig på vintær`n når vi sklei nedover frelsær-bakken...søstra de er gift med en normannbo? Ei lys.pen med briller?






  • Ragnhild Becker Dahl Jeg kjenner deg godt igjen Jostein:)






  • Gerd-Unni Hansen Jostein du bodde vel i presteboligen i Karlsrogt. 6 da faren din var prest i Metodistkirken... Ja søstern til Jostein er gift med Jan Birger Olsen -- faren og moren hans eide Olsen butikken i Sigurdsgate.. Jan Birger og kona eier nå impregneringen...






  • Astrid Andersen Hvor bodde du Gerd-Unni?






  • Tom Grimstad Hyggelig å se Jostein, på siden her! Husker godt de noe eldre gutta, Jostein og Bjørn Dahl.






  • Bjørn Dahl Hei. Og veldig hyggelig å få Jostein på banen her. Astrid er du datteren til Arne?






  • Lars Leinæs På øp sine orige sider ligger det masse, med historier







  • Erik Ribsskog Søstera mi Pia og meg, vi lekte litt med noen presteunger, som bodde på den andre sida av Nansetgata.

    (De hadde prestebolig, over kirken, eller om det var under kirken.

    Det var muligens pinsevennene eller frikirken).

    Det var en gutt og en jente, cirka på min alder, (og jeg er født i 1970).

    Jenta hadde ganske langt mørkt hår vel.

    Gutten var vel like gammel som meg vel, og jenta litt yngre.

    Noen som husker hva disse heter?

    De var med Pia, Frode Kølner og meg, til en falleferdig bygård, bak den lange blokka, ovenfor sykehuset.

    (En falleferdig gård som muligens lå i Øvre Jegersborggate, vel).

    Mvh.

    Erik Ribsskog









    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/permalink/516011838444879/

    Bloggarkiv

    Populære innlegg

    Om meg

    Bildet mitt
    Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

    Totalt antall sidevisninger

    Etiketter