Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 4. juni 2013

Enda mer fra Facebook









Når du har bodd i dette huset, i Storgaten, på Østre Halsen, som fire-åring, (i den største delen av huset, som var ut mot Storgaten, og det var utsikt til sjøen, fra vinduene i stuen, osv). (Bilde fra Google Maps).
Når du har bodd i dette huset, i Storgaten, på Østre Halsen, som fire-åring, (i den største delen av huset, som var ut mot Storgaten, og det var utsikt til sjøen, fra vinduene i stuen, osv). (Bilde fra Google Maps).



Liker · · · Del · for 22 timer siden







  • Erik Ribsskog Tor Magnus Pedersen skrev under en annen kommentar, at dette huset ble kalt for 'skipperhuset'.

    Jeg bodde der bare i 1974 og 75, som 3-4-åring, vel.

    (Og da var dette huset malt brunt, mener jeg å huske).

    Så jeg fikk ikke med meg så mye, om hvem som hadde bygget huset, osv.

    Noen som kjenner historien til dette huset?

    Søstera mi Pia og meg, vi fant en kveld, et hvitt pinnsvinn, i oppkjørselen, (som man kan se på bildet der).

    Etter at vi hadde vært ute og lekt, med noen andre unger sikkert.

    Og vi skulle hjem for å spise middag, eller noe, da.

    Pinnsvinnet var nesten tamt, (må man vel si).

    Og vi rørte det ikke, og det surret litt rundt der.

    Men en gang, (etter at jeg flytta til faren min, på Berger), så nevnte jeg dette pinnsvinnet, i en naturfag-time, eller noe.

    Og det var vel ingen som trodde noe på det, at det fantes hvite pinnsvinn, (mener jeg å huske).

    Men men.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Sigrun Enge Var mye i det huset.Min onkel Henry Arnholt eide det fram til ca.1967.






  • Erik Ribsskog Ok,

    det var artig.

    Jeg husker at søstera mi og meg, vi hadde noen barnepiker, på begynnelsen av 70-tallet.


    Og de kunne stå i stuevinduet der, og kommentere om at motorbåtene nede i bukta, kjørte 'sikk-sakk', (husker jeg).

    (Så det var et fint hus, som også hadde utsikt til sjøen, til og med).

    Og vi hadde bodd i Vestmarka.

    Og jeg visste ikke hva sikk-sakk betydde, (husker jeg), så da måtte disse barnepikene forklare det for meg da, (husker jeg).

    Så de var greie.

    Jeg gikk en gang opp på loftet, og så ned en trapp, og så var jeg plutselig hjemme hos Herman og de.

    Så huset var delt inn i tre boliger, rundt 1974, (virker det som).

    For Tor Magnus Pedersen bodde i første etasje, under Herman og de, (mener jeg det var, at han forklarte, i en tidligere kommentar, på denne Facebook-siden).

    Det var et artig hus å bo i.

    Det var kort vei til tre matbutikker.

    Og jeg fikk lov til å gå alene til Halsen Dagligvare, fra vi flyttet inn der.

    (Og vel vel ennå ikke fylt fire år da, tror jeg).

    For å kjøpe karameller, til ti øre, som de solgte, fra en plastboks, i kassa der, vel.

    Hunden vår Cora, (fra Vestmarka), ble visst kjørt over av bussen, i Storgata.

    Og søstera mi Pia og meg, vi ble nesten kjørt over av bussen, vi og.

    Enda vi gikk i forgjenger-feltet.

    Men vi var så små, så bussjåføren så oss ikke.

    Og bussen stod stille, (i flere minutter), rett foran fotgjenger-feltet.

    (Av en eller annen grunn).

    Artig å høre mer om historien til dette huset!

    Var din onkel skipper?

    Siden Tor Magnus Pedersen nevnte at huset ble kalt skipperhuset.

    Det var mye hvalfangst-virksomhet, som folk på Halsen drev med, i gamle dager, har jeg sett, på denne Facebook-gruppen.

    Var det kanskje noen hvalfangere, som eide huset, i gamle dager?

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Erik Ribsskog Sigrun Enge:

    Din onkels far var visst fra Telemark forresten, (stod det på noe slektsforskning, som jeg fant):

    Henry Arnholt Tharaldsen Halsen[1]

    1889 - Yes, date unknown

    Individual
    Ancestors
    Descendants
    Relationship
    Timeline
    GEDCOM
    Suggest
    Personal Information | Sources | All | PDF

    Born 1889 Østre Halsen, Tjølling, Tjølling, Vestfold, Norway
    Gender Male
    Died Yes, date unknown
    Person ID I16574 Norway. Vestfold. Tjølling Clerical District
    Last Modified 30 Nov 2011

    Father Anund Tharaldsen Kilebygd, b. 1857, Kilebygd, Telemark, Norway , d. 1926, Østre Halsen, Tjølling, Tjølling, Vestfold, Norway
    Mother Anna Fritsine Hansen Håkestad, b. 1859, Larvik, Vestfold, Norway , d. 1933
    Family ID F5985 Group Sheet

    Family Caroline Elise Alviniussen Halsen, b. 1892, Østre Halsen, Tjølling, Tjølling, Vestfold, Norway
    Last Modified 6 Dec 2011
    Family ID F5982 Group Sheet

    Sources
    [S3] Tjølling bygdebok, bind 3 gårder og slekter, Jan W. Krohn-Holm, ([S.l.]: Tjølling kommune, 1972), p. 1148, 1153 (Reliability: 3).
    Full Name: Henry Arnholt THARALDSEN HALSEN
    Gender: M
    Birth date: 1889
    Birth place: Østre Halsen, Tjølling, Tjølling, Vestfold, Norway
    Father: Anund THARALDSEN KILEBYGD
    Mother: Anna Fritsine HANSEN HÅKESTAD
    Se or Sjå (see) place: Østre Halsen, Tjølling, Tjølling, Vestfold, Norway
    Spouse: Caroline Elise ALVINIUSSEN HALSEN

    http://histfam.familysearch.org/getperson.php?personID=I16574&tree=Tjolling


    histfam.familysearch.org

    Henry Arnholt Tharaldsen Halsen b. 1889 Østre Halsen, Tjølling, Tjølling, Vestfold, Norway d. Yes, date unknown: Community Trees Project














    https://www.facebook.com/groups/471474256203949/

    Bloggarkiv

    Populære innlegg

    Om meg

    Bildet mitt
    Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

    Totalt antall sidevisninger

    Etiketter