Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 22. juni 2013

Mer fra Facebook









Øvre Jegersborggate februar 1974.

Øvre Jegersborggate februar 1974.


Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · torsdag kl. 00:24





  • 44 personer liker dette.






  • Lena Jensen Da blir vel det huset til venstre barndomshjemmet til Arne Nordheim? Og høyre er bytta ut med Labo-boliger. Koselig gate og sikkert fin plass å bo, så nære sentrum.






  • Erik Ribsskog Søstera mi Pia presterte en gang å si, (mens hu stod i Trygves gate, som vel er i enden av denne gata).

    At mora vår hadde sagt det, at et hus i denne gata, fikk vi ikke lov, å gå forbi.

    'For der bor tante Ellen og hun maner dere'.

    (Enda tante Ellen bodde i Sveits, på den her tida).

    Det var også en kiosk, cirka der dette bildet ble tatt fra vel.

    Og der hadde de veldig gode dundersalt-godteri, til ti øre, på slutten av 70-tallet, (husker jeg).

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Roy Olsen Ja, Øvre Jegersborggate var heltetlig og fin den gangen, men det varte ikke lenge før herpeseringa var i gang. Arvesengården (nr. 3) som vi ser borti gata til høyre og husa på naboeiendommen, (nr. 1) ble jevnet med jorda, og som erstatning fikk vi en massiv betongkoloss, ei slags terrasseblokk på flatmark, et gigantisk fremmedlegeme i det harmoniske trehusmiljøet. Huset til venstre og nabohuset (nr. 10 og8) ble ofret omtrent samtidig, i selskap med Jegersborggata 29 og 31, og LABO bygde to sjarmløse åttemannsboliger.
    Det som var butikk og bolighuset, nr. 14, er en godt vedlikeholdt og veldig pen eiendom i dag. Men, Kudrittgata har fått juling. Synd, det.






  • Erik Ribsskog Mora mi hadde en venninne, som bodde, i denne gata.

    Og en gang mora mi skulle et eller annet, en dag, så fikk ikke søstera mi Pia og jeg, lov til å være hjemme, i Jegersborggate, (av en eller annen grunn).

    Vi skulle være hos hu dama, som bodde nesten i enden av denne gata, (til venstre).

    Men jeg bare sykla rundt i Larvik hele dagen.

    For jeg var vel redd for å få 'jentelus', (eller noe sånt), siden hu dama hadde en datter, vel.

    Bare noe jeg tenkte på.

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Bjørg Asker Eller Kudrittgata som vi sa






  • Erik Ribsskog Jeg flytta til Jegersborggate i 1978, (med mora, stefaren min og søstera mi Pia).

    Og på den tida, så var det ikke noe kudritt, i denne gata.

    Og jeg hørte heller ikke at noen kalte denne gata for Kudrittgata.

    Men dette var en gate, som ingen hang i, liksom.

    Dette var en stille gate, som nesten ingen biler kjørte i.

    Og som få folk gikk i.

    Jeg gikk ofte forbi denne gata.

    På vei til eller fra Frode Kølner eller lekeplassen like ved huset han bodde i, i Trygves gate.

    Men jeg kunne også gå gjennom denne gata, på vei til kiosken, (som solgte smågodt, sjokolade, potetgull og brus og muligens også litt frukt).

    Kiosken lå cirka ovenfor der Johnny og Åge bodde, (som var Arsenal-fans).

    De var to brødre, som den ene av, (Johnny), var yngre enn meg og den andre av, (Åge), var eldre.

    Disse gutta var nabo med sykehuset, (mener jeg å huske).

    Og kiosken lå cirka der Øvre Jegersborggate begynte.

    Så også en bilulykke, cirka ved den enden av Øvre Jegersborggate, som er ved sykehuset.

    (Dette var mens jeg bodde i Jegersborggate.

    Noe jeg gjorde fra våren 1978 til høsten 1979).

    Og mener at det nok var en dødsulykke.

    Frode Kølner så også dette.

    Vi gikk opp Herregårdsbakken etter skolen, vel.

    Frode Kølner sa også om han Johnny, at: 'Johnny Cash med rumpa full av bæsj'.

    Så dette var kanskje fordi at han Johnny bodde like ved Kudrittgata?

    Hvem vet.

    Kiosken lå forresten ikke så langt unna Televerket, (het det vel), og toppen av Herregårdsbakken, da.

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Erik Ribsskog Denne delen av Larvik heter visst forresten Rønningen, står det her:http://www.op.no/kultur/article5595469.ece

    Jeg kan heller ikke huske dette navnet, fra da jeg bodde, i Jegersborggate.

    Men jeg var jo bare 7-8-9 år, da jeg bodde der.

    Kanskje noen som veit hvor grensene til Rønningen mot Torstrand og sentrum går?

    Mvh.

    Erik Ribsskog


    www.op.no

    «Kudrittgata» ligger i Rønningen nær Larvik sentrum. Det offisielle navnet på ga...Vis mer


    torsdag kl. 08:30 · Liker · Fjern forhåndsvisning





  • Anne Bi Mathiesen På ett av husa er det skilt med Kudrittgata på. Og de har en gammeldags vask som blomsterkasse på veggen. Stilig:)






  • Erik Ribsskog Ja,

    den gata er nok bare kjent fordi at Arne Nordheim bodde der.

    Øvre Jegersborggate er jo mye kortere, enn Jegersborggate, (hvor vi bodde), så man kan vel kanskje ikke kalle det en gate engang.

    Men det er mulig at den gata var lengre, i gamle dager.

    Hvem vet.

    Mora mi fortalte meg forresten på 70-tallet, (når vi var på høstferie, (eller noe sånt), i Telemark, et eller annet sted), at det heter 'kukaker', og ikke 'kudritt'.

    Mvh.

    Erik Ribsskog






  • Bjørg Asker I Larvik sa vi Kudritt , nedre og øvre Jegersborggt helt bort til Byskogveien og Christian Fredriksvei er Rønningen






  • Erik Ribsskog Ok,

    fant noe om det på Wikipedia og:

    http://no.wikipedia.org/wiki/Jegersborggate_(Larvik)

    Lagerdøra til 'fru Landhjem', i krysset Jegersborggate/Karlsrogata, (der hvor katta mi Pusi gikk for å få mat), den er visst nabo med et hus Knut Hamsun bodde i, (nåværende Jegersborg barnehage), hvor jeg husker at en kamerat av meg, Morten fra Byskogen lekte noen ganger.

    Og Jegersborg gård, (et sted jeg ikke har vært), ble visst brukt av nazistene, under krigen.

    Mvh.

    Erik Ribsskog


    no.wikipedia.org

    Jegersborggate er ei gate i Larvik. Den strekker seg mellom Lilletorvet og kryss...Vis mer


    i går kl. 00:30 · Redigert · Liker · 1 · Fjern forhåndsvisning





  • Erik Ribsskog Må forresten ta med det, at jeg bodde jo i Jegersborggate 16, på slutten av 70-tallet.

    Men der var det rotter i veggene og barkebiller eller termitter, (eller noe sånt).

    Så det huset ble bygget opp igjen, (av de som bor der nå), på 80-tallet.

    Og de bygde det sånn at det huset nesten ser ut som det gamle huset, som stod der.

    Så Labo har kanskje litt å lære der.

    Noen tror visst at dette 1980-huset er fra 1800-tallet:

    http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&filnamn=f00707&gardpostnr=1136&bilete=true

    Mvh.

    Erik Ribsskog


    digitalarkivet.no
    i går kl. 02:12 · Redigert · Liker · Fjern forhåndsvisning





  • Roy Olsen Hvis du følger denne linken, kan du se alle husene i Jegersborggata i dag. Og en del andre gater og veier også, for såvidt. http://lokalhistoriewiki.no/index.php?title=Spesial:MultiCategorySearch&&wpInCategory1=veger&wpInCategory2=larvik%20kommune&limit=250&offset=0






  • Erik Ribsskog Mer om Jegersborggate 16:

    Helge Hoff <helge@hivako.no>
    1/3/10

    to me
    Norwegian
    English Translate message
    Turn off for: Norwegian
    Hei du!
    Morro å høre fra deg!
    Jeg heter Sol og sammen min daværende mann, kjøpte jeg ditt barndomshjem av morfar Johannes i 1982 på høsten. Vi var enda ute hos dem i Nevlundhavn.
    Vi fant annonsen i Aftenposten og vi bodde da i Oslo, som er min barndoms by.
    Som jentunge hadde jeg en drøm om at når jeg ble "stor" skulle jeg kjøpe meg hus i Larvik, som var en "sommerby" for meg hvor jeg alltid ferierte med mine foreldre.

    Vi flyttet inn i Jegersorg gt.16 1.november 1982, og hadde da med oss ei datter på 5 mnd.
    I 1985 ønsket vi å bygge på, og fikk byggetillatels tross at huset var fra 1817 og det eldste i gata.Men da vi skulle rive en vegg, hviste det seg at huset var fullt av husbukk. Samme høsten døde bestefaren din, derfor gikk vi ikke tilbake til tidligere eier, for å klage over kjøpet. Tenkte at bestemoren din Ingeborg hadde nok med sitt. Samtidig mistet vi en sønn på 16mnd. i hjernhinnebetennelse.
    Vi hadde brukt mye tid og penger på å pusse opp huset, blant annet hadde vi murt opp ny pipe. Men da det hviste seg at huset var fullt av husbukk fikk vi rivningstillatelse. Hele huset ble revet, forferdelig tragisk for oss både følelsesmessig og ikke minst økonomisk.

    Men huset ble bygd opp igjen av min daværende mann og hans svigerfar.

    Huset ditt sto lenge aventert til salgs i ØP til 150000 kr. I Aftenfosten sto det til salgs for 250000kr. og det vat det vi betalte. 200000over bordet og 50000 under bordet.

    Jeg husker godt morell treet ditt! Jeg også elsket det! Det gjorde også alle kattene i nabolaget - de satt der og ula hele natta. Det var med tungt hjerte vi fjernet det, da vi bygde på.Det var et flott klatretre.

    Etter at huset var bygd opp igjen flyttet vi inn i 1986 på våren. Da var jeg gravid med min Pia. Jeg visste at det hadde bodd ei jente i huset som het Pia, så det var noe som gjorde at min datter nr. to fikk det samme navnet som din søster. To år etter fikk jeg enda ei datter.
    Ekteskapet med min første mann gikk over styr, og han flyttet ut i 1992. Jeg ble boende med mine tre jenter. Så møtte jeg den store kjærligheten igjen, og fødte enda to jenter. Så i ditt barndoms hjem har det vokst opp 5 flotte jenter. De yngste er i dag 13 og 14 år og går på Mesterfjellet skole.

    Det gjør meg vondt at livet har vært tøft med deg. Det kan ikke ha vært lett å være sønn av en mor som var syk.

    Men jeg er overbevisst om at mannen min ikke har noe med noen andre barnefødsler enn mine å gjøre. Han er fra Sandefjord, og har hatt ungdomstia si der.

    Men Fru Landhjem husker jeg godt, vi var veldig gode venner og hun passa alltid katta våres, Røveren Boldvik, hvis vi var borte. Hun døde for noen år siden, mett av dager og full av kreft.
    Naboen Eikedalen husker du også kanskje ? Og Gundersen? Eikedale er begge døde, vi var veldig glade i de som naboer.
    Dette var litt fra hva som har hendt i ditt barndomshjem.

    Håper det har godt bra med deg i livet, at du har evnet å ta de rette valgene!! Alt godt til deg fra den nåværende huseieren i JEGERSBORGGT:16

    Med hilsen
    Sol






  • Roy Olsen En personlig historie, nesten litt privat. Men veldig artig å lese. Takk.






  • Erik Ribsskog Jeg fikk forresten et slags insekt, i armen, en gang, mens jeg bodde det huset.

    Mora mi fant det, husker jeg, og brukte en pinsett, for å ta det ut.

    (Noe sånt).
    ...Vis mer






  • Erik Ribsskog Jeg har funnet ut mer om Rønningen.

    Det er en lang historie.

    Den svenske spionen Carl Ingman flyttet en herskapelig bolig, som en sikkert dansk greve, (Danneskjold-Laurvig), hadde bygget, ved Lågen, (et sted som ble kalt 'Rolighed'), til Jegersborg.

    Boligen, (Jegersborg gård), ble da kalt Carls-ro, (etter den svenske eventyreren).

    Og området i tilknytning til gården, fikk navnet Carlsro-rønningen, (for rønningen betyr vel rydning, altså at man hogg ned skog, og fikk et tun, eller åkre, eller lignende).

    Karlsrogata viser jo til det, at Jegersborg gård også het Carlsro.

    Men hvor var den jeger-borgen igjen?

    Var det noe i Bøkeskogen.

    Eller hvordan var det igjen?

    Mvh.

    Erik Ribsskog

    PS.

    Her er noen linker hvor det står mer om dette:

    http://larvikinaerfortid.origo.no/-/bulletin/show/553255_minner-fra-steinane-og-jegersborg?show_all=true

    http://no.wikipedia.org/wiki/Jegersborg


    larvikinaerfortid.origo.no









    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

    Bloggarkiv

    Populære innlegg

    Om meg

    Bildet mitt
    Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

    Totalt antall sidevisninger

    Etiketter