Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

søndag 7. juli 2013

Mer fra Facebook









"Morn Ja" er ofte å høre når du hilser på noen i Larvik,er det spesielt Larvik måte å hilse på?Kan ikke si jeg har hørt det andre steder
Liker · · Ikke følg innlegget lenger · Del · for 8 timer siden




  • 5 personer liker dette.




  • Ragnar Olafsen Det blir brukt av noen i Sandefjord også, hadde en Formann som brukte det, men jeg tror og vet at i søndre vestfold er mye av dialekten og åssen vi uttaler orda veldig likt, har jobbet over 30 år i Larvik med folk fra distriktet, nå jobber og bor jeg i Sandefjord. så det er ikke lett å fastslå hvor dialekten opprinnelig kommer fra!




  • Nikki Holmberg rar måte å si morn på,høres ut som en bekreftelse på at "ja det er morgen"




  • Marianne Rosvold Har ikke lagt merke til det jeg. Sier bare morn eller hei jeg.




  • Reidun Fevang Vet at mange sa/sier " morn dø " også. Om det er typisk for Larvikfolk, vet jeg ikke.




  • Marianne Rosvold Det har jeg hørt ja.




  • Rolf Petter Børresen Jeg sa morn dø i sta




  • Erik Ribsskog Jeg mener å huske at man også kunne si 'mårnings', i Larvik.


    Det kan kanskje ha vært Jarle Kristiansen som sa dette.

    Mvh.
    ...Vis mer


  • Marianne Rosvold Ja,morn dø, er vel mer typisk Larvik.




  • Siri Ludvigsen JA,-OG "morning`s er vel også et OFTE brukt som hilsen.....!?!




  • Erik Ribsskog Er 'mornings' fra det engelske 'good morning' da, eller?


    Mvh.

    Erik Ribsskog
    for 2 timer siden · Liker · 2


  • Siri Ludvigsen Ja,antageligvis mener nå jeg da.....




  • Rolf Petter Børresen stemmer nok det, husk på at fra gammet av besto over halvparten av Larviks befolkning av sjøfolk. Og vi måtte snakke engelsk både ombord og i land, derfor hang vel litt igjen en stund når vi kom hjem




  • Ragnar Olafsen Øystein Sunde bruker " Morn dø " på en av låtene sine.




  • Rikke Susa Skalleberg Jeg sier Morn ja hver dag :))




  • Inger Mari Ringdal Nielsen Også er det vel et av de få steder i verden det blir sagt morna når en går, enten det er morran, midt på dagen eller kvelden




  • Ragnar Olafsen Ja i søndre Vestfold blir " morna " brukt




  • Erik Ribsskog Da jeg jobba som butikkleder, på Rimi Lambertseter, på 90-tallet.


    Så var en tidligere kollega av meg, ved navn Thomas Sanne innom, i den butikken, husker jeg.

    Og han sa også 'morn', husker jeg.
    ...Vis mer


  • Jane Eriksen Jeg sier "morn" når jeg hilser, og det er enten det er morgen, middag eller kveld.

    "Morn" er, for meg, noe annet enn "god morgen". Regner det mer som "hei/heisann"



  • Marianne Rosvold Morna til alle døgnets tider blir da sagt overalt. Det sies jo morn midt på dagen også,og ikke bare i Larvik. Det er vel morn dø som er spesiellt for Larvik,kanskje.




  • Jane Eriksen Bare skrev det overnevnte, fordi jeg har opplevd at folk sier: "Det er ikke morgen nå lenger vel"?....når jeg sier "morn"




  • Rikke Susa Skalleberg "I stad" bruker vi og for forover i tid, allefall den voksne generasjonen ifra Tjølling. Pappa bruker det hele tiden, jeg når prater med han





  • Erik Ribsskog Inger Mari Ringdal Nielsen:


    Da jeg studerte i Sunderland, studieåret 2004/05, så var det ei italiensk dame, (Federica Mauro), som bodde i den samme student-leiligheten, som meg.

    Og faren hennes, (en svær kar med skjegg), var på besøk der.

    Og han sa 'ciao', og da mente han visst 'hadet'.

    Så også det ordet, ('ciao'), kan bety både hei og hadet da, (sånn som jeg etterhvert skjønte det, ihvertfall).

    Mvh.

    Erik Ribsskog
    for 5 minutter siden · Redigert · Liker



  • Erik Ribsskog Rolf Petter Børresen: Stefaren min, (da jeg bodde hos mora mi, i Larvik), Arne Thomassen, han hadde vært sjømann.


    Men han sa ikke 'mornings' vel.

    Og moren min sa vel 'god morgen'.

    Men Arne Thomassen var vel ikke like pratsom av seg, som mora mi.

    (Hvis jeg husker det riktig).

    Men Arne Thomassen hadde en tatovering, på hånda, av noen slags små sirkler, (fylt med tatoverings-farge vel).

    Så det er mulig at han fikk de tatoveringene, da han var på sjøen.

    Hva vet jeg.

    Han malte også navna, på noen oljeskip, som lå i mange år vel, i opplag, i Holmestrand, husker jeg.

    Og da var han på TV, husker jeg at mora mi viste søstera mi Pia og meg.

    Vi så at han hang ned fra dekket, på skipet, (må det vel ha vært), og malte navnet på båten da, (på en eller annen måte).

    Mvh.

    Erik Ribsskog












    https://www.facebook.com/groups/410957598950304/

    Bloggarkiv

    Populære innlegg

    Om meg

    Bildet mitt
    Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

    Totalt antall sidevisninger

    Etiketter