Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 17. desember 2013

Hvis det blir som BI-professoren sier, at norske butikker, blir som polske butikker, på 70-tallet, så blir forskjellen den, at det vil stå Orkla på 'alle' varene, (istedet for 'laget av den polske stat')

forskjellen er at det vil stå orkla på alle varene

http://www.dagbladet.no/2013/12/17/nyheter/okonomi/dagligvarer/nygaard/bi/30884067/

PS.

Så Rimi-Hagen vil altså tjene på disse samarbeidsavtalene, kan det virke som, (siden at Orkla satser, på sterke merkevarer, (som Grandiosa og Stabburet Leverpostei), som det er vanskelig for butikk-kjedene å kutte ut).

For kundene kommer nok da til å klage fælt, (vil jeg nok tippe på), hvis de ikke finner de mest kjente matvarene, i butikkene, og si ting som, at: 'Åssen butikk er detta, som ikke har den leverpostei-boksen med hue på?'.

(Noe sånt).

Jeg ble dratt med på ferie, til Jugoslavia, sommeren 1980, og der solgte alle butikkene Coca-Cola, og det var omtrent den eneste brusen, som ble solgt, (sånn som jeg husker det, ihvertfall).

Sånn kommer det nok til å bli i Norge og, at Grandiosa og Big One, blir omtrent de eneste frossen-pizzaene, som selges, (med unntak av egne merkevarer).

Så det er de små og mellomstore matvareprodusentene, som da blir enda mer skviset, (kan det virke som), og kundene vil få færre valgmuligheter, når de skal handle.

Det vil 'nesten bare' finnes varer, fra Orkla og Coca-Cola, osv.

(Det vil si varer, fra de største matvareprodusentene).

Dagbladet-artikkelen virker saklig og bra, men det er kanskje litt rart, at Orkla og Stein Erik Hagen ikke nevnes, siden det er disse, som har spesialisert seg mest, på sterke merkevarer, i den norske dagligvarebransjen, (må man vel si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

I artikkelen, så nevnes det: 'En styrking av maktbasen i grossistleddet'.

Men som jeg har skrevet om tidligere, i en bloggpost, om Bunnpris-kjeden:

http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2013/12/her-var-det-mye-tull-synes-jeg-bunnpris.html

Så har grossist-leddet og detaljist-leddet vokst sammen, i den norske dagligvarebransjen, (i løpet av de siste tiårene).

Så det blir feil å bare prate om grossist-leddet her, (synes jeg).

Man bør heller si at kjedene vokser sammen, (synes jeg).

Dette er veldig merkelig, at konkurrenter vokser sammen, (synes jeg).

Her er det norsk presse, som er snille, (mot Bunnpris), mener jeg.

I realiteten, så er ikke Bunnpris en selvstendig kjede.

Men det er mer som Rema franchise-butikker, (med sine egne skilter), vil jeg vel kanskje si.

(Noe sånt).

I utlandet, så tror jeg at det må være et ganske ukjent fenomen, at konkurrenter samarbeider, om innkjøp.

(Ihvertfall åpenlyst).

Her i England, (hvor jeg bor), så har de fire store matvarekjeder.

Det er Tesco, Sainsbury's, Asda og Morrisons.

(I tillegg til mange små.

Som Aldi, Lidl, Heron og Iceland).

Og disse samarbeider nok ikke om innkjøp, (tror jeg).

Disse har nok sine egne grossister, alle fire, (vil jeg nok tippe på).

Hvis ikke så hadde de kanskje blitt stoppet, av britiske konkurranse-tilsyns-myndigheter?

Hm.

Matsikkerhet er noe som blir oversett, i Norge, (vil jeg si).

Kan kjeder som Bunnpris, (og nå også muligens ICA), på en sikker måte, sende varene sine, med konkurrenten?

Det blir vel som en vits?

Ærlig talt.

Da er de ikke konkurrenter, mener jeg.

Da er det kanskje noe for konkurransetilsynet, (må man vel si).

Selv om jeg ikke har gått på BI og/eller Handelshøyskolen.

Eller Varehandelens Høyskole.

Jeg mistenker at det i Norge finnes mange kompetente folk, som skjønner situasjonen i dagligvarebransjen, mye bedre enn meg.

Men at de holder kjeft.

Ellers så lar ingen dem slippe til, i media.

Hvorfor nevner ikke BI-professoren Orkla og Stein Erik Hagen?

Er folk i Norge litt redde for Rimi-Hagen?

Dette lurer jeg litt på, etter å ha lest, denne Dagbladet-artikkelen, (må jeg innrømme).

Hm.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter