Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 9. januar 2014

Jeg sendte en e-post til Rollag bibliotek





Gmail - Slektsforskning (Berget og Margit Danielsdatter, Rollag Prestegård)








Gmail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>








Slektsforskning (Berget og Margit Danielsdatter, Rollag Prestegård)











Erik Ribsskog

<eribsskog@gmail.com>


Thu, Jan 9, 2014 at 12:05 AM




To:
Rollag Bibliotek <Rollag.Bibliotek@rollag.kommune.no>


Cc:
Larvik bibliotek <bruker4@larvik.folkebibl.no>, deichman@deichman.no, bibliotek@drmk.no






Hei,



det er ikke noe problem.



Det er ikke noe hastverk, liksom.



Jeg er bare glad jeg får svar.



Jeg leste gjennom de filene dere sendte meg, i 2010, fra Rollag Bygdebok, igjen.



Og gikk det an å se bildene på, osv.



Så det var kjempebra.



Jeg sendte til Larvik bibliotek, en gang, det samme året, var det vel muligens.



For min morfar, Johannes Ribsskog, var i en Larvik-avis, (som het

Nybrott), på 70-tallet.



Og det bildet, ble så svart, så man kunne ikke se min morfar, på bildet.



Så dere er mye flinkere, enn Larvik.



Og de i Larvik 'gadd' ikke å finne fødselsannonsen, for min lillebror

Axel, i et Nybrott, som jeg husker at jeg kjøpte, for mora mi, i

Larvik, i 1978.



Og Deichmanske bibliotek, i Oslo, dem er enda værre enn Larvik igjen.



Jeg prøver å få dem til å sende kopi av resultat-lista, for

Oslo-løpet, i 1993, (som jeg ble dratt med på, av Magne Winnem, som

var butikksjef på Rimi Munkelia, og som ville ha mange folk til å

løpe, og jeg var i grei form, siden jeg var i Geværkompaniet, den

våren, (men hadde helgeperm).



Men de sender ikke noe.



Heller ikke liste over bøkene jeg har lånt der, som jeg lurte på om de

kunne sende.



Så det er nesten sånn at jeg lurer på at jeg blir tulla med på de bibliotekene.



Ei på Drammen bibliotek, ved navn Ingeliv Andreassen, (eller noe

lignende), kjenner jeg fra Facebook.



Men jeg kjenner ikke henne godt nok til å be henne finne disse dokumentene.



Men dette burde da bibliotek-folk klare å finne, skulle man vel tro.



(Selv om jeg ikke har jobba i bibliotek selv).



Men jeg skjønner det, at Oslo og Drammen er større steder, enn Rollag.



Så jeg skjønner det hvis dem har problemer, på grunn av sykmelding, på

biblioteker med få ansatte.



Kjenner også to andre bibliotek-damer.



Nemlig Siri Rognli Olsen og Marianne Høksås, (som var sjefen min på

Arvato, i Liverpool).



Men de klarer jeg ikke å få til å hjelpe meg med sånne her ting.



Da jeg jobba som butikksjef, på Rimi Lambertseter, i Oslo, fra 1998

til 2000, så jobba det forresten ei lyshåra dame, i begynnelsen av

20-åra, fra Numedal der.



Jeg forklarte det, (på jobbintervjuet, da hu sa at hu var fra

Numedal), at min farmor, Ågot Mogan Olsen, var fra Rollag.



Men jeg husker ikke akkurat hvor i Numedal hu var fra, men jeg lurer

på om hu het Åse.



Men hu var kanskje fra en annen bygd, i Numedal.



Hu dreiv med kirkeorgel-spilling osv., (mener jeg at hu sa, en gang,

som vi var på Peppes Pizza, siden distriktssjefen ville at vi skulle

ha mye sosial).



Igjen takk for svar!



Mvh.



Erik Ribsskog



PS.



Jeg leste de filene, som dere sendte meg, i 2010, på nytt, i går, (var det vel).



Og hu Berget Danielsdatter, hu het jo også 'Rollagseiet', stod det, i Bygdeboka.



Og jeg har funnet ut, i kirkeboka, for Rollag, på nettet.



At hu vokste opp på prestegården.



Og det er jo der dere har den Tråen-skatten, som min oldemor, (Bergit

Tovsdatter Mogan), sin foster-far, Gullik Gulliksen fant.



Og det var jo mange fine bygninger der, (som en gammel stavkirke blant

annet), så jeg på nettet.



Jeg visste ikke at bestemor Ågot hadde så fine forfedre, for å si det sånn.



Så det var artig å lese.



Igjen takk for hjelp med dette!





2014/1/8 Rollag Bibliotek <Rollag.Bibliotek@rollag.kommune.no>:

> Hei!

>

> Beklager sent svar, det er en del sykemelding her for tiden, så det blir lite med folk som tar seg av mail og vi holder ikke så mye åpent i utgangspunktet. Jeg har videresendt mailene dine til en assistent, og skal se hva hun finner ut. Du hører fra meg når vi har fått mulighet til å finne ut av dette.

>

> Mvh

>

> Heidi Fallsen

> Rollag Folkebibliotek

>

> -----Opprinnelig melding-----

> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

> Sendt: 4. januar 2014 23:49

> Til: Åse Bergan

> Kopi: Soknepresten Rollag; Rollag Bibliotek; svelvik.menighet@svelvik.kirken.no

> Emne: Slektsforskning (Berget og Margit Danielsdatter, Rollag Prestegård)

>

> Hei,

>

> jeg driver fortsatt med slektsforskning, (noe jeg har fått svar om fra biblioteket i Rollag tidligere).

>

> Jeg har funnet ut at min farmor Ågot Mogan Olsen sin mor, (nemlig Bergit Tovsdatter Mogan), hadde to bestemødre, som begge het Danielsdatter.

>

> Det var Margit og Berget.

>

> (Se vedlagt slektsforskning).

>

> Hu Berget har jeg funnet ut om, at var etter noen som bodde på prestegarden i Rollag, nemlig Daniel Hansen og Aase Gundersdatter.

>

> Men det var også fler Daniel oppi der, på den tida, (blant annet en Daniel Sevresen, (har jeg sett i kirkeboka).

>

> Men det er så mange år, å kikke gjennom, (i kirkeboka), for å finne bryllupet til Margit Danielsdatter og Gullek Olsen.

>

> Så jeg lurte på om disse folka fortsatt er kjent oppi der?

>

> Var a Margit også datter av han Daniel Hansen fra prestegarden.

>

> Bare at hu var attpåklatt?

>

> For hu var ikke med på folketellinga for 1801, (var det vel), for prestegarden.

>

> Men hu kunne jo ha blitt født like etterpå.

>

> Bestemor Ågot kunne kanskje noen ganger virke litt innavla.

>

> (Uten at jeg er noen ekspert).

>

> Så det er mulig at begge besteforeldra til mora hennes var søstre.

>

> Hva vet jeg.

>

> Har dere noen 'forklarings' på dette?

>

> Og hvor på det fine prestetunet deres bodde han Daniel Hansen forresten?

>

> Var det i en av de bygningene som det står om på nettet?

>

> (Det stod i folketellinga at han var bonde og også dreide rokker.

>

> Noe sånt.

>

> Jeg fikk forresten et sybord, (eller noe sånt), som var gammelt, til å ha TV-en min på, på gutterommet, på 80-tallet.

>

> For jeg hadde VIC 20, osv.).

>

> Jeg har sett at det var en lav stue, på det tunet, med veggmalerier av Kongsbergmaleren osv., på Wikipedia.

>

> Dessuten, så fant visst mora til Ågot sin foster-far, (Gullek Gullekson Gulleksrud/Traaen), Tråen-skatten, har jeg lest, på nettet.

>

> Den holder vel til like ved prestegården ettersom jeg har forstått?

>

> Håper dere har mulighet til å svare på dette.

>

> (Litt artig å vite hvor 'innavla' man er, liksom.

>

> Selv om jeg skal prøve å leite mer i kirkeboka sjæl og).

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter