Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 11. august 2014

Jeg sendte en ny e-post til Statsarkivet i Trondheim

Erik Ribsskog

Re: Bygg og Interiør A/S/Fwd: Tilleggsopplysninger - Strømm Trevare

Erik Ribsskog Mon, Aug 11, 2014 at 4:01 PM
To: Statsarkivet Trondheim
Cc: trondheim-byarkiv.postmottak@trondheim.kommune.no, kundesenter@dbschenker.com, Siri Piri , post@frankfoll.no
Hei,

takk for svar!

Når det gjelder industri-historien.

Så  hadde det kanskje vært artig forresten, og også finne ut, hvem det
var, som overtok Bygg og Interiør A/S, (etter Fritdjof Føll), da de
flytta, (i 1979 vel), fra Fjordgata til Olav Tryggvasons gate 40.

På forhånd takk for eventuelt svar om dette!

Mvh.

Erik Ribsskog


2014-08-11 11:34 GMT+01:00 Statsarkivet Trondheim
<Statsarkivet.Trondheim@arkivverket.no>:
>
>
> Vår referanse:14/14567
>
> Vi har mottatt Deres e-posthenvendelse. Ifølge Arkivverkets serviceerklæring vil skriftlige henvendelser vanligvis bli besvart i løpet av 15 virkedager. Men for enkelte saksområder som krever omfattende saksbehandling, kan det være lengre saksbehandlingstid.
>
> Vennligst oppgi vår referanse ved kontakt med Statsarkivet vedrørende denne henvendelsen.
>
> Vennlig hilsen
>
> Statsarkivet i Trondheim e-postmottak
>
>
>
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 8. august 2014 23:59
> Til: Are Føll
> Kopi: Statsarkivet Trondheim; trondheim-byarkiv.postmottak@trondheim.kommune.no; kundesenter@dbschenker.com; Siri Piri; inga.sundheim@dnbeiendom.no
> Emne: Re: Bygg og Interiør A/S/Fwd: Tilleggsopplysninger - Strømm Trevare
>
> Hei,
>
> takk for svar!
>
> Det er ikke noe hastverk, altså.
>
> Men hyggelig å høre fra noen gamle forretningsforbindelser, av min farfar Øivind Olsen sin snekkerbedrift.
>
> Jeg flytta fra mora mi i Larvik, til min far på Berger, da jeg var ni år gammel, i 1979.
>
> Og da pleide jeg å spise middag etter skolen, i flere år, borte hos bestmor Ågot.
>
> Ågot og Øivind bodde i Roksvold 1, (blir det vel), og fabrikken var i nabo-bygget, (Roksvold 2, vel).
>
> Og det var for det meste en familiebedrift.
>
> Og de pleide å ta en time pause, mellom klokka 13 og 14, for å spise middag, og hvile middagslur, på sofaen.
>
> Og de pleide også å ha fem-minutters pauser, vel.
>
> Og bestefar Øivind satt jo mye i stua der, (etter jobben, og etter at han fikk slag).
>
> Og jeg satt også i stua der, etter skolen, etter at jeg hadde spist middag.
>
> Og leste i en eller annen avis, ukeblad eller tegneserie.
>
> Så jeg fikk med meg en del, om driften, av Strømm Trevare.
>
> Jeg var liksom flue på veggen der da, i 3-4 år, kanskje.
>
> (Noe sånt).
>
> Men Fritdjof Føll, det navnet husker jeg ikke.
>
> Men jeg husker at onkel Haakon prata om Linjegods, (og jeg var med dit, et par ganger).
>
> Men om dere fikk hagemøbler sendt med Linjegods, det veit jeg ikke.
>
> De lagde forresten også en del kanesenger, osv.
>
> Som de enten luta eller lakket.
>
> Faren min fikk i seg en god del lakk, nede på verkstedet der.
>
> Så det er mulig at det gikk like mye dobbeltsenger, som køyesenger, en del år.
>
> Før vannsengene overtok, litt utpå 80-tallet.
>
> Bestefar Øivind døde på begynnelsen av 80-talllet.
>
> Han jobba for Jebsen fabrikker, på Berger, (som er nabo-stedet, til Roksvoll/Sand, må man vel si), i flere år.
>
> Og Jebsen, de har nå arbeiderbolig-museer, og Kafe Jebsen, osv.
>
> Så jeg synes at vi i 'Olsenbanden', også må prøve å få til noe, (eller ihvertfall blogge litt), selv om jeg ikke har noe kontakt lenger, med min far og de andre i slekta.
>
> Men hvis det går an å få hvid inn en sommer-kafe Olsen, i den gamle flis-siloen der.
>
> Så har jeg en firemenning, ved navn Linda Moen der, som pleide å gå gratis flis, til kanin sin der, i gamle dager.
>
> Så kanskje hu kan drive det.
>
> (For ellers så blir det bare Jebsen der.
>
> Og hu har drevet Smia Pub der tidligere, på Berger).
>
> Veldig artig å få svar fra Norge/Trøndelag om dette, her i England.
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Dette er jo snakk om industri-historie.
>
> Og det har jeg lært, fra Berger-grupper på Facebook osv., at er viktig.
>
> (Ihvertfall når det gjelder Jebsen, osv.).
>
> Så det er derfor at jeg tar det her, litt sånn høytidelig, da.
>
> Min far pleide også å selge køyesenger, til f.eks. Skumplastsenteret, på Gruerløkka/Carl Berner, i Oslo, forresten.
>
>
> 2014-08-08 22:25 GMT+01:00 Are Føll <are@frankfoll.no>:
>> Hørtes spennende ut! Er i Oslo nå, men skal snakke med faren min når
>> jeg kommer hjem. Gir deg tilbakemelding. Mvh Are Føll
>>
>> Sendt fra min iPhone
>>
>>> Den 8. aug. 2014 kl. 19:56 skrev "Erik Ribsskog" <eribsskog@gmail.com>:
>>>
>>> Hei,
>>>
>>> fant ut, fra Riksarkivet, at min far, (Arne Mogan Olsen), og hans
>>> far, (Øivind Olsen), solgte hagemøbler, (på 70-tallet), gjennom et
>>> firma, som het Bygg og Interiør A/S.
>>>
>>> Har seinere funnet ut, gjennom Riksarkivet og Statsarkivet i Trondheim.
>>>
>>> At dette er et firma, som ble drevet, av din slektning vel, Fridtjof Føll.
>>>
>>> Jeg synes at det er litt vanskelig, å få noe vettuge svar, fra min
>>> far, og mine andre slektninger.
>>>
>>> Og jeg har også drevet med slektsforskning, og ser på dette med
>>> Strømm Trevare, som en slags fortsettelse, av slektsforskinga.
>>>
>>> Min far og farfar nevnte ofte 'elementer', (som de lagde, for Jensen
>>> Møbler), og køyesenger, (som de solgte gjennom annonser i
>>> Aftenposten).
>>>
>>> Jeg husker at onkel Håkon/Haakon, dro meg med, en eller to ganger,
>>> til Linjegods, i Drammen, (på 70/80-tallet).
>>>
>>> (Og de syntes han, at var vanskelige, mener jeg å huske).
>>>
>>> Bare lurte på om din far, (eller om det er din onkel), Fridtjof Føll,
>>> husker noe, av disse hagemøblene, som han kjøpte, fra min farfar
>>> Øivind Olsen, og min far Arne Mogan Olsen og min onkel Haakon Mogan
>>> Olsen, sitt firma, Strømm Trevare, på 70-tallet.
>>>
>>> På forhånd takk for eventuelt svar!
>>>
>>> Mvh.
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>>
>>> ---------- Forwarded message ----------
>>> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
>>> Date: 2014-08-08 17:59 GMT+01:00
>>> Subject: Re: Tilleggsopplysninger - Strømm Trevare
>>> To: satrondheim@arkivverket.no
>>> Cc: trondheim-byarkiv.postmottak@trondheim.kommune.no,
>>> kundesenter@dbschenker.com, Siri Piri <lasira@hotmail.com>,
>>> inga.sundheim@dnbeiendom.no
>>>
>>>
>>> Hei,
>>>
>>> den er grei.
>>>
>>> Da ble jeg litt klokere.
>>>
>>> Riksarkivet nevnte jo bare den adressen, i Olav Trygvasons gate.
>>>
>>> Mens på den tida, som Svelvik-banken/min farfar Øivind Olsen nevner
>>> Bygg og Interiør, så holdt de jo til, på en annen adresse.
>>>
>>> Strømm er en tidligere kommune, i Vestfold, (en kommune som nå er
>>> slått sammen, med Svelvik).
>>>
>>> Så det var ikke sånn, at jeg lurte på, hvem som drev Strømm Trevare.
>>>
>>> For det var jo min farfar, Øivind Olsen, og så min far, Arne Mogan Olsen.
>>>
>>> Sender med de skrivene, som jeg fikk, av Riksarkivet, om Strømm Trevare.
>>>
>>> Så kanskje det blir mer forståelig.
>>>
>>> Men mange takk for svar og informasjon, må jeg si!
>>>
>>> Mvh.
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>>
>>> 2014-08-08 11:17 GMT+01:00  <satrondheim@arkivverket.no>:
>>>> Vår referanse: 2014/14567
>>>> 8.8.2014
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Hei,
>>>>
>>>> Jeg kan dessverre ikke finne noen informasjon om Strømm Trevare,
>>>> etablert 1961, i handelsregisteret for Trondheim byfogd.
>>>>
>>>> Firmaet Bygg og interiør finner jeg hos Trondheim byfogd -
>>>> Handelsregister i serien Slettede enkeltmannsforetak (Jdb-41).
>>>>
>>>> Her finner jeg denne informasjonen:
>>>>
>>>> Bygg og Interiør
>>>> Eier: Fridtjof Føll
>>>>
>>>> Registrert 27. 2.1974
>>>> Firmaadresse i 1974: Fjordgata 43
>>>>
>>>> Slettet - Overtatt av A/S Bygg og Interiør 1.1.1979 Firmaadresse i
>>>> 1979: Olav Tryggvasons gate 40
>>>>
>>>> Det finnes dessverre ingen bilder eller tegninger av produktene som
>>>> ble solgt av dette firmaet i mappen.
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> Vennlig hilsen
>>>>
>>>> Janne Carina Strand
>>>> Konsulent
>>>> Statsarkivet i Trondheim
>>>>
>>>> ____________________________________________________________________
>>>> __ Denne e-posten er skannet av MessageLabs Email Security System.
>>>> For mer informasjon se
>>>> http://www.messagelabs.com/email
>>>> ____________________________________________________________________
>>>> __
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>
> ______________________________________________________________________
> Denne e-posten er skannet av MessageLabs Email Security System.
> For mer informasjon se
> http://www.messagelabs.com/email
> ______________________________________________________________________

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter