Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 30. oktober 2014

Jeg sendte en e-post til Kongsberg tingrett

Erik Ribsskog

Ågot Mogan sin seter

Erik Ribsskog Thu, Oct 30, 2014 at 12:10 AM
To: "Tharaldsen, Irene"
Cc: Even Tråen , Olav Traaen , "drammen.tingrett" , Postmottak@domstoladministrasjonen.no, "HRET (postmottak)"
Hei,

nei, jeg lurte på om det har skjedd noe tull, på en seter, 'oppi der'.

Det er snakk om en tidligere delt seter.

Og jeg ser jo på et bilde, (på nettstedet til Olav Tråen), at det også
finnes en gammel seterbygning, på bildet, (like ved den nye seteren).

Så om det har skjedd noe 'lurifaks' der, med min farmor Ågot sin seter.

(Eller hu jobba ihvertfall en god del der, har hu fortalt).

Men jeg er ikke noe ekspert, på sånne her ting.

Jeg arvet i 2005/2006, en del av et sameie, i Holmsbu, (Bergstø).

Jeg bodde da i England.

Og nå har jeg flytta tilbake til Norge, i år.

Og har vært hos Drammen Tingrett, tidligere denne måneden, (var det vel).

Og prata med ei Austad der, (het hu vel).

Og nå eier jeg visst ikke den eiendommen lenger, sa hu.

(Noe sånt.

Hu sa at Idar Sandersen hadde 'hjemmelen'.

Så jeg kunne ikke oppløse sameie, (som jeg har ønsket, for jeg går
ikke så bra sammen med min onkel Håkon, som også eier/eide der, blant
annet).

Men jeg tenkte det, at det var kanskje best, å sende en kopi, til
tingretten, i Kongsberg.

Siden det vel er riktig tingrett, for Rollag.

I tilfelle det har skjedd noe tull, med den 'Ågot-setra' der.

(I Minneskleiv).

Mvh.

Erik Ribsskog


2014-10-28 11:48 GMT+01:00 Tharaldsen, Irene <Irene.Tharaldsen@domstol.no>:
> Lurer på om denne eposten er feilsendt til oss??
>
>
> Med vennlig hilsen
> Kongsberg tingrett
>
> Irene Tharaldsen
> telefon 32770974
>
>
>
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Bakkerud, Anne Frida På vegne av Kongsberg tingrett (postmottak)
> Sendt: 23. oktober 2014 09:21
> Til: Tharaldsen, Irene; Gulbrandsen, Toril
> Emne: VS: Ågot Mogan sin seter
>
>
>
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 23. oktober 2014 00:08
> Til: Olav Traaen
> Kopi: Even Tråen; DA (postmottak); HRET (postmottak); Larvik tingrett (postmottak); Drammen tingrett (postmottak); Kongsberg tingrett (postmottak); Arne Mogan Olsen
> Emne: Re: Ågot Mogan sin seter
>
> Hei,
>
> dette var bare at jeg satt og søkte i 'Bokhylla', hos Nasjonalbiblioteket.
>
> (Siden jeg driver med slektsforsking, osv).
>
> Og jeg fant mest om min mors side, (Ribsskog/Dørumsgaard, osv).
>
> Så jeg tok kanskje av litt, da jeg fant noe, fra min fars side.
>
> Og det var i en bygdebok, for Rollag.
>
> (Eller, 'Norske Gårdsbruk: Buskerud', het boka:
>
> http://www.nb.no/nbsok/nb/ef7c1842272c9fa9f8fd70e2448582c8?index=0#359).
>
> Det står at den andre seteren, til Me-Tråen, heter 'Fyrsett'.
>
> Jeg blir 'alltid', sendt til han Even Tråen, når jeg lurer på noe, om slektsforskning, 'oppi der'.
>
> Men han er dyktig, det husker jeg.
>
> Men jeg får kanskje gjøre mer slektsforskning, om Ågot sin slekt, sånn at jeg husker hvem jeg er i slekt med, 'oppi der'.
>
> Er jeg i slekt med hu Tråen-frøkna, i Hotell Cesar, forresten?
>
> Bare lurte.
>
> På bildet, fra den 'felles-seteren', så ser man jo det, at det er to bygg, på bildet.
>
> Så det 'falleferdige' bygget, kunne jo tenktes å være, seteren til 'a Ågot.
>
> Jeg jobba forresten som butikksjef, i Rimi, i år 2000.
>
> Og dro distriktsjef Fjellhøy oss med, til Nummedalen.
>
> Til hyttetur, på Dagali.
>
> Vi drev med rafting, på lørdagen, i Lågen, (må det vel ha vært).
>
> Kanskje et tips, til nettsida di, at du kan ta med om, at de har gode rafting-muligeheter, 'oppi der'.
>
> Har blitt frastjålet arv, på Hurum, (som min far ikke ville ha, etter sin far, må man vel si), så jeg hadde syntes det hadde vært artig, å hatt en seter eller noe, i Numedal.
>
> Sånn at jeg hadde noe eiendom, ihvertfall.
>
> Og ikke bare vært prisgitt husverter, (som jeg må leie av).
>
> Det er noe eget, med å ha sitt eget, tror jeg.
>
> Og jeg blir lurt, i arveoppgjør, både i Larvik/Nevlunghavn, (på min mors side), og på min farsside, (i Drammen/Hurum).
>
> Men mange takk for svar, ihvertfall!
>
> Og lykke til videre, 'oppi der', (i Rollag).
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Min søster Pia, var med Ågot, på et hotell, eller noe, i Numedal, på 80-tallet.
>
> Så hu husker kanskje mer av dette.
>
> Men Ågot dro aldri med meg, på noe ferie, 'oppi der', så jeg er litt 'grønn', oppi Rollag osv., da.
>
> For å si det sånn.
>
> Beklager dette!
>
>
> 2014-10-22 23:09 GMT+02:00 Olav Traaen <olav@traaen.no>:
>> Hei Erik. Det kan hende du kunne får svar av EvenTråen, han kjenner
>> godt til familiebakgrunn til bl.a Me-Traaen. Jeg tillater meg å sende
>> en kopi til Even. Setra på bildet er av Minneskleiv, som også er seter
>> til Me-Traaen, men bua på Minneskleiv som du ser på bilde ble bygd
>> under og etter siste krig. Me-Traaen hadde egen seterbu, men råtna
>> eller brant kanskje før århundreskiftet. Vet du Even noe om det?
>> Kan hende var det Bjønnhølet seter Ågot hadde i tankene....?
>>
>> Vennlig hilsen Olav Traaen
>>
>> 20. oktober 2014 kl. 20.35 skrev Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>:
>>
>>> Hei,
>>>
>>> min farmor, Ågot Mogan Olsen f. Mogan, pleide å prate til meg, (på
>>> 80-tallet), om at de var på en seter, om somrene.
>>>
>>> Var det den 'gamle-seteren', på bildet?
>>>
>>> Ågot var datter av Bergit Mogan og Nils Mogan.
>>>
>>> De flytta litt rundt, oppi Rollag der, (og bodde også noen få år, på
>>> en gård, i Våle vel, i Vestfold, og Bergit vokste visst opp, i
>>> Amerika).
>>>
>>> Men bestemor Ågot, vokste vel opp, på Me-Tråen, (for det meste), hvis
>>> jeg ikke surrer.
>>>
>>> Bare lurte på om det var den setra, som de pleide å dra til, (eller
>>> om det var en annen seter).
>>>
>>> Mvh.
>>>
>>> Erik Ribsskog
>>>
>>> PS.
>>>
>>> Jeg er sønn av Arne Mogan Olsen.
>>>
>>> Men jeg har ikke så mye kontakt.
>>>
>>> Så jeg prøver å finne ut av ting sjæl.
>>>
>>> Jeg flytta til faren min, da jeg var ni år gammel, (fra mora mi, i
>>> Larvik).
>>>
>>> Og spiste middag, hos Ågot og Øivind, hver dag etter skolen, i en del år.
>>>
>>> Så husker at Ågot prata om litt forskjellig, fra Rollag osv. da, selv
>>> om hu aldri, dro med meg opp dit, (for å si det sånn).
>>
>>

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter