Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

tirsdag 11. november 2014

Jeg sendte en e-post til Industri Energi

Erik Ribsskog

Industriarbeider på 70/80-tallet

Erik Ribsskog Tue, Nov 11, 2014 at 4:16 PM
To: post@industrienergi.no
Cc: LO Postkasse LO , post@handelogkontor.no, Akademikerforbundet , post@utdanningsforbundet.no
Hei,

jeg er født, i 1970, men var likevel en industriarbeider, fra 1979 til
midten/slutten av 80-tallet.

Mine foreldre separerte/skilte seg, i 1973.

Og jeg bodde først hos min mor, (fram til 1979), og så hos min far, på
Bergeråsen, (i Svelvik).

Etter skolen, så gikk jeg hver dag bort til min farmor, for å spise middag.

Men også for å jobbe, i slektsbedriften til min farfar, Strømm Trevareindustri.

Jeg pakket skruer, (til køyesenger og andre senger).

Og jeg var en slags assistent/hjelpegutt, når min far skulle levere
køyesenger, kanesenger og vannsenger, i Oslo, Akershus, Buskerud,
Vestfold og Østfold.

Og i femte klasse deromkring, så tulla klasseforstander Allum med meg,
(tror jeg).

For da mente han, at jeg måtte være hjelpelærer på skolen og, (for Tom
Ivar Myrberg, i klassen).

Men det syntes jeg, at ble som noe femi-greier, å liksom skulle dulle,
med min bredskuldrede 'same-klassekamerat' Tom Ivar.

(Noe sånt).

Så det ville jeg ikke.

Jeg var bare på skolen, som en vanlig elev, mente jeg.

Men Allum tulla også med meg, når jeg ble valg, til å være med, i
elevrådet/tillitsvalgt, (i fjerde/femte klasse vel).

Da fikk han det til sånn, (ved å være streng/morsk), at han/hun som
kom på andreplass, (etter meg), skulle være, i elevrådet.

(Så jeg fikk ikke lov å være med, (må jeg si), på sånne møter der, i
det nye skolebygget, ved rekors kontor og landskapet, osv.).

Min farfar fikk slag, et eller to år, etter at jeg flytta, til faren min.

Og faren min tok over, (sammen med sin yngre bror Håkon).

Disse var arbeidere for min farfar.

Men min far tok gradvis over, (må man vel si), for min farfar, som
ikke hadde lappen engang, og for det meste satt, i sofaen, og løste
kryssord, på fritida.

Min far døpte om firmaet, til Strømm Trevare A/S.

Og i et slags slektsråd, (hos farmora mi, i et hus som lå like ved
senge-fabrikken, og som også var et slags spise/pause-rom, for den
bedriften).

Så ble det bestemt, at jeg skulle prøve å få meg en karriære, i det
private næringsliv, i 'Oslo-gryta', (ved å studere på BI).

For sånne jobber, hadde begynnerlønn, på 300.000 sa min far, på
begynnelsen/midten, av 80-tallet.

Jeg ville ikke være en pappagutt, men jeg ville bort, for jeg måtte bo
alene, fra 1980, (da min far fant seg en samboer ved navn Haldis), så
jeg ble liksom fryst ut, av faren min, må jeg si.

Og jeg ble også litt mobbet, på skolen, antagelig fordi at jeg gikk
med gammeldagse klær, og ikke var så flink til å se kul ut på håret,
osv.

Og siden jeg hadde svak fysikk, på den tida, siden jeg bodde alene, og
ikke hadde noen mor, til å lage mat til meg, liksom.

Kun min far, som kom opp, (uten å ha dusja vel), og lagde noen litt
uapetittelige matpakker, med svett hvitost, osv.

Noe sånt.

Så jeg ville bort, men jeg ville ikke være noe pappagutt, så jeg gikk
på NHI, istedet for BI, (etter å ha bestemt dette selv, uten å rådføre
meg, med min far, for jeg var over atten år, mente jeg, og hadde ikke
så mye kontakt med min far, etter at jeg ble tenåring, siden at han
bodde, nede hos hu Haldis, (også på Bergeråsen), da.

Og han jobba mye sammen med henne, i Drammen.).

Men det var nedgangstider, på den tida jeg studerte, på begynnelsen av
90-tallet.

Så jeg fikk meg bare butikkjobb, i Rimi, etter førstegangstjenesten, i 1993.

Hu som lærte meg opp, i Rimi sine bestillingsrutiner osv., var Rimi
Lambertseter-butikksjef Elisabeth Falkenberg.

Hu var lesbisk samboer med deres nå avdøde leder Liv Undheim, (husker
jeg, fra et personalmøte, hos dem, på Holtet/Ekeberg/Sæter deromkring.

De viste oss medarbeiderne kolonihagen sin, husker jeg).

Jeg ble etterhvert butikksjef selv, i Rimi.

Men ble tulla med, og fryst ut der og, i forbindelse med at jeg gikk
over fra å være butikksjef, på Rimi Lambertseter.

Til å bli butikksjef, på Rimi Kalbakken.

Så jeg har arbeidssak, mot Rimi/ICA.

Jeg var bare ni år gammel, da jeg begynte, som industriarbeider, (ved
siden av barneskolen, på Berger skole), i 1979.

Så jeg meldte meg ikke inn hos industriarbeider-fagforeningen.

Men jeg skriver nå.

For jeg har prøvd å få handel og kontor-fagforeningen, til å hjelpe.

Men det gidder de ikke.

(Enda jeg var med Knut Hauge, på et møte der, på begynnelsen av 90-tallet.

Da han, (Mille-tegner er han kjent som, en tegneserie, som har vært i
Pondus vel), og hans samboer Lene fra Rælingen.

Dro med masse kolleger, (fra kassa-avdelingen), fra Matland/OBS
Triaden, til LO, i Oslo sentrum, i 1991, (var det vel).

Men dette, (og at jeg kjenner 'LO-pamp' Undheim), er visst ikke nok,
til å få hjelp, med min arbeidssak, fra LO/Handel og Kontor.

Så jeg lurte på om dere hos industriarbeiderforbunder, (og
transportarbeiderforbundet vel, siden at jeg var med, å levere senger
og bære og sette opp disse), kunne mast litt på handel og kontor, og
fått de, til å fått 'ræva i gir', (for å si det, på en folkelig måte).

Håper dette er i orden!

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Lærerlaget/Utdanningsforbundet burde ta meg inn, som medlem, mener jeg.

Siden Allum ba meg være hans assistent.

Men så ikke.

Jeg ble så fryst ut, og behandlet på en rar måte, av mine
klassekamerater, seinere.

Og de tuller muligens med meg enda.

For de ble vel kanskje som ungene mine, etter at Allum ba meg, om å
bli lærer-assistent.

Og sånne 'lausunger', de tuller ofte fælt, mistenker jeg.

(Siden at jeg jo da fikk en dobbeltrolle, på Berger skole.

Jeg var jo elev fra før.

Men da ble jeg også lærer, mener jeg.

Når Allum spurte meg om dette.

Og det var en dobbelt-rolle, som jeg ikke ønsket.

Jeg hadde nok å gjøre, på fritiden.

Jeg spilte også fotball, på Berger IL.

Og jeg jobba, for min farfars sengefabrikk.

Så det ble som utnytting, synes jeg, når Allum ville det, at jeg også
skulle være hjelpe/spesial-lærer, for min 'nabolags-kamerat' og
klasse-kamerat Tom-Ivar Myrberg, (som var en treging som var lite
begavet, må man kanskje si, så da skulle liksom jeg, som var så
begavet og rask, hjelpe Tom Ivar da, mente Allum.

Men Tom Ivar var kanskje den mest bredskuldrede, i klassen vår, på barneskolen.

Så det ble som noe feminint nesten, syntes jeg.

Å dulle med han Myrberg.

Vi var fra før både nabolags-kamerater og klasse-kamerater.

Også skulle vi få enda fler roller, ovenfor hverandre, liksom.

Nei, det ble litt vel mye.

Og jeg ble heller ikke tilbudt lønn, for dette.

Så utnytting må jeg si, at dette var, (at Allum mente det, at jeg
skulle være støtte-lærer, for Myrberg).

Slavearbeid!

Må man vel si

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter