Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 18. september 2015

Min Bok 7 - Kapittel 18: Helsinki

På flyplassen i Helsinki.

Så satt det en ung finne, med langt hår, i turistinformasjonen, (husker jeg).

(Jeg husker, at jeg tenkte det, at han minnet meg, om han med Freddy Krueger t-skjorte, som hadde gått, i 'klassen', til Sari Arokivi, i Brighton, sommeren 1989.

Som jeg har skrevet om, i Min Bok).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var også sånn, at de hadde noen slags 'internett-automater', på flyplassen, i Helsinki, (husker jeg).

Og jeg husker, at jeg prøvde å søke, (uten å finne ut så mye vel), på en av disse automatene, om de hadde mye albansk mafia osv., (i Finland), husker jeg.

(For jeg trodde, (ihvertfall på den her tiden), at jeg var forfulgt, av noe albansk mafia, eller noe sånt, da.

Etter å ha overhørt, på Rimi Bjørndal, i 2003, at jeg var forfulgt, av 'mafian'.).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Dette var i 23-24 tida, om kvelden, vel.

Og jeg hadde aldri vært i Finland før.

Og jeg snakket ikke noe finsk.

Så jeg prøvde ikke engang, å finne noe buss, eller t-bane, (eller noe sånt), som gikk, inn til selve Helsinki.

For noe sånt, så jeg ikke noe til der da, (for å si det sånn).

Så jeg måtte etterhvert gi opp, og gikk bort, til han 'slasken', i turistinformasjonen, og spurte han, om han kunne booke, et hotellrom for meg, (i Helsinki), da.

Og det gjorde han.

Og så dukket det etterhvert opp, ei taxi-dame, som kjørte meg, til et hotell, like ved flyplassen, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På hotellet, så var det sånn, at det var mye støv, på hotellrommet, (husker jeg).

Og det var ikke noe på TV, (rundt midnatt), sånn som jeg husker det.

Og ikke nok med det.

Minibaren, var låst.

Man måtte gå ned, i resepsjonen, for å hente en nøkkel.

Dersom man ønsket, å bruke, minibaren.

Så det var jo som i Sovjet, (husker jeg, at jeg tenkte).

(Eller som i Norge, på 70-tallet, kanskje.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Morgenen etter, så gikk jeg ned i lobby-en, (på hotellet), husker jeg.

Det var sånn, at jeg skulle sitte på, med hotellet sin minibuss, til flyplassen, (husker jeg).

(Dette tilbudet, hadde jeg vel kanskje lest om, på en plakat, eller noe sånt).

Og det var en time eller to, før den bussen, skulle kjøre.

Men jeg husker det, at det lå, mange aviser, i hotell-resepsjonen, da.

Og så tok jeg med en av de avisene, og satt meg, i den ganske store lobby-en der, (hvor det stod en del gammeldagse stoler), husker jeg.

Men det var sånn, at jeg ikke tok med den avisen, som var for finner som snakket svensk.

For jeg husker, (fra en gang, som jeg snakket, med noen finske språkreise-damer, på toget, i Brighton, på 80-tallet), at finner, ikke liker svensk.

Så derfor, så turte jeg ikke, å ta med, den eneste svensk-språkelige avisen, som lå der, da.

Men jeg satt istedet, og kikket litt, i en finskspråklig avis, (uten å skjønne noe), husker jeg.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mens jeg var, i lobby-en der, så hendte det noe rart, (husker jeg).

En finsk handelsreisende, (eller noe sånt), kom ned trappa.

Og han, var kledd, i en grønn dress, (var det vel), husker jeg.

Og da fikk jeg litt sjokk, (husker jeg).

For da lurte jeg på, om det var noe rart, med dette hotellet, (husker jeg).

For selv i Finland, så kler vel ikke de handelsreisende seg, som alver, (tenkte jeg).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Den siste halvtimen, (eller om det var enda lenger), før minibussen, skulle kjøre, til flyplassen.

Så stod jeg ute, i det kalde været, (sammen med en gruppe finner, som også skulle med bussen), husker jeg.

Det var klart vær.

Men det var fortsatt, i februar.

(Eller, helt i begynnelsen, av mars-måned, må vel dette ha vært).

Og det var vel 10-15 minusgrader, kanskje.

(Noe sånt).

Men lufta virka ikke så fuktig, syntes jeg.

Eller, det blåste ihvertfall ikke så mye, (sånn som jeg husker det).

Så det var en fin dag, (må man vel si), selv om det var en del minusgrader, da.

Det var kanskje det, at det var relativt vindstille, som gjorde, at det gikk an, å være utendørs, i en drøy halvtime, (eller hva det var), i det kalde været, før vi fikk gå inn, i minibussen.

Og det var en ganske fin utsikt, (fra utenfor hotellet der, mener jeg å huske).

Det var snø overalt, (på bakken), hvor man kunne se, (sånn som jeg husker det).

Så det var ikke som i Oslo, (vil jeg si), hvor det vel ikke pleier, å være så mye snø lenger, om vinterne.

Jeg hadde aldri vært i Finland før.

Og tidligere, så har jeg tenkt sånn, at Norge, Sverige og Finland.

Det er tre land, som ligger, på rekke og rad, liksom.

Men etter dette hotelloppholdet, så tenker jeg mer sånn, at Finland ligger en del lenger nord, (enn Norge), må jeg si.

(Noe sånt).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Siden at alt liksom hadde vært så 'sovjetisk', (på flyplassen og hotellet, osv.).

Så sa jeg bare, til minibuss-sjåføren, at jeg skulle av, på den internasjonale delen, av flyplassen.

(For jeg syntes at det var litt rart.

Med han 'slasken', (i turistinformasjonen), på flyplassen.

Og med han 'alven', (på hotellet), osv., da.).

Så det fristet ikke, å bli værende lenger, i Finland da, (må jeg si).

Det var for mye rart der, (må jeg si).

Og ikke TV, etter midnatt.

Nei, dette var ikke så vestlig, (vil jeg si).

Så jeg hadde fått litt nok, av Finland, etter en natt der, (må jeg si).

Så på flyplassen, så kjøpte jeg bare en billett, til Munchen, (husker jeg).

For det kostet vel bare, et par tusen kroner, (eller noe i den duren), mener jeg å huske.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer som hendte, i tida etter at jeg flytta, fra the Forge.

Og dette tenkte jeg, at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 7.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter