Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 19. september 2015

Min Bok 7 - Kapittel 21: Berlin

Dagen etter, at jeg hadde gått av Berlin-toget, i Nurnberg.

Så tok jeg et nytt tog, til Berlin, (husker jeg).

Og det er mulig, at jeg kunne fortsette, på den samme billetten, (som jeg hadde kjøpt i Munchen, dagen før).

Det husker jeg ikke lenger.

(For dette er mer enn ti år siden nå.

For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg husker det, at en av de siste stasjonene, før Berlin, ble kalt for: 'Luther-stadt'.

Og det var noe, med Martin Luther da, (den kjente kirke-reformatoren), husker jeg.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var også sånn, (mener jeg å huske).

At da jeg tok toget, fra Munchen til Nurnberg, (dagen før).

Så kjørte vel toget innom Køln.

Og det var mulig, å se, den kjente Kølnerdomen, fra toget, (hvis jeg ikke husker helt feil).

(Eller, jeg kikket litt, på Google Maps nå.

Og det må vel ha vært, da jeg tok toget, til Frankfurt.

(Som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel, i denne boken).

At det var mulig, å se, den kjente Kølnerdomen.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Da toget kom fram, til Berlin, så satt jeg meg inn, i en drosje, (husker jeg).

Og det var kanskje fordi, at jeg var litt flau over, at jeg hadde snakka så mye engelsk, i Amsterdam.

(Siden at jeg ikke kunne, noe hollandsk).

At jeg prøvde, å klare meg litt, på den lille tysken, som jeg kunne, (noen ganger), i Berlin, (og ellers i Tyskland), da.

Jeg hadde lest, på nettet, (mens jeg bodde på St. Hanshaugen, hvor jeg bodde, fra 1996 til 2004), om et artig herberge, som fantes, i både Berlin og London.

Og som het Generator, (husker jeg).

Så jeg ba bare drosjesjåføren, om å kjøre meg dit da, (husker jeg).

(Og jeg vet ikke, om drosjesjåføren, engang skjønte, at jeg var utlending.

Hvem vet).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

På Generator, så prøvde jeg fortsatt, å være litt økonomisk, (husker jeg).

Så jeg bestilte en soveplass, (altså en seng), i en sovesal, til femten-tjue euro, (eller noe sånt), per døgn, da.

Men da jeg kom inn, i sovesalen der, (med kofferten min osv., var det vel).

Så satt det ei thailandsk dame, i bare truse og singlett vel, i en av overkøyene der, (mener jeg å huske).

(Noe sånt).

Og det ble litt rart, (husker jeg), at jeg syntes.

(Å være aleine, i det rommet, kun sammen, med hu nesten nakne dama, da.

Det ble litt svett liksom, må man vel si.

Noe sånt).

Så jeg bytta til enkeltrom, med en gang, da.

(Selv om det var mer, enn dobbelt så dyrt, mener jeg å huske.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var sånn, at det lå et kjøpesenter, like ved Generator, (mener jeg å huske).

Og der, så var det en Lidl-butikk, (blant annet), husker jeg.

Og jeg husker at jeg så, (i den butikken), at de hadde noen slags ølflasker, som var veldig billige.

Det ble vel kanskje to kroner, per ølflaske, (eller noe i duren), i norske penger.

(Noe sånt).

Men ingen 'klikka', av den grunn, liksom.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var også sånn, at det var en slags asiatisk restaurant, på det kjøpesenteret, (husker jeg).

Og der, så spiste jeg lunsj eller middag, en gang, (husker jeg).

(Selv om jeg ikke husker nå, akkurat hva jeg spiste.

Men det var vel noe med kylling, antagelig.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Siden at jeg var i Berlin, (hvor jeg aldri, hadde vært før), så tenkte jeg det, at jeg fikk prøve å se litt, på den berømte muren, da.

Og den het 'mauer', (eller noe sånt), på tysk, (leste jeg vel, et sted).

Så jeg tok en slag t-bane, til 'mauer-stasjonen', da.

Men det var ikke noe lett, å finne, den her 'mauer'-en, da.

Men jeg spurte ei tysk brunette, (i begynnelsen av 20-årene vel), og hu forklarte, hvor jeg måtte gå, for å finne den her 'mauer'-en, da.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg husker det, at jeg gikk opp en del trapper, i et tårn, like ved der muren, hadde stått, (i sin tid), da.

Og en liten del, av muren, var fortsatt bevart, (husker jeg).

Og jeg husker at jeg prøvde, å skjønne, hva som var øst og hva som var vest.

(For muren var satt opp, for å hindre folk, fra Øst-Berlin, i å rømme, til Vest-Berlin, (husker jeg).

Noe sånt).

Og det tårnet, (som jeg gikk opp trappene i), det må vel da ha stått, i tidligere Øst-Berlin.

Og så så man, mot muren, (og Vest-Berlin), fra det tårnet, som jeg var og så i, da.

Og så skøyt de vel, fra det tårnet, (som jeg var inni), hvis de så noen, som prøvde å rømme, over muren, da.

(Noe sånt).

Men jeg så ikke, noen våpen, eller noe lignende, (som jeg kan huske, ihvertfall), i det tårnet.

Så jeg måtte tenke litt, for å skjønne, hvordan det hadde vært, (under den kalde krigen), husker jeg.

(For jeg var kanskje litt stresset, da.

For jeg snakket jo ikke så mye tysk, for å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer som hendte, i tida etter, at jeg flytta, fra the Forge.

Og dette tenkte jeg, at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 7.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter