Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 3. oktober 2015

Mer om hårfarge

Som jeg skrev om, på bloggen, tidligere i dag, så hadde min morfar, (Johannes Ribsskog), veldig mørkt hår, (må man vel si).

(Her er en link til den bloggposten:

http://johncons-mirror.blogspot.no/2015/10/pa-et-bilde-av-min-morfar-fra-4050.html).

Og det finnes også ting, hos Nasjonalbiblioteket, om min mormors hårfarge.

Hun skriver, i et Aftenposten-leserinnlegg, (hvor hun bruker sitt pseudonym/mellomnavn 'Ankerita i Nevlunghavn'), at hun hadde 'mørk blondt' hår.

Og hun kaller dette 'mørkt hår'.

Men det blir jo som en vits, (må man vel si).

Min morfar hadde jo mye mørkere hår.

Og hans mor igjen, enda mørkere igjen, vel.

Og Ingeborgs sønn (min onkel) Martin, har mer eller mindre sort hår, (vil jeg si).

Så hvis Ingeborg hadde mørk blondt hår, (for jeg kan ikke huske hennes hårfarge, fra 70-tallet, for da hadde hun vel allerede fått grått hår, hvis jeg ikke tar helt feil).

Så er jo mørk blondt fortsatt blondt hår.

(Jeg har selv mørk blondt hår, (muligens etter min mormor).

Så dette har jeg lest litt om, hos Wikipedia, osv.).

Og blondt hår, er jo lyst hår, (må man nok si).

Så her tuller bestemor Ingeborg, (mener jeg), når hu skriver det, at mørk blondt hår, er 'mørkt' hår.

For hennes ektemann Johannes (min morfar), hadde mye mørkere hår.

Og også hennes sønn Martin, har mye mørkere hår, (enn mørk blondt hår).

Og det samme med min mor Karen, som hadde brunt/sort hår, (vil jeg si).

Så her er det noe rart, må man vel nesten si.

Jeg husker, fra 70-tallet, at min mormor, en gang snakket til meg, om øyenfarge, (på sin nesten hysteriske måte, må man vel si).

Ingeborg sa det, at blå øyne, (som jeg husker, fra denne samtalen, at hun selv hadde, for hun sa at jeg skulle se på henne, mens vi pratet), var på vei ut, liksom.

For brune øyne, var dominante da, forklarte bestemor Ingeborg.

(Noe sånt).

Og det husker jeg, at jeg syntes, at var litt trist.

For jeg syntes selv, at blå øyne (og lyst hår), var ganske fint, (eller hva man skal si), da.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Her er mer om dette:

min mormor hår hm

http://johncons-mirror.blogspot.no/2010/06/her-skriver-bestemor-ingeborg-i.html

PS 2.

Min mormor hadde, som jeg skrev ovenfor, blå øyne.

Men hvilken øyenfarge, som Johannes hadde, det husker jeg ikke, (for å være ærlig).

Men jeg husker min farmors øyenfarge ennå, (fra min oppvekst, (må jeg vel kalle det), på Sand, etter skolen osv., mens jeg gikk, på Berger skole og Svelvik ungdomsskole).

Og min farmor Ågot, hadde brune øyne, (husker jeg).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter