Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

torsdag 5. november 2015

Jeg var på Nasjonalbiblioteket i dag, og søkte, i noen mikrofilmer, etter et 'Fem på gaten'-intervju, med mora mi, fra midten av 70-tallet, i en Larviks-avis. Det fant jeg ikke, (på den timen cirka, som jeg satt der). Men jeg fant en annonse, for Kjølner klesbutikk, i Prinsegata, i Larvik. Min Larvik-kamerat Frode Kølner, hadde en mor, som var husmor. Det er mulig, at hu drev klesforretning, noen år før. Og jeg mener å huske, at det stod 'Kjølner', (en slags fornorsket versjon vel, av det tyske Kølner), på ringeklokka, til Frode Kølner og dem, på 70-tallet. Frode Kølner, dro meg med, en gang, på begynnelsen av 80-tallet, til en klesforretning, hvor de solgte merker som Ball osv., (lenge før Ball, ble skikkelig populært, sånn som jeg husker det). Dette var i den gata, som gikk fra Larvik torg, og ned til togstasjonen. Men om det var Prinsegata. Hm

kjølner

PS.

Jo, det var Prinsegata, som Frode Kølner dro meg med til, (en klesbutikk i), på begynnelsen av 80-tallet, (på et av mine besøk, hos Kølner-familien, etter at jeg flytta til min far, på Berger, 8-10 mil nord for Larvik).

Det kan godt være, at mora mi, bodde i Krokstadelva, (ved Drammen), under dette besøket mitt.

(For jeg likte bedre, å være, hos Kølner og dem.

For der var det mer rolig osv., enn hos mora mi, (som var oppvokst i Nord-Norge), må jeg si).

Men jeg forstod ikke noe av, hvorfor Kølner dro meg med, til den klesbutikken, i Prinsegata, (som vel ikke het Kjølner lenger, på 80-tallet, tror jeg), på den tida.

Jeg lurte fælt på det, (og ble forvirret, eller sjokkert, (over Kølner), må jeg si).

Jeg pleide jo, å handle klær, i Drammen, på den her tida.

Eller, rettere sagt, min far, pleide å liksom få meg, til å handle klær.

Jeg var ikke så interessert, i klær, på den tida, (på første halvdel av 80-tallet), for å si det sånn.

Men nå forstår jeg, at dette nok var noe subtile og vage greier, fra Frode Kølner.

For jeg pleide kanskje, å ta med meg, 50 eller 100 kroner, i lommepenger, når jeg dro på helge og ferie-turer, til Larvik.

Og de pengene, brukte jeg, på cola og godteri, osv.

Så jeg hadde ikke nok penger, til å kjøpe Ball-bukser osv., (som det vel var, som Kølner viste meg, utafor denne butikken).

Noe sånt.

Så det var noe rart, at Kølner skulle dra meg med, til en klesbutikk, når jeg vel ikke hadde penger, til å kjøpe klær.

(Må man vel si).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:

prinsegata

PS 3.

Nå heter jo Frode Kølner, ikke Kjølner, (for å si det sånn).

Så de har muligens, (hvis dette var deres klesforretning), byttet tilbake, til Kølner, igjen.

Og jeg har også søkt en del, om Berger, i avisarkiver.

Og en kjent Berger-slekt, er Bullen-slekten, fra Nord-England.

Og de fornorsket Bullen, til 'Bulin', (var det vel), en gang, i forrige århundre.

Men nå heter de 'Bullen' igjen, (såvidt jeg har forstått).

Så at Kølner har gjort det samme, det er vel ikke umulig, (for å si det sånn).

Selv om det kanskje var en annen ting, som jeg la merke til, på dørklokka, til Frode Kølner, og dem.

Det kan ha vært, at bestemora, til Frode Kølner, het: 'Kölner', (på ringeklokka).

Og at Frode og dem, het 'Kølner', da.

Det stussa jeg på, (husker jeg), for bokstaven 'ö', hadde jeg vel aldri sett før, (tror jeg).

Noe sånt.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Her er  mer om dette:

mer om bulin

http://johncons-mirror.blogspot.no/2010/06/her-kan-man-se-at-berger-hvor-jeg.html

PS 5.

Mer om Trygve Bullen/Bulin:

mer om bullen bulin

http://digitalarkivet.arkivverket.no/nn-no/ft/person/pf01036491000527

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter