Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

onsdag 23. desember 2015

Min Bok 8 - Kapittel 36: Mer fra Løvås

Mens jeg har skrevet, denne boken, (Min Bok 8).

Så har jeg også vært, noen ganger, på Nasjonalbiblioteket.

Og sett litt, i gamle utgaver, av Østlands-Posten, (på mikrofilm), siden at jeg leter, etter et intervju, med min mor der, (fra midten av 70-tallet).

Og jeg har funnet noe om min morfar, (Johannes Ribsskog), sin eiendom, i Nevlunghavn, når jeg har lest, i disse gamle Larviks-avisene.

Og det ble til, at jeg også søkte, om det stedet, hvor mora mi, søstera mi og meg bodde, i Vestmarka.

(Som jeg har skrevet om, i det andre kapittelet, i Min Bok).

Og det var visst tidligere Vestmarken skole, som vi bodde i, i Vestmarka, (fra høsten 1973 til våren 1974), kan det virke som.

(Et bygg som også har vært forsamlingslokale, (i Vestmarka), og eiendommen heter Urdheim, stod det, på Kartverket sitt nettsted Seeiendom.no.

Selv om jeg ikke fikk det til å passe, med bruksnummeret.

For hos Folkeregisteret, (på mitt personnummer), så står det: 'Granum, Rømminga'.

(Og ikke: 'Urdheim, Rømminga').

Men etter å ha sett, på bilder, (i Hedrum bygdebok, blant annet), så vil jeg si, at det var, i den gamle skolebygningen, at vi bodde.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

I Hedrum bygdebok.

Så har jeg funnet, noe om gården Løvås.

Blant annet, så ble veien, (noen grusveier vel), fra Lysebo til Løvås, bygget av Treschow-Fritzøe, (til selvkost), etter krigen.

(Lysebo, (som det er skiltet til, fra Lågendalsveien), ligger en god del nærmere Lågendalsveien, (som vel går, fra Bommestad til Kongsberg), da.

Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Jeg leste også det, (i Hedrum bygdebok vel), at Løvås ligger, i Farris_bygda_.

Og jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel, (av Min Bok 8).

At Thor Borgersen, (som leide en hytte, (ved tjernet), av Grete og Martin, på den her tida).

Hadde sagt det, at døtrene til Grete, (som begge, var i begynnelsen av tenårene vel, på den her tida), burde selge blomsterbuketter, på et MC-treff, (ved Farris vel), for å liksom få fart, på næringsvirksomheten, i Farris_dalen_, da.

Men etter å ha lest, i den bygdeboka.

Så lurer jeg på, om Thor Borgersen, nok må ha sagt: 'Farris_bygda_'.

Men at jeg har huska feil, (når jeg skrev, om den hendelsen, da).

(Siden at dette, nå er mer enn ti år siden.

For å si det sånn).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Og det var også sånn, at en gang, som Martin hadde dratt meg med, bort til hytta til Thor.

(Og Martin og jeg, satt og 'pilsa' litt der, sammen med Thor, og et par av hans kamerater, vel).

Så spurte plutselig Thor meg.

Om jeg ikke, hadde lyst til, å sykle ned, til butikken i Kvelde, for å kjøpe øl.

Men onkel Martin og jeg, hadde hatt, rimelig mange, av våre 'øl-drikking-seanser' allerede, på den her tida.

(Det er mulig, at Thor ikke hadde fått med seg det, at jeg pleide å be Martin, om å kjøpe med noen six-packer med øl, ganske ofte, den første tida, som jeg bodde, på Løvås).

Så jeg var ikke noe særlig øltørst, egentlig.

Så å sykle ned, på noen grusveier, til den butikken, (med en litt gubbete butikksjef), i Kvelde.

(En sykkeltur, på en halvtime, kanskje.

Og tilbakeveien ville vært enda værre, med masse oppoverbakker, osv.

Og med noen øl, (som kunne falle av, og knuse), på bagasjebrettet.

Og med risikoen for å møte biler, (for jeg var vel litt pussa, etter å ha drukket, et par øl).

Og å få masse støv, inn i kjeften osv., siden at disse veiene, var grusveier, da).

Nei, det virka ikke, noe særlig fristende, for meg, (må jeg si).

Og det var derfor, at jeg visste, hvem han Trond var, da.

For da ringte Thor Borgersen, til han Trond.

(Som var dørvakt, på utestedet Fritz, (på Fritzøe brygge).

Som jeg har skrevet om, i et tidligere kapittel).

Og fikk han Trond, til å kjøpe med, noen øl til oss, da.

(Noe sånt).

Så han Thor, ville altså, at jeg skulle sykle, på disse 'Treschow-Fritzøe-veiene', (av en eller annen grunn), da.

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Det var fortsatt mye mer, som hendte, den tida som jeg bodde, på Løvås.

Og dette tenkte jeg, at jeg skulle prøve å få skrevet mer om, i de neste kapitlene, av Min Bok 8.

Så vi får se om jeg klarer å få til det.

Vi får se.

PS.

Og hvilken sykkel det var, som han Thor ville, at jeg skulle sykle på, ned til Kvelde.

Det veit jeg ikke.

Det er mulig at Thor trodde, at jeg kom til gården, på sykkel.

Men det var jo sånn, at onkel Martin henta meg, på togstasjonen i Larvik.

Og alle de årene, som jeg bodde, i Oslo, (fra 1989 til 2004), så hadde jeg ikke sykkel.

(For å si det sånn).

Jeg var mer en sånn 'jappe-type', (må man vel kanskje si), så sykling, det ble som noe litt barnslig nesten, (for meg), må jeg vel si.

(Noe sånt).

Og jeg har ikke hatt sykkel, siden jeg var guttunge, (og bodde på Bergeråsen), må jeg si.

Den siste sykkelen, som jeg hadde, (som kan nevnes), det var den Apache-sykkelen, som jeg fikk, av min morfar Johannes Ribsskog, (mens jeg fremdeles bodde, hos mora mi), da vi flytta, til Jegersborggate, (i Larvik), våren 1978.

Den sykkelen, ble stjålet, fra Leirfaret 4B, (hvor jeg bodde fra våren 1981), på Bergeråsen.

Den ble stjålet, etter at jeg hadde bodd der, (i Leirfaret 4B), i et par år, (eller noe i den duren), vel.

Og så fant jeg meg, en brukt damesykkel, som stod parkert, ved siden av Jensen Møbler-bygget, på Sand, på begynnelsen/midten av 80-tallet.

Og den sykkelen, (som var lakkert lilla, (var det vel), av noen, som kanskje hadde stjålet den, for så kvitte seg med den igjen, av en eller annen grunn), brukte jeg, (nå og da), i et par år, (eller noe i den duren), i mangel av noen annen sykkel, da.

Men etter at jeg begynte, på videregående, så ville jeg nok ikke, liksom 'drite meg ut', ved å bruke, en sånn gammeldags, (og stygt lakkert), damesykkel.

Så jeg har ikke hatt sykkel, siden jeg gikk, på ungdomsskolen, (må jeg si).

Så å sykle, (i 'pussa' tilstand), i flere kilometer, på noen bratte grusveier, (på et sted jeg ikke var kjent).

For å kjøpe noen øl.

(Noe jeg hadde drukket mye av, i Frankrike, Nederland og England, (og på Løvås).

I månedene før det her).

Det ble, som noe rart, for meg da, (må jeg si).

Så det ble liksom, som noe, som ikke fristet noe særlig, da.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter