Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

lørdag 17. desember 2016

Nå begynner media, å nærme seg kjernen, i potetgull-saken, (vil jeg si). Problemer var visst, at Maarud, ikke registrerte ordet: 'Potetgull', som et varemerke, før i 2010. Jeg husker, at jeg spiste Maarud Potetgull, på 70-tallet. Her har Maarud sovet i timen, og registrert sitt varemerke, mange tiår, for sent, (må man vel si). Noe sånt

2010 hm

http://e24.no/lov-og-rett/orkla/orkla-vant-frem-i-potetgull-saken/23874803

PS.

Det var også sånn, (som jeg har skrevet om tidligere, både på denne bloggen og i Min Bok 5).

At da jeg var, på butikksjef-seminar, (med Rimi), på Storefjell hotell, høsten 1998.

Så sa ei dame, fra Procter & Gamble, at de hadde valgt, å bruke ordet 'potetgull', (i ingrediens-oversikten), på Pringles-eskene.

Så jeg forstod, allerede da, (må jeg si), at det nok var sånn, at Maarud, hadde sovet i timen, (og ikke passet på, å registrere, sitt varemerke).

Og nå vil retten ha det til, at på grunn av, at 'alle' sier potetgull, om potetchips, så får ikke Maarud lov til, å ha dette ordet, (potetgull), som et varemerke.

Det synes jeg, at høres, litt rart ut.

For jeg tror egentlig, at industrien, hele tida, har visst om, at dette ordet, (potetgull), liksom er Maarud sitt varemerke, da.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Det er visst også sånn, at i deler av USA, så er det vanlig, (i dagligtalen), å kalle alle brus-slag, for: 'Coke'.

Så hvorfor får ikke Pepsi da lov til, å kalle sin cola, for: 'Coke', (i reklamene), i USA.

Nei, kanskje Coca-Cola, (som eier varemerket 'Coke'), har bedre advokater, (enn Maarud).

(Hva vet jeg).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Her er mer om dette:

mer om coke om all brus

http://www.popvssoda.com

PS 4.

Så her er det nok bare snakk om tidspunktet.

Maarud har bygget opp merkevaren Potetgull, (i Norge).

På samme måte som at Coca-Cola har bygget opp merkevaren Coke, (i USA og resten av verden).

Men så kan man kanskje lure på, hva grunnen har vært til, at Maarud, ikke har søkt om varemerke-registrering, av ordet: 'Potetgull', tidligere.

Har Maarud hatt dårlig samvittighet, for noe?

Det var vel sånn, at potetgull, egentlig var, en oppfinnelse, som noen 'Maarud-folk', la merke til, i USA og/eller Canada.

Og så har de kopiert, disse amerikanske potetchipsene, og kalt de potetgull, (siden at de ble litt brent, når de prøvde å lage de).

(Noe sånt).

Så her er det mange måte, å se denne saken på, (må man vel si).

At et ord, har gått inn, i dagligtalen, og at det firmaet, som gjorde dette ordet populært, ikke så får lov til, å registrere dette ordet, som sitt varemerke.

Og at konkurrentene da, skal få lov til, å bruke, dette navnet, (som Maarud har brukt, mye tid og penger, på å bygge opp).

(På grunn av en formalitet/forglemmelse).

Det vet jeg ikke, om høres, helt rettferdig ut.

Her er jeg ikke helt overbevist om, at lagmannsretten, helt har skjønt, denne saken.

Har noen journalister spurt Maarud, om hva grunnen er, til at de ikke tidligere, har søkt om, å varemerke-registrere ordet 'Potetgull', (lurer jeg).

Hm.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette:

chips for første gang amerika

http://www.maarud.no/om-maarud/historien-om-maarud/

PS 6.

Sånn her så visst den første Potetgull-pakken ut, (og 'dagligtale-navnet' var visst: 'Franske poteter', (for 80 år siden)):

den første potetgullpakken

http://www.maarud.no

PS 7.

Og så kom visst krigen, og ødela, (for Potetgull-produksjonen).

Men hvis Maarud hadde søk, om å varemerke-registrere ordet 'Potetgull', for 80 år siden.

Så kunne ikke noen ha sagt, at det ordet, var del av dagligtalen.

For på den tida, så sa visst folk: 'Franske poteter', (istedet for potetflak/potetgull/potetchips).

Men det var kanskje krigen som ødela.

Men hva grunnen av til, at Maarud, ikke varemerke-registrerte ordet 'Potetgull', på 50-tallet, (rett etter krigen).

Det vet jeg ikke.

Det er noe som heter, at: 'Det må du lenger ut på landet med'.

Så Maarud har kanskje vært, litt dumme da, (for å si det sånn), og glemt, å registrere, dette varemerket.

(Hva vet jeg).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter