Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 9. januar 2017

Rema er ikke så populære, i min fødeby Drammen, for tida

rema ikke populære

https://www.facebook.com/groups/440135909367351/?multi_permalinks=1224874800893454&notif_t=group_highlights&notif_id=1483807676268353

PS.

Rema har kanskje, begynt med for mye nytt, på en gang.

De har både startet med et lojalitetsprogram, (som kalles: 'Æ').

Og de har også begynt, med noe de kaller: 'Bestevenn', (såvidt jeg har fått med meg).

Og Bestevenn går på, at Rema skal slanke sortimentet sitt, (ettersom jeg har forstått).

Og det er nok ikke særlig populært.

Og når Bestevenn-prosjektet er upopulært, (som i Drammen, som lager Aass-øl).

Så blir Æ også upopulært, (kan det virke som).

(Men ikke på grunn av personvern-hensyn eller 'iPhone/Android-hysteri-hensyn', (som jeg synes, at det virker som, at Æ strider mot), men av lokalpatriotiske hensyn, (kan det virke som).

Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS 2.

Jeg husker forresten, at jeg handla litt, på Rema Ila, rundt årtusenskiftet, (selv om jeg jobba, som Rimi-leder, på den tida).

Og da la jeg merke til, at Rema, solgte Grans-brus/øl.

Og tidligere, (på 70/80-tallet), så hadde Grans, sine egne butikker.

Men nå for tida, så selges visst all Grans brus/øl, gjennom Rema/Reitan.

(Da tenker jeg, (i denne sammenhengen), på Bunnpris-butikkene, som en del, av Reitan-systemet.

For Brunnpris får varene sine, fra Rema/Reitan.

Selv om Bunnpris visst nå, skal bytte grossist-avtale, til NorgesGruppen.

Hvis jeg ikke tar helt feil.

Og da forsvinner nok Grans-varene, fra Bunnpris-kjeden, siden at NorgesGruppen vel ikke, har Grans brus/øl, på lagrene sine.

Sånn som jeg har forstått det).

Så Reitan har liksom, vært 'bestevenn', med Grans, siden 90-tallet deromkring, (sånn som jeg har forstått det).

Så jeg hadde forstått det, hvis Sandefjord-folk hadde protestert, på at Grans ble kasta ut, av Rema.

Men det er visst det motsatte, som nå skjer.

Nemlig at Grans får mer plass.

Og det kan føre til lavere priser, på brus/øl, (hos Rema), mistenker jeg.

(Selv om Rema visst også, vil være bestevenn, med Carlsberg.

Så her blir det to bestevenner, på en gang, (for Rema), kan det virke det som.

Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Nå kan man kanskje si det, at Grans, er Rema sin egen merkevare.

(Siden at Grans kun selges, (hvis jeg har forstått det riktig), gjennom Rema/Reitan-systemet).

Men hvem eier Grans bryggeri, (for tida), kan kanskje da være interessant, å vite.

For når Grans ikke har sine egne butikker, og Reitan visst glemmer, at Grans, er hans 'bestevenn'.

Da blir kanskje Grans, litt skviset, (kan man vel mistenke).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Reitan eier visst 50 prosent, av Grans bryggeri, (så Rema tar kanskje Grans litt, for gitt):

reitan eier femti prosent av grans bryggeri

https://no.wikipedia.org/wiki/Grans_Bryggeri

PS 5.

Noe lignende, hadde kanskje skjedd, med Strømm Trevareindustri, (min farfars slektsbedrift), hvis vi skulle fortsatt, å produsere elementer, for Jensen Møbler.

(Noe min farfar gjorde, på 70/80-tallet, var det vel).

Da hadde nok vår slektsbedrift, blitt tatt litt, for lut og kaldt vann etterhvert, (av Jensen Møbler).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Nettavisen linker til noe vås, (må man vel kalle det), om denne saken, hvor de helt glemmer Grans, (som er bastet og bundet, av Rema/Reitan, må man vel si):

nettavisen skriver vås

http://erikstephansen.blogg.no/1483957203_nr__blir_til_rva_1000.html

PS 7.

For man kan spørre seg, hvor lenge, har Rema, solgt for eksempel Aass øl?

Da jeg bodde, i Oslo, (hvor jeg bodde, fra 1989 til 2004), så måtte jeg, på Oluf Lorentzen/Jens Evensen/Meny på Oslo City, for å kjøpe Aass øl, (husker jeg).

(Jeg så ihvertfall at de hadde Aass øl der, (på en av de nederste hyllene, (var det vel), i øl-avdelingen.

Mener jeg å huske).

Men på Rimi, (hvor jeg jobba, fra 1992 til 2004), så solgte vi ikke, en eneste flaske Aass-øl, (sånn som jeg husker det), av en eller annen grunn.

Og Rema har kopiert Rimi, som begynte, som Rimi 500, på begynnelsen av 80-tallet.

Og hvis Rimi hadde noe øl, på begynnelsen av 80-tallet.

Så var nok det Ringnes, (hvis jeg skulle tippe).

Og disse butikkene, (Rema, Kiwi, Prix, Bunnpris og tidligere Rimi), er butikker, med redusert sortiment.

Så det er såkalte: 'Nummer to-butikker'.

Som man liksom, skal handle i, før man går, på Meny eller Mega.

(For å spare penger).

Sånn husker jeg ihvertfall at min tidligere klassekamerat Magne Winnem fremstilte dette, (for en kunde), etter at jeg begynte, å jobbe, på Rimi Munkelia, (hvor Winnem var butikksjef), i juleferien, i 1992.

Så Rema er ment, å være 'Ræva', når det gjelder utvalg.

Men de skal være billigere, (enn Meny og Mega), på pris.

(Noe sånt).

Rimi, (som Rema har kopiert), hermet etter de tyske Aldi-butikkene.

Og jeg har vært på Aldi, i England.

Og de har nesten bare egne merkevarer, (sånn som jeg husker det).

Men nå har nok Rema bare 'gjort noe', (og hermet etter Rimi), i alle år.

Så at de nå får kjeft, (for at de kutter ut varer), det er kanskje på sin plass, (for å si det sånn).

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Og de kaller det Carlsberg, (i nettavisene).

Og et er også navnet på eieren.

Men de sier at Hansa, Aass og Mack, er arvesølvet.

Men Rema har bare 20 prosent av markedet, liksom.

Og de som handler på Rema, kjøper vel ofte Grans, (siden at det er billigere).

Så dette kan vel ikke være snakk om mer enn cirka ti prosent av salget, for disse bryggeriene, (nemlig Mack, Hansa og Aass).

(Og hva med Borg-ølet, som vel forsvant, for noen år siden.

Og Tou.

Og det ene med det andre).

Og Carlsberg har det norske arvesølvet, (må man vel si).

Nemlig Oslo-ølet.

Og det er snakk om Ringnes, Frydenlund, (og Schous).

Som Orkla, (var det vel), i sin tid slo sammen med Pripps.

Og så ble Ringnes-Pripps solgt, til Carlsberg, (i 2004).

(Noe sånt).

Og ikke glem at Carlsberg har mange øl-slag.

De har også, (en gang i tida), kjøpt opp Tuborg, (i Danmark).

Og de fortsetter å selge Tuborg, over hele verden, (må man vel si).

Selv om de har kjøpt opp, det bryggeriet.

(Og selv om Tuborg sitt merke Tuborg Grøn, vel må sies å konkurrere, mot Carlsberg sine egne merker.

Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Noen skriver, (i nettavisene), at Rema har malt seg inn i et hjørne.

Men dette kan være, at Rema, nå går 'back to basic'.

Og prøver å herme mer, etter Aldi og/eller Lidl, (eller Prix).

(Noe sånt).

For å prøve å skru ned prisene, (fra leverandørene), antagelig.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

 I tillegg, så er det jo sånn, at bryggeriene, de selger øl, på fat, til utesteder.

Og bryggeriene skal også få lov til, å selge sine mestselgende varianter, i hjemfylkene.

Så hvis Rema har 20 prosent av dagligvare-markedet.

Så kunne en tro, at Hansa, Borg og Aass, selger 20 prosent av sine varer, gjennom Rema.

Men folk som handler på Rema, handler vel i ganske stor grad Grans-øl/brus, siden at det er billigst.

Så la oss si at ti prosent av Hansa, Borg og Aass-flaskene selges, gjennom Rema.

Og bryggeriene har også øl på fat, til utesteder.

Så da blir det kanskje fem prosent, av salget, til Hansa, Borg og Aass, som går gjennom Rema.

Og de skal få lov til å beholde de mest-selgende slagene, i hjemme-fylkene.

Så da blir det vel bare et par prosent, som disse bryggeriene taper, i salg.

Og halvparten av dette, tar de vel igjen, ved at folk heller da handler øl, i andre butikker, enn Rema.

Så la oss si, at disse bryggeriene, mister en prosent, av salget sitt, (på denne nyordningen, til Rema), da.

Det er jo ikke så dramatisk, liksom.

Det er NorgesGruppen med sine 40 prosent av markedet, (er det vel), samt utestedene, som er viktige, for disse bryggeriene, (hvis jeg skulle tippe).

Den ene prosenten, som disse bryggerienet taper, på denne nye ordningen, til Rema.

Den burde de ganske lett klare å ta igjen, på andre måter, hvis de er dyktige, (og i siget liksom), vil jeg si.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Nå søkte jeg på Google, og så, at Rema hadde 24 prosent, av markedet, (når det gjelder dagligvarehandel), i Norge.

Så bryggeriene taper kanskje et par prosent da, på denne nyordningen, til Rema.

Så så dramatisk, er det vel ikke, (vil jeg si).

Men kan jo forstå det, at kundene klager.

Når kjeden slutter, med en vare, som kundene er vant til å kjøpe.

Men sånn er disse 'nummer to'-butikkene, med redusert sortiment.

Når en ny vare skal inn, så må en annen vare ut, liksom.

Så spørsmålet er kanskje, hva man egentlig skal mene, om disse 'nummer to'-butikkene, med redusert sortiment.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Så dette styret, rundt om hvor mye Aass, Hansa og Mack-øl, som Rema, skal selge.

Det må man vel kalle for: 'Storm i et vannglass'.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Her kan man se, hvilke norske øl-merker, som Carlsberg nå eier, (så danskene har en god del norsk 'arvesølv-øl', for å si det sånn):

merker som carlsberg har i norge

https://en.wikipedia.org/wiki/Carlsberg_Group

PS 14.

Carlsberg er eiet av det 'merksnodige' Carlsbergfondet:

eies av carlsbergfondet

https://no.wikipedia.org/wiki/Carlsbergfondet

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter