Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

Monday, 26 June 2017

Jeg sendte en e-post til Norsk pasientskadeerstatning

Erik Ribsskog

Svar å henvendelse

Erik Ribsskog 26. juni 2017 kl. 13:43

Til: Cecilie Bakken Kristoffersen
Kopi: nav.baerum@nav.no, Bekkestua tannmedisin , Akademikerforbundet , "sande.vgs" , Politikk Høyre

Hei,

jeg har forklart i min e-post, hva klagen gjelder.

Og så får jeg bare en standard-e-post.

Dette er dårlig, må jeg si.

Vennligst send om dette til en overordnet.

Erik Ribsskog



26. juni 2017 kl. 13:18 skrev Cecilie Bakken Kristoffersen <cbk@npe.no>:
Vi viser til din e-post den 24.06.2017.

For at du skal få erstatning for en pasientskade, må tre vilkår være oppfylt. Vi anbefaler deg å lese punktene nedenfor før du søker.
1. Pasientskaden må skyldes svikt i behandlingen
Du må ha fått en skade som skyldes behandling, undersøkelse, diagnostisering eller oppfølging. En slik pasientskade kan være både forbigående og varig. I tillegg må skaden din skyldes behandlingssvikt. Dersom skaden skyldes den sykdommen du ble behandlet for, har du ikke krav på erstatning.

I tilfeller der det oppstår en skade uten at det skyldes svikt i behandlingen, har du normalt ikke krav på erstatning.
I noen helt spesielle tilfeller kan man få erstatning selv om det ikke har skjedd en svikt. Dette gjelder dersom skaden er spesielt stor eller uventet.
2. Pasientskaden må ha ført til et økonomisk tap
Pasientskaden må som hovedregel ha ført til et økonomisk tap, utover det du uansett ville ha hatt. Formålet med erstatningen er altså å dekke ekstra utgifter som skyldes pasientskaden. Dette kan for eksempel være utgifter til legebehandling, medisiner, transport og lignende. Du kan også få erstatning for inntektstap eller tap av forsørger.

Hvis det økonomiske tapet er under 10 000 kroner, kan du ikke kreve erstatning fra NPE. Du kan i stedet henvende deg direkte til det behandlingstedet der skaden skjedde.
Dersom du har hatt forbigående plager eller en dårlig opplevelse, men ikke et økonomisk tap, vil du ikke få erstatning. Du kan heller ikke få erstatning som «plaster på såret».
Menerstatning for ikke-økonomisk tap
I noen tilfeller kan du få erstatning selv om du ikke har noe økonomisk tap, for eksempel hvis du har fått en varig og betydelig pasientskade. Med varig menes vanligvis at pasientskaden varer i en periode på minst ti år. Med betydelig menes at pasientskaden må gi en medisinsk invaliditet på minst 15 prosent.

For å fastsette medisinsk invaliditet brukes en egen tabell for personskader.
3. Pasientskaden må ikke være for gammel
Du kan søke om pasientskadeerstatning senest tre år etter at du burde ha forstått at det er behandlingen eller mangel på behandling som har ført til skaden. Dersom du søker for sent, sier vi at kravet er foreldet. Les mer om reglene for når et krav er foreldet her.


Du kan gjerne kontakte oss på telefon 22 99 45 00 hvis du ønsker mer informasjon.



Med vennlig hilsenCecilie Bakken Kristoffersen
rådgiver
Telefon:   22 99 45 97 | E-post: cbk@npe.no



Wergelandsveien 1, Postboks 3 St. Olavs plass, 0130 Oslo
Servicesenter: 22 99 45 00
www.npe.no | Twitter | Facebook
E-post sendes over en åpen og usikret linje. Vi ber deg derfor om ikke å sende sensitiv informasjon til oss via e-post.

No comments:

Post a Comment

Policy for kommentarer


Anonyme kommentarer, blir slettet, (etter en del problemer, med nettmobbing osv.).

Hvis du har et vanlig navn, så skriv gjerne noe, som skiller deg, fra andre, med samme navn, (sånn at det er klart, hvem som skriver).

Kommentarer som inneholder trakassering, (og som ikke holder seg, til temaet, i blogg-posten), blir bare slettet, (og ikke publisert).

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

For å eventuelt legge inn kommentar, så trykk på linken, til blogg-posten, (så kommer det opp et felt, hvor man kan kommentere).

Blog Archive