Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 25. juni 2018

Sånn gjorde vi det på Rimi 3164 Lambertseter, (hvor jeg var butikksjef, fra 1998 til 2000), også. Vi registrerte alt som ble kastet, (på svinnlister). Så analyserte vi data-ene systematisk/rutine-messig, og fant de største svinn-kildene. Så iverksatte vi tiltak, (vi lot for eksempel varen få mindre plass i hylla/disken), mot de nevnte svinn-kildene. Og dette, (å analysere data-ene systematisk/rutine-messig og så iverksette tiltak), var noe vi jobbet med hver uke, (fra vinteren 2000, var det vel). Dette var etter ønske fra vår da nye distriktsjef Per Øivind 'PØF' Fjellhøj. Og vi fikk da redusert svinnet betraktelig, og fikk dermed bedre lønnsomhet, i butikken


https://www.godt.no/#!/artikkel/24376903/Matsvinn%3A+Har+spart+40.000+porsjoner&xtor=CS1-2-24376903%5BMatsvinn%3A+Har+spart+40.000+porsjoner%5D

PS.

Selv om 'min' butikk, Rimi 3164 Lambertseter, hadde god lønnsomhet, i år 2000.

Så fikk jeg likevel ikke noe bonus, (husker jeg).

Men jeg baserte meg aldri, (som butikksjef), på Rimi sin 'vage' bonus-ordning.

Jeg tenkte vel sånn, at det var muligens noe med liten skrift, (et sted), uansett.

(Og at jeg derfor ikke burde tenkte for mye, på dette, med bonus).

Og det var nesten ingen butikksjefer, som fikk jobbe i fred, (fra hovedkontoret), i et helt kalender-år, uansett.

Så Rimi sin bonus-ordning, (som vel gikk på hele kalender-år), ble litt latterlig, (må man vel si).

For det ble forventet, (fra hovedkontoret), at man som Rimi-butikksjef, skulle bytte butikk, 'hele tida'.

Og hvis man likte å være butikkksjef, i en spesiell butikk, (eller ble i en butikk lenger enn hovedkontoret ville, fordi at man ønsket å liksom gjøre seg 'ferdig', i butikken, før man begynte i den neste), så ble man oppfattet, som fiendtlig, mot hovedkontoret, (sånn som jeg husker det).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS 2.

Når det gjelder Ikea, så må man vel si, at det blir litt 'russisk'.

For Ikea, det er jo en veldig kjent møbelbutikk-kjede.

Så disse driver med å selge møbler, (må man vel si).

Og så har de fått for seg, at de også, skal drive med mat-laging/salg.

Da skjønner noen, at det nok lett, blir litt tull.

For eksempel, så solgte Rimi, noen ganger mobiler.

Men hvor mye visste vi som drev butikken, om disse telefonene.

Nei, vi var vel kanskje bedre, på å selge mat.

For jeg husker at på Rimi Langhus, så lå det masse mobiler, inne på kontoret, da jeg jobba som 'sommer-butikksjef' der, sommeren 2004.

(Dette var altså et par år etter at jeg begynte som heltids-student igjen.

Noe jeg gjorde høsten 2002).

Og inne på kontoret, så solgte vel ikke disse mobilene så mye, (selv om de var priset ned til halv pris).

Da er nok for eksempel Elkjøp bedre på å selge mobiler.

(Hvis jeg skulle tippe).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

I artikkelen ovenfor, så nevnes det, at Ikea Slependen har både kantine, mat-butikk, restaurant og bistro.

Og det som kalles bistro.

Det lurer jeg på, om er det, som jeg har kalt 'gatekjøkken', (er det vel), på bloggen min.

Og der selger de pølse og brus, til 11-12 kroner.

(Noe som vel må kalles 70-talls-priser).

Og da kan man også hente seg påfyll, av brus, (fra noen brus-dispensere).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Wikipedia er visst enig med meg i, at dette med bistro, (på Ikea), er litt russisk:


https://no.wikipedia.org/wiki/Bistro

PS 5.

Og det står vel ikke, på noe skilt, at Ikea sin pølse-kiosk, er noe de selv kaller bistro.

(De har store skilt/plakater, om Bohuslän osv. der.

Men de har ikke noe skilt, som det står 'bistro' på.

Sånn som jeg husker det, ihvertfall).

Så det blir litt russisk.

(Må man vel si).

For hvis folk da klager på, at man ble dårlig, av en pølse, som man kjøpte, på Ikea sitt gatekjøkken.

Så sier nok Ikea, at: 'Vi har inte nått gatokjök, dom måste ha varit på macken rett brevid'.

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6.

Min far var jo medeier, i møbelbutikken Neptun Trading.

Som solgte vannsenger og skinnsofaer osv., på Billingstadsletta, (et steinkast unna Ikea Slependen), på 80/90-tallet.

Og det var jo ikke sånn der, (eller i vannsengbutikken i Drammen).

At min far og hans samboer Haldis.

(Eller 'Apache-dama' og Erik Thorhallsson).

Det var jo ikke sånn, at noen av disse, solgte pølser, for eksempel.

Neida.

Det gikk mest i vannsenger, (og algemiddel).

Selv om det kunne være mange kunder samtidig, i vannsengbutikken, (i Drammen), på midten av 80-tallet.

(Da 'vannseng-bølgen' var på det høyeste).

Men jeg tror ikke, at noen av disse kundene klagde, på at min far og Haldis, ikke solgte mat.

(Det var jo matbutikker og gatekjøkken, ikke så langt unna.

Siden at de holdt til, på Strømsø sentrum.

Må man vel si).

Så problemet må vel her være, at Ikea, har laget butikker, ute i 'ingensteder'.

Og så har de derfor måttet ha egne restauranter.

(Siden at det bare var jorder osv., rundt varehusene/butikkene.

Noe sånt).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Da jeg bodde, (på hotell), i Kensington, (i London).

(Dette var enten i 2003 eller 2005.

For jeg bodde på det nevnte hotellet to ganger).

Så var det sånn, at det lå, et døgnåpent Sainsbury's-hypermarked, like ved hotellet.

Og jeg overhørte tilfeldigvis, at to briter/amerikanere, chattet om, (like ved meg).

(Midt på natta, vel).

At dette hypermarkedet hadde, sin egen Starbucks-cafe, (inne i hypermarked-bygget).

Så Ikea kan kanskje gjøre, som denne Sainsbury's-butikken.

Og samarbeide med for eksempel Starbucks og/eller Burger King/McDonalds.

Og få de til å lage maten, hos dem.

(For å si det sånn).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Det er litt rart, (vil jeg si), at man må nilese nettavisene liksom, (om næringsliv-saker), for å finne ut, at pølsekiosken på Ikea Slependen, egentlig er en 'bistro'.

Ikea er kjent for å selge kjøttboller, i sine restauranter, (i sine varehus), over hele verden.

Men er de kjent for sine bistro-er, (med 70-talls-priser)?

Eller finnes disse bistroene, (med 70-talls-priser), kun på Ikea Slependen?

Hm.

Her er det muligens noe rart.

Siden at Ikea har så lave pølse/brus-priser, (og ellers ikke har bistroer vel).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Alle Ikea-er, (i Norge), har visst bistro, (selv om de ikke skriver hvor billig brusen er, på dette nettstedet):


https://m2.ikea.com/no/no/mat-pa-ikea/bistro-0f442c40c94211e7be6fdd51fe6160a6

PS 10.

Pølse og brus, koster 10-12 kroner, på Ikea sine bistro-er, (sånn som jeg husker det).

Og da er påfyll av brus inkludert.

Og da har Ikea, hatt litt forskjellige brus-slag, (de siste årene).

(Jeg har jo bodd på Slependen, (i 2014 og 2015).

Og Nav-et i Bærum, (siden 2014).

Så jeg har handla en del, på Ikea Slependen sin bistro, da.

For å si det sånn.

Mye på grunn av, at Trafikanten, i 2014, anbefalte meg, å ta Ikea-bussen, til og fra Slependen.

Noe jeg vel har blogget om, X antall ganger, siden den tid).

I 2014 deromkring, så hadde vel Ikea sin bistro brus-slag som sitronbrus, osv.

Men de 'vanlige' brus-slagene har blitt bytta ut.

Og de har også tulla der, (de siste månedene), vil jeg si.

Det har hendt, (de siste månedene), at jeg har måttet helle ut cola-en der.

For den har smakt light-cola.

Og den vanlige colaen har også blitt light.

(Etter det igjen).

For de har nå stevia, i sin 'vanlige' cola.

(Har jeg lest, på dispenser-maskinen deres.

En av de siste gangene jeg var der).

Så Ikea har nå lett-cola i to varianter da, (en med aspartam og en med stevia, er det vel antagelig).

(Noe sånt).

Og ingen vanlig cola, da.

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Siden at Ikea sine bistroer nå bare har lett-cola.

Så har jeg begynt å drikke grønn iste der.

Men den har egentlig smakt eplemos, (eller noe lignende).

Og vært gul.

Så jeg lurer på det er noe de har hatt piss i, (eller noe lignende).

Hm.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Her er mer om dette:


http://johncons-mirror.blogspot.com/2018/06/fler-mobilbilder_24.html

PS 13.

Ikea sine bistroer 'hyper' at de har gratis påfyll.

Men når jeg seinere har gått på Burger King.

Så har Säpo, (eller noe lignende), sendt 'gateteater-spioner' dit.

Og disse har apet, at jeg på Ikea, har benyttet meg av, deres 'hypede' påfyll-tilbud.

(Mens jeg har venta på Ikea-bussen, osv.).

For å liksom få Burger King, til å også angripe meg, (kan det virke som).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 14.

Her er mer om, at Ikea nå, plutselig har begynt å søte, sin 'vanlige' cola, med stevia, (selv om det kanskje er vanskelig å tyde, den lille skriften, på dette bildet):


http://johncons-mirror.blogspot.com/2018/06/fler-mobilbilder.html

PS 15.

Ikea sin lett-cola, blir jo også kunstig søtet, (med aspartam antagelig).

Så Ikea har nå to lett-cola-slag.

Og ingen vanlig cola.

(For å si det sånn).

Og både stevia og aspartam er jo fortsatt omdiskuterte stoffer.

(Som jeg har blogget om, for noen år tilbake.

Mens jeg bodde i Leather Lane, (hvor jeg bodde fra 2006 til 2011), blant annet).

Så dette er høyst kritikkverdig, (av Ikea), vil jeg si.

Og de fryser også ut ungkarene, (som synes at kunstig søtet cola er ukarslig/vondt), må man vel si.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 16.

Og jeg har jo, (som skrevet ovenfor), spist hos Ikea Slependen sin bistro, siden høsten 2014, (da Nav Skullerud sendte meg til Slependen/Axbo, etter at jeg flytta tilbake til Norge, etter ti år i England).

Så jeg er vant med, å fylle cola, (fra dispenserne der).

(Selv om de har hatt lett-cola, (med aspartam), i 'cola-påfyll-dispenseren', (på baksiden), i mai.

Sånn at man ofte måtte hele ut cola-en.

Når man henta påfyll, (som de 'hyper', at er inkludert der)).

Og så plutselig, så står det altså, med liten skrift, at de nå har stevia, i sin 'vanlige' cola.

Og det så jeg ikke, med en gang.

(Av gammel vane, så tok jeg bare cola.

Må jeg si).

Før jeg tok påfyll, (var det vel).

Og stevia smakes ikke, så lett, som aspartam, (vil jeg si).

Men jeg vet ikke om stevia, er noe, som ikke er så bra, for folk/ungkarer, liksom.

(For å si det sånn).

Så her ble jeg forgiftet, (med stevia), i et slags Al Quaida-aktig angrep, (vil jeg si), på Ikea.

(Noe sånt).

For to slag lett-cola og ingen vanlig cola.

Da er det noe veldig russisk, (vil jeg si).

Så da er det nok antagelig, et slags skalkeskjul, for å lure stevia, i ungkars-kundene/meg, (vil jeg si).

(Noe jeg har også merka tidligere, at har skjedd, på Prix i Ullevålsveien, (hvor min tidligere 'undersott' Kjetil Furuset har vært butikksjef, mens jeg bodde i England).

For et par år tilbake.

Da de priset ned Coca Cola Life, (som inneholder nettopp stevia), veldig mye.

Uten noen åpenbar grunn.

Vil jeg si).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 17.

Det er visst det samme i Winnipeg, (mens i California får de lov å drikke Pepsi på Ikea):


https://www.reddit.com/r/IKEA/comments/6dkfc6/what_is_the_cola/

PS 18.

I vår/sommer, så har jeg også begynt, å spise Ikea sin billige softis, (i bistroen).

Og en gang jeg kjøpte en softis, (som man må fylle på selv).

Så kom det bare ut halvparten cirka, (var det vel).

Og ei somalisk dame, (var hu muligens), som jobba der, begynte å kveme, å si at nå virka det.

(Noe sånt).

Men dette var, tidlig på morgenen.

(Det var etter at jeg kom hjem fra danskebåten, (da jeg rømte fra 'byfornyelsen', i Bjørvika, i mai).

Og Nav åpna ikke før klokka elleve.

Var det vel.

Så jeg dro derfor heller på Ikea.

For biblioteket i Sandvika, dreiv og 'kvema-flytta', i mai.

For å si det sånn).

Men det var åpenbart, at grunnen var.

At maskinen hadde stått på, hele natta, (fra dagen før).

(Med softis-mixen inni seg).

Og at softisen derfor hadde størkna liksom, fra dagen før.

(Noe sånt).

Så det at Ikea får mindre svinn.

Da er det også sånn, at de lar kundene kjøpe gammel softis.

(Kan det virke som).

Og så skryter de at de har fått mindre svinn.

(Må man vel si).

Og å ha muslimer, som selger pølser, til nordmenn.

(I Ikea sine bistroer).

Er nå det, en god ide, (har jeg blogget om tidligere).

For de muslimene, legger ofte pølsene sånn, at de ikke ligger ordentlig på papiret, (men rett på pølse-stativet).

Og det er ikke hygienisk, (må man vel si).

(For å si det sånn).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 19.

Det er også sånn, når jeg kjøper de softis-begerne, (som man må fylle opp selv), i bistroen der, (på Ikea Slependen).

Så driver de 'pakkis-damene' der, og slenger de tomme softis-begerne 'mine' rundt omkring.

Sånn at de lander opp-ned osv., (på disken), og blir mest mulig ureinslige å bruke, da.

(For å si det sånn).

Og de setter også gjerne begrene oppi hverandre.

(Hvis man kjøper både is og brus).

Sånn at brus-begeret blir stående, oppi is-begeret.

Men hvis det brus-begeret, først har stått, på disken.

Så blir det jo møkkete under, (for å si det sånn).

Så det virker rimelig uprofesjonelt/uhygienisk, å stable de begrene oppi hverandre, på den måten.

(Vil jeg nesten si).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter