Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

mandag 6. april 2020

Her står det, at min farmors Rollag-søstre, (Margit og Anne), lagde sykehusforklær, på Systua, (på Sand). Men jeg har funnet ut, at de hadde en geskjeft, som het A/S Pikant, så det var muligens mer snakk om frekt undertøy, for å si det sånn. (Fra Svelviksposten 11. januar 2018)


http://www.e-pages.dk/svelviksposten/727/6/?gatoken=dXNlcl9pZD0zNzEyODY3OS1hNmU3LTQ3NWQtODY3MC00OGI5ZTgwYmRmOTImdXNlcl9pZF90eXBlPWN1c3RvbQ%3D%3D&token=YV91c2VyX2lkPTE4MTAwMjEmYV91c2VyX2tleT0zNzEyODY3OS1hNmU3LTQ3NWQtODY3MC00OGI5ZTgwYmRmOTImYV9zdWJfa2V5PQ%3D%3D&query="tore+nerdrum"

PS.

Fra artikkelen overfor.

Så ser det også ut som, at Jensen Møbler og Jensen Madrasser, er to forskjellige virksomheter.

Men det er samme bygg/fabrikk/firma.

Min far sa bare Jensen, (husker jeg).

Og Jensen er nå kjøpt opp av et svensk firma, ved navn Anders Hilding, (eller om det heter Hilding Anders).

(Selv om en Jensen fortsatt er direktør der vel.

Noe sånt).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Tore Nerdrum nevner også, noe som het Kjeller Sag.

Det må være den virksomheten, som min farmor kalte Saga.

Den lå muligens litt bak Eplekassefabrikken.

(Hvis ikke dette var samme bygg).

Vi brukte Saga som lager, (på slutten av 70-tallet/begynnelsen av 80-tallet), husker jeg.

Så det firmaet, (Kjeller Sag), må ha gått konkurs.

Og så har det blitt vårt, liksom.

(Noe sånt).

Og det samme med bil-verkstedet.

De hadde noen vrak plassert, (gamle Cortinaer osv., som hadde vært i ulykker), på Jordet til Lersbryggen.

(Noe min far viste meg, (og min lillesøster Pia), på midten av 70-tallet.

Husker jeg).

Men de bilene ble vel også våre, (jeg lurer på om min fars kusine Marit Olsen kan ha solgt de, i Aftenposten).

Da bilverkstedet gikk konkurs.

(For å si det sånn).

Og det nevnes en tyskerbrakke.

(Som ble demontert, og så bygget opp igjen på Sand).

Det må ha vært der Systua lå i andre etasje, (og bilverkstedet i første etasje).

(Der det nå er Smia MC).

Forsamlingslokalet Snippen, (som Tore Nerdrum lurer på, om kan ha vært det den nevnte tyskerbrakka, ble brukt til), er ikke bygget, i brakke-stil.

Men i en mye mer forseggjort stil, med vegg-dekorasjoner, (og solide sten-trapper), og alt mulig.

(For å si det sånn).

Det var på Snippen, at Berger IL, hadde drive in-bingo, i mange år, på 70/80/90-tallet.

Og da kom folk, (i biler), fra fjern og nær.

(Husker jeg).

Så det er vel kjent, at Snippen, ikke er en tyskerbrakke.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

A/S Pikant, (hvor min grandtante Anne/Anna Mogan, (fra Rollag), var en av eierne), lagde visst kjoler, kan det virke som, (fra DT/BB 13. oktober 1970):


https://www.nb.no/items/0cd9ba4ede58c62cf930bce00b16c10e?page=15&searchText="a%2Fs%20pikant"

PS 4.

Like etter at jeg flytta, fra min mor i Larvik, til min far på Berger, (høsten 1979).

Så dro min farmor meg med, for å besøke, sine søstre Margit og Anne, (som hadde hatt systue på Sand, og som også hadde en hytte, nede ved Snippen), inne i Drammen.

(På Strømsø-sida).

Og det var antagelig i Tordenskioldsgate 80.

(Selv om jeg så Google Maps nå.

Og de bodde på den andre sida av gata, sånn som jeg husker det.

Men det er mulig at jeg husker feil.

Eller at de hadde en systue, på den andre siden av gata, da.

Noe sånt.

Eller at de eventuelt baserte seg mest, på hjemme-sying.

Hm).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Her er mer om dette, (fra DT/BB 21. september 1971):


https://www.nb.no/items/fe9f485e668168ff0d0f6ee5fc2e5265?page=17&searchText="a%2Fs%20pikant"

PS 6.

Min farmor Ågot forklarte en gang, at hu bare hadde gått, i 5-6 år, på noe slags hjemmeskole, (eller noe lignende), i Rollag.

Og hennes søstre hadde nok ikke noe særlig mer skolegang.

(Hvis jeg skulle tippe).

Så det kan forklare skrivefeilen, i annonsen, (for A/S Pikant), i PS-et overfor.

(For å si det sånn).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Disse holdt visst først til, i Krokstadelva, (kan det virke som):


PS 8.

Her kan man se dødsannonsen, til min farmor Ågot sin søster Anne/Anna, (min farmor sa Anne), som var tvilling, med Margit, (fra DT/BB 27. september 1990):


https://www.nb.no/items/f7379e3d41c389ee3930fdaa10f495e0?page=11&searchText="anna%20mogan"

PS 9.

Her kan man se, at min grandtante Anna Mogan, var en av grunnleggerne, av bedriften A/S Pikant:


https://www.nb.no/items/4e7dbd30b531afdb6ad09f6ece102916?page=373&searchText="anna%20mogan"

PS 10.

Min grandtante Anna Mogan, døde som gammel jomfru.

(For å si det sånn).

Men hennes tvillingsøster Margit, ble gift, med en Olaf Nordahl, (het han vel), som visst drev kiosk, i Drammen, (på Bragernes-sida et sted).

Og disse, (Anna Mogan og Olaf Nordahl).

(Som var sviger-søsken).

Ble visst gravlagt sammen, (antagelig av Margit), hvis jeg ikke tar helt feil.

(Noe sånt).

Så sånn var vel det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Roy kan muligens ha vært, en av de, som hang utafor kiosken til Liv, (i den forrige bloggposten), på midten av 70-tallet, (fra Drammens Tidende 11. september 2002):


https://www.nb.no/items/aceda8919f8f31d8777bac76e6f74471?page=9&searchText="margit%20nordahl"

PS 12.

Hvorfor det står 'Erik' der, (to plasser til høyre for Roy).

Det veit jeg ikke.

Jeg kan ikke huske, at Roy hadde, en fetter eller lillebror, som het Erik.

Men jeg kjente de ikke så bra heller, (må jeg innrømme).

(Jeg var med min farmor Ågot, kanskje ti ganger, på besøk til de.

Enten i Drammen, på Systua eller på hytta ved Snippen).

Men jeg prata sjelden noe med disse.

Det var mest Ågot som prata med de, og jeg ble litt til overs, liksom.

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Margit og de, kjøpte visst hytte/hyttetomt, av søstera Ingeborg, (også fra Rollag), sin ektemann Thorleif Zachariassen, (kan det virke som):




PS 14.

Erik er visst min tremenning Erik Thoresen, (sønn av min fars kusine Inger Thoresen f. Nordahl), som nok må være oppkalt etter meg, (for å fleipe litt):


PS 15.

Det som er litt rart.

Det er at min tremenning Erik Thorsen sin eks-samboer Heidi Næss, nå er sammen, med min tidligere uvenn Tore Myrberg, (fra Bergeråsen).

(Kan det virke som).

Så sånn er visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter