Ingeborg Ribsskog - Baron Adeler Malteserordenen E-post til slottet om Mette-Marit videoen Er noe galt i Martine-saken? Problemer med Grandiosa? johncons-MUSIKK johncons-REISE johncons-FOTBALL

fredag 15. mai 2020

Mer fra Bekkestua

I går kveld, så var jeg, og handla mat, nede i Oslo sentrum.

(For det er så mye tull på Meny Bekkestua, (noe jeg skal blogge mer om seinere, i 'Mer fra Norge-bloggpostene')).

Og utafor Nasjonalteateret stasjon, så har de noen svære postkasser, hvor jeg har pleid å returnere tulle-post, siden jeg flytta tilbake fra England, høsten 2014.

Blir det vel).

Og da jeg kom hjem, (jeg var hjemme ved midnatt, og da jeg dro til sentrum, (et par timer tidligere), så romstere noen i en garasje, med døra åpen, og da jeg kom hjem, så holdt dem fortsatt på).

Da jeg kom hjem, så begynte jeg å blogge, osv.

Og jeg huska noen rare talebeskjeder, fra Bærum kommune.

Om at de skulle bytte lås, i døra mi, (noe som ikke trengtes).

Og klokka åtte, så var det noen på døra.

Og det var en ung låsesmed.

Jeg forklarte at jeg ikke hadde fått noe skriv, om noen ny lås.

(Kun noen rare talebeskjeder).

Og låsesmeden, (fra Oslo Låsservice), skyldte på corona-epidemien.

Og det var muligens grunnen til, at ingen dukka opp, da jeg fikk den første talebeskjeden om dette, for et par måneder siden.

Men det forklarer jo ikke, hvorfor jeg ikke hadde fått noe brev om dette.

Jeg har jobbet i store firmaer som Rimi/ICA.

Og hvis det var noe spesielt, (som skulle skje i butikken), så fikk man alltid dette skriftlig, (vil jeg si).

Så dette er noe som snik-innføres, (kan det nesten virke som).

Og det var en sånn Salto-lås, som man har brikker til.

Og den har RFID og gudene vet hva mer.

Den er også elektronisk.

Så man må bytte batteri.

(For å si det sånn).

Men hvordan gjør man det.

Og når skal dette gjøres.

Og av hvem.

Dette er ny rekord, i klamhet.

(Må man vel si).

Den låsen sender visst noen slags RFID-signaler, sånn at man kan se batteri-styrken.

(Sånn som jeg forstod nettstedet til Oslo Låsservice/Salto.

For låssmeden ble lenge borte, for å hente nøkkel-brikkene.

Så jeg lurte på om han hadde glemt meg, og kjørt avgårde igjen.

Så jeg lurte på om jeg måtte ringe de, (eller besøke de).

Eller noe lignende.

De holdt til i Groruddalen, (ikke langt fra Tveita t-banestasjon).

Fant jeg ut).

Jeg vet ikke om den låser sender signaler, (den kunne visst også ha wifi), til en sentral, et sted.

Sånn at man kan overvåke når jeg går ut døra, osv.

(Eller om sånt blir lagret, i låsen).

Jeg så et meme, (som det vel heter), på Facebook, om at '1984' ikke var ment å være en instruksjons-manual.

(Dette var vel på Facebook-siden til min 'bonusbror' Viggo Snoghøj/Viggo Snowhill.

Noe sånt).

Og folk i Vesten, vokser vel opp, med Orwell sine bøker, ('Storebror ser deg' osv.), som en del av morsmelken nesten.

Likevel så våkner visst ingen av sånt som dette, (i våre dager).

Visakortet har også RFID nå, (som muliggjør at man kan tæppe, som det vel heter).

Men da kan vel muligens banken peile en.

Hm.

Og mobilen kan peiles.

Og det samme med Reisekortet, osv.

Og nå også nøklene våre.

Så 'alle' har lært om Orwell og personvern, osv.

Men 'alle' har så glemt dette igjen, (kan det nesten virke som).

(Noe sånt).

Så sånn er visst det.

Bare noe jeg tenkte på.

Med hilsen

Erik Ribsskog

PS.

Her er mer om dette:


PS 2.

Dette er kanskje litt for dypt for 'Hvermansen-folk':


PS 3.

Det var også sånn, at han låsesmeden, sa at det bare ville ta et kvarter cirka, å bytte lås.

(Etter at jeg hadde prøvd å forklare, at jeg egentlig ikke trengte/ønsket ny lås.

Og etter at jeg også hadde klaget, på manglende informasjons-skriv, i forkant, av dette tullet.

For å si det sånn).

Og så lot jeg låsesmeden få jobbe i fred, (med utgangsdøra), i cirka et kvarter.

Og så tenkte jeg, at nå har det gått cirka et kvarter, så jeg får stå og vente litt, i nærheten av den ytterste gangen, (på å skriver under kvittering, og få de nye nøklene osv.).

Men det varte og det rakk.

Etter cirka tre kvarter, så sa låsesmeden, at han skulle hente brikkene.

Og så gikk det cirka en halvtime til.

Og så var det en låsesmed på døra.

(Muligens en annen låsesmed.

Selv om jeg hadde døgna, (mer eller mindre).

Så jeg var litt trøtt.

Så jeg tørr ikke å si det helt sikkert).

Så hva de dreiv med, det veit jeg ikke.

Men da jeg låste døra første gangen innenfra, (ved å vri om en sånn låsedel, i den ytterste gangen).

(Siden at han låsesmeden brukte så lang tid).

Så kom det ikke noen lyd.

(Sånn som jeg husker det).

Men etter at jeg fikk brikkene, så lagde låsen en lyd, (når den ble åpnet eller låst).

Så de har muligens kobla låsen til et slags trådløst nettverk, og så lasta inn programvare i låsen, osv.

(Noe sånt).

Og det er noen små vinduer/glass, i utgangsdøra mi.

Og da jeg flytta inn her, for nærmere to år siden.

Så mente Bærum kommune, (en Bjørn), at nøkkelen burde stå i, på innsida av døra.

(Dette ble sagt, på deres 'bakvendtland-visning', (som jeg har blogget om tidligere).

Uten at han Bjørn forklarte, hvorfor han syntes, at dette var en god ide.

For å si det sånn).

Men det var bare å knuse ruta da, (og så vri om den nevnte nøkkelen), for å komme seg inn.

(Tenkte jeg da).

Så jeg lot ikke nøkkelen stå i utgangsdøra, (på innsiden).

Men med den nye låsen, så er det, en sånn 'vriompeis', (for å låse opp døra innenfra).

Så nå er det bare, å knuse en rute, i døra, og så låse opp døra/'vriompeisen', ved å stikke en arm, inn i den knuste ruta.

Men sånn var det overalt, mente låsesmeden.

Så det var visst ikke noe å klage om, da.

(For å si det sånn).

Men det virker som at det er dårlig sikkerhet, (vil jeg si).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Nå er RFID-teknologien, noe jeg først hørte om, for drøye ti år siden.

(Mens jeg jobba, som Company Researcher, på vegne av Packaging Europe, i Norwich.

Noe jeg jobba som, fra våren 2007 til høsten 2008.

Var det vel).

Og det finnes vel forskjellige typer, med RFID-brikker.

Noen, (de uten batteri), må man vel være helt inntil, for å scanne/tæppe.

Så de kan muligens ikke peiles.

Men de har en primærnøkkel, (det vil si en unik kode, på samme måte som et personnummer cirka, for å si det sånn).

Så hvis man bruker en nøkkelbrikke, (som har en batteriløs RFID-brikke støpt inn i seg), for å åpne en 'Mars-søppelkasse'.

Så kan den søppelkassa, være kobla til, et trådløst nettverk.

Som så sender informasjon, om at man har kasta søpla si, til en sentral.

(Eller lagrer denne informasjonen, inni en lås, (som også har noen små PC-deler inni seg).

For å eksempel).

Og det er jo så '1984', som det kan bli nesten, (må man vel si).

Så da kommer det meme-et, lenger opp i bloggposten, ('1984 wasn't meant to be an instruction manual'), til sin rett.

Men dette med RFID-teknologi og '1984'/'Storebror ser deg'.

Det kunne kanskje avisene ha skrevet mer om.

Når det gjelder 'Mars-søppelkasser', 'tæppe-Visa-kort' og Reisekort, (av den typen Ruter bruker).

Og hva med de knappene man må trykke på, hver gang man surfer på internett nå.

De sier at det er noe med cookies-informasjon, osv.

Men hvis man må trykke, på en knapp.

Så blir kanskje ens ip-adresse osv., lagret et sted.

(Sammen med informasjon, om hvilke typer nettsteder man liker, osv.

For å si det sånn).

Det kan man kanskje lure på.

Og at dette egentlig er, at man snik-innfører, noe slags 'Ingsoc-greier'.

Hm.

(Ihvertfall så ødelegger det, for de, som synes det er artig, å surfe litt, på nettet.

I motsetning til den 'tyske' metoden, (eller hva man skal si), nemlig at man vet nøyaktig hvilket hvilket nettsted man ønsker å besøke, og hvorfor.

Så det er jo da sånn, at internett, mister litt det, å være 'laid back', (må man vel si), med disse nymotens 'coookie-informasjons-knappene', (som vel egentlig er noe sånn 'liten skift-greier', som ingen gidder å leser, på samme måte, som noe Magne Winnem en gang fortalte meg, nemlig at svært få folk, egentlig leser nøye, angående alt man sier seg enig i, når man installerer Windows, for eksempel).

Må man vel si).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Bloggarkiv

Populære innlegg

Om meg

Bildet mitt
Overhørte på Rimi Bjørndal, (jeg jobbet som butikksjef/leder i ti år, i mange forskjellige butikker), i 2003, at jeg var forfulgt av 'mafian', mm. Har etter dette ikke fått rettighetene mine, i mange saker. Blogger derfor om problemer med å få rettigheter, mm. Mine memoarer, (Min Bok 1-10), kan også finnes på johncons-blogg, (se: 'Etiketter'). Jeg blogger også om slektsforskning, (etter at min danskfødte mormor, som var etter adelige/kongelige, døde i 2009). Har også vært såvidt innom Høyre/Unge Høyre, i sin tid. Har også studert informasjonsbehandling/IT/Computing, (på NHI, HiO IU og University of Sunderland). Har også bakgrunn fra handel og kontor, (grunnkurs, økonomi med markedsføring og data). Er/var også i Heimevernet, (etter at jeg ble overført dit, etter førstegangstjeneste i infanteriet, (og en rep-øvelse i mob-hæren), i forbindelse med omorganiseringer, i Forsvaret, etter den kalde krigen). Blir også utsatt for mye nettmobbing, mm. johncons-blogg, (og mine memoarer og nettbutikk), er kjent fra TV-programmet Tweet4Tweet, i 2012, (selv om jeg måtte klage, for programmet var veldig useriøst/nedlatende, mm.).

Totalt antall sidevisninger

Etiketter