søndag 21. april 2013
Nå kom jeg over et gammelt bilde fra Sand, som jeg mener må være fra 60-tallet, (for jeg kan ikke se kiosken til a Liv, på det bildet)
A:
Dette er verkstedet som farfaren min, (Øivind Olsen), bygde.
Det het Strømm Trevareindustri, på den her tida, (faren min bytta navn, på firmaet, til Strømm Trevare A/S, på 80-tallet).
B:
Dette er 'Ågot-huset', som var grønt, til ut på 80-tallet en gang vel, (da min onkel Runar, (tannlege i Ås), bestemte at det skulle være hvitt, husker jeg).
C:
Dette er det farmora mi kalte for 'Jordet til Lersbryggen', hvor jeg ble oppmuntra til å fange humler osv., som barn.
D:
Dette kalte farmora mi for 'systua til Margit og Anne'.
Margit og Anne var søstrene til Ågot, og de fikk seg ny systue, på Strømsø, i Drammen, på 70-tallet.
Margit og Anne hadde også hytte, ved Snippen.
(Som er et par hundre meter ned den uasfalterte veien, som er like ved punkt 'E').
E:
Her fant faren min en stor bunke med Donald-blader, fra 60-tallet, på loftet.
Dette var i 1979 eller 1980.
(Like etter at jeg hadde flytta til Berger, fra mora mi, i Larvik).
Det var onkel Håkon, som ville det, at faren min skulle hente de Donald-bladene, (mener jeg å huske).
Faren min var litt redd for at noen skulle se han, fra riksveien, (mener jeg å huske).
Onkel Håkon delte den svære bunken med Donald-blader, (som noen av hadde noen jentenavn skrevet i, med penn vel, som jeg ikke husker nå), 'broderlig', mellom sin datter Lene og meg.
Hvis det var noen blader, som det fantes to av.
Så fikk jeg det mest krøllete, (husker jeg).
For onkel Håkon sa at Lene var jente, og brydde seg mer om at ting skulle være fine, da.
Men jeg hadde jo samla frimerker, i en del år allerede, på den her tida.
Så jeg likte ikke å få de mest krøllete bladene da, (må jeg innrømme).
Men jeg beit tenna sammen, og klagde ikke, da.
(Sånn som jeg husker det, ihvertfall).
Seinere har jeg lest, på nettet, at min farfar eide en tomt, sammen med en Philip Eastwood, vel.
Og dette bildet er fra Facebook, og punkt 'E' blir der kalt 'Philip Eastwood sin kassefabrikk'.
Men det riktige skulle nok kanskje vært 'Øivind Olsen og Philip Eastwood sin kassefabrikk'.
(Noe sånt).
Det er mulig.
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Den lille hvite bua, (langs riksveien), mellom punkt 'C' og 'D'.
Det kan kanskje ha vært kiosken til a Liv.
Men sånn som jeg husker det, (fra slutten av 70-tallet og begynnelsen av 80-tallet).
Så var den kiosken farget lyseblå eller cyan.
Og jeg synes at den kiosken ser hvit ut, på bildet ovenfor.
Dessuten mener jeg å huske det, at det liksom var en slags 'veranda', utafor inngangen til kiosken, til hu Liv.
Hvor noen ungdommer, (antagelig hyttegjester), pleide å henge.
(Dette husker jeg fra begynnelsen av 70-tallet.
Da bestemor Ågot dro med søstera mi Pia og meg.
Bort i kiosken til a Liv.
Med noen ti-øringer osv., i en gjennomsiktig pose.
Som vi kjøpte smågodt for, da.
En sommer, som vi var på besøk, hos faren vår.
Etter at mora vår hadde separert seg, fra faren vår.
Og Pia og jeg egentlig bodde i Larvik-området, da).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 2.
Jeg lurer på om dette er en slags forløper, til kiosken til a Liv.
Eller om jeg blingser, og dette bare er en flekk snø.
Hm.
PS 3.
Her er mer om dette:
PS 4.
Her er mer om dette:
https://www.facebook.com/groups/266282843489204/
PS 5.
Arne Andersen det var vel antagelig faren til Lene Andersen, (i klassen min), tror jeg.
Han døde det andre året, som jeg gikk på handel og kontor.
Og da gikk Lene Andersen i klassen min, (husker jeg).
Og da var vi jo bare cirka søtten år gamle.
Så faren til Lene Andersen, han døde ganske ung, da.
Og søstera mi Pia, hu vitsa om dette dødsfallet, og sa at Lene Andersen ikke brydde seg, siden hu alltid gikk i svarte klær, da.
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Her kan man se det, at min farfar, (Øivind Olsen), og Philip Eastwood, leide en tomt sammen, på Sand, etter krigen.
Og det mener jeg at må ha vært den kassefabrikken, som er nevnt, i den Facebook-kommentaren, i PS 4.
Så min farfar Øivind Olsen, han er det visst ingen som husker lenger.
Men hans kompanjong Philip Eastwood, han blir visst husket.
PS 7.
Her er mer om dette:
http://johncons-mirror.blogspot.co.uk/2011/05/mer-om-agot-huset-og-strmm-trevare.html
PS 8.
Enda mer om dette:
PS 9.
Her kan man se det, at dette tidligere idylliske stedet, (må man vel kalle det), har blitt forvandlet, til verdens kanskje styggeste fabrikk, (eller hva man skal kalle det), siden begynnelsen av 80-tallet.
Og det er også MC-klubb der nå.
(I den gamle systua til Margit og Anne).
Og Bøhmer har bygget der, siden jeg flyttet til Oslo, i 1989, (kan det virke som, ihvertfall).
(Hvis jeg ikke roter, da).
PS 10.
Her er mer om dette:
PS 11.
At Arne Arnesen skal ha hatt noe bilverksted, i kjelleren, til systua til Margit og Anne.
Det er forresten helt nytt for meg.
Jeg kan ikke huske at det var noe kjeller, i det bygget, engang.
Men det stod noen gamle bilvrak, på Jordet til Lersbrygget, (som faren vår visste Pia og meg, da vi var i 4-5-6-års alderen vel), på 70-tallet.
Noen gamle Cortina-er, og sånn, var det vel.
Så det må vel ha vært på 60-tallet, tror jeg, at Arne Andersen holdt på der.
(Noe sånt).
Systua til Margit og Anne-bygget.
Det stod ubrukt, på hele 80-tallet, (sånn som jeg husker det).
Og Arne Andersen, han bodde jo like ved Berger kirke.
Som ligger et par kilometer sør, (langs riksveien, for det meste), fra der 'Ågot-huset' ligger, da.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Jeg sendte en ny e-post til Norsk Heraldisk Forening
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Oppdatering/Fwd: Våpen (Ribsskog-Adeler)
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Sun, Apr 21, 2013 at 6:29 PM
To:
vapenrulle@heraldikk.no
Hei,
jeg lagde ferdig det våpenskjoldet, (i full fart nesten), nå.
Nå har løven på toppen, fått en øks, siden jeg har vært i Heimevernet.
Og i vannet, ved båten til Cort Adeler, så har jeg lagt til en liten gjedde, siden min tipptippoldemor var Maren Gjedde og min tipptipptippoldefar, var Christoffer 'Gammel-Gjedde' Gjedde, fra Jylland.
(Eller Anders 'Gammel Gjedde' Gjedde, het han vel.
Noe sånt).
Jeg tror noen kunstnere eventuelt, må jobbe mer med det våpenskjoldet nå, for å få det finere.
Jeg tror jeg har tatt det våpenskjoldet så langt jeg klarer nå, for å si det sånn.
Hvorfor de to løvene, (en oppå og en nederst), på våpenskjoldet, rekker tunge.
Det veit jeg ikke.
Det må man vel spørre Lenthe om.
Men de er visst utdødd, (ettersom jeg har skjønt).
Ihvertfall Lenthe-Adeler, da.
Men det finnes også en tysk gren, (eller noe sånt), som har tatt opp Adeler navnet.
De heter Zythpen-Adeler, (eller noe sånt).
Så når Lenthe og Zytpen, la til Adeler, til navnet sitt.
Når de arvet Adeler, (etter at en av deres sverd-side-slekter, har dødd ut).
Så kan vel jeg gjøre det og, har jeg tenkt da.
Tybring-Gjedde har jo gjort det samme, når det gjelder Gjedde-navnet.
Men da betyr det at de ikke er Gjedde, i blodsbånd.
Men Tybring har arvet Gjedde, og hedrer Gjedde, (må det vel være), ved å også bruke det navnet, da.
Og Adeler er jo også fint, så da kan jeg hedre dem da.
På samme måte som Tybring hedrer Gjedde.
Og Zythpen og Lenthe hedrer/hedret Adeler.
Så 'flagger' jeg liksom det, at jeg er etter adelige og kongelige da.
Hvis jeg også bruker Adeler-navnet, tenkte jeg.
Så får vi se om jeg får godkjent den søknaden om å bruke det navnet.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2013/4/21
Subject: Våpen (Ribsskog-Adeler)
To: vapenrulle@heraldikk.no
Hei,
jeg leste på Facebook at dere ville at folk skulle sende inn slektsvåpen.
Jeg har ikke visst at jeg har vært adeler, (eller ihvertfall i slekt med adelige), lenger enn siden 2009.
Da døde min mormor, (Ingeborg Ribsskog f. Heegaard), og jeg leste i hennes testamente, at hun hadde arvet den siste baron Adeler, (Holger baron Adeler), og hans kone, som var min mormors tante, nemlig Magna Adeler f. Nyholm, (datter av Mary Eva Carla Fog og Anders Gjedde Nyholm).
Jeg har visst at Anders Gjedde Nyholm var general, (eller han var chef for generalkommandoen, så han var en slags forsvarssjef, i Danmark, i mellomkrigsårene).
Men jeg visste ikke at han også het Gjedde, før min mormor fortalte det, like før hun døde.
For Anders Gjedde Nyholm sin mor, var Maren Gjedde, og hun var da altså min mormors oldemor.
Og Gjedde var visst 'finere enn Løvenskiold og de andre tyske, som kom nordover senere'.
Sa min mormor, på telefonen, et år eller to, før hun døde.
Og da jeg så i testamentet hennes, at hun også arvet Magna og Holger (baron) Adeler.
Så ble jeg interessert i slektsforskning, da.
Og jeg fant ut at Holger Adeler, (som var den siste direkte etterkommer, etter Cort Adeler, på sverdsiden, ihvertfall).
Ikke hadde noen direkte etterkommere.
Hans gudebarn, (Palle Ravn og Bente Holte f. Ravn), arvet Holger Adeler.
Og vår slekt arvet Magna Aldeler, (som min mor kalte Meme, og som min danske grandtante sa at var som min mors moster og min mormors moster).
Så Magna Adeler f. Nyholm var som min mors tante cirka da, (ifølge min danske grandtante Unse Heegaard f. Trock-Jansen).
Min mor arvet også en ring, som ikke var nevnt, i Meme sitt oppsatte testamente.
(Meme døde før Holger baron Adeler.
Og før hun døde, så skrev hun et testamente, om at Ravn skulle arve alt etter Adeler.
Men den ringen er ikke nevnt, i testamentet som Meme, (som var sekretær), skrev.
Så det er mulig at den ringen var noe som Holger baron Adeler ville at min mor skulle arve, etter han, eller Meme, da.
Og min mormor peker også på min mor, for min mormor skriver i sitt testamente at hun ga hele sin arv etter Adeler, til min mor, og det ble satt inn i et hus, på Tagtvedt, i Larvik, av min morfar.
Så jeg lurer på om jeg; (som min mors eldste sønn/barn), da blir baron Adeler.
For jeg har prøvd å få tak i Pakke og Bodil Ravn.
Men ikke klart å få noe 'vettug' ut av de.
Bodil Ravn er på institusjon/hvilehjem.
Og Palle Ravn bor i Canada, vel.
Så jeg har et lite krav på tittelen baron Adeler.
Og jeg har søkt om å endre etternavn fra Ribsskog til Ribsskog-Adeler.
Som Lenthe-Adeler gjorde i sin tid.
De er utdødde nå.
Men jeg har kopiert deres slektstre.
Jeg har Cort Adeler sine våpen, på den ene siden.
(Som Lenthe-Adeler hadde gjort det, på sitt våpen.
Som nå ikke blir brukt mer, siden Lenthe-Adeler har dødd ut.
Så jeg tenkte at de kanskje ikke ville hatt noe mot det, om jeg brukte deres våpen, som basis, for mitt eget).
Og på 'min' side av våpenskjoldet.
Så har jeg tatt med en blå løve på to bjelker.
Og det er fordi at Mary Eva Carla Fog, hun var etter Foss, som var etter Løvenbalk.
Og den blå løven på to bjelker, det er Løvenbalk sitt våpen da.
For å markere at jeg er direkte etter dem, (og de danske kongelige som var etter Odin, Karl den Store, farao, osv).
At han selv, var direkte etter Iver Huitfeldt.
Og Iver Huitfelt, han var gift med en Gyldenløve-frøken.
Så jeg har med både Huitfeldt, (et hvitt felt), og Gyldenløve, (en rød løve oppå noen slags røde firkanter).
Gull-feltet, (på 'min' side).
Det er liksom mitt eget felt.
For jeg vant en gang, (da jeg bodde i Oslo), en konkurranse, for Rimi-butikksjefer, som het 'Rimi Gullårer'.
Og da fikk jeg en penn og et brev, fra Rimi-Hagen, hvor han skrøt fælt, av mine lederegenskaper og arbeidskapasitet, da.
Men jeg har også lurt på om jeg ha med en gjedde, på våpenskjoldet mitt.
For jeg er jo også tipptippoldebarn, av Maren Gjedde, som var datter av Christoffer (Gammel-Gjedde) Gjedde, fra Mors, var det vel.
Sommeren 2004 så fikk jeg et sølvølkrus, av min mormor, i bursdaggave.
Med en sølvmynt, fra 1700-tallet på.
Min mormor visste meg at det stod 'Gedde' gravert inn, i sølvølkruset.
Og det kruset ligger nå sammen med mine ting fra HV mm., hos City Self Storage, i Oslo.
For jeg overhørte at jeg var forfulgt av mafian, i Oslo, i 2003.
Så jeg har bodd i England, siden 2004.
Som flyktning, da.
For jeg får ikke mine rettigheter, fra norske myndigheter.
Og City Self Storage vil ikke sende meg tingene mine.
Jeg har også et brev fra en danskekonge til Anders Gjedde Nyholm, (tror jeg det må ha vært).
(Hvis det ikke var til Erasmus Fog da, som jeg også er direkte etter).
Om at kongen ikke ville komme i generalens runde bursdag, for han hadde så mye annet å gjøre.
Noe sånt.
Og jeg fikk også Anders Gjedde Nyholm sin bror, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm sine memoarer, (var det vel).
Skrevet med sirlig dansk skrift.
På den tida jeg var russ, (må det vel ha vært).
Men dette har jeg ikke lenger, for min mormor ville ha det tilbake.
Og det før jeg rakk å liksom knote meg gjennom den sirlige danske skriften, da.
Men min yngre halvbror Axel fikk noen fotografier av Anders Gjedde Nyholm osv., som lå sammen med papirene etter Didrik Nyholm da, som var dommer i Egypt og folkedomstolen i Haag, og som skulle dømt om Grønland skulle gå til Norge eller Danmark, men han ble syk like før rettsaken, sa min mormor, og det hadde visst stått om dette, i de danske avisene, da hun, på telefonen, et par år før hun døde.
Og Didrik Nyholm døde som ungkar, da.
Men om min far tok disse papirene, (siden de lå hos min farmor, sist jeg så dem).
Eller om min mormor fikk dem tilbake.
Det veit jeg ikke.
Jeg har kun det brevet fra danskekongen.
Det var mer som et postkort.
Så det passet i en perm jeg hadde, for førstedagsbrev, (siden jeg samlet frimerker, som barn).
Så jeg satt det inn i den permen, da.
Og da de andre papirene forsvant, så hadde ikke de som tok dem, funnet det kortet, fra danskekongen.
Så det fikk jeg etterhvert tatt med meg, inn til Oslo, da.
Og det ligger sammen med det sølvølkruset osv., på City Self Storage, hvis ingen har tatt det.
Maleriene på bildet av min mormor, onkel Martin og min kusine Liv Kristin som barn, (blomstene med mørk bakgrunn), de har hengt på slottet Højriis, i Danmark, mener jeg at min mormor fortalte mine søsken og meg, (og muligens onkel Marting), rundt årtusenskiftet.
De ville hun ikke selge, sa hun.
Uten at jeg vet hvorfor hun skulle selge de.
Men hun solgte mye av tingene etter Adeler og sånn, da.
Hos Ulving i Tønsberg, mener jeg å huske.
Jeg fikk ingenting, i arv, etter min mormor, ihvertfall.
Sorenskriveren i Larvik, ga tingene til min mors yngre søsken, enda min mor var død, i 1999.
Så jeg gikk glipp av masse brev osv., etter min mormors adelige forfedre, (hun hadde brev etter Maren Gjedde og hofjegermester L. C. Nyholm blant annet, mener jeg å ha skjønt, etter å ha lest hennes 'petiter', (eller leserinnlegg), i Aftenposten).
Og de papirene, (som egentlig var mine), etter Gjedde Nyholm-brødrene, de burde jeg jo ha fått, etter at min mormor døde.
For man kan jo egenltig ikke ta tilbake en gave.
Men min mormor var allerede ganske gammel, (hun var vel pensjonist), på begynnelsen av 90-tallet, da dette skjedde.
Så det var ikke så lett for meg å sette ned foten da, (for å si det sånn).
Jeg sender også med slektsforskninga mi.
Der kan man se at jeg ikke er dansk, selv om min mormor er dansk.
Der kan man se at jeg ikke er dansk, selv om min mormor er dansk.
Jeg er kun kvart dansk, da.
For resten av mine besteforeldre var norske da, (for å si det sånn).
Og jeg fikk på Østre Halsen skole, i første klasse.
Og lærte om dansketida der.
Og jeg hadde en krangel med min danskfødte mormor, husker jeg.
Da jeg var med min mor, på besøk hos henne og min morfar.
Mens jeg gikk i første klasse, da.
Da de bodde i Nevlunghavn.
Og jeg var sint, på min danske mormor da, siden Danmark hadde vært 'slemme' mot Norge, under dansketida, som vi lærte om, på Østre Halsen skole.
Så jeg klagde litt da, til min mormor, på grunn av at Norge liksom ikke ble tatt seriøst, i dansketida, da.
Norge hadde for eksempel mye færre bibler, enn Danmark, under dansketida.
Sa frøken, på skolen.
Og det kunne man bruke som eksempel, på at Norge ikke var helt på høyden da, (under dansketida), sa vår frøken.
Men 'bibler, hva er det for noe'.
Noe sånt sa min mormor.
Og mente vel det, at bibler, det skulle man ikke henge seg opp i, da.
Så min mormor var jo nesten litt som Marie Antoniette, som sa at de kan jo spise kaker.
Noe sånt.
Min mormor tenkte ikke så langt, da.
Men jeg var jo bare en førsteklassing, på sju år, så jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, da.
Når min mormor sa at det bare var tull, at Danmark var slemme mot Norge, under dansketida, da.
Så sånn var det.
Jeg sender nå dette her, selv om det kan tenkes at det blir forrandringer, når det gjelder endelig navn og våpenskjold, da.
Men dere kan se på det som en oppdatering, angående hvordan ståa er nå, når det gjelder disse tingene, for meg, (som er ungkar), da.
Siden dere skrev om, på Facebook, at dere ville at folk som hadde våpenskjold, skulle skrive til dere, da.
Hvis jeg skjønte det riktig, ihvertfall.
Så håper at dette ikke ble alt for dum, fra en nybegynner innen slektsforskning, (som jeg vel må si at jeg fremdeles er).
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Mer fullstendige skiftepapirer, (og min mormors testamente), finnes forresten på mitt nettsted, (i denne linken):
Jeg har også publisert skifte-papirene etter Magna og Holger Adeler i en bok, som finnes, på Amazon:
|
PS.
Her er mer om dette:
Jeg sendte en e-post til Norsk Heraldisk Forening
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Våpen (Ribsskog-Adeler)
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Sun, Apr 21, 2013 at 3:06 PM
To:
vapenrulle@heraldikk.no
Hei,
jeg leste på Facebook at dere ville at folk skulle sende inn slektsvåpen.
Jeg har ikke visst at jeg har vært adeler, (eller ihvertfall i slekt med adelige), lenger enn siden 2009.
Da døde min mormor, (Ingeborg Ribsskog f. Heegaard), og jeg leste i hennes testamente, at hun hadde arvet den siste baron Adeler, (Holger baron Adeler), og hans kone, som var min mormors tante, nemlig Magna Adeler f. Nyholm, (datter av Mary Eva Carla Fog og Anders Gjedde Nyholm).
Jeg har visst at Anders Gjedde Nyholm var general, (eller han var chef for generalkommandoen, så han var en slags forsvarssjef, i Danmark, i mellomkrigsårene).
Men jeg visste ikke at han også het Gjedde, før min mormor fortalte det, like før hun døde.
For Anders Gjedde Nyholm sin mor, var Maren Gjedde, og hun var da altså min mormors oldemor.
Og Gjedde var visst 'finere enn Løvenskiold og de andre tyske, som kom nordover senere'.
Sa min mormor, på telefonen, et år eller to, før hun døde.
Og da jeg så i testamentet hennes, at hun også arvet Magna og Holger (baron) Adeler.
Så ble jeg interessert i slektsforskning, da.
Og jeg fant ut at Holger Adeler, (som var den siste direkte etterkommer, etter Cort Adeler, på sverdsiden, ihvertfall).
Ikke hadde noen direkte etterkommere.
Hans gudebarn, (Palle Ravn og Bente Holte f. Ravn), arvet Holger Adeler.
Og vår slekt arvet Magna Aldeler, (som min mor kalte Meme, og som min danske grandtante sa at var som min mors moster og min mormors moster).
Så Magna Adeler f. Nyholm var som min mors tante cirka da, (ifølge min danske grandtante Unse Heegaard f. Trock-Jansen).
Min mor arvet også en ring, som ikke var nevnt, i Meme sitt oppsatte testamente.
(Meme døde før Holger baron Adeler.
Og før hun døde, så skrev hun et testamente, om at Ravn skulle arve alt etter Adeler.
Men den ringen er ikke nevnt, i testamentet som Meme, (som var sekretær), skrev.
Så det er mulig at den ringen var noe som Holger baron Adeler ville at min mor skulle arve, etter han, eller Meme, da.
Og min mormor peker også på min mor, for min mormor skriver i sitt testamente at hun ga hele sin arv etter Adeler, til min mor, og det ble satt inn i et hus, på Tagtvedt, i Larvik, av min morfar.
Så jeg lurer på om jeg; (som min mors eldste sønn/barn), da blir baron Adeler.
For jeg har prøvd å få tak i Pakke og Bodil Ravn.
Men ikke klart å få noe 'vettug' ut av de.
Bodil Ravn er på institusjon/hvilehjem.
Og Palle Ravn bor i Canada, vel.
Så jeg har et lite krav på tittelen baron Adeler.
Og jeg har søkt om å endre etternavn fra Ribsskog til Ribsskog-Adeler.
Som Lenthe-Adeler gjorde i sin tid.
De er utdødde nå.
Men jeg har kopiert deres slektstre.
Jeg har Cort Adeler sine våpen, på den ene siden.
(Som Lenthe-Adeler hadde gjort det, på sitt våpen.
Som nå ikke blir brukt mer, siden Lenthe-Adeler har dødd ut.
Så jeg tenkte at de kanskje ikke ville hatt noe mot det, om jeg brukte deres våpen, som basis, for mitt eget).
Og på 'min' side av våpenskjoldet.
Så har jeg tatt med en blå løve på to bjelker.
Og det er fordi at Mary Eva Carla Fog, hun var etter Foss, som var etter Løvenbalk.
Og den blå løven på to bjelker, det er Løvenbalk sitt våpen da.
For å markere at jeg er direkte etter dem, (og de danske kongelige som var etter Odin, Karl den Store, farao, osv).
At han selv, var direkte etter Iver Huitfeldt.
Og Iver Huitfelt, han var gift med en Gyldenløve-frøken.
Så jeg har med både Huitfeldt, (et hvitt felt), og Gyldenløve, (en rød løve oppå noen slags røde firkanter).
Gull-feltet, (på 'min' side).
Det er liksom mitt eget felt.
For jeg vant en gang, (da jeg bodde i Oslo), en konkurranse, for Rimi-butikksjefer, som het 'Rimi Gullårer'.
Og da fikk jeg en penn og et brev, fra Rimi-Hagen, hvor han skrøt fælt, av mine lederegenskaper og arbeidskapasitet, da.
Men jeg har også lurt på om jeg ha med en gjedde, på våpenskjoldet mitt.
For jeg er jo også tipptippoldebarn, av Maren Gjedde, som var datter av Christoffer (Gammel-Gjedde) Gjedde, fra Mors, var det vel.
Sommeren 2004 så fikk jeg et sølvølkrus, av min mormor, i bursdaggave.
Med en sølvmynt, fra 1700-tallet på.
Min mormor visste meg at det stod 'Gedde' gravert inn, i sølvølkruset.
Og det kruset ligger nå sammen med mine ting fra HV mm., hos City Self Storage, i Oslo.
For jeg overhørte at jeg var forfulgt av mafian, i Oslo, i 2003.
Så jeg har bodd i England, siden 2004.
Som flyktning, da.
For jeg får ikke mine rettigheter, fra norske myndigheter.
Og City Self Storage vil ikke sende meg tingene mine.
Jeg har også et brev fra en danskekonge til Anders Gjedde Nyholm, (tror jeg det må ha vært).
(Hvis det ikke var til Erasmus Fog da, som jeg også er direkte etter).
Om at kongen ikke ville komme i generalens runde bursdag, for han hadde så mye annet å gjøre.
Noe sånt.
Og jeg fikk også Anders Gjedde Nyholm sin bror, Didrik Galtrup Gjedde Nyholm sine memoarer, (var det vel).
Skrevet med sirlig dansk skrift.
På den tida jeg var russ, (må det vel ha vært).
Men dette har jeg ikke lenger, for min mormor ville ha det tilbake.
Og det før jeg rakk å liksom knote meg gjennom den sirlige danske skriften, da.
Men min yngre halvbror Axel fikk noen fotografier av Anders Gjedde Nyholm osv., som lå sammen med papirene etter Didrik Nyholm da, som var dommer i Egypt og folkedomstolen i Haag, og som skulle dømt om Grønland skulle gå til Norge eller Danmark, men han ble syk like før rettsaken, sa min mormor, og det hadde visst stått om dette, i de danske avisene, da hun, på telefonen, et par år før hun døde.
Og Didrik Nyholm døde som ungkar, da.
Men om min far tok disse papirene, (siden de lå hos min farmor, sist jeg så dem).
Eller om min mormor fikk dem tilbake.
Det veit jeg ikke.
Jeg har kun det brevet fra danskekongen.
Det var mer som et postkort.
Så det passet i en perm jeg hadde, for førstedagsbrev, (siden jeg samlet frimerker, som barn).
Så jeg satt det inn i den permen, da.
Og da de andre papirene forsvant, så hadde ikke de som tok dem, funnet det kortet, fra danskekongen.
Så det fikk jeg etterhvert tatt med meg, inn til Oslo, da.
Og det ligger sammen med det sølvølkruset osv., på City Self Storage, hvis ingen har tatt det.
Maleriene på bildet av min mormor, onkel Martin og min kusine Liv Kristin som barn, (blomstene med mørk bakgrunn), de har hengt på slottet Højriis, i Danmark, mener jeg at min mormor fortalte mine søsken og meg, (og muligens onkel Marting), rundt årtusenskiftet.
De ville hun ikke selge, sa hun.
Uten at jeg vet hvorfor hun skulle selge de.
Men hun solgte mye av tingene etter Adeler og sånn, da.
Hos Ulving i Tønsberg, mener jeg å huske.
Jeg fikk ingenting, i arv, etter min mormor, ihvertfall.
Sorenskriveren i Larvik, ga tingene til min mors yngre søsken, enda min mor var død, i 1999.
Så jeg gikk glipp av masse brev osv., etter min mormors adelige forfedre, (hun hadde brev etter Maren Gjedde og hofjegermester L. C. Nyholm blant annet, mener jeg å ha skjønt, etter å ha lest hennes 'petiter', (eller leserinnlegg), i Aftenposten).
Og de papirene, (som egentlig var mine), etter Gjedde Nyholm-brødrene, de burde jeg jo ha fått, etter at min mormor døde.
For man kan jo egenltig ikke ta tilbake en gave.
Men min mormor var allerede ganske gammel, (hun var vel pensjonist), på begynnelsen av 90-tallet, da dette skjedde.
Så det var ikke så lett for meg å sette ned foten da, (for å si det sånn).
Jeg sender også med slektsforskninga mi.
Der kan man se at jeg ikke er dansk, selv om min mormor er dansk.
Der kan man se at jeg ikke er dansk, selv om min mormor er dansk.
Jeg er kun kvart dansk, da.
For resten av mine besteforeldre var norske da, (for å si det sånn).
Og jeg fikk på Østre Halsen skole, i første klasse.
Og lærte om dansketida der.
Og jeg hadde en krangel med min danskfødte mormor, husker jeg.
Da jeg var med min mor, på besøk hos henne og min morfar.
Mens jeg gikk i første klasse, da.
Da de bodde i Nevlunghavn.
Og jeg var sint, på min danske mormor da, siden Danmark hadde vært 'slemme' mot Norge, under dansketida, som vi lærte om, på Østre Halsen skole.
Så jeg klagde litt da, til min mormor, på grunn av at Norge liksom ikke ble tatt seriøst, i dansketida, da.
Norge hadde for eksempel mye færre bibler, enn Danmark, under dansketida.
Sa frøken, på skolen.
Og det kunne man bruke som eksempel, på at Norge ikke var helt på høyden da, (under dansketida), sa vår frøken.
Men 'bibler, hva er det for noe'.
Noe sånt sa min mormor.
Og mente vel det, at bibler, det skulle man ikke henge seg opp i, da.
Så min mormor var jo nesten litt som Marie Antoniette, som sa at de kan jo spise kaker.
Noe sånt.
Min mormor tenkte ikke så langt, da.
Men jeg var jo bare en førsteklassing, på sju år, så jeg visste ikke helt hva jeg skulle si, da.
Når min mormor sa at det bare var tull, at Danmark var slemme mot Norge, under dansketida, da.
Så sånn var det.
Jeg sender nå dette her, selv om det kan tenkes at det blir forrandringer, når det gjelder endelig navn og våpenskjold, da.
Men dere kan se på det som en oppdatering, angående hvordan ståa er nå, når det gjelder disse tingene, for meg, (som er ungkar), da.
Siden dere skrev om, på Facebook, at dere ville at folk som hadde våpenskjold, skulle skrive til dere, da.
Hvis jeg skjønte det riktig, ihvertfall.
Så håper at dette ikke ble alt for dum, fra en nybegynner innen slektsforskning, (som jeg vel må si at jeg fremdeles er).
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Mer fullstendige skiftepapirer, (og min mormors testamente), finnes forresten på mitt nettsted, (i denne linken):
Jeg har også publisert skifte-papirene etter Magna og Holger Adeler i en bok, som finnes, på Amazon:
5 attachments | |||
| |||
| |||
| |||
| |||
|
PS.
Her er vedleggene:
PS 2.
Her er mer om dette:
https://www.facebook.com/heraldikk?hc_location=stream
Nå satt jeg opp prisene, på sjokolade, på Posegodt, til 49.90, (siden jeg tapte noen få pence, på en sjokolade-bestilling, tidligere denne måneden). Men jeg beholder prisen 39.90, på de andre godte-slagene, (ihvertfall inntil videre). For da vil Posegodt sine priser mer gjennspeile prisene, som jeg må betale selv, her i England, hvor sjokoladen gjerne er cirka ti kroner dyrere, enn de andre godte-slagene, som Posegodt selger. Så får jeg se om jeg går over til en mer nøyaktig kalkyle, etterhvert. Men det er vel greit å ha ganske runde priser og. Så jeg få se an dette litt, tenker jeg
Jeg sendte en ny klage til Sainsbury's
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
RE: Re: Complaint/Fwd: [SR 1-284217844] [SR 1-287397693] [SR 1-287511685]
Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>
Sun, Apr 21, 2013 at 1:22 PM
To:
customerservice@sainsburys.co.uk
Hi,
if I'm allowed to be frank, and tell my opinion.
Then I'd say that I think it's a bit strange that you don't follow the office-hours.
Then I just think you are a 'bunch' of under-paid people, who sit in a call-centre, and really write something, to get the custommers to stop complaining.
(Without really knowing about the cases).
That's the impression I get of Sainsbury's custommer-support then.
When you send to me in the week-end.
So that's also a complaint, I guess.
(One of quite many now).
Regards,
Erik Ribsskog
On Sun, Apr 21, 2013 at 1:02 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thanks for your email and for the further information you provided.
I’ve logged your comments about this incident on our system for the attention of the appropriate department. This information is now available to them to discuss at their next review. Please be assured we’ll continue to monitor customer feedback on this subject to ensure we’re addressing any concerns that arise.
If there’s anything else we can assist you with, please email us at customerservice@sainsburys.co.
We appreciate your feedback as it helps us to constantly improve our customers’ experience. We’re grateful you took the time to contact us and hope to see you in store again soon.
Kind regards
Matthew Tranter | Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 19.04.2013 02:48:09 PM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Complaint/Fwd: [SR 1-284217844] [SR 1-287397693]
Hi,
this was an e-mail I sent to Farmfoods and copied to you:
from:
to:
cc:
date:
In the e-mail I mention that Farmfoods are better at chicken steaks, than Sainsburys are.
It also seems that Farmfoods are better at reading e-mail-headers than Sainsburys are.
Or are you just pretending you didn't understand this?
It seems a bit strange that a big company like Sainsbury doesn't know how to read the header of an e-mail.
Erik Ribsskog
On Fri, Apr 19, 2013 at 12:33 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thanks for your email.
I’m having difficulty understand your email. It seems your email is directed for the attention of Farmfoods but you’ve written to us at Sainsbury’s instead.
I’m having difficulty understand your email. It seems your email is directed for the attention of Farmfoods but you’ve written to us at Sainsbury’s instead.
If you would like to address an issue in any of our stores, please give us a call on 0800 636262 where one of my colleagues will be happy to assist you.
We appreciate you taking the time to email us and hope to see you in store a soon.
Kind regards
Stephen Higgins | Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 17.04.2013 07:29:59 PM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Complaint/Fwd: [SR 1-284217844]
Hi,
today I shopped at Farmfoods in Walton Rd., in Kirkdale.
The brunette lesbian, (I think she must be), seemingly hid behind a frezer and pushed to boxes of Wheetabix, down on a freezer, as if to make a load noise, as if to scare me.
And then this cashier suddently appeared from behind that freezer, to put the boxes up.
I'm an old Store Manager, who has worked for around 15 years, in grocery-shops.
So I thought this was a bit strange.
It was like she terrorised the custommers on purpose, I think.
I couldn't see any other custommers, in the shop, when I was there, (at around 5.40 PM, I think it was).
Perhaps this cashier has scared all the custommers away from the shop?
I'm not sure if this was on purpose, but it seemed that way, to me.
So I thought I should write an e-mail about this.
I have earlier written to you, since you stopped selling my favoritte chicken-steaks, (Chicken Wiglets).
But I've found a new favoritte now, hot and spicy chicken steaks, (which you sell 3 for 2 pounds).
They are much better than the chicken steaks at Sainsburys I think.
So therefore I drop by Farmfoods, before I go to Sainsburys, sometimes.
Just to buy this good tasting dinner.
But I didn't like that the cashier seemingly tryed to kill me by trying to scare me, so that I would get a heart-attack, or something.
If that's what she tried to do.
She didn't want to say 'bye' or 'tara' eighter.
Only 'see you'.
(When I said all three).
I think 'bye' is more polite than 'see you', if I'm not mistaking.
And the cashier didn't apologise for the load noise eighter, when she put the cereal-boxes back up on the shelf, over the freezer.
And the cashier didn't apologise for the load noise eighter, when she put the cereal-boxes back up on the shelf, over the freezer.
Maybe you should let the cereal-packs stay in the box, if the fall down, and make a load sound, like this.
It was almost like it sounded like a bomb, now in these terror-times.
Regards,
Erik Ribsskog
---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: Thu, Mar 14, 2013 at 4:29 PM
Subject: Re: [SR 1-284217844]
To: customerservice@sainsburys.co.
Cc: Andy Long <along@farmfoods.co.uk>, Victoria Duffy <Victoria.Duffy@asda.co.uk>
Hi,
I'm just back, after shopping at Farmfoods and Sainsbury's.
At Sainsbury's a Securitas-guard patroled right in front of me, when I walked in to the shop.
I thought that was almost like a provocation.
(This was your Rice Lane shop, as usual).
Also, in the self-service till, a Sainsbury-woman, (quite big), in her 40's, suddently started lifting on my basket, to get to a basket, which was underneath mine.
(From the custommer before me).
I've seen at Asda.
At the self-service tills there.
That a sing says: 'Always explain the intervention'.
Your staff didn't do this.
She made me almost get a shock, I think I have to say.
This was like something that could only have happened in Russia.
I brought my own basket back to the entrance-area, (around where the Security-guard was).
And it was no shortage of baskets there.
So I think I have to call this a basket-case.
Why do your staff act like they're trained in Russia?
This was like a provocation, I think.
You should learn from Asda, which are owned by Wal-Mart, which is an American company.
Also, (unilke Asda, Tesco, etc), the self service tills in this shop.
(Sainsbury's Rice Lane).
They are aqwardly placed.
The carrier-bags are placed to far away from the custommers, I think.
I think your better at own brand tinned food, than Asda.
But you just forget my complaints about your noodles, (own brand), which tastes like dish-washing-water, I think.
(Something like this).
In your last e-mail.
There's no excuse for ignorance, a saying, (here in the UK), says.
But I don't think you've heard that saying.
So I want to escalate all the complaints I've sent you, please.
Also, your mashed potatoes, smell bad, which isn't the case, with Asda's own-label mashed potatoes.
And Aldi are better at chicken-steaks, I think.
Also, you don't have the chicken-nuggets, (own label), which costs around 70 pence, that Tesco and Asda have.
I wanted to please escalate all the complaints I've sent you, please.
Erik Ribsskog
On Thu, Mar 14, 2013 at 12:34 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thank you for your reply and further comments. I am sorry you are unhappy with the quality of some of our products.
We strive to provide our customers with great quality products at all times. I understand this has not been your experience and I have therefore, logged your comments on to our internal system and shared them with the relevant departments.
We now consider this matter to be closed and will be having no further correspondence in regards to these matters.
Kind regards
Jamie Morris | Senior Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 13.03.2013 02:57:04 PM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Shopping instore [SR 1-284217844] [SR 1-284395091] [SR 1-284658826] [SR 1-284725040] [SR 1-284817165] [SR 1-284934883] [SR 1-285127521]
Hi,
also, at Christmas, your quite old femal staff with blonde hair.
In the check-out.
(I bought so much food for Christmas that I used a trolley and went to the manual check-out).
She had to have antennas on her, since it was Christmas, it seemed.
She was almost crying, from this ridiculus costume, it seemed to me.
It reminded me of when I worked as an assistant manager, at Rimi Bjørndal, in Norway, from 1996 to 1998.
The Store Manager Kristian Kvehaugen said the check-out-staff had to wear santa-caps.
But the Marocco-girl, in the check-out, took her red santa head-cap of all the time.
But your staff didn't do this.
So it was a bit like a shop from Mars, last Christmas, I think.
Also your chicken-steaks, for £1.15, doesn't taste that delicous, I think.
Erik Ribsskog
On Wed, Mar 13, 2013 at 1:35 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Thanks for your email. We appreciate you taking the time to get in touch as your feedback is important to us.
We want to ensure you receive great service, so we need to investigate your query a little further. We’ll be back in touch as soon as possible.
Thanks for your patience.
Sainsbury’s Supermarkets Ltd.
0800 636 262
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 13.03.2013 01:34:45 PMFrom: eribsskog@gmail.com
To: customerservice@sainsburys.co.
Subject: Re: Shopping instore [SR 1-284217844] [SR 1-284395091] [SR 1-284658826] [SR 1-284725040] [SR 1-284817165] [SR 1-284934883] [SR 1-285127521]
Hi,
is your head-office in Moscow or something?
Your reply just look like a mess to me.
Your reply just look like a mess to me.
Those higher managers, (or what they were), were definetly just standing around.
I know what I saw, I'm an experienced retail-manager, who has worked for almost a lifetime in retail.
You just invent a reply, it seems to me.
I have no confidence in you due to this.
These people weren't even in uniform/work-clothes.
Even if that isn't isn't reflected in your reply, I think.
Also, Sainsbury's low-priced noodles, doesn't taste good.
And Sainsbury's low-priced potato-mash smells bad, I think.
(I tried it last week-end, but I just threw it, due to the smell, I have to admit).
Good luck with the Moscowits, Marsians and Gremlins.
Erik Ribsskog
On Wed, Mar 13, 2013 at 12:33 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thank you for your further email.
As detailed in my response of 2 March, your comments have been escalated to me as Senior Manager within Careline.
In this reply I detailed our final response to the incident in out Rice Lane store on 14 February relating to the inability to process your card payment. Equally this was addressed in my colleague Katrina Dicks reply on 4 March.
Similarly in my reply of 2 March I detailed the reason our self scan checkouts where not functioning on your visit to the store. Although it may have appeared my colleagues in store were simply standing around, I assure you this was not the case.
The extensive detail provided in each of these responses, and those previously sent by my team, provide our final answer on these points. I hope you can use the information provided and I have explained actions of my colleagues in store.
Kind regards
Stacey Canon | Senior Careline Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys.twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburys
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 08.03.2013 03:42:07 AM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Shopping instore [SR 1-284217844] [SR 1-284395091] [SR 1-284658826] [SR 1-284725040] [SR 1-284817165] [SR 1-284934883]
Hi,
I've sent to your college, Katarina Dick, about this, earlier this week.
(And asked her to escalate).
(And asked her to escalate).
So this is being dealt with already, I think I have to say.
Regards,
Erik Ribsskog
PS.
Here is more about this:
Hi,
ok, I think it's strange that all your machines doesn't seem to work.
It was also a problem with your bank-terminal, at this shop, the week before, (I think it was).
(Like I have discussed with your college Ajay Chand, like one can see, in one of the forwarded e-mails, with this e-mail).
A bank-terminal that refuses to let people pay by card, when they have money, on their account.
That must be pretty rear, I think.
And that this store also have a group of six self-service tills, that doesn't work, the next week.
(Which I haven't seen in any other store.
And these tills have been around since 2005, at least, I remember.
Because I saw them that year, at a big Sainsbury's in Kensington, in London, where I lived for a couple of weeks, that year).
So this seems very strange to me.
It's like an invasion of Gremlins, I think.
And how about the group of higher managers, which were standing in between the two groups of self-service tills, on the mentioned Wednesday, (the ones who were monitoring me and the other custommers), do you have an explanation for this?
Have you had problems with an invasion from Mars?
I think it must have been something like this, since there has been so much strange 'stuff' going on in your store.
Due to that there have been many problems, I would have wanted to escalate about this, please.
It has been so much problems with the food-industry lately, (with the horse-meat-scandal etc), so I think this should be on a higher level in your organisation.
It's a problem with the whole industry, a lefleat I saw today at Tesco says.
So due to this I want to escalate, please.
Erik Ribsskog
On Wed, Mar 6, 2013 at 2:51 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thanks for your email and the further information you provided. I’m sorry to learn you’re unhappy with our response.
As advised in our previous emails, if a card if declined in store we’re unable to establish the reason for this. The instruction to decline the card comes direct from the card provider. As I’m sure you can appreciate, we need to act on such requests.
The only way to resolve this is to contact your card provider. They’ll be able to carry out a full investigation and establish the reason the card was declined. Unfortunately, we’re unable to do this on your behalf.
Your card provider wouldn’t be able to provide us with any of this information. This would constitute a breach of the Data Protection Act. Your card provider will only be able to discuss this with you. I’m sorry we’re not able to assist you further.
We appreciate you’ve taken the time to contact us again and hope you’re able to get this resolved soon.
Kind regards
Pamela Scott | Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 05.03.2013 12:53:19 AM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Re: Re: Re: Re: Shopping instore [SR 1-284217844] [SR 1-284395091] [SR 1-284658826] [SR 1-284725040] [SR 1-284817165]
Hi,
I've sent about this complaint earlier today, (Monday):
Erik Ribsskog
PS.
Here is more about this:
Hi,
ok, I think it's strange that all your machines doesn't seem to work.
It was also a problem with your bank-terminal, at this shop, the week before, (I think it was).
(Like I have discussed with your college Ajay Chand, like one can see, in one of the forwarded e-mails, with this e-mail).
A bank-terminal that refuses to let people pay by card, when they have money, on their account.
That must be pretty rear, I think.
And that this store also have a group of six self-service tills, that doesn't work, the next week.
(Which I haven't seen in any other store.
And these tills have been around since 2005, at least, I remember.
Because I saw them that year, at a big Sainsbury's in Kensington, in London, where I lived for a couple of weeks, that year).
So this seems very strange to me.
It's like an invasion of Gremlins, I think.
And how about the group of higher managers, which were standing in between the two groups of self-service tills, on the mentioned Wednesday, (the ones who were monitoring me and the other custommers), do you have an explanation for this?
Have you had problems with an invasion from Mars?
I think it must have been something like this, since there has been so much strange 'stuff' going on in your store.
Due to that there have been many problems, I would have wanted to escalate about this, please.
It has been so much problems with the food-industry lately, (with the horse-meat-scandal etc), so I think this should be on a higher level in your organisation.
It's a problem with the whole industry, a lefleat I saw today at Tesco says.
So due to this I want to escalate, please.
Erik Ribsskog
On Mon, Mar 4, 2013 at 10:58 AM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thank you for your email reply. I am sorry my colleagues have been unable to resolve this matter to your satisfaction. I can appreciate your frustration as you have provided us with several pieces of information about your transaction.
Thank you for your email reply. I am sorry my colleagues have been unable to resolve this matter to your satisfaction. I can appreciate your frustration as you have provided us with several pieces of information about your transaction.
I can confirm that the information my colleague Jamie and Stacey provided you is correct. When a customer’s payment card is declined at our checkouts we are unable to identify why this decision was made. The instruction to refuse payment comes from the card provider.
I know you understand there is also a merchant who facilitates these requests on behalf of your card provider. I appreciate you experience of retail in Norway but unfortunately the process you outline when incidents like this occur is not mirrored in our stores.
When a card is declined in store we are unable to establish the reason. There can be several factors which can cause this, for example the merchant provider may be down. We would request you follow the guidance offered by my colleagues and contact your card provider for further information.
We appreciate you taking the time to come back to us and hope the information we have provided is useful.
Kind regards
Katrina Dick | Senior Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys.
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburys
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 02.03.2013 05:28:17 PM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Re: Re: Re: Shopping instore [SR 1-284217844] [SR 1-284395091] [SR 1-284658826] [SR 1-284725040]
Hi,
like I wrote in the first e-mail about this problem.
If it was a problem with the connection, then the bank-terminals in Norway, more than twenty years ago, wrote a receipt, which was almost like a cheque, for the custommer to sign.
The amount would then take a bit longer time, (a couple of days, I think we told the custommers), to be withdrawn, from the custommers' bank-accounts.
So is the UK more than 20 years behind Norway, when it comes to this?
This doesn't seem likely, to me.
This doesn't seem likely, to me.
I wonder if there have been some 'Gremlins' here, messing with my account.
I think it's poor custommer-service, that you don't investigate what has happened here.
I have also gone to business-school, and learned that the custommer is always right.
I think the UK is poor on custommer-service.
You should learn from the USA, I think.
It doesn't seem you have a custommer-service attitude, (towards custommers), here in the UK.
Erik Ribsskog
On Sat, Mar 2, 2013 at 3:40 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thank you for your further email. I am sorry my colleagues have been unable to resolve this matter to your satisfaction. I can appreciate your frustration as you have provided us with several pieces of information about your transaction. As requested your correspondence has been escalated to me.
Our customers experience is important to us. We expect our customers to have the best service possible and it is disappointing to us that this has not been your experience.
As my colleagues have explained, when a customer’s payment card is declined at our checkouts we are unable to identify why this decision was made. The instruction to refuse payment comes from the card provider.
I know you understand there is also a merchant who facilitates these requests on behalf of your card provider. I appreciate you experience of retail in Norway but unfortunately the process you outline when incidents like this occur is not mirrored in our stores.
As you mention your card was then accepted on the second attempt, it may be there was a temporary error with the connection from your card supplier. To this end we would request you follow the guidance offered by my colleagues and contact your card provider for further information.
I appreciate this was not the answer you were hoping for but I must stress that my colleagues have guided you correctly through all stages of your contact with us. I hope you can speak with you banking group and source the answer you require.
I appreciate you taking the time to get in touch.
Kind regards
Stacey Cannon | Careline Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 01.03.2013 04:50:16 PM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Re: Re: Shopping instore [SR 1-284217844] [SR 1-284395091] [SR 1-284658826]
Hi,
thank you for your e-mail!
I think that since this was something that happened, in your store, then you have a responsibility, to help finding out what has happened.
I think that since this was something that happened, in your store, then you have a responsibility, to help finding out what has happened.
I think it's poor custommer-support, that I have to go in the bank, and ask them, what has happened.
I've sent you the recepts and all, so this is something you could find out, I think.
You are just being lazy here, it seems to me.
Dear I ask to get this escalated again?
Regards,
Erik Ribsskog
On Fri, Mar 1, 2013 at 3:06 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thank you for your further email. I am sorry you are unhappy with my colleagues’ previous responses.
I have looked into this matter and I can confirm that the information my colleagues’ gave you is correct. When a card is declined in store we are unable to establish the reason. There can be several factors which can cause this, for example the merchant provider may be down.
As my colleagues have advised, the only way to establish what went wrong would be to contact your card provider directly as we would not be able to offer any further assistance with this matter.
I hope this information is useful to you and we look forward to seeing you in store again soon.
Kind regards
Jamie Morris | Senior Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 28.02.2013 12:27:46 AM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Re: Shopping instore [SR 1-284217844] [SR 1-284395091]
Hi,
I've worked as a store manager myself in Norway.
And if I had gotten a complaint like that, I would have called the company which runs the bank-terminals, and asked them what the problem was.
So this wasn't good custommer-support, I think.
Can I escalate this to your line-manager, please?
Erik Ribsskog
On Wed, Feb 27, 2013 at 9:38 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Ribsskog
Thanks for your email and further comments relating to your recent enquiry.
I’ve contacted the Rice lane store and discussed this with Nicola Edwards, the Customer Services Desk. She’s asked me to send her apologies and was disappointed to hear of your experience. She’s advised when a card is declined in store we aren’t able to establish the reason. There can be several factors which can cause this for example the merchant provider may be down.
I appreciate the time you have taken to contact us and I hope this information is helpful.
Kind regards
Ajay Chand | Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 23.02.2013 04:27:35 PM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Re: Shopping instore [SR 1-284217844]
Hi,
thank you for your e-mail!
I don't think it could have been the card-provider, that the problem was with.
I don't think it could have been the card-provider, that the problem was with.
Because like one can see, on the recepits, that I attach copies of.
The card worked again, a minute after if first had been refused.
So it was just a temporarely problem, it seems.
But like I wrote to you earlier, I've worked full time, as a cashier, for almost a year, at OBS Triaden, in Norway.
And this was in 1990/91.
But we had bank-terminals, in every other till.
And even 20 years ago, this didn't happen.
If the bank terminals were off-line, then the custommer was told to sign a recepit, and this was then like a cheque, more or less.
So I think it's to bad, that this worked in Norway, 20 years ago.
But it doesn't work in the UK, today.
I know there is a company, in-between you and the banks.
(I know, because I've also worked as a retail manager in Norway, for ten years, in the Rimi-chain, owned by ICA).
So I think it could be some 'Gremlins' there perhaps.
This company was called 'Bank Accept', (or something), in Norway.
You probably have an equivalent, (to Bank Accept), here in the UK.
So I send again about this.
Perhaps you could escalate this to your line-manager.
Erik Ribsskog
On Sat, Feb 23, 2013 at 4:15 PM, <customerservice@sainsburys. co.uk> wrote:
Dear Mr Erik Ribsskog
Thanks for your email. I’m sorry your visa card payment was refused at our Rice Lane store on your recent visit. I understand your disappointment as there was enough money in your bank.
We are not aware of any faults with our card machines at the minute. I can only recommend that you contact your card provider.
We appreciate you taking the time to get in touch and make us aware of this and hope to see you in store soon.
Kind regards
Daniel Carr | Customer Manager
Sainsbury's Supermarkets Ltd | 33 Holborn, London | EC1N 2HT
customer.service@sainsburys. co.uk | 0800 636 262
twitter.com/sainsburys | facebook.com/sainsburyscustomer.service@sainsburys.
[THREAD ID:1-4P5SS0]
-----Original Message-----
From: eribsskog@gmail.com
Sent: 19.02.2013 03:24:16 PM
To: "Customer.Service" <Customer.Service@sainsburys.
Subject: Shopping instore
The following comments have been made:
Full Name: Erik Ribsskog
Email: eribsskog@gmail.com
Telephone:
Subject: Complaint
User's Comments: I was in your supermarket, in Rice Lane, in Liverpool, on Saturday, (14/2).
My visa card payment was first refused, even if there was enough money, on the account.
I haven't experienced this before.
(Even if I've worked for almost a lifetime, in retail, in Norway).
Do you need the recepit-number etc., to investigate this?
Regards,
Erik Ribsskog
Address:
Nectar Card Number:
Order/Reference Number:
Delivery Date:
QUALITY
Store Name:
Purchase Date:
Product Name and/or barcode number:
Other codes (batch; be; supplier):
AVAILABILITY
Product Name and/or barcode number:
Store Name:
Incident Date:
GENERAL INFORMATION
Store Name:
Purchase Date:
Product Name and/or barcode number:
Other codes(batch; bbe; supplier):
Reference: CTU-1361287453578-393
******************************
Visit www.sainsburys.co.uk for food and drink inspiration, financial services, TVs, laptops, home and garden and much more, or to buy groceries online. You can live well for less than you thought at Sainsbury's based on price perception data.
Don't print this email unless you really need to; think of the environment and save a tree!
This email and any files transmitted with it are confidential and intended solely for the use of the individual or entity to whom they are addressed.
If you have received this email in error please notify the system manager (postmaster@sainsburys.co.uk).
This footnote also confirms that this email message has been swept for the presence of computer viruses, but does not warrant that the message is virus free.
Email sent to Sainsbury's systems may be monitored by the company.
J Sainsbury plc (185647 England)
Sainsbury's Supermarkets Limited (3261722 England)
Registered Offices:
33 Holborn
London EC1N 2HT
******************************