torsdag 8. januar 2015

Kan Ulvikfjellet ha vært Soria Moria slott?

Jeg har jo skrevet om, på bloggen, tidligere.

Om at Midgard kan ha vært Strømm.

Og at Mar, (vannet som omkranset Midgard), kan ha vært Drammensfjorden og Sandeelva, (som gikk rundt Midgard/Strømm, som en slags Midgardsorm, som bet seg i halen).

Og så kan Soria ha betydd 'sør', (har jeg tenkt).

Og Moria ha betydd 'Mar'.

Og Ulvikfjellet, ligger jo cirka, ved Drammensfjordens søndre punkt.

Og Ulvikfjellet, er jo som en bygdeborg.

(Som var et sted, som folk kunne rømme til, i gamle dager, hvis fiender dukket opp).

Og borg, er jo nesten det samme som slott.

(På engelsk, så kan vel 'castle' bety både slott og borg, for eksempel).

Så kanskje Ulvikfjellet er Soria Moria slott, har jeg tenkt.

Hvem vet.

Hm.

Mvh.

Erik Ribsskog

Arbeiderorientert holdning

I dag, så var jeg, på NAV Sandvika.

Og de har ikke skjønt det, som min tidligere arbeidsgiver Matland/OBS Triaden skjønte, på begynnelsen, av 90-tallet.

Nemlig det å ha en 'forbrukerorientert holdning', (som OBS Triaden kalte det, i en stillingsannonse).

NAV Sandvika, de har istedet en arbeider-orientert holdning, (må jeg si).

Dette er i forbindelse med hvordan de stenger 'sjappa'.

Jeg har vært der en del ganger nå.

Og NAV Sandvika sier, (på et skilt), at de stenger klokka tre.

Men cirka 15-20 minutter før klokka tre.

Så pleier det å dukke opp Securitas-vektere der.

Og de begynner så å forhøre alle kundene, (som de kaller de arbeidsledige, i England, ihvertfall, (hvor de blir kalt 'customers')), om hva de skal, og hvor lang tid de kommer til å bruke, osv.

Men hvordan kan kundene vite hvor lang tid noe tar på NAV?

Nei, da må man nesten jobbe på NAV, for å vite, hvor lang tid, som ting tar der, (mener jeg).

Og selv ikke NAV-ansatte kan vel vite dette nøyaktig, (hvor lang tid, som ting tar, på NAV).

Nei, her må _inngangsdøren_ stenges, ved åpningstidens slutt, (mener jeg).

Og så må man la kundene gjøre seg ferdig.

Og så kan man stenge utgangsdøren, når alle kundene er ferdige.

Da ville man hatt en _forbrukerorientert holdning_.

Men NAV har istedet en _arbeiderorientert holdning_, (vil jeg si).

Så dette er som i Øst-Europa, før Berlinmurens fall, (vil jeg si).

(Noe sånt).

Da må vi nordmenn si 'njet', (mener jeg), når disse kommunistene, (eller hva de er), begynner å tulle.

(Noe sånt).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

Som jeg har skrevet om, i Min Bok 5, så var det sånn, at min lederkollega Merethe fra Follo, (ei dame som så litt ut som ei trollkjærring, må man vel si), på Rimi Bjørndal, en gang sa til meg det, (dette var vel i 1998 deromkring, like etter at hu hadde begynt, i den jobben), at jeg hadde: 'Et utrolig dårlig ordforråd'. (Noe sånt). Men å blande 'uskyldige mennesker' med 'tilfeldige ofre', det tror jeg ikke, at jeg hadde klart

dårlig ordforråd

http://www.dagbladet.no/2015/01/08/kultur/charlie_hebdo/ytringsfrihet/magasin/tv_og_medier/37065932/

PS.

Og jeg fikk jo 'S' i norsk, (blant annet), ihvertfall en gang, i karakterboka, fra ungdomsskolen.

Så hvor hu Merethe hadde dette fra, det veit jeg ikke.

Men hu var jo ikke fra Svelvik, (hvor jeg gikk på ungdomsskole), så man må vel si det, at hu ikke kjente meg, da.

Så hu tok nok ting ut av lufta, (må man vel si).

Men det var nok kanskje en slags hakke-kultur, i Rimi, hvor det liksom gjaldt, å ha spisse albuer, for å prøve å komme seg fram, (i firmaet), da.

Ukultur, må man vel kalle det.

Og det var enda verre, oppover i systemet, fant jeg ut, da jeg etterhvert ble butikksjef, på min andre butikk, (Rimi Kalbakken), i år 2000.

Så det var en grunn til at jeg ikke orka å jobbe, i Rimi lenger, for å si det sånn.

Og det var at folk var sjofle der, (eller ondskapsfulle), må man vel si.

(Noe sånt)

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog