tirsdag 5. desember 2017
Han ene 'Hellinga-tvillingen' gikk visst på NHI/NII både før og etter meg. Hm
https://www.linkedin.com/in/øyvind-skalstad-larsen-70823526/
PS.
Han jobber visst nå i Forsvaret:
(Samme link som ovenfor).
Coop Øst-England har visst begynt med noe lignende, av Kiwi og Rema, i Norge
PS.
Coop Øst-England, skal visst kun, ha tørrvarer, med i denne ordningen.
(Ordningen går ut på, at varer som har gått over best før-datoen, skal selges, for 10 pence, (eller cirka en krone)).
Og da jeg jobba som butikksjef, på Rimi 3164 Lambertseter.
(Noe jeg jobbet som fra høsten 1998 til høsten 2000).
Så var det veldig lite svinn, på tørrvarer.
For tørrvarer har som regel, en holdbarhet, på cirka et år, (og noen ganger lenger).
Og Rimi hadde en slags 'politikk', om at de kun skulle selge de varene, som ikke var hyllevarmere, liksom.
(For å si det sånn).
Så i Rimi, så ville ikke, en slik ordning, hatt noe mening, (vil jeg nesten si).
Siden at det var så lite svinn, på tørrvarer.
(Sånn som jeg husker det).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Det er også det, at hvis man bestiller like mye igjen, av en vare, som ikke selger.
Så vil man måtte kaste like mye mat, neste måned, liksom.
Så hvis Coop Øst-England bare priser ned dato-varer, (som Kiwi og Rema), uten å samtidig føre opp svinnet, på svinnlister, (og så jobbe med disse svinn-listene).
Så vil det bli kastet mer mat.
(Og ikke mindre).
Og det vil også bli en slags ond sirkel, når det gjelder det økonomiske resultatet.
(For å så det sånn).
For disse varene, (som ikke selger), blir kanskje da liggende hjemme hos kundene.
Sånn at de havner, i søpla, hjemme hos kundene.
Og hvis disse dato-varene, ikke blir ført opp, på svinnlister.
Så vil kanskje butikksjefen bestille like mye, av denne varen igjen, neste måned/år.
(Istedet for å gi varen mindre plass i hylla.
Eller kutte ut varen, av butikkens sortiment).
Og hvis dette er en ny vare, som kundene egentlig ikke liker.
Så skal egentlig butikken, kunne få retur, på denne varen, fra leverandøren.
Så da er det dårlig økonomi, å selge disse varene billig.
Dårlig rullering, kan føre til, at butikken får problemer med varer, som går ut på dato.
Og hvis det da ikke føres statistikk, så kan dette gå i glemmeboka.
Men hvis man hadde ført svinnlister, så kunne man tatt opp dette, på personalmøte, osv.
Og jobbet med problemet dårlig rullering.
For her er antagelig problemet, at ansatte, ikke gidder å rullere.
(Enten på grunn av dårlig motivasjon.
Eller på grunn av dårlig opplæring).
Og ved å bare selge dato-varene, (istedet for å registrere disse, som svinn).
Så vil ikke dette problemet bli fanget opp.
Og det er dumt, for samfunnet, (må man vel si).
At butikk-folk setter den nye maten, foran den gamle.
Og at butikken da gir bort den eldste maten, når den går ut på dato.
Det gir lite mening.
(For å si det sånn).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Når jeg skriver, at det var lite svinn, på tørrvarer, (i Rimi).
Så mener jeg dato-svinn.
Men brekkasje var det noe av.
For eksempel mel eller sukker-poser, som det gikk hull på, var en gjenganger.
(Sånn som jeg husker det).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Om denne ordningen, (fra Coop Øst-England), også inkluderer øl og mineralvann, (og sprit/vin).
Det veit jeg ikke.
Men man kan forestille seg, at butikkene, vil få kjeft, for å selge varer, som ikke er med i 'fem om dagen', for billig.
(Noe sånt).
Så her kan det bli bråk.
(For å si det sånn).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Rimi heiv ut industrien, av butikkene, på den tida som jeg var butikksjef der.
(Noe jeg var, fra 1998 til 2002).
Men de beholdt industrien, når det gjaldt øl og mineralvann.
Så Ringnes, Coca-Cola og Borg-Hansa og vel også Mack.
De var innom butikken opptil flere ganger i uka.
Og de tok også ofte bestillingene selv.
(Selv om det gikk mer og mer over til, at Rimi, tok bestillingene selv.
Når det gjaldt øl/mineralvann.
Siden at Rimi ville, ha mindre bryggeri-varer, på lageret.
For dette bandt kapital og tok mye plass.
Og skapte liksom også rot.
Må man vel si.
For bryggeriene sendte ofte forskjellige folk, (som ikke skjønte/visste hvor mye butikken solgte), 'hele tida'.
Og man måtte liksom ta tak i disse folka, (når de var i butikken), for å få de til å holde det ryddig, på sin del liksom, av lageret.
Og butikkledere har ofte mye å gjøre, fra før.
(For å si det sånn).
Så det at man fikk tatt en prat, med nye selgere, (fra Coca-Cola og Ringnes), var ikke en alltid selvfølge).
Og øl/mineralvann hadde, en egen svinnliste, i Rimi.
Og selgerne tok seg ofte av dato-svinn/brekkasje, når det gjaldt disse vare-kategoriene.
(Og byttet brekkasjen, i nye varer, (var det vel).
Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.