fredag 21. september 2007

Tema: Melange
Hvis du leser innlegg på VGD du mener er i strid med våre regler (les reglene her) kan du trykke på dette symbolet over det aktuelle innlegget. VG Nett vil vurdere om innlegget skal fjernes.
Moderator Ny bruker? Registrer deg her
Nytt Tema Legg Tema Til Favoritter Regler Trådet Side: 1 2 Alle Siste 10
cons [2497] 17.09.07 16:11 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Dere som er matlagings-eksperter.

Jeg pleide å jobbe på rimi og stable smør og ost og kjølevarer.

Men jeg skjønte aldri plottet med Mills Melange og Mills Soft Soya margarin.

Det er jo samme produsenten.

Og to produkter i samme segment eller?

Her er melangen. Bestemora brukte alltid den sa a, men hu kjøpte masse
setersmør og da. Melange er nok bedre å steke i da antagelig.

Her er melangen ja:

http://www.mills.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=212

Dere ekspertene, hva er det som er forskjellen mellom melangen og soft soyan når det gjelder steking osv. da?

Dem solgte jo omtrent like mye husker jeg.

Er det hipp som happ eller?

På forhånd takk for svar.
cons [2498] 17.09.07 16:22 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Melange, et hode foran alle andre, når var det dem pleide å ha den reklamen da?

http://www.mills.no/?module=Articles;action=ArticleFolder.publicOpenFolder;ID=196
Bessen [1270] 17.09.07 21:42 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Melange inneholder store mengder mettede fettsyrer fra animalsk fett.
Soft Soya skal fremstå som en mindre usunn variant med stort innhold av vegetabilsk fett, det er bare det at mye av det vegetabilske fettet kommer fra kokosolje som også er mettet.
Det hele er et markedsføringstriks for å få folk til å kjøpe vegetabilsk.
Begge margarinene er omtrent like usunne, men er gode å steke i.

Mer her: http://www.matoppskrift.no/sider/artikkel463.asp
cons [2518] 17.09.07 22:38 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Det er bra det er noen som vet det.

Men det er rart de driver å konkurerer mot seg selv i samme segmentet da (steke-margarin).

De har jo både Melange og Soft Soya i 500 gr. pakninger med (aluminiums)-folie.

Det husker jeg godt fra da jeg jobba i Rimi, det var nesten alltid min jobb å stable kjølevarene husker jeg.
Bessen [1271] 17.09.07 22:53 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Melangen vel må beholdes helt til den gamle generasjon er borte.
Det er noen som sverger til at det ikke noe annet enn Melange som er brukbart, også til baking.
cons [2522] 17.09.07 23:08 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Så det er på en måte Melange til den eldre generasjonen, og Soft Soya til de yngre da.

Den yngre generasjonen er kanskje litt skeptisk til animalsk fett da.

Fordi det blir vel samme nytten til steking og baking, enten det er mettet vegetabilsk fett, eller mettet animalsk fett.

Det vanlige (sett fra en merkevaremessig synsvinkel), være og inkludere de nye beger-variantene av margarin, som 400 g. og 600 g. beger med soft-soya.

Det vanlige ville vært når de kom, og kalt de også Melange kanskje, også heller byttet ingrediensene i varene da.

Vekk fra animalsk til vegatabilsk fett.

(På samme måte som jeg ser de gjør i storbritania, når det gjelder potetchips/crisps osv.).

For på den måten å beholde det sterke merkenavnet Melange.

Og slippe å pøse ut reklame-penger, for å bygge opp Soft Soya i tilegg. (som merkevare).

Skulle vært artig å vært flue på veggen, og hørt hvordan dem så for seg dette fra merkevare-perspektiv, når dem startet med soft-soya, enda de hadde neste samme varen (bruksmessig), Melange, fra før.

Men det er vel slike ting markedsførings- og bedriftsøkonomi-historikerne strides om.

For å si det på en litt fleipete måte.
cons [2523] 17.09.07 23:38 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Hva var det dem sa på styremøte da tro(?).

'Ja, nå får vi lage en knakende god plan her, og ta rotta på den fordømrede Melangen'?

Noe sånt?
vanlig_fyr [80] 19.09.07 07:07 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Konkurerer vell med mot flere produsenter.

Si at Tine og Mills er konkkurenter.

Mills har både Soya og Melange.
Tine har bare Soya.

Noen vil ha soya, men andre vil ha melange.

Hvis folk vil ha soya kan de velge produsent, men skal de bare ha melange så må de kjøpe Mills.
Tine vil PLUTSELIG tjene mer penger. De bestemmer seg derfor for å lage en egen melange. De får derfor 50 % sjanse for at folk kjøper deres melange og får dermed en markedsandel på 50 %.

Større sjans for at folk kjøper produktet = Mer cash.

Vet at dette med markedsandeler og lignende ikke er så enkelt. Har sikkert misbrukt et og annet uttrykk, men gjorde det enkelt.


cons [2550] 19.09.07 16:38 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Altså, melange og soft er jo så og si samme produkt.

Det er akkurat som om når Tine startet med 'ekstra lett melk'.

Skulle de skifte merkevarenavnet da?

Tine lettmelk.

og

Kua ekstra lettmelk?

Også hadde de reklamert på TV og i aviser for både 'Kua ekstra lettmelk' og 'Tine lettmelk'.

Og brukt dobbelt så mye penger på reklame?

For å kapre markedsandeler fra seg selv?

Er det noe logikk å finne der da?
cons [2551] 19.09.07 16:46 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Bortsett fra at dem kaller både 'soya' og 'melange' for margarin.

(Ingen vet vel egentlig hva som er inni margarin.

I hvertfall jobba jeg på Rimi i 10 år med å stable margarin (en god del av tida i allefall), og jeg viste ikke forskjellen på soft og melange.

Og 'melange' er jo fransk og betyr 'blanding' leste jeg).

Men uansett da. Med melka ville vel det riktig eksempelet blitt at meieri solgte Tine Melk, og så startet med Kua Melk da.

Uten at folk viste så særlig mye om hva som var forskjellen, dem bare hadde to forskjellige slag melk med to forskjellige navn.

Må bli mere sånn tror jeg.
vanlig_fyr [82] 20.09.07 03:13 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
cons skrev:
Altså, melange og soft er jo så og si samme produkt.

>Så og si. Les innlegget til Bessen om animalske og vegetabilske fettsyrer. Du vil der se
hvorfor de har to forskjellige merker. Det ene skal være sunnere, men er i virkeligheten ikke det. Det gjør ikke noe, siden folk tror det (kommer tilbake til det).


Det er akkurat som om når Tine startet med 'ekstra lett melk'.

Skulle de skifte merkevarenavnet da?

Tine lettmelk.

og

Kua ekstra lettmelk?

Også hadde de reklamert på TV og i aviser for både 'Kua ekstra lettmelk' og 'Tine lettmelk'.

> Så vidt jeg husker hadde vell Tine monopol på den tiden (mulig jeg tar feil). Dessuten hadde man allerede godt innarbeidede Tine melk Skummet, Lett, og Hel. Ekstra lett var derfor et naturlig valg.

Og brukt dobbelt så mye penger på reklame?
>Navnet Soya sender tankene mine i retningen "vegetabilsk fett". I tankene mine blir Soya et sunnere alternativ fordi det er vegetabilsk. Er det ikke det markedsføring handler om? Å få forbrukerens tanker dit man vil.

For å kapre markedsandeler fra seg selv?
>Tine hadde vell ingen konkkurenter å stjele andeler fra. Mills derimot har konkurenter på melange/margarin.

Er det noe logikk å finne der da?
> Vet ikke om logikken er der for deg. For meg derimot....
cons [2591] 21.09.07 00:49 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
vanlig_fyr skrev:
cons skrev:
Altså, melange og soft er jo så og si samme produkt.

>Så og si. Les innlegget til Bessen om animalske og vegetabilske fettsyrer. Du vil der se
hvorfor de har to forskjellige merker. Det ene skal være sunnere, men er i virkeligheten ikke det. Det gjør ikke noe, siden folk tror det (kommer tilbake til det).


- Skjønner, soft skal være sunnere enn melange.

Men hvorfor lagde dem f.eks. ikke melange light da.

I stedet for å starte med både soya og melange.

For hvis dem hadde startet med den sunne melange light, så kunne dem jo fått fordelen av den sterke posisjonen merkenavnet 'melange' hadde i markedet.

Dem hadde jo reklame over hele trikken, og også på østbanen (nåværende Oslo S):

http://forum.tv2.no/forum/messageview.cfm?catid=64&threadid=37774&enterthread=y

Så 'Melange', må vel ha vært et av Norges aller sterkeste merkenavn.

Så å starte med soft, istedet for å starte med 'Melange Light', eller 'Melange Soya', måtte vel være å kaste penger rett i søpla.

Da måtte dem jo reklamere og kjempe i markedet mot Melangen da, jeg skal forklare mer senere i innlegget.


- Og som jeg skrev i et annet innlegg i går, så var jeg på Tesco og Spar her i England i går, og tok en kikk i margarin/bread spread hylla.

Der (på Tesco) fant jeg et produkt som het 'Pure Dairy Free Soya'.

Så det er tydelig at her i England, så forbinder de Soya, med at det er melke-fritt, og ikke animalsk fett fritt (som i melange/soft), Men forøvrig så står det jo på Mills sine websider, at Melange er fri for animalsk fett, så på et eller annet tidspunkt, så må de jo ha gått over fra animalsk til vegetabilsk fett i Melangen også.

Så spørsmål er hvorfor de ikke gjorde dette tidligere.

De kunne jo bare ha gjort det når de startet med Soft, så kunne de istedet ha gjort Melangen sunnere (dvs. skiftet fett-type, fra animalsk til vegetabilsk).

Noe som jeg ser de gjør her i England. F.eks. har jeg blitt vant til å spise noe potetringer som heter 'Hula Hoops'.

Og dem har dem skiftet fett-typen i. Fra mettet fett, til umettet fett. Det står på posen: 'Now 55% less saturated fat, same great taste'.

Men dem skifta jo ikke navnet.

Hvis dem skulle gjort som Forma/Forenede Margarinfabrikker/Mills/Agra. (Alle de er jo det samme firma, det er bare kjært barn med mange navn).

Hvis dem skulle gjort som 'alle dem', så skulle dem jo ha fortsatt med Hula Hoops med mettet fett, også startet en konkurent. F.eks. 'Crispy Potato-rings', hvor de hadde byttet til umettet fett. Og den hørtes sunnere ut, fordi de har med potet i navnet, og det er en grønnsak. (Grønnsaker er jo sunt).

Men posene skulle vært helt like. Altså en stor pose, som inneholder 7 stk. 25 grams poser potet-snacks.

Og ringene skulle også se like ut.

Men da skulle 'Hula Hoops', være til den eldre generasjonen, og 'Crispy Potato-rings', skulle være til den yngre generasjonen.

Så måtte de reklamert i aviser og tv etc. for både 'Hula Hoops', og 'Crispy Potato Rings'.

Hvis dette hadde vært det mest bedriftsøkonomiske lønnsomme for firmaet som produserer Hula Hoops, hvorfor gjorde dem ikke det da?

Det tror jeg at jeg har lært såpass mye om økonomi fra skole og jobb osv., at det kan jeg fortelle selv. Og det er fordi de da måtte brukt masse penger på å reklamere for 'Crispy Potato Rings', for å få kundene til å kjøpe dette, og de måtte også 'krige' mye med grossister og butikker antagelig for å få 'Crispy Potato Rings' inn i butikkene, og dermed få solgt varene.

Neida det dem hadde gjort i virkeligheten, det vet vi jo. De byttet fettet i pakka og beholdt navnet. (Dette kan også ha vært pga. lovendringer i EU/Storbritania, om at innholdet av mettet fett skal reduseres pga. problem med vektøkning for folk i samfunnet generelt).

Men hvis dem skulle lage et nytt produkt med sunnere fett, uten å bli pådyttet dette fra myndighetene/EU, så tror jeg nok de ville kalt det Hula Hoops Light, for å beholde Hula Hoops navnet. Fordi, de har jo 'spyttet inn' mangfoldge millioner gjennom årenes løp i Hula Hoops navnet.

Så, navnet Hula Hoops er verdt penger i seg selv. Selv om det navnet er jo bare 'luft' så og si. Men alikevel er det verdt penger, fordi navnet er kjent for gode produkter blandt forbrukerne, og hvis man bruker det navnet, så er det lettere å selge varene, fordi navnet har en 'goodwill'. Som gjør at kundene ville betalt for 'Hula Hoops' enn f.eks. 'Lidl Potato Snacks'.

Det samme med 'Melange' når soft kom. Kundene ville betalt mer for 'Melange/Melange Light', enn 'Coops Margarin'.

Så at man istedet for å beholde melange/melange light/melange soya. Valgte Soft navnet. Det høres 'klin kokkos' ut for meg. Det får jeg ikke til å passe med vanlig bedriftsøkonomiske prinsipper.

Så dette forteller egentlig meg at noe nok må ha vært galt.

Altså, at det må ha vært et problem med 'melange' merkenavnet.

Og at de derfor ikke brukte 'Melange Soya' som merkenavn på den sunne margarinen med vegetabilsk fett.

Melange måtte ha vært upopular av en eller annen anledning.

Men 'Melange' var jo populær, reklamen var jo på trikken, og 'melange' var med Amundsen til sydpolen (leste jeg på Mills' websider). 'Melange', måtte ha vært Norges sterkeste, eller en av de sterkeste, merkevarer.

Men hvordan kunne melange både være populær og upopulær samtidig?

Her er mysteriet etter min mening.

Det er dette vi burde diskutere.

Og nå har jeg skrevet såpass mye på et punkt, så jeg tror det får bli nok skrift for et innlegg.

vanlig_fyr [84] 21.09.07 02:36 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
For sent til å lese innlegget. Fikk meg meg en ting. Skal se om jeg kan svare senere.

Men lurer på et par ting...

"Soft Soya" Er den mykere enn melangen?

I så fall, hvorfor er den mykere enn melangen?

Hvorfor skulle de lage melange light når de kunne lage Soya?
Var markedet på den tiden mettet og krevde noe nytt?

Hvorfor var du på Tesco og Spar, og hvorfor er du i England?

Når gikk de over til vegetabilsk fett i melange?
Hvorfor vil du spise Hula Hoops? Det er jo ikke sunt.

Hvorfor skal ringene se like ut? Skal vi ikke hylle mangfoldet?

"Så, navnet Hula Hoops er verdt penger i seg selv. Selv om det navnet er jo bare 'luft' så og si."
Mener du at luft ikke er verdifullt i disse klimatider?

"Det høres 'klin kokkos' ut for meg." Er du ikke klar over at kokosfett er mettet. Burde du ikke gå over til å bruke soya-sykt eller raps-rystende?

"
Så dette forteller egentlig meg at noe nok må ha vært galt."
Den energien vi legger i disse innleggene forteller også meg at noe er galt.

Kan det hele skyldes at Amundsen ble lei av melange etter ekspedisjonen?
Denne ekspedisjonen besto av 5 menn og en del melange. Kan det være at i dette ekstreme arktiske miljøet så gikk det galt mellom Amundsen og Melange?
I slike omgivelser vil alle negative ting få ekstreme konsekvenser, og er Soft Soya resultatet av dette?

Er det dette vi burde diskutere?
cons [2599] 21.09.07 05:58 Er innlegget upassende? Tips oss Svar På Endre
Klage sendt.