fredag 14. november 2008

Mer om Pizza Grandiosa og norsk mat: Orkla er matvareindustriens svar på NASA. (In Norwegian).

Erik R View profile
More options Nov 14, 10:29 pm

On Nov 14, 2:27 pm, Harald Mossige wrote:


- Show quoted text -

Jeg tar med noe kommentar om ketchup-prisen jeg og, hvis det er greit.

Nå sitter jeg i England, og her koster en flaske Tesco-ketchup,
kanskje 3-4 kroner.

Men, for å være merkevarer, i Norge, så er Idun Ketchup, og andre
Orkla-varer, lavt
priset, i forhold til konkurentene.

Bare se på Idun Ketchup-falska.

Det er moderne designkunst på sitt høyeste omtrent, den flaska har til
og med fått
en pris.

Og se på Gøy-flaskene.

Og artighetene rundt hue på de gule leverposteiboksene. (Også
Stabburet).

Og se hvor mye de forska, for å finne oppskriften på Pizza Grandiosa.

Og se så proffe reklame-kampanjene, til Grandiosa er.

De bruker Stoltenberg-vennen, Kjetil Try, som er som en slags
trollmann, når det
gjelder reklame.

Hvorfor all denne fokusen på Orkla-produktenes emballasje og
markedsføring?

http://www.stabburet.no/

http://www.grandiosa.no/

http://www.grandiosa.se/

http://www.grandiosa.fi/

Det her er så proft, at jeg tror det må være noe av den mest proffe
markedsføingen
i verden.

Jeg bor i England, og de er ikke så flinke her.

Men har vi noen andre i Norge da, som selger mat.

Trondhjems hermetikk, er det ikke noen som heter det.

http://www.trondhjems.no/index.php?mapping=6

Her har man et 'vanlig' matprodusent-firma, vil jeg si.

Sånn ligner de engelske produsentenes markedsføring på.

Når Orkla Stabburet, er så proffe.

Så bruker de så mye penger på reklame og forskning og
merkevarebygning, at det
er mer som, tja jeg vet ikke hva jeg skal si, men det er noe galt da.

Hvor kommer alle pengene fra?

Jeg mener at varer som Pizza Grandiosa, Idun Ketchup, Gøy saft og
Stabburet
Leverpostei, er subsidiert, i Norge, hvis man sammenligner prisen med
de andre
merkevarene.

(Se på Heinz ketchup f.eks., Eller Dr. Oetker pizza., Eller simpsons
saft, osv).

De varene er dobbelt så dyre omtrent, hvis man deler på mengden eller
vekten av
maten.

Jeg mener noe er galt, når reklamen er så proff, og forskningen er så
proff.

Det er nesten som om NASA drev med mat istedet for romfart.

Orkla er matindustriens svar på NASA, vil jeg si.

Kanskje Coca-Cola kan måle seg, men jeg tviler egentlig.

Så her er det noe lurings, vil jeg si.

Så sånn er det.

Med vennlig hilsen

Erik Ribsskog


http://groups.google.com/group/no.alt.mat/browse_thread/thread/ba6a67d1f33c4db2/b1c7942c9d8d5124