fredag 17. april 2009

Jeg tror ikke Bertelsmann hadde fått lov til å holde på som de gjør, i Norge, for å si det sånn. Kan det virke som ihvertfall. Vi får se. (N)




Google Mail - SV: Bruk av psykologiske metoder, (forsterkning), fra bedrifter, for å kontrollere medarbeiderne










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




SV: Bruk av psykologiske metoder, (forsterkning), fra bedrifter, for å kontrollere medarbeiderne











Ellefsen, Anders
<anders.ellefsen@arbeidstilsynet.no>



Fri, Apr 17, 2009 at 8:04 AM




To:
eribsskog@gmail.com









Hei og takk for din henvendelse til Svartjenesten!



Gjeldende regler med kommentarer



I henhold til arbeidsmiljøloven § 4-1 har arbeidsgiveren et generelt ansvar for at arbeidet er organisert slik at arbeidstakere ikke utsettes for uheldige psykiske belastninger.


Arbeidsmiljøloven § 4-3 omhandler det psykososiale arbeidsmiljøet. Denne bestemmelsen sier at integritet og verdighet skal ivaretas, det skal gis mulighet for kontakt og kommunikasjon, ingen skal utsettes for trakassering, utilbørlig opptreden, vold eller trusler. Disse kravene som § 4-3 stiller opp gjelder uansett om det er arbeidsgiver, kolleger eller kunder/klienter som utfører handlingen.




Arbeidstilsynets rolle



Arbeidstilsynet er en tilsynsmyndighet som informerer og veileder om arbeidsmiljølovens bestemmelser. Vi fører også kontroll med at kravene i arbeidsmiljøloven ivaretas. Vi undersøker om arbeidsgiver har etterkommet de kravene som arbeidsmiljøloven stiller til arbeidsmiljøet, herunder om virksomheten jobber systematisk for å ivareta lovens krav til det psykososiale arbeidsmiljøet.


Vi går ikke inn i eksempelvis personalkonflikter, mobbesaker og/eller trakasseringssaker som meglere eller med personlig veiledning direkte overfor de personer/parter som er involvert. I noen saker undersøker vi likevel om det er ansatte som synes å lide under ulovlig belastende oppførsel eller krenkende handlinger, og om arbeidsgiver gjør det som er nødvendig for å oppfylle arbeidsmiljølovens krav til et godt psykososialt arbeidsmiljø,



Arbeidstilsynet kan gi pålegg dersom vi mener at det foreligger brudd på arbeidsmiljølovens bestemmelser. Typiske eksempler er pålegg om at arbeidsgiver skal iverksette tiltak slik at det psykososiale arbeidsmiljøet blir bedre, pålegg om at arbeidsgiver skal sørge for å innhente sakkyndig bistand (arbeidspsykolog, bedriftshelsetjeneste, konfliktråd eller liknende konfliktløsere) for å få løst konflikten eller pålegg om at arbeidsgiver skal forbedre sine generelle rutiner for avdekking og håndtering av dårlig psykososialt arbeidsmiljø. Som eksemplene viser vil vår reaksjonsform som hovedregel alltid være fremtidsrettet. I dette ligger at vi ikke behøver å ta stilling til noen moralsk skyldfordeling i et hendelsesforløp i en personkonflikt som går bakover i tid.



Arbeidstilsynet tar heller ikke stilling til eventuelle erstatningskrav på grunn av dårlig psykososialt arbeidsmiljø. Hvis den som opplever dårlig psykososialt arbeidsmiljø på arbeidsplassen ikke kommer til enighet med arbeidsgiveren om erstatning, kan saken bringes inn for domstolene til avgjørelse.


Dersom saken handler om ulovlig diskriminering i forhold til kjønn, nasjonal bakgrunn, hudfarge eller homofili, er det mulig å søke bistand hos Diskrimineringsombudet.




Forutsetninger for at Arbeidstilsynet skal behandle din sak


Dersom Arbeidstilsynet skal behandle din henvendelse som tilsynssak, må


· du må fortsatt være ansatt i den virksomheten hvor du har opplevd eller opplever det dårlige psykososiale arbeidsmiljøet. Videre må du være interessert i å fortsette som ansatt i samme bedrift. Arbeidstilsynet vil ikke gå inn i saken dersom ansettelsesforholdet vil opphøre i nærmeste framtid. I slike tilfeller vil likevel en henvendelse kunne føre til at temaet psykososialt arbeidsmiljø tas opp med arbeidsgiver som generelt problem i forbindelse med et tilsynsbesøk. I så fall er det aktuelt å kontrollere om arbeidsgiver har rutiner for å håndtere denne type saker.





· du må først ha forsøkt de mulighetene for problemløsning som er tilgjengelige for ansatte i bedriften. Det innebærer at du så langt det er mulig må ha forsøkt å ta opp problemene med en leder, alternativt med tillitsvalgte, verneombudet eller bedriftshelsetjenesten.



du må være villig til å stå frem og gi oss fullmakt til å ta opp saken med personer i virksomheten som eksempelvis personalmedarbeidere, din nærmeste leder, verneombud eller andre ansatte som er direkte involvert. Ifølge arbeidsmiljøloven § 18-2 har Arbeidstilsynet taushetsplikt i forhold til henvendelser vi mottar om ulovlige forhold i virksomheter. Samtidig er det ofte svært vanskelig for oss å ta opp en sak om påstått dårlig psykososialt arbeidsmiljø



· med arbeidsgiver, uten samtidig å tilkjennegi hvem som har henvendt seg til oss om forholdet.




    I denne sammenheng gjør vi oppmerksom på at partene i saken som hovedregel har rett til innsyn i sakens dokumenter. Dette følger av forvaltningslovens bestemmelser. Du kan selv markere overfor oss, skriftlig eller muntlig, dersom du mener du har opplysninger som er vesentlig for at Arbeidstilsynet skal kunne forstå saken, men som du mener ikke bør formidles videre til arbeidsgiveren eller andre berørte. Vi må uansett ha ditt skriftlige samtykke til at opplysninger fra deg om det psykososiale arbeidsmiljøet videreformidles til ansvarlig leder i virksomheten, dersom vi skal kunne utføre tilsyn tilknyttet ditt arbeidsmiljøproblem.



· du må følge veiledningen nedenfor om hvilke opplysninger Arbeidstilsynet trenger fra deg. Du kan sende oss beskrivelsen av din situasjon på arbeidsplassen ifølge veiledningen, sammen med et eget ark med strengt personlige opplysninger om din helsesituasjon eller annet som du mener bare Arbeidstilsynet bør vite om. Vi viser til forvaltningslovens § 19 om helseopplysninger og andre opplysninger som av særlige grunner kan kreves unntatt fra andre parters innsyn i saken.




  • du må sende oss en beskrivelse av:



    1. Arbeidsgivers / foretakets navn og adresse.

    2. Daglig leders navn.

    3. Nærmeste leders navn.

    4. Navn på verneombudet og bedriftshelsetjeneste, hvis slikt finnes.

    5. Navnet på den eller de som du mener er årsak til det dårlige psykososiale problemet.

    6. Er du eller har du vært sykemeldt på grunn av det psykososiale arbeidsmiljøet på denne arbeidsplassen?

    7. Er du fortsatt i jobb. Har du eller din arbeidsgiver sagt opp ditt arbeidsforhold? Hvordan dette er fulgt opp av deg og/eller arbeidsgiver.

    8. Har du søkt bistand fra andre, eksempelvis lege, psykolog, advokat eller andre? Hvem har du eventuelt søkt bistand fra?

    9. Hva er det som gjør at det psykososiale arbeidsmiljøet oppleves dårlig. Vær konkret i din beskrivelse.

    10. Hvor lenge har de forholdene som du tar opp pågått? Pågår de fortsatt?

    11. Hva har din leder eller arbeidsgiver konkret forsøkt gjort overfor deg eller andre for å bedre det psykososiale arbeidsmiljøet? Legg gjerne ved kopi av skriftlig meldinger som du eller andre ha sendt til ledelsen eller referater fra møter som har vært avholdt.

    12. Hvem har vært aktivt med i forsøkene på å forbedre din situasjon




    1. Har du et forslag til hva som bør gjøres innenfor arbeidsplassen for å løse det konkrete problemet, angi kort hva slags tiltak dette kan være.



Veien videre


Dersom du ønsker at Arbeidstilsynet skal undersøke din sak nærmere, ber vi om at du sender inn ovennevnte skriftlige redegjørelse og samtidig signerer og returnerer en samtykkeerklæring (se eget vedlegg).



Med hilsen


for Arbeidstilsynet









Vedlegg: Erklæring om ditt samtykke til å ta opp saken






KLIPP HER----------------------------------------------------------------------------------------------------------------





    Jeg gir med dette Arbeidstilsynet fullmakt til å ta opp min henvendelse om det psykososiale arbeidsmiljøet på min arbeidsplass med arbeidsgiver, nærmeste, ledelser, vernetjenesten og tillitsvalgte og eventuelt andre kolleger som er involvert i saken


    Jeg er oppmerksom på at partene i saken som hovedregel har rett til innsyn i sakens dokumenter.




    Underskrift: Dato:




    ...................................................................




Håper dette var til noe hjelp.




Med vennlig hilsen



Anders Ellefsen


Rådgiver





Svartjenesten: 815 48 222


Internett: www.arbeidstilsynet.no


E-post: svartjenesten@arbeidstilsynet.no


------------------------------------------------------------------------------------


Svartjenesten er en egen informasjonstjeneste som besvarer spørsmål om rettigheter og plikter i henhold til bl.a. arbeidsmiljøloven og ferieloven.


Vær oppmerksom på at vårt svar i denne e-post kun er en veiledende kortinformasjon. Forespørsler som krever saksbehandling kan på grunn av bestemmelsene i forvaltningsloven ikke besvares per e-post og bes rettet skriftlig til Arbeidstilsynet i ditt distrikt.








-----Opprinnelig melding-----


Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]


Sendt: 16. april 2009 09:00


Til: Svartjenesten


Emne: Bruk av psykologiske metoder, (forsterkning), fra bedrifter, for å kontrollere medarbeiderne


Hei,


jeg er involvert i en arbeidssak i utlandet, og jeg prøver å lære mer


og få generelle råd, jeg lurte på


hva dere synes om at en bedrift, (Bertelsmann), bruker psykologiske


metoder, forsterkning, for


å kontrollere medarbeiderne?


(Link:


http://www.scribd.com/groups/view/14830-arvato-services-ltd-s-microsoft-scandinavian-product-activation).


Håper dere har muligheten til å svare meg, for jeg har litt problemer


med å finne ut hvordan dette egentlig


er ment å henge sammen!


Med vennlig hilsen


Erik Ribsskog