mandag 22. juni 2009

E-post fra ANSA. (In Norwegian)




Google Mail - SV: Problemer med Lånekassa










Google Mail


Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>




SV: Problemer med Lånekassa











andreas.gjone@ansa.no
<andreas.gjone@ansa.no>



Mon, Jun 22, 2009 at 1:41 PM




To:
eribsskog@gmail.com









Jeg vil råde deg til å ta skriftlig
kontakt med Lånekassen, så vil du få et skriftlig svar på hvordan du skal
forholde deg til Lånekassen og hva som kan gjøres for å rydde opp i
situasjonen.




Med vennlig hilsen



Andreas Gjone

Rådgiver

Telefon: +47 22 47 76 03



ANSA – Association of Norwegian Students Abroad

Storgata 19, N-0184 Oslo
Telefon: 0 45 44

E-post: ansa@ansa.no Web:
www.ansa.no








Fra: Andreas Gjone

Sendt: 22. juni 2009 14:25

Til: 'Erik Ribsskog'

Emne: SV: Problemer med Lånekassa




Jeg tar dette opp med Lånekassen ved
første og beste anledning!



Når det gjelder din sak spesielt, så tror jeg
det er lite jeg kan få gjort. Men jeg skal høre med Lånekassen og kommer
tilbake til deg hvis det skjer noe.



God sommer.




Med vennlig hilsen



Andreas Gjone

Rådgiver

Telefon: +47 22 47 76 03



ANSA – Association of Norwegian Students Abroad

Storgata 19, N-0184 Oslo
Telefon: 0 45 44

E-post:
ansa@ansa.no Web:
www.ansa.no








Fra: Erik Ribsskog
[mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 19. juni 2009 16:54

Til: Andreas Gjone

Emne: Re: Problemer med Lånekassa




Hei,






ja, men jeg kontaktet Lånekassen om problemene i Sunderland, ved
studietidens slutt,




gjennom sosionom faktisk.







(det er en lang historie, men jeg måtte avbryte studiene




grunnet at studielånet var fire måneder forsinket. Og da dro jeg og
jobbet på en gård,




hos slektninger, i Larvik, etter at jeg måtte avbryte studiene, og da
kjente slektningene




mine noen leger osv., som de mente skulle ordne opp i det her da, for
jeg hadde ikke




kontor og internett osv., der jeg bodde, da jeg jobba der).







Så Lånekassa har fått beskjed.







Og poenget mitt, er at da jeg ringte dit ifjor, så sa saksbehandleren
der, at det var greit,




hvis jeg sendte det dokumentet, som viste at jeg hadde gyldig
sykemelding, for det




studieåret, så ville jeg få nytt studielån.







Så det var en avtale mellom meg og Lånekassa.







Også, så begynner nestemann hos Lånekassa da, og ser bort fra denne
avtalen, enda




jeg forklarer om avtalen, i faksen.






Så det er dette jeg reagerer på.






Så får jeg prate med vedkommendes sjef, (som ikke presanterer seg), og da
legger han




bare på, han sa at det ikke fantes spor av den samtalen nå, (den
samtalen fra ifjor),




før han la på.







Men, det er da ikke min feil, at Lånekassa ikke logger telefonsamtaler.






Jeg synes det er horribelt, at jeg skal straffes for at Lånekassa har dårlig
rutiner.







Men kjernen i dette er at Lånekassa ikke holder avtalene sine, og det
virker som at det




er grunnet dårlig rutiner, med at de ikke logger samtaler.






Og siden de ikke gjør dette, så kan de bare dikte opp noe i ettertid, så hva er
vitsen med




å svare på telefoner, for Lånekassa, hvis de bare kan si i ettertid,
'at den samtalen finnes




det ikke spor av nå'.






For det vil si at studentene ikke tas på alvor av Lånekassa, mener jeg, og bare
blir behandla




som noen kasteballer, som man kan si alt mulig til, og så senere gå
tilbake på dette.







Så jeg mener at Lånekassa, har dårlige rutiner.






Jeg synes at studentene burde ha krav på, at hva man ble enige med Lånekassa
om, på




telefon, skulle logges, så kunne ikke Lånekassa ha brukt dette som noen
dårlig unnskyldning.







Bare min personlige mening om dette, jeg synes ikke det er riktig at
Lånekassa kan bruke




dårlige rutiner som unnskyldning, for å gå tilbake på avtaler, som
faktisk har skjedd her.






Når en saksbehandler sier noe på telefon, så skal dette gjelde, og ikke
paragrafene.






Det er sånn det er i samfunnet eller, så sånn burde det være hos Lånekassa
også, at




en avtale er bindende, uansett om den er muntlig eller skriftlig.






For ellers så lager Lånekassa mye problemer i folks liv, folk som er avhengig
av studielån,




for å få planene de har til å gå i orden.






Så her synes jeg dere bør stå på, og prøve å få Lånekassa, til å logge hva man
blir enige




om på telefon, og kanskje også sende en kopi til studentene, av hva man
ble enige om.






For sånn som det er nå, så har ikke studentene noe kontroll.






Studentene burde også ha fått en fast saksbehandler, og få vite hvem sjefen til
denne saks-




behandleren er.






Sånn som det er nå, så får man en ny saksbehandler hver gang man ringer, sånn
at man




må forklare det samme igjen og igjen, som om de tidligere
samtalene/korrespondansen,




aldri hadde forekommet.







Så jeg tror at Lånekassa, ved hjelp av sine dårlige rutiner, har
ødelagt for mange studenters




liv og karriære, hvis jeg skal være ærlig.






Men uansett mange takk for hjelpen alikevel!






Med vennlig hilsen







Erik Ribsskog









2009/6/19 <andreas.gjone@ansa.no>




Hei, Erik.



Det er en lei situasjon du er i, og jeg forstår frustrasjonen
din.



Det er et problem at ikke alle saksbehandlerne i Lånekassen
sier det samme. Jeg skal straks melde fra om til Lånekassen at du har fått
motstridende beskjeder. Det er selvfølgelig beklagelig.



Hvis det har seg slik at du ble syk og studieufør i 2005, kan
det ha vært grunnlag for at du skulle ha fått sykestipend: http://www.lanekassen.no/Hovedmeny/Stipend-og-lan/Sykdom/#hva.
Om din tilstand i 2005 skulle kvalifisert deg for sykestipend, måtte Lånekassen
han gjort en vurdering etter å ha mottatt søknad med legeerklæring eller
tilsvarende fra deg. Problemet nå er at du skulle ha søkt senest seks måneder
etter at undervisningsåret ble avsluttet.



Det virker som at grunnen til at du ikke får støtte fra
Lånekassen er at du nå blir regnet som forsinket. Hvis du totalt er under ett
år forsinket (dvs. ett år med støtte uten å få studiepoeng), har du fremdeles rett
til støtte. Hvis du skal få støtte igjen, tror jeg du må ta igjen noe av
forsinkelsen uten Lånekassestøtte.



Ta gjerne kontakt igjen dersom du har flere spørsmål.




Med vennlig hilsen



Andreas
Gjone


Rådgiver

Telefon: +47 22 47 76 03



ANSA – Association of Norwegian Students Abroad

Storgata 19, N-0184 Oslo
Telefon: 0 45 44

E-post: ansa@ansa.no Web:
www.ansa.no










Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

Sendt: 8. juni 2009 14:44

Til: ANSA Studieinformasjonen

Emne: Problemer med Lånekassa




Hei,






har dere
noe råd om hvem man bør kontakte hos Lånekassa, for å få til å ta seg sammen
litt?






Altså, jeg studerte i Sunderland, og måtte avbryte studiene, fordi studielånet
var fire måneder




forsinket
og jeg mistet kontrollen på økonomien min, som medførte at jeg måtte bruke
tiden




min på å
få kontroll på regninger og alt mulig annet, og fikk ikke brukt så mye tid på
studier.






Jeg hadde også noe personlige problemer, så da fikk jeg godkjent fra St.
Hanshaugen




Trygdekontor,
seinere i 2005, at jeg hadde en sykmelding for det skoleåret.






Og sosionom faktisk, kontaktet Lånekassa, angående studielånet mitt, og
forklarte om min




situasjon
da, sommeren 2005.






Så ble jeg jaget til England, må man si, uten noe annet enn det jeg hadde på
meg av klær




osv.






Altså alt av viktige papirer mm. lå i Norge, og jeg fikk ikke noe hjelp av
politiet, enda noe




slags
kriminelle jagde meg fra gården til onkelen min, så ville ikke politiet gi noe
hjelp,




når jeg
ringte de.







Så jeg
hadde ikke fasttelefon, eller noen ting, de første årene jeg bodde i England,
og




jeg fikk ikke
posten min hit heller.






Men jeg ringte Lånekassen ifjor, og forklarte om alt dette i detalj, i en lang
samtale.







Og da sa
Lånekassa, at om jeg sendte dem brevet fra Trygdekontoret på St. Hanshaugen.






Om at jeg var sykmeldt for skoleåret 2004/05, så kunne jeg få studielån igjen,
ble vi enige




om, etter
en lang samtale.






Så sendte jeg dem det brevet, nå i mars.






Og nå så har jeg prata med tre forskjellige hos Lånekassa, og de har gått
tilbake på den




avtalten,
som jeg hadde førstemann ifjor, om at hvis jeg fant det brevet, fra St.
Hanshaugen




Trygdekontor,
og sendte dem det, så ville jeg igjen være berettiget til studielån.






Det ble jeg enig om med Lånekassa ifjor, på telefon.






Men nå, så sier de masse annet tull, og går tilbake på den avtalen jeg hadde med
han som




jobba
der, ifjor.






Også sier en leder der, på utenlandskontoret, som jeg prata med idag, han sier,
at




'den
samtalen finnes det ikke spor av nå'.






Men, det er vel ikke min feil at de ikke logger samtalene sine der?







Det er jo
bare dumt av Lånekassa å ikke gjøre det.






Men det skal jo ikke jeg straffes for, at de ikke har orden i sysakene sine
der, og logger samtalene.







Så bare
legger han overordnede der på, midt i samtalen, fordi jeg ikke lar han
patronisere meg.






For jeg har gjort sånn som jeg ble enig om, med han hos Lånekassa på telefon
ifjor.






Også begynner de andre der, og gå tilbake på det som ble sagt på telefon ifjor,
og finner på




mye
paragrafer og lignende da.






Det mener jeg, at det hører ingen steder hjemme, å tulle sånn med folk som vil
ha ferdig




utdannelsen
sin.






Så jeg lurer på om dere har noe råd, om hvem man burde prate med der, om sånt.






Med vennlig hilsen






Erik Ribsskog