torsdag 24. desember 2009
Ranet av Munch-museet - et 'æresdrap' på et maleri?
Jeg var og trente idag, og da tenkte jeg på det, at det kan jo virke som at det finnes en Fjerne Østen-imperalisme, i Vesten idag.
Inspirert av taoismen.
Vi har solstråle-tegnet, (som var på det japanske marineflagget, under 2. verdenskrig), på toalettet på Victoria Station-senteret, i London, og i logoen til University of Sunderland, og mange andre steder.
Så sånn var det.
Er det noe i taoismen, (en religion som finnes i det fjerne Østen), som sier at mørkt hår er bra, og lyst hår er dårlig?
(Som jeg har vært inne på, på bloggen tidligere).
For taoismen går jo på motsetninger, (som i jing og jang-figuren).
Svart og hvit, natt og dag, god og ond, og mørkt hår/lyst hår?!?
Vi vet, at Munch-museet, er sponset fra Japan.
Jeg skal se om jeg klarer å finne en link til dette.
Vi får se.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Her er mer om dette:
Det er inngått en sponsoravtale mellom Idemitsu Petroleum Norge AS og Munch-museet. Sponsorbeløpet på 4 mill kroner skal gå til forskning på og konservering av Edvard Munchs malerier Skrik og Madonna.
[..]
Idemitsus morselskap, Idemitsu Kosan Co. Ltd., som er et uavhengig japansk oljeselskap, har også tidligere vist seg som en generøs sponsor for Munch-museet. I 1991 ble det undertegnet en avtale på ca. 57 mill kroner til påbygg og rehabilitering av museet. Som gjenytelse ble det arrangert en større Munch-utstilling i Japan, og det ble inngått en avtale om at det årlig gjennom 15 år skulle lånes ut tre Munch-malerier til Idemitsu Museum of Arts i Tokyo. Det 13. utvalget i denne roterende utstilling sendes til Tokyo i høst.
http://www.kulturetaten.oslo.kommune.no/sok/90424%20http://www.kulturetaten.oslo.kommune.no/article90424-6863.html
PS 2.
Så kan man tenke på det ovenfor, at Munch-museet, har sendt tre verdifulle malerier, i året, til Japan, siden 1991.
Likevel ble de ranet, i 2004 vel.
Hvordan kan det ha seg, at sikkerheten var så dårlig, på Munch-museet.
Hvorfor har de ikke brukt noen av sponsorpengene, eller noen av pengene fra Oslo kommune og staten, til å sikre de verdifulle maleriene bedre?
Hvorfor lærte de ikke noe av utfordringene i forbindelse med å sende tre verdifulle malerier, hvert år, til Japan?
De må da ha hatt et stort fokus på sikkerhet, i forbindelse med at maleriene ble sendt til, og vist ut i, Japan.
Hvordan kan de ha unngått å tenke på sikkerheten i Oslo, når sikkerhet må ha vært veldig fokusert på, fra Munch-museet, i forbindelse med utlånsavtalen, med det japanske firmaet?
Dette henger ikke på greip, vil jeg si.
Var det en 'mørkhåret mafia'/yakuza/taoister, som ville redde æren til de mørkhårede, ved å lage en snedig plan, for å ødelegge maleriet som viste en mørkhåret kvinne naken, ('Madonna').
Var det dette som var den egentlige grunnen til Munch-ranet, (og Nokas-ranet)?
Hvem vet, men det var en tanke som streifet meg, da jeg var og trente idag, ihvertfall, mens jeg dreiv og svømte i bassenget på treningsstudioet Spindels, på Adelphi Hotel, her i Liverpool.
Så vi får se hva som skjer.
Det blir sikkert spennende, hvis vi får se det.
Vi får se.
PS 3.
Ja, og da glemte jeg å ta med det, at hovedpoenget, det var jo det, at ranerne skadet maleriet 'Madonna', like etter ranet.
Folk hadde visst sett at de hadde dengt løst på maleriet osv., for å få det ut av ramma og da skada de visst bildet da.
Var denne skadingen bevisst, er det altså jeg lurer på nå, og kanskje selve hovedhensikten med Munch-ranet?
Vi får se hva som skjer.
Vi får se.
PS 4.
Her er mer om det, som jeg nevnte, i PS-et ovenfor, at maleriet 'Madonna' ble skadet under Munch-ranet:
En 38-åring fra Østfold, som er tiltalt for medvirkning i Munch-ranet, har oppgitt David Toska som oppdragsgiver i ny politirapport. 38-åringen sier til politiet at "Madonna" er skadet
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostfold/1.343308