Finanstilsynet antar at de forholdene som tas i opp brevet er ment som en klage på
Nordea Bank Norge ASA og/eller inkassoforetaket Aktiv Kapital Norge AS.
Finanstilsynet fører tilsyn med bl.a. banker -
og inkassovirksomhet som drives i medhold av inkassobevilling. Finanstilsynet er ingen klageinstans, og utover forvaltnings- og tilsynsoppgaver foretar Finanstilsynet ingen generell behandling av klager på bank- eller inkassoområdet. Klager fra enkeltpersoner
i egenskap av forbrukere henvises til hhv. Inkassoklagenemnda og til Bankklagenemnda.
Mer informasjon om de to klagenemndene og deres virksomhet finnes på internett under flg. adresse:
http://www.bankklagenemnda.no/ og
http://www.inkassoklagenemnda.no. Sistnevnte klagenemnd har for øvrig utarbeidet et klageskjema, se link
http://klagenemnda.inkasso.no/pdf/klageskjema02-09-2003.pdf.
For ordens skyld kan det nevnes at Finanstilsynet går nærmere inn i saker som vi uten videre ser har en klar tilsynsmessig side som vi ønsker å vurdere nærmere. Mottatte klager på institusjoner som er underlagt
tilsyn av Finanstilsynet vil utgjøre elementer i det underlagsmateriale som Finanstilsynet benytter ved alminnelig tilsyn med foretakenes virksomhet. Den tilsynsmessige behandlingen av en klage vil kunne bestå i at et påklaget
forhold gjennomgås ved stedlige tilsyn i foretaket. Enkelte forhold kan også være av en slik karakter at det synes å avdekke generelle prosedyrer i bransjen som krever videre oppfølging, for eksempel i form av pålegg, rundskriv m.v. I slike tilfeller
vil klager normalt ikke underrettes om eventuelle følger av klagen.
Med vennlig hilsen