fredag 16. mars 2012

Jeg sendte en ny e-post til Jussformidlingen





Gmail - Problemer med City Self-Storage/Fwd: [Ticket#2012031410555001542] Klage på City Self-Storage/Fwd: Påminnelse/Fwd: Klage på Cit [...]











Erik Ribsskog
<eribsskog@gmail.com>











Problemer med City Self-Storage/Fwd: [Ticket#2012031410555001542] Klage på City Self-Storage/Fwd: Påminnelse/Fwd: Klage på Cit [...]












Erik Ribsskog

<eribsskog@gmail.com>



Fri, Mar 16, 2012 at 9:15 AM




To:
Leder av Jussformidlingen <leder@jussformidlingen.no>






Hei,

jeg prøver å sende om dette også til dere.

Jeg får ikke tingene mine fra City Self-Storage.

De vil faktisk ikke engang opplyse om hvor tingene mine er.


Jeg mener de ikke kan legge på prisen uten forvarsel, og over telefonen, når jeg ringer dem.

Da er det noe galt, mener jeg.

Hvorfor fikk jeg ikke brev i posten om prisøkning?


Det ville vel vært mer normalt.

På forhånd takk for eventuell hjelp!

Mvh.

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ----------

From: Hjelp <hjelp@forbrukerradet.no>
Date: 2012/3/16
Subject: Re: [Ticket#2012031410555001542] Klage på City Self-Storage/Fwd: Påminnelse/Fwd: Klage på Cit [...]

To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>


Takk for henvendelsen.



Vi gjør oppmerksom på at vår e-post svartjeneste er ment å være en kortfattet

rådgivningstjeneste, slik at vi av den grunn ikke kan konkludere i din sak,

men gi deg innledende råd og veiledning. Vårt syn er basert på din

fremstilling av saksforholdet, andre opplysninger vi eventuelt ikke kjenner

til og som kan være relevante, vil kunne medføre et annet resultat.

---



Hei Erik,



Forbrukerrådet kan bare klagesaksbehandle saker som faller inn under

Forbrukertvistutvalgets lovområde. Det vil si saker som hører inn under

kjøpsloven (der partene er privatpersoner), forbrukerkjøpsloven,

håndverkertjenesteloven og lov om angrerett. Din sak gjelder et rent

avtalerettslig forhold og er således en sak vi ikke kan behandle.



Man står i utgangspunktet fritt til å avtale hva man ønsker. Hvilke

rettigheter og plikter du har i dette tilfellet, er derfor avhengig av hva som

står i avtalen. Du bør derfor gå nøye gjennom denne, og se om avtalevilkårene

regulerer det du har spørsmål om.



Utgangspunktet er at selger ikke kan gjøre endringer i avtalen uten at det er

grunnlag for dette i avtalevilkårene. Du bør derfor undersøke nærmere hva

avtalevilkårene sier om endringer underveis i avtaleperioden. Dersom det

gjøres endringer i avtalen (forutsatt at det er hjemlet i avtalevilkårene) som

har en viss betydning for deg, skal det varsles om endringen minst 1 mnd. før

den settes i verk. Dersom endringen er til ugunst for forbrukeren, skal det

samtidig opplyses om adgang til vederlagsfritt å kunne heve avtalen.



Hvis du er uenig i at selgeren endrer avtalen din, anbefaler vi at du retter

en skriftlig henvendelse til selskapet.



Oversikt over rettighetene dine, veiledning til hvordan du skal klage og

eksempler på standard klagebrev finner du på forbrukerportalen.no

http://forbrukerportalen.no/klageguide



Husk å ta vare på en kopi av brevet du sender til motparten.



Du finner mer informasjon om endring av avtaler på Post og Teletilsynets

nettsider, npt.no.



For å sikre tvisteløsninger på områder som ikke behandles av

Forbrukertvistutvalget, har Forbrukerrådet gått inn i samarbeid med en del

bransjeorganisasjoner om opprettelse av reklamasjonsnemnder. Det er dessverre

ikke opprettet noen reklamasjonsnemnd for din type sak.



Saker som faller utenfor de nevnte tvisteløsningsorganene, må du gå via

domstolene (forliksrådet) eller konfliktrådet for å få prøvd. Velger du å gå

til domstolen vil det ofte være behov for advokatbistand.



Tips: Det finnes ulike rettshjelptiltak som tilbyr gratis juridisk rådgivning

rundt om i landet. Nedenfor finner du informasjon om noen av disse:



Bistand fra jusstudenter

Du kan få gratis juridisk bistand fra jusstudenter på landets universiteter.

Hjelpen er ikke betinget av inntekt eller formue, men begrenses i noen grad

til enkelte grupper, og/eller enkelte saksområder.

Studentene tilbyr juridisk bistand, som omfatter blant annet råd, veiledning

og korrespondanse med motpart. De har imidlertid ingen møterett i

domstolsapparatet.



Jussbuss (jusstudenter i Oslo) - Se www.jussbuss.no for mer informasjon.

JURK (kvinnelige jusstudenter i Oslo) Se www.jurk.no for mer informasjon.

Jussformidlingen (jusstudenter i Bergen) Se www.jussformidlingen.no for mer

informasjon.

Jusshjelpa i Midt-Norge (jusstudenter i Trondheim) Se www.jushjelpa.no for mer

informasjon.

Jusshjelpa i Nord-Norge (jusstudenter i Tromsø). Se http://uit.no/jusshjelpa

for mer informasjon.



Advokatvakten

Advokatvakten er en gratis, juridisk rådgivningstjeneste i regi av

Advokatforeningen og har mange advokatvakter spredt rundt i landet.Du får

inntil 30 minutters gratis juridisk rådgivning. Du må møte

opp personlig for å få rådgivning på advokatvaktene. Vær også oppmerksom på at

det kan bli noe ventetid ved stort oppmøte. Forbered deg godt til oppmøtet! Ta

med alle relevante dokumenter i saken.



Mer informasjon om Advokatvakten finner du her:

http://www.advokatenhjelperdeg.no/Rad_og_tips/Advokatvakten



Vær oppmerksom på muligheten for å få dekket juridisk bistand gjennom dine

forsikringer eller medlemskap i ulike organisasjoner. Sjekk derfor vilkårene

nøye.



Det er også mulig å få fri rettshjelp i enkelte saker. Se denne linken for mer

informasjon om ordningen: http://www.fri-rettshjelp.no/



Med hilsen



Warvin Rasheed



www.forbrukerportalen.no



Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com> skrev:



> Hei,

>

> jeg lurer på om dere kan se på denne klagen min mot City Self-Storage?

>

> Jeg avtalte med de en leie på 450 kroner i måneden før jeg dro til England for

> å studere, i 2004.

>

> Så betaler jeg hver måned og alt i orden, fram til 2007.

>

> Da får jeg en lavt betalt jobb, her i England.

>

> Og klarer ikke å få betalt regningene, i Norge.

>

> Når jeg ringer for å forklare om at betalingene blir forsinket.

>

> Så setter City Self-Storage opp leia, over telefonen, til over 600 i måneden,

> var det vel.

>

> Jeg mener at sånne økninger må varsles på forhånd.

>

> Og nå vil ikke City Self-Storage svare meg, om hvor tingene mine er engang.

>

> Og jeg fikk også krøll med Nordea som sperret min konto, selv om jeg hadde en

> avtale om at den ikke skulle sperres.

>

> Så jeg har ikke hatt norsk bankkonto siden 2007.

>

> Så jeg har hatt problemer med å betale regninger i Norge av to grunner.

>

> Jeg har hatt en lavt betalt jobb og jeg har ikke hatt konto i Norge.

>

> Jeg lurer på hvem jeg kan klage på City Self Storage på, for å ha økt leie

> uten forvarsel og for å ha stjålet tingene mine, (antikviteter etter min

> mormor, som var fra dansk adel og HV-ting, mm).

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

> ---------- Forwarded message ----------

> From: Postmottak

> <postmottak@forbrukerombudet.no<mailto:postmottak@forbrukerombudet.no>>

> Date: 2012/3/14

> Subject: SV: Påminnelse/Fwd: Klage på City Self Storage, Colusseum, Oslo.

> To: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com<mailto:eribsskog@gmail.com>>

>

>

>

> Hei

>

> E-posten du sendte 29.11.2011 ble besvart av oss 09.12.2011. Kopi av svaret

> ligger vedlagt.

>

>

> Med vennlig hilsen

> for Forbrukerombudet

>

> Frode Elton Haug

> juridisk direktør

>

>

> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com<mailto:eribsskog@gmail.com>]

> Sendt: 12. mars 2012 15:59

> Til: Postmottak

> Emne: Påminnelse/Fwd: Klage på City Self Storage, Colusseum, Oslo.

>

> Hei,

>

> jeg kan ikke se å ha mottatt noe svar på denne e-posten, så jeg sender en

> påminnelse om dette.

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

> ---------- Forwarded message ----------

> From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com<mailto:eribsskog@gmail.com>>

> Date: 2011/11/29

> Subject: Klage på City Self Storage, Colusseum, Oslo.

> To: post@forbrukerombudet.no<mailto:post@forbrukerombudet.no>

> Cc: City Self-Storage Colosseum

> <colosseum@cityselfstorage.com<mailto:colosseum@cityselfstorage.com>>

>

>

> Hei,

>

> jeg vil klage på brudd på forretningsskikken og nok også kjøpsloven, mm., fra

> City Self Storage.

>

> Jeg leide en bod av dem i 2004, etter å ha overhørt at jeg var forfulgt av noe

> som ble kalt 'mafian', og flytta til Storbritannia.

>

> Jeg betalte litt over 400 i måneden, i et par år.

>

> For det meste lå jeg på forskudd.

>

> Så satt de plutselig opp prisen, til cirka 600 kroner i måneden, uten å si fra

> på forhånd.

>

> Samtidig har jeg vært arbeidsledig, i England, men jeg er utdannet økonom, og

> har hatt rettslære, osv., på 80-tallet, så jeg skjønner det, at det er nok at

> jeg oppdaterer dem, om min økonomiske situasjon.

>

> Men, nå vil ikke engang City Self Storage opplyse om hvor mine ting,

> (verdifulle antikviteter som min mormor, som var etter dansk adel ga meg, og

> ting fra HV, mm.), befinner seg.

>

> Jeg mener at de må opplyse hvor tingene mine er.

>

> Og har de lov å bare legge på prisen med et par hundre på den måten, uten noe

> forhåndsvarsel?

>

> Nordea tulla med den norske kontoen min så jeg har ikke fått sendt penger på

> 2-3 år, men jeg har opplyst City Self Storage om min økonomiske situasjon, når

> jeg har ringt dem og ved å sende e-poster da.

>

> Har dere noen råd til meg om hvordan jeg kan få City Self Storage til å sende

> meg mine eiendeler?

>

> Mvh.

>

> Erik Ribsskog

>

>

>