fredag 7. mars 2014
Sånn er det å ha hatt Allum som klasseforstander. Nå blir jeg mobba av noen svensker og
PS.
Når jeg tenker på dette, (da Allum ba meg, som 11-12-åring, å liksom være hjelpelærer, for min 'sidemann', Tom-Ivar Myrberg).
Så tenker jeg vel fortsatt sånn, at dette ble som noe 'russisk', nesten.
Nemlig at jeg skulle bruke tida mi, (på skolen), på å hjelpe en annen elev.
Istedet for å bruke tida mi, på mine egne skoleoppgaver.
Selv om jeg nå, (etter å ha jobba som butikksjef, osv.).
Skjønner det, at jeg da egentlig ville ha vært, som en slags leder, (eller noe lignende).
Og jeg kunne vel da, kanskje ha skrytt av dette ansvaret, på min CV.
(Selv om det vel er rart, å ta med om ting, fra barneskolen, på CV-er, osv.
Det er mulig).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Jeg har jo skrevet i det, (i Min Bok, blant annet), at i Larvik, (og på Østre Halsen), så satt elevene, ved hver sin pult, på rekke og rad.
Mens på Berger skole, så satt elevene i grupper, ('hulter til bulter').
Så det var kanskje sånn, at de var 'russiske' liksom, i Nordre Vestfold.
Mens at de var vestlige liksom, nede i Larvik-området, da.
(Noe sånt).
Hva vet jeg.
Hm.
Så sånn var kanskje det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
På Berger skole, så var det visst sånn, (sa vel Allum), at sjette klassen pleide å ha musikk-rommet, som klasserom.
(Og der stod pultene på rad og rekke, (mener jeg å huske), som nede i Larvik-området).
Men dette, (at Allum ba meg om å være hjelpelærer, for Tom-Ivar Myrberg).
Det skjedde i vårt første klasserom.
(Så det må ha skjedd, mens vi gikk i fjerde eller femte klasse da, mener jeg.
Eller, det er mulig at Tom-Ivar bodde i Nord-Norge, i fjerde klasse.
Så det var vel mest sannsynlig i femte klasse, at Allum spurte meg, om jeg kunne være Tom-Ivar sin hjelpelærer, da).
Som også var et slags 'håndarbeid-rom', med ovn for å brenne keramikk osv., i et siderom.
(Så da ble det kanskje ekstra ukarslig, å være hjelpelærer liksom, for en dum, treig og bredskuldra elev, fra Nord-Norge).
For det fløyt også ukeblader, (mener jeg å huske), i det klasserommet.
(Muligens fordi at det stod strikke-oppskrifter, i disse ukebladene).
Fordi at dette klasserommet vårt, også var et slags 'formings-rom' kanskje, på Berger skole.
(For vi satt i den eldste skolebygningen der, da.
I det bygget som ble bygget, på 50-tallet, var det vel.
Vi satt ikke i 70-talls-bygget, før i sjette klasse.
Da satt vi i musikkrommet, (i kjelleren), i 70-talls-bygget.
Men vi satt aldri i 'landskapet', (et kjempestort klasserom, i øverste etasje, i 70-talls-bygget), hvor Christell og Pia, (og Hans Martin), for eksempel, vel pleide å sitte.
(Kun i veldig få o-fag-timer, satt vi i 'landskapet', mener jeg å huske.
Og da gikk det an å se, på hvordan undervisning, som første-klassene fikk osv., (husker jeg).
Hvis man kjedet seg.
Blant annet husker jeg det, at i en o-fag-time, (må det vel ha vært), som jeg kjedet meg.
Så så jeg på at musikk-læreren, (en myk mann med helskjegg, som også var klasseforstander, for en første klasse, eller noe sånt), ba en Lise-Lotte, (eller noe), om å svare på noe, (da hu hadde rukket opp hånda)).
(Noe sånt).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Og vi hadde en eldre lærer, (Allum), som klasseforstander.
Og vi satt for oss selv, i kjelleren, i 50 talls-bygget.
(Det var også sløyd i kjelleren.
Men det var i den andre enden, av kjelleren.
Så hele kjelleren, var egentlig en 'formings-kjeller' da, (kan man kanskje si).
Så selv om Berger skole ble bygget ut, på 70-tallet.
Så fikk ikke alle klassene 'vanlige' klasserom, da.
Men å sitte i 'landskapet', hadde kanskje vært enda rarere, (hvis jeg skulle tippe).
Men enkelte klasser, (som den klassen som Erik Thorhallsson og Harald Sand gikk i), de satt i 'vanlige' klasserom, i de/den øverste etasjen, i 50 talls-bygget.
(Ihvertfall i den timen, som jeg intervjuet dem, for skoleavisa, (et valgfag som holdt til i bomberommet, kjelleren i 70 talls-bygget), husker jeg).
Så det var veldig få 'vanlige' klasserom, på Berger skole, (på den tida som jeg gikk der), for å si det sånn.
Det var ikke som på Østre Halsen barneskole og Torstrand skole.
(Som vel begge hadde en mye høyere prosent, av 'vanlige' klasserom).
Så Berger skole, den var litt som en 'tulle-skole', (kan man vel kanskje si), med masse rare klasserom, (og sånn), da.
Så det var litt tilbakelent der, (ihvertfall med Sidsel Borgen, som klasseforstander, i tredje klasse, for hu var ikke så streng og myndig da, mener jeg å huske).
Så sånn var det.
Bare jeg tenkte på.
Men men.