søndag 18. januar 2015

Jeg sendte en e-post til Oslo Handelstands Forening

Erik Ribsskog

Oppdatering/Fwd: Klage

Erik Ribsskog Sun, Jan 18, 2015 at 10:37 PM

To: Gunnar Larssen
Cc: postmottak@mattilsynet.no, medlemsservice@coop.no, REMA 1000 Furuset , presse@rema.no

Hei,

jeg kan også ta med om det.

At da jeg jobba, som kasserer, på Matland/OBS! Triaden, fra 1990 til 1992.

Så pleide, (fra begynnelsen av 1991 en gang vel), min fars kusine Reidun Andersen sin adopterte sønn, (Øystein Andersen), fra Sør-Korea, å dra innom OBS! Triaden, for å 'chatte' med meg, (for de bodde, i Lørenskog).

Og Reidun eller ihvertfall hennes ektemann Kai Andersen, jobba, på Tetra Pak.
Og Øystein, (som jeg ikke har hatt noe å gjøre med, siden 1993, må jeg si), hadde et stort nettverk.

Så hvem vet om han har koden til døra mi, her på 'russer-brakka', (på Slependen), hvor jeg bor nå.

Og så har hatt lagd 'tulle-juice' på Tetra-Pak og bytta ut juice-kartongen, mens jeg har vært i Oslo, og gjort unna noen ærend, (eller noe i den duren).
(Det kan være en annen teori).

Jeg var også på Coop Extra Slependen, på fredag.
(For jeg trengte nye skolisser.

Noe de ikke hadde).

Og jeg tok et 'selfie-fotografi', av noe som var veldig dårlig der.

De har visst en slags søyle, i kassa, der.
Så det er nesten umulig å pakke varene der, (må jeg si).
Det virker som en veldig dårlig løsning, synes jeg.
Det virker nesten kundefiendtlig, synes jeg.
Så dette vil jeg klage om, (se bilde).

Kanskje de heller burde ha en OBS! Slependen der.

Enn dette Coop Extra, som vel er et litt mer ukjent konsept.

Så får de kanskje skolisser der og.
(Og ikke bare masse levende hummere, som er stuet sammen, i noen relativt små båser).
Bare som en oppdatering.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.
Nå sender jeg en kopi-epost, til Coop, om dette.
Men deres e-post-adresse, heter noe med 'medlemsservice'.
Så hva med de som handler hos Coop, men som ikke er medlemmer, (sånn som meg).

Man blir jo trakassert, fra første sekund, når man sender e-post til de.

For man må visst være medlem hos dem, for å sende klage til de, (virker det som).
Da hadde det kanskje vært bedre, om Norge hadde sluppet dette herket, (Forbrukersamvirket/Coop), hvis de skal være så fiendtlige, ovenfor 'vanlige' kunder, mener jeg.
Noe sånt.


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2015-01-18 1:23 GMT+01:00
Subject: Re: Klage
To: Gunnar Larssen <Gunnar@ohf.no>
Cc: postmottak@mattilsynet.no


Hei,
problemet er, at når jeg sender klage, til for eksempel Kiwi.

Så klarer ikke de, å svare, på en høflig måte.
(Jeg fikk et svar, fra Kiwi Slependen, som var patroniserende/trakasserende, mener jeg.

Og jeg sendte en ny e-post, hvor jeg blant annet klagde på det.
Og etter det, så har Kiwi slutta å svare, virker det som).

Jeg kan også nevne det, at som tidligere kasserer, fra CC Storkjøp, Matland/OBS! Triaden, Rimi Munkelia, Rimi Karlsrud, Rimi Bjørndal og Rimi Lambertseter.
(Og jeg har også vært butikkleder, (opp til og med butikksjef), i mange Rimi-butikker).

Så har jeg lagt merke til det.

At iløpet av de ti årene, som jeg bodde, i England, (fra 1994 til 2004).

Så har det blitt en ny trend, blant kassererne, i Oslo-området, (kan det virker som).

Nå står de fleste, i kassa.
Selv om det er en stol, i kassa.

Hva kommer denne trenden av, lurer jeg.

Er det for å hevde seg, (kan man kanskje lure på).

Hm.
Det er også sånn at Kiwi Sandvika Kino.

De har hatt tilbud, på potetgull, (Fredagsduellen).

Da la de mange potetgull-poser, i en handlevogn, og skrev at de var to for en, (eller halv pris).

Noe sånt.

Og så scanner de bare en pose.

Og ikke pose nummer to.

Da er det noe rart, mener jeg.

Det er tre Kiwi-butikker i Sandvika, (hvis jeg har telt riktig).

Hva hvis jeg gikk inn i en annen Kiwi-butikk.
Og så hadde de kontroll av handleposene mine.

Og så fant de ut, at jeg bare hadde betalt for en pose potetgull, liksom.

Det er dårlig butikk-skikk, å slå inn varer sånn, mener jeg.

Og så i en av Norges største kjeder, (Kiwi), da.
Vet de ikke hva en pris-maskin er lenger, i disse butikkene?
Og de vet heller ikke hvordan de endrer prisen, på butikk-data-en, virker det som.

Så her er det fæl uforstand, i butikkene, må jeg si.

Bare noe mer jeg tenkte på her.

Mvh.
Erik Ribsskog

PS.
Stemmer det at julebordet til Rimi Kalbakken, (og andre Rimi-butikker i Anne Neteland sitt distrikt), var i Handelens hus, i Drammensveien, jula 2000?
(Mener å huske at det var i Drammensveien, ihvertfall.

Jeg var relativ ny butikksjef, på Rimi Kalbakken.

Og bare hang meg på, noe som Neteland prata om, vel.

Noe sånt).


2015-01-15 14:26 GMT+01:00 Gunnar Larssen <Gunnar@ohf.no>:
Hei

Jeg bekrefter mottak av klage på en rekke forhold i flere butikker i ulike kjeder.
Klagene dreier seg stort sett om driftsforhold som jeg anbefaler at du tar opp med den butikken det gjelder eller den aktuelle kjedeledelsen.

Gunnar Larssen
adm.direktør
22 40 34 40 | 90 64 15 28

Beskrivelse: Logo-OHF-svarthvit.jpg
www.ohf.no


Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 15. januar 2015 12:52
Til: Gunnar Larssen
Kopi: postmottak@mattilsynet.no
Emne: Re: Klage

Hei,

takk for svar!
Jeg sendte en oppdatering, til Kiwi, som jeg ikke har fått svar på enda.
Og andre ting, som jeg lurer på, hos Kiwi/Dagligvarebransjen.

Det er for eksempel at butikkene, de siste årene, har sluttet å dekke over øl-avdelinga, når øl-salget stenger.

Er ikke dette dårlig kundeservice?

Jeg har bodd i England, fra 2004 til 2014.

Og noe av det første som hendte, etter at jeg flytta tilbake, til Norge.

Det var at jeg kjøpte et par Grans-øl, på Rema Slependen.

Og de fikk jeg ikke lov å kjøpe, siden at klokka var over åtte.

Men disse øl-flaskene, var ikke dekket til.
(Og jeg hadde glemt når ølsalget stengte, mens jeg bodde, i England).

Så det er dårlig kundeservice, mener jeg, at ølavdelingene ikke blir dekket til, ved ølsalgets slutt, lenger.
Og disse prisgruppene, på brød, som Kiwi blant annet har begynt med, mens jeg bodde, i England.

Det blir som noe russisk, synes jeg.

Og disse brød-oppskjærings-maskinene.

De så jeg først skoleåret 1988/89, da jeg gikk russeåret, på Gjerdes handelsskole, i Drammen.

Og da hadde Strømsø Supermarked, en sånn maskin.

Men den stod da på utsida av kassa-området, (sånn som jeg husker det).

Hva hvis folk deler et brød, og så virker ikke minibank-kortet?

Nei, det er en tvilsom praksis, å ha disse brød-dele-maskinene, inne i butikkene, mener jeg.
Og potetgull, på utsida av kassaområdet og inngangsporten.
Er det ikke da sånn, at man lærer ungdommene å stjele, (siden disse varene står der, med mindre tilsyn, (fra butikk-folka), må man vel si).

Tvilsom praksis, må man vel si.
Og disse brød-oppskjærings-maskinene, de er ofte bare stuet inn, i butikkene.

Og det blir et kaos, når andre kunder skal forbi, mens man deler brødet.

Og hvorfor er det ikke engangshansker, sånn at man slipper å ta på brødet, med uvaskede hender, når man legger brødet på den metall-renna.

Og hvordan er det med hygienen, når det gjelder disse maskinene?
Nei, kanskje Bakers/Møllhausen burde dele opp brødene selv?
Det hadde kanskje vært en bedre løsning.
Men det går kanskje ut over kvaliteten på brødene, (sprøhet på skorpene, til brødene osv).

Hvem vet.
Har også hatt problemer med Rema Slependen, som jeg har sendt om, til Mattilsynet.

Skal paste disse to nevnte e-postene, i PS-er, på slutten av denne e-posten.
Mvh.

Erik Ribsskog
PS.

Her er oppdateringen til Kiwi:

Erik Ribsskog
Klage
Erik Ribsskog     Tue, Jan 6, 2015 at 9:27 AM
To: KIWI 322 SLEPENDEN
Cc: Resepsjon Kiwi , Andre Tangerud , post@canica.no, admin@ohf.no, Politikk Høyre
Hei,

det høres bra ut.

Jeg dro med Stena Line til Danmark, nå i helgen, (jeg har bodd i cirka
ti år i England, så jeg får litt bakoversveis, når jeg dra på polet
nå).

Og i Danmark, så er det sånn, at kundene selv tar så mange poser de
vil ha, fra noen esker, som ligger foran kassa.

(Så da blir det ikke noe 'slåsskamp', liksom).

Kanskje dette hadde vært en ide i Norge også?

Og når vi er inne på temaet bæreposer.

Så husker jeg det, fra 80-tallet, at min onkel Haakon Mogan Olsen.

Han pleide å si det, at det er ikke riktig, at man skal betale, for reklame.

(Siden det står navnet på butikken, trykt på bæreposen).

Så han mente det, at bæreposer burde være gratis, (husker jeg).

Det kom jeg til å tenke på, etter denne bærepose-krangelen.

Men når jeg tenker videre, så hadde ikke deres butikkmedarbeider,
slått inn noen poser, (selv om jeg til slutt fikk to).

Så det er mulig, at han har hatt samme lærer på skolen, som min onkel
Haakon, (min fars yngre bror).

(For å fleipe litt).

Siden at begge dem tydeligvis er enige om det, at bæreposer burde være
gratis, (siden at det er reklame på dem).

Det er også ofte lite av First Price Cola, (1.5 liter), i butikken
deres, (Kiwi Slependen).

Kanskje dere kunne ha kontaktet hovedkontoret til Kiwi.

Og fått de til å tegne om brus-avdelinga deres.

Sånn at varene får mer riktig plass, i forhold til salg.

Og det står også ofte varer, spredd på gølvet, foran denne EMV-brusen,
(First Price Cola).

Så man må nesten være akrobat, (for å si det sånn), for å få tak i den varen.

Og det har vært ofte utsolgt, for potetgullet: 'Partymix paprika', hos
dere, i det siste.

(Den siste måneden, eller noe, vil jeg si).

Det var derfor jeg kjøpte First Price Ostepop, (hos dere), på fredag.

Butikken deres er også veldig trang, å gå rundt i, (synes jeg).

Den ved gamle Sheraton er mye mer oversiktlig, og har First Price
Cola, (1.5 liter), på pall.

Jeg hadde en mor, på 70-tallet, (Karen Ribsskog), som pleide å sende
meg til butikken, (vi bodde i Storgata på Østre Halsen, og der var det
tre matbutikker, innenfor hundre meter cirka, fra der vi bodde).

Så jeg har handla mat, siden at jeg var cirka fire år gammel.

(For mora mi sendte meg for å kjøpe melk og karameller osv., fra jeg
var tre-fire år gammel, husker jeg).

Og det var i 1974, mener jeg.

Og nå er det 2005.

Så jeg har handla mat, i over 40 år nå.

Det blir en del tusen ganger, som jeg har handla mat, (vil jeg si).

Og jeg har også vært kasserer selv, (på CC Storkjøp i Drammen, hos
Matland/OBS Triaden, i Lørenskog og i flere Rimi-butikker, (hvor jeg
også har jobbet som leder)).

Og bodd i flere år i England, (og også litt i andre land som Sveits,
Tyskland og Frankrike), og handla i matbutikker der.

Og jeg må si det, at makan til oppførsel, som han kassereren deres hadde.

Det har jeg ikke vært borti før, hvis jeg skal være ærlig.

Jeg kan ikke husker noe lignende, ihvertfall.

Så dette var sjokkerende, synes jeg.

Erik Ribsskog

PS.

Det hadde også vært greit.

At når dere svarer, på en klage.

Så kan dere beholde den originale e-posten, (fra meg), i svar-e-posten deres.

Så får man hele saken, på et sted, liksom.

PS 2.

Det er også sånn, at hvis jeg går i butikken deres, (for å handle), om kvelden.

Så ruller dere brøda, bort til ved flaskeautomaten.

Før den siste kunden, er ute, av butikken.

Dere kunne også hatt tørkepapir, ved flaskeautomaten, synes jeg.

(Og ikke bare en sånn 'luft-håndtørker', eller hva det er igjen).

Og på Kiwi Billingstad.

Så setter de brøda, ut i vindfanget, (altså på utsida av
kassa-områden), før den siste kunden er ute av butikken.

Er det gratis brød da, (kan man vel lure på).

På Kiwi-butikken ved Sheraton, så har dere flere ganger hatt
potetgull, (fra Maarud), utafor kassaområdet.

Er det gratis da, eller.

Tortilla Chips, fra Maarud, som vanligvis koster 20-30 kroner, (den
med innbakt pepper-korn, i 'chipsene'), har også blitt solgt, for kun
fem kroner posen.

Det må da være tapsprosjekter, når dere selger potetgull så billig.

Og en halv kilo marsipan, koster bare cirka 6-7 kroner, hos Kiwi, (og Rema).

Men det 'tilbudet' har jeg sett, i mange butikker.

Og den varen, ligger i bakehylla.

Og ikke utafor kassaområdet.

Det kan jeg ikke huske, at vi hadde, da jeg jobba, som Rimi-leder,
(nemlig varer, som ligger utafor kassaområdet og inngangsporten, til
butikken).

Men det vel antagelig ikke gratis likevel, hvis jeg skulle tippe.

Men litt rart, syntes jeg, at dette var.

Så jeg tar med om dette, i samme slengen.

Jeg har også bodd, i mange år, i England.

Og der skrev de 'Mr. Ribsskog'.

Og ikke fornavnet mitt.

Det blir litt 'klamt', synes jeg.

Hva med bare 'hei'.

Dette har noe med å være konform og vise respekt å gjøre, synes jeg.

Når dere ikke klarer det, selv når dere svarer på en klage, så synes
jeg det, at dette, er veldig dårlig.


2015-01-05 15:54 GMT+01:00 KIWI 322 SLEPENDEN <kiwi.slependen@kiwi.no>:
> Hei Erik
>
>
> Takk for tilbakemeldingen.
>
>
> Jeg vil beklage hendelsen som skjedde lørdag på Kiwi slependen. Du skal
> selfølgelig få så mange poser du ønsker uten at kassereren skal blande seg
> borti det. Kunden har alltid rett og kundeservice er den viktigste delen av
> jobben vi gjør.
>
>
> Jeg har tatt dette opp med den aktuelle kassereren og skal ta det opp med
> alle på personalmøte nå på søndag.
>
>
> Håper du slipper flere uhyggelige opplevelser i fremtiden
>
>
>
> Mvh
>
>
> Kristian Jansson
>
> Butikksjef
>
> KIWI 322 Slependen
>
> This e-mail message may contain confidential or privileged information. If
> you are not the intended recipient, please delete the message and any
> attachments and notify the sender by return e-mail. You should not retain,
> distribute, disclose, or use any of the information in this message.

PS 2.

Her er e-posten til Mattilsynet, (om Rema):

Erik Ribsskog
Klage på Rema Slependen
Erik Ribsskog     Wed, Jan 14, 2015 at 1:09 PM

To: postmottak@mattilsynet.no
Hei,

jeg har jobbet som leder, i Rimi, (til og med butikksjef), fra 1994 til 2004.

Og jeg har også jobbet, på vegne av et firma, i Norwich, som heter
Packaging Europe/Positive Publications, fra 2007 til 2008.

(Jeg jobbet hjemmenfra, som selvstendig næringsdrivende, fra min
leilighet, i Liverpool sentrum, hvor jeg bodde, på den tida).

Og i forbindelse med emballasje-jobben, så kom jeg i kontakt, med et
norsk firma, som leverte 'holdbarhets-etiketter', til
matvareindustrien.

Og jeg har nå i det siste kjøpt kjøttdeig, på Rema Slependen.

Og de har hatt disse holdbarhets-etikettene.

Men det står ikke noe informasjon, om disse etikettene, på pakken.

Og heller ikke på produsenten, (Nordfjord-kjøtt), sin hjemmeside.

Så det er ikke klart, når på kjølekjeden, (fra produsent, via
grossist-lager til butikk), som denne etiketten, er klistret på.

Så selv om etiketten viser at varen har blitt lagret kjølt.

Så hjelper jo ikke det, hvis det er Rema Slependen som har klistret den på.

Da viser jo ikke etiketten noe varsel, hvis kjølekjeden har blitt
brutt, før varen nådde fram, til butikken.

Så her kan man muligens få en falsk trygghet, mener jeg, (når det ikke
er informert, om det er produsenten, grossisten eller butikken, som
har satt på denne 'dingsen', og av hvilken grunn).

Jeg kjøpte også en juice-kartong, (Rema sin en-liters kartong), i
denne butikken, her om dagen.

Og den var gjæret, da jeg drakk av den, i går.

Enda datoen ikke hadde gått ut.

Og kartongen var uåpnet, fram til noen sekunder før jeg drakk av kartongen.

Det smakte kullsyre/eddik, av appelsin-juice-en.

Og det luktet gjær.

Når jeg merket dette, så sluttet jeg selvfølgelig å drikke av varen,
men jeg fikk i meg noen slurker, da.

Jeg tror at den butikken, nok har for mye av den varen, i hylla.

Og at disse kartongene, står og varmer hverandre muligens.

Og at en slags gjæring kanskje har startet, grunnet det.

Hvem vet.

Noe sånt.

Jeg må også varsle om, at denne butikken, ikke har noen ordentlig inngang.

Man kan gå inn en dør, ved et treningsstudio.

Men det treningsstudioet, stenger et par timer før, (om kvelden), enn Rema.

Og da må man gå ut, der hvor bilene kjører.

Og der er det ikke noe fotgjenger-felt.

Så dette er en 'merksnodig' butikk, hvor de driver med mye rart, må
jeg nesten si.

Så dette ville jeg varsle om.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Sender med et par bilder, som jeg har tatt, av den nevnte kjøttdeigen.

PS 2.

Jeg har også tidligere, blitt tulla med, i Rema-butikker.

Jeg kjøpte en gang to Pizza Grandiosa-er, på Rema Furuset, på første
halvdel av 90-tallet.

Og jeg er sikker på, at den ene pizzaen, ikke var en 'vanlig' Grandiosa.

Jeg kastet den ene Grandiosa-en, før jeg stekte den.

For den så veldig rar, (og liksom hjemmelaget), ut.

(Jeg forklarte dette, blant annet for en Glenn Hesler, som bodde i det
samme Ungbo-bofelleskapet, som meg, husker jeg).

Før jeg begynte, i Rimi, så jobbet jeg en stund, (for det meste som
kasserer), på Matland/OBS! Triaden, i Lørenskog.

Og på Rema Furuset, så jobbet butikksjef Paulsen og en
butikkmedarbeider Løvdahl.

Begge disse, jobbet på Matland/OBS! Triaden.

(Paulsen jobba der, før jeg begynte der.

Og han storebroren, til Cathrine Løvdahl, (som jobba i frukta, på
Matland/OBS Triaden, på lørdager osv., og studere juss).

Han jobba jeg sammen med, på OBS! Triaden, (og butikksjef John
Ellingsen fikk oss til å måtte dele garderobeskap, hvis jeg ikke tar
helt feil. Noe sånt)).

Så om dette kan være noe tull, fra Paulsen og/eller Løvdahl, fra
Matland/OBS! Triaden-tida?

Kassaleder Helene, (fra Finland), slutta også på OBS! Triaden, og
begynte å jobbe, på Rema Furuset, (som kasserer, med Paulsen som
butikksjef).

Hu mobba meg en gang, (fordi hu mente at jeg spiste 'harry' mat, sånn
som jeg skjønte det), som jeg handla i kassa hennes, på Rema Furuset.

Kan det være disse Rema Furuset-folka, som tuller med meg eventuelt, lurer jeg.

Hvem vet.

Hm.

2 attachments
   
    rema1.jpg
138K
   
    rema2.jpg
144K

2015-01-05 9:28 GMT+01:00 Gunnar Larssen <Gunnar@ohf.no>:
Erik Ribsskog

Vi har mottatt din formelle klage og videresender den til adm.direktør i Kiwi for videre behandling.
Du hører nærmere fra oss.

Gunnar Larssen
adm.direktør
22 40 34 40 | 90 64 15 28
Beskrivelse: Logo-OHF-svarthvit.jpg
www.ohf.no

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Hanne Margrete Hassel
Sendt: 5. januar 2015 09:10
Til: Gunnar Larssen
Emne: VS: Klage



Med vennlig hilsen
OSLO HANDELSSTANDS FORENING

Hanne Hassel

-----Opprinnelig melding-----
Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
Sendt: 4. januar 2015 00:22
Til: Resepsjon Kiwi
Kopi: Andre Tangerud; post@canica.no; Hanne Margrete Hassel
Emne: Klage

Hei,

jeg må nesten sende en formell klage, på en Kiwi-kasserer, fra Kiwi Slependen, (se vedlagte scannede kopi av kvittering).

Han var veldig uhøflig, og begynte å krangle i kassa.

Jeg ba om to poser, man kassereren insisterte på at jeg bare trengte en pose.

Og begynte å krangle om dette, må jeg si.

Jeg mener det er noe som heter, at kunden alltid har rett.

Og hvis jeg ber om to poser, så forventer jeg å få det.

Uten noe om og men.

Selv om Norgesgruppen opprinnelig var en grossist.

Så behøver vel ikke kassererne deres, å være som noen sære lager-slasker.

Det er noe som heter kundeservice.

Dette var en lite hyggelig opplevelse, her ute i Bærum, hvor man vel skulle tro, at folk visst bedre, (tatt i betraktning nærheten til BI, osv).

Så dette vil jeg klage på.

At kassererne begynner å patronise og krangle, ovenfor kundene, på den måten.

Det synes jeg at er en fæl uting.

Erik Ribsskog



dette var veldig kundefiendtlig.JPG
92K

PS.

Her er vedlegget:

dette var veldig kundefiendtlig