mandag 16. februar 2015

Jeg sendte en e-post til Datatilsynet

Erik Ribsskog

Klage/Fwd: Angående din henvendelse CALL11332436

Erik Ribsskog Mon, Feb 16, 2015 at 4:35 PM
To: juridisk
Cc: LO Postkasse LO , Akademikerforbundet , postmottak@fmoa.no, Postmottak Sivilombudsmannen , post , "post@arbeidstilsynet.no" , "anne-kathrine.skodvin" , postkasse@datatilsynet.no
Hei,

dette synes jeg, at høres rart ut.

Hvis noen misbruker min identitet, så burde jeg ha rett, til å få
vite, hvem dette er, synes jeg.

Noe annet synes jeg, at ville virke rart.

Dessuten, en IP-adresse, er som et telefonnummer, (mener jeg).

Hvis noen 'kødde-ringer' fra et telefon-nummer.

Så vil man kunne finne ut hvem som kødder, ved å ringe opplysninga.

Så sånn burde det være, med IP-adresser og, synes jeg.

Dessuten, så har jeg tidligere opplyst dere, om at politiet ikke tar
meg på alvor, når jeg anmelder slike ID-tyveri-saker.

Det er også snakk om tusenvis av saker nå.

Så da må jeg få hjelp, fra samfunnet, mener jeg.

Dette tar mye tid, for meg.

Dessuten, dette er også, at ICA trakasserer meg.

De sender meg ting, som jeg ikke er interessert i.

Så 'fronten' her, går vel egentlig mellom meg og ICA.

Og jeg blir trakassert, på lignende måte, av mange andre firma.

Som ikke har tilfredsstillende systemer, (for å sikre seg mot
ID-tyveri), må man vel si.

Er ikke dette datatilsynet sin rolle.

Jeg har fått fri rettshjelp av FMOA, i en sak.

Men da svek advokaten og.

Så alle i Norge sviker, virker det som, når det gjelder det at jeg
blir angrepet, (av noen jeg ikke vet hvem er).

Da Rimi Lambertseter, (hvor jeg jobbet som butikksjef), ble ranet,
rundt årtusenskiftet.

Så kom det i avisa, hvem raneren var, (hvis jeg husker det riktig).

Så da fikk jeg vite hvem synderen var.

Så hvorfor skal jeg ikke få vite det nå, mener jeg.

Hvis noen har så sterke følelser, ovenfor meg, at de bruker mye av
tida si, på å bestille dritt, i mitt navn, så må jeg få vite hvem
galningene er, mener jeg.

Erik Ribsskog


2015-02-16 13:42 GMT+01:00 juridisk <juridisk@datatilsynet.no>:
> Hei,
>
> Etter personopplysningsloven § 18 har du kun rett på innsyn i opplysninger om deg selv. Informasjon om hvem som har bestilt noe i ditt navn er en opplysning om andre, og ikke noe du kan kreve innsyn i etter personopplysningsloven. Hvem som er tilknyttet en IP-adresse er opplysninger kun politiet har mulighet til å hente ut. Du kan eventuelt politianmelde tilfellet og be politiet etterforske.
>
> Ha en fin dag.
>
> Vennlig hilsen
>
> Stian Moltke-Hansen Tveten
> juridisk rådgiver
> Datatilsynet
> ………………………………………………………………………………………………………………………
> Telefon: (+47) 22 39 69 46
> Postadresse: Postboks 8177 Dep., 0034 Oslo
> Besøksadresse: Tollbugata 3, Oslo
>
> Følg med på:
> www.datatilsynet.no
> www. personvernbloggen.no
> www.twitter.com/datatilsynet
> Datatilsynet – i front for retten til selvbestemmelse, integritet og verdighet
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 16. februar 2015 12:33
> Til: Postkasse
> Kopi: juridisk; LO Postkasse LO; Akademikerforbundet; anne-kathrine.skodvin; post@arbeidstilsynet.no
> Emne: Klage/Fwd: Angående din henvendelse CALL11332436
>
> Hei,
>
> dette er dårlig, av Ica.
>
> (Jeg har jobbet i Rimi/Ica, i tolv år, som butikkmedarbeider og butikkleder).
>
> De burde ha en IT-avdeling.
>
> Og den IT-avdelingen burde vite, hvilken IP-adresse, som har bestilt, i mitt navn.
>
> Og så kunne Ica kontaktet ISP, (Internet Service Provider), for den IP-adressen.
>
> (Jeg har også en grad i IT, fra HiO IU.
>
> Så dette har jeg lært litt om.
>
> Men en vanlig person, kan ikke kontakte for eksempel Telenor, og få vite et sånt navn.
>
> Man må være for eksempel politi.
>
> Men store firma som Ica kan nok få ut sånne navn, eventuelt ved å bruke advokat).
>
> Så her er det trakassering, fra Ica.
>
> Og de viser ikke vilje, til å rydde opp, i 'sakji', mener jeg.
>
> Så dette må jeg klage på, synes jeg.
>
> (Denne saken, er bare en, av cirka tusen saker.
>
> Jeg rapporterer de fleste sakene, som 'spam' eller 'phising', til g-mail.
>
> Men jeg tenkte jeg hadde en sjangs, til å få Ica, til å forstå 'sakji'.
>
> Siden at jeg har jobba der tidligere.
>
> Så de vet vel det, at jeg ikke er en person, som tuller, om sånt her, for eksempel.
>
> Men om Ica her er 'air-heads', eller om de ikke vil hjelpe.
>
> Det kan jeg ikke si.
>
> Men det stokker seg fælt for dem ihvertfall, vil jeg si.
>
> Her prøver ikke engang Ica, vil jeg si.
>
> Og Ica har her et dårlig system, må man vel si.
>
> Siden at systemet, (for bestilling av baby-pakker, var det vel), ikke sjekker, at det er riktig person.
>
> De kunne sendt en e-post tilbake, med en link, som man måtte trykke på, for å bekrefte, at man virkelig hadde bestilt tullet.
>
> Men så ikke.
>
> Så dette er mangel på respekt, for folk, fra Ica.
>
> Et så stort firma, burde hatt råd til, å lage ordentlige systemer, mener jeg).
>
> Mvh.
>
> Erik Ribsskog
>
>
> ---------- Forwarded message ----------
> From:  <ica.kontakt@ica.no>
> Date: 2015-02-16 8:25 GMT+01:00
> Subject: Angående din henvendelse CALL11332436
> To: eribsskog@gmail.com
>
>
>   Hei Erik
>
>   Dette er en registrering som er gjort på vår nettside, vi sletter din oppføring på vår barnepakke. Vi har dessverre ikke tilgang til og se hvem som har gjort dette på dine vegne.
>
>   Med vennlig hilsen
>   Kari
>   ICA Norge kundekontakt
>
>   Adresse: ICA Norge AS,  Postboks 6500, Rodeløkka, 0501 OSLO
>                    Telefon: 800 41 500 Mail: ica.kontakt@ica.no