onsdag 3. juni 2015

Jeg sendte en e-post til Mattilsynet

Erik Ribsskog

Klage på Netto-butikk i Fiolstrædet i København

Erik Ribsskog Wed, Jun 3, 2015 at 2:35 PM
To: postmottak@mattilsynet.no
Cc: kundeservice@netto.dk, "post@nav.no" , nav.baerum@nav.no, solvit-norway@nfd.dep.no, info@dansk-retursystem.dk, admin@ohf.no, she
Hei,

jeg har bodd i København i snart tre måneder nå.

Og fordi at Nav nekter å sende meg arbeidsledighetstrygd hit, så har
jeg måttet samle tomflasker, for å kjøpe mat, osv.

Og nå, (på vei til biblioteket, her i Krystallgade), så var jeg innom
Netto i Fiolstrædet.

Flaskeautomaten stod med dekselet åpnet.

(Så man kunne ikke bruke den).

En butikkleder, (en ganske lav og skallet kar, i 30/40-årene), sa til
meg det, at den maskinen ikke kom til å virke, i dag.

Og da sa jeg det, at da tok de vel imot flaskene på gamlemåten, og
skrev en 'manuell' pantelapp, til meg.

Men da sa han karen bare nei.

Jeg sa at de hadde vel en plikt til å ta imot tomflasker.

Da sa han at det visste han godt, at de hadde, men han nektet likevel
å ta imot mine tomflasker.

Da sa jeg det, at Mattilsynet skulle stenge butikken.

Så jeg håper dere får til det.

(For jeg er ikke sikker på, hvem i Danmark, som man skal sende til).

Jeg har selv jobbet som butikksjef, i Rimi.

Og hvis flaskeautomaten ikke virket, en dag.

Så tok jeg imot kundens poser med tomflasker.

Og så heiv jeg de flaskene, oppi en handlevogn, mens jeg telte dem.

Og så skrev jeg bare en pantelapp, (med forbokstavene mine på), på en
bit, av et vanlig A4-ark.

Og så fikk kundene pantet flaskene.

I Norge så er vi nok mer vestlige, (enn i Danmark), og tenker det, at
kunden alltid har rett, (eller 'customers first', som de sier, i
England).

Men her i Danmark, så tenker kanskje folk mer sånn, at alle er på
samme 'Hitler-jugend-leir'.

Hva vet jeg.

Dette, (at butikkmedarbeiderne bare skrur av panteautomaten), har
skjedd, flere titalls ganger, siden jeg flytta, hit til København, (i
mars).

Så dette er visst noe danskene synes er greit å gjøre, hvis de må ta
varebestillingen, (eller noe sånt noe).

Dette har jeg aldri opplevd, i Norge.

Så jeg er regelrett litt sjokkert, over danskenes holdninger, ovenfor
kundene, (må jeg si).

Og jeg er også skuffet, over de vanlige københavn-borgerne, som ikke
rydder opp, i 'kommunist-kaoset'.

Så jeg får klage, hjem til gamlelandet da.

Så kanskje dere hos Mattilsynet vet, hvem i Danmark, som man skal
klage til, om sånt som dette.

Mvh.

Erik Ribsskog