tirsdag 28. juli 2015

Jeg sendte en e-post til Nasjonalbiblioteket

Erik Ribsskog

Oppdatering/Fwd: Klage

Erik Ribsskog Tue, Jul 28, 2015 at 3:33 PM
To: Nasjonalbiblioteket - veiledningen
Cc: Kulturdepartementet
Hei,

i dag, (etter å ha vært i kantina deres), så så jeg det, at dere også
har et slags 'hemmelig Kafka-rom', med garderobe-skap, som har
kode-låser.

(Døra til det rommet var holdt oppe av en stol, eller noe, som hindret
døra fra å låses/lukkes).

Dette er et kaos.

Den polletten jeg fikk låne av dere, (ifjor var det vel), stod det
heller ikke Nasjonalbiblioteket på.

Det var vel en pollett fra en fagforening, eller noe.

Så det virker amatørmessig, måten dere driver garderoben på, må jeg si.

Det er noe som heter ISO-sertifisering, (som jeg har lært om, på NHI,
i sin tid).

Men jeg tviler på om Nasjonalbiblioteket hadde klart å blitt
ISO-sertifisert, med en slik 'potitland-løsning', (som jeg tidligere
har kalt det), for garderobene.

Bare som en oppdatering.

Med hilsen

Erik Ribsskog


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2015-07-22 14:07 GMT+02:00
Subject: Re: Klage
To: Nasjonalbiblioteket - veiledningen <veiledningen@nb.no>
Cc: Kulturdepartementet <postmottak@kud.dep.no>


Hei,

takk for svar, må jeg si.

Men som tidligere butikksjef, så pleide jeg, (ihvertfall da jeg ble en
litt erfaren butikksjef), å passe på, at alle hadde garderobeskap, og
sånn.

Hvis dere skal tilby polletter, til brukerne av biblioteket.

Så burde dere gjøre det ordentlig, synes jeg.

Det blir som noe litt halvveis, å si det, at 'vi prøver å ha nok polletter'.

Hvis jeg hadde sagt noe så dumt, (eller hatt et så dumt 'system', når
det gjaldt et eller annet), som Rimi-butikksjef, så hadde jeg nok fått
sparken, vil jeg tippe på.

Noe sånt.

Så her burde dere skjerpe dere.

Sjekk ut hvordan IKEA eller Statens Museum for Kunst, (i København),
gjør dette, med garderobeskapene.

(Eller World Museum i Liverpool).

Bare for å ta et par eksempler.

(For her ble det litt sånn 'pottitland', (som dem vel sier), synes jeg.

Noe sånt).

Erik Ribsskog


2015-07-22 13:59 GMT+02:00 Nasjonalbiblioteket - veiledningen
<veiledningen@nb.no>:
> Hei,
>
> Det stemmer at lesesalen er vårt stilleområde. Dette fordi lesesalen også er hvor vårt fysiske arkivmateriale benyttes. Temperaturen i dette rommet kan dessverre svinge noe, ettersom bygget er hundre år gammelt.
>
> Vi prøver så godt vi kan å alltid ha nok polletter tilgjengelig, men tidvis vil det dessverre være tomt. Dette beklager vi.
>
> Med vennlig hilsen
> Veiledningen
> Nasjonalbiblioteket
> Henrik Ibsens gate 110
> 0255 Oslo
> Tlf: 23 27 60 11
> E-post: veiledningen@nb.no
>
>
>
>
>
>
> -----Opprinnelig melding-----
> Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
> Sendt: 22. juli 2015 12:55
> Til: nb@nb.no
> Kopi: Kulturdepartementet
> Emne: Klage
>
> Hei,
>
> igår så var jeg på Nasjonalbiblioteket.
>
> (Ved PC-ene i andre etasje).
>
> Og da dukka det opp en pustende og pesende gubbe, (Blomster-Finn?), som satt seg, ved nabo-PC-en, (cirka en halvmeter unna).
>
> Han bråkte så mye, at jeg ikke klarte å konsentrere meg, ved 'min' PC.
>
> Så spurte jeg personal-dama om dere har en stille-sone her, (som på biblioteker i Danmark).
>
> I lesesalen var det stille-sone og PC-er sa personal-dama.
>
> Men der var det så kaldt, at jeg ble forkjøla, (må jeg si).
>
> Og det klagde jeg på, ifjor høst også, (at det var kaldt, i lesesalen).
>
> Hjelper det ikke å klage her?
>
> (Jeg klagde til ei resepsjons-dame, i 40/50-åra, med Østlandsdialekt vel.
>
> Da jeg klagde på dette, ifjor høst).
>
> Med hilsen
>
> Erik Ribsskog
>
> PS.
>
> Men det rareste var, da jeg ifjor en gang, (var det vel), gikk til resepsjonen, for å låne en polett, til 'jakke-skapene'.
>
> Og da ga ei student-jente, (så hu vel ut som), en polett til resepsjonen.
>
> Og så fikk jeg låne den poletten.
>
> Det var veldig rart, synes jeg.
>
> Det står at man får låne poletter, i resepsjonen, hvis man ikke har en ti-kroning.
>
> (Jeg glemte, de første gangene her, at jeg hadde polett selv, fra Akademikerforbundet).
>
> Men så når man så trenger polett, så sier de, at de ikke har poletter.
>
> Og man må få låne polett via underlige omveier, virker det som.
>
> At dere ikke kan ha noe mer ordentlig opplegg, (enn noe sånt tøys/underlig opplegg), da.
>
> Dette må jeg klage på.