Jeg har jo, ført opp 'Varehandel', som en, av mine nøkkel-ferdigheter, (på min CV).
(Nøkkel-ferdigheter, (eller 'key skills'), er noe jeg har lært om, i England.
Hvor jeg bodde, fra 2004 til 2014).
Og jeg kunne kanskje ha ført opp 'Kundeservice', som en annen, av mine nøkkelferdigheter.
Og det samme, med 'Språk'.
Så noe av det, som jeg har hatt i bakhodet, i det siste, har vært dette med språk og kundeservice.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS.
Når man går inn, på en McDonalds-restaurant, (for å ta et eksempel), i England, så snakker de som jobber der, alltid engelsk, (vil jeg si).
Mens når man går inn, på en McDonalds-restaurant, i Oslo.
Så kan det hende, at den som betjener deg der, snakker for eksempel svensk eller engelsk, (istedet for norsk).
(Jeg har opplevd begge deler, (både svensk og engelsk, som 'McDonalds-kundeservice-språk'), i Oslo).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 2.
Men så er det dette, med kundeservice.
Jeg lærte, på handel og kontor, (hvor jeg gikk, fra 1986 til 1989), at: 'Kunden har alltid rett'.
Og det lærte jeg vel også, da jeg jobba, som butikkmedarbeider, på Matland/OBS Triaden, (hvor de satt kundeservice høyt, sånn som jeg husker det), fra 1990 til 1992.
(Og jeg har også lært mer om dette, på NHI og på CC Storkjøp og i Rimi, osv.).
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Da jeg bodde i København, (hvor jeg bodde, fra mars til juli, i år).
Så var jeg ganske ofte innom, på McDonalds, på Nørreport Torv, (het det vel).
Og der jobbet det en nordmann, (husker jeg).
Og han prøvde å prate dansk, (sånn som jeg husker det).
(Men jeg klarte likevel, å høre, at han var norsk, husker jeg.
Kanskje han forstod det, at jeg selv var norsk.
Og derfor pratet norsk, (når han ekspederte meg).
Det kan jo ha vært sånn.
Hvem vet).
Mens da jeg var på McDonalds, i Nedre Slottsgate, (blir det vel), tidligere denne uken.
Så var det en svenske der, som pratet 'veldig svensk', (vil jeg si).
(Han sa: 'Blir det bra då', (eller noe lignende, som jeg ikke er vant til, å høre, i Norge)).
Så hvordan passer dette, med svensk og engelsk, som butikk-språk, i Norge?
Kræsjer ikke dette litt, med kundeservicen?
Dette må vel da i såfall, bare være en nødløsning, at man har svensk eller engelsk-språklige, i kassa, (for eksempel).
Hm.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Nå har jo jeg også, jobbet i Rimi, fra 1992 til 2004.
Og rundt årtusenskiftet, så var Rimi Norges største matvarekjede, (mener jeg å huske).
Men nå er Rimi en av de minste kjedene, (må man vel si).
(For de er nå klart slått, av både Kiwi, Rema og vel også Prix og muligens også Bunnpris.
Noe sånt).
Kan nedturen til Rimi skyldes.
At de 'plutselig', (da Ica ble medeier), begynte å 'fylle opp' butikkene, med svensk-språklige ansatte?
(Dette var bare noe, som jeg begynte å tenke på nå, mens jeg skriver denne bloggposten).
Kan de norskspråkelige Rimi-kundene, ha begynt, å sky Rimi litt, ettersom at mange av de ansatte der, etterhvert ikke snakket norsk, (men istedet svensk).
Hva vet jeg.
Hm.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.