mandag 21. desember 2015

Jeg sendte en e-post til Brukerklagenemda

Erik Ribsskog
1505253-3 - Re: 1505253-1 - Klage - Chili Mobil AS
Erik Ribsskog     Mon, Dec 21, 2015 at 8:54 AM
To: Post
Cc: "With, Kim" , "Hilde I. Slevigen ,, Lindorff Kundesenter ,, post@finkn.no,, post ,, sande.vgs" , Postmottak DSB , Postmottak Sivilombudsmannen , post , Forbrukerombudet , post@forbrukerradet.no, firmapost@nkom.no
Hei,

dette er noe som er sendt til inkasso-firma, blant annet.

Så dette er helt klart snakk om en etterfølgende konflikt, (etter at noen har portert, mitt Telenor kontant-abonement og så brukt mitt telefonnummer, til å ringe, til Pakistan, eller noe, fra et vel nesten ukjent tele-firma, ved navn Chili.

Og dette medførte mye krøll, for meg.

- Mobilen min sluttet plutselig å virke, (så jeg har sendt om dette, til NKOM og DSB og, for dette er ikke et robust samfunn, når hvem som helst, kan få en hvilken som helst person, sin mobil, til å slutte å virke, virker det som).

- Jeg mistet de pengene, som jeg hadde kjøpt kontantkort for, og ladet opp, på det telefonnummeret, (uten at jeg husker nøyaktig, hvor mye penger det var nå, men det var ihvertfall noen kroner der, som ble borte, kanskje rundt 50 kroner, eller noe i den duren).

- Jeg gikk muligens glipp, av telefon-samtaler, (hva hvis noen ringte, for å tilby meg en jobb, for eksempel, da skylder det firmaet meg mange millioner, vil jeg si).

- Og jeg måtte da, ta et annet sim-kort, (som jeg hadde i en mobil, som jeg brukte, som mobilt internett-router, blir det vel), og sette inn, i mobilen min, så det ble mange nye mobilnummer og huske på, (for dette mobilnumeret, var relativt nytt, jeg hadde før dette Netcom, men det sluttet også å virke, i sommer vel, så det kan være, at disse 'tullerne', har gjort det samme 'sabotasje-trikset' sitt, mange ganger, så dette det motsatte av robust samfunn, så dette er noe for DSB/NKOM, vil jeg si, men saken har også en 'økonomisk krøll-side', (blant annet), så det er ikke umulig, at denne saken, er noe for dere og.

Jeg ser ikke noe navn, på deres e-post.

Vennligst send min e-post videre til en overordnet hos dere, som kanskje har mer forstand, (må man vel kalle det), og som derfor klarer å se denne saken klarere, (må man vel si), hvis det er lov å håpe på det.

Erik Ribsskog


2015-11-17 6:59 GMT+01:00 Post :

    Hei,

    

    Saksbehandlingen i Brukerklagenemnda er skriftlig og baserer seg på å løse etterfølgende konflikter av f.eks. økonomisk art. Det er nemnda som uttaler seg hos Brukerklagenemnda på bakgrunn av skriftlig behandling i registrerte saker.

    

    Brukerklagenemndas sekretariat kan dessverre ikke uttale seg om hvilke rettigheter du som forbruker har, eller bistå med juridisk rådgivning. Brukerklagenemnda forholder seg kun til konkrete saker og kan veilede i saksgangen. Vi anbefaler deg å ta kontakt med Forbrukerrådet for juridisk rådgivning.

    

    Dersom du ønsker å registrere en klage i Brukerklagenemnda gjelder følgende:

    

    For at nemnda skal kunne behandle en klage må følgende kriterier være oppfylt:

    

    -          Du må ha forsøkt å løse tvisten med tilbyder på egen hånd og ha mottatt avslag. Alle forhold som Brukerklagenemnda skal ta stilling til må være påklaget til selskapet først.

    o   Du kan likevel bringe saken inn for Brukerklagenemnda dersom tilbyder (1) ikke skriftlig har orientert om forventet behandlingstid innen to uker etter at tilbyder mottok klagen, eller (2) tilbyder ikke har gitt endelig skriftlig svar på klagen innen rimelig tid.

    -          Brukerklagenemndas eget klageskjema må fylles ut. Dette finnes på våre nettsider, www.brukerklagenemnda.no, og kan enten fylles ut elektronisk eller skrives ut og sendes til oss per post.

    o   Ved utfylling av klageskjema ber vi deg redegjøre for saken og konkretisere ditt krav slik at vi klart kan se hva slags resultat du ønsker i saken. Når en faktura påklages ber vi om at det for hver faktura fylles ut feltene som gjelder fakturanummer, fakturaens totale beløp og det omtvistede beløp.

    

    For behandling av en klage er det viktig at du sender oss følgende dokumentasjon:

    

    -          Avslag fra tilbyder samt øvrig korrespondanse.

    -          Kopi av eventuelle fakturaer du klager på, og eventuell fakturaspesifikasjon.

    

    Dokumentasjon kan lastes opp i elektronisk klageskjema. Dokumentasjon som ikke kan lastes opp, kan sendes per post.

    

    Klagen din kan bli registrert hos oss når vi mottar ferdig utfylt klageskjema med vedlegg. For mer informasjon om saksgang etter registrering av klage, vennligst se våre nettsider. Vi kan også nås på telefon 22 13 32 20.

    

    

    Med vennlig hilsen

    Brukerklagenemnda

    

    Brukerklagenemnda

    Lilleakerveien 4A

    0283 Oslo

    Telefon: 22 13 32 20

    Faks:      22 13 32 21

    E-post: post@brukerklagenemnda.no

    Web:    www.brukerklagenemnda.no

    

    

    

    

    Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
    Sendt: 16. november 2015 20:42

    Til: Post
    Kopi: firmapost@nkom.no; postmottak@sd.dep.no; Postmottak Sivilombudsmannen ; post@finkn.no; post@forbrukerradet.no; post@inkassoklagenemnda.no; Forbrukerombudet ; juridisk ; post
    Emne: Re: 1505253-3 - Re: 1505253-1 - Klage - Chili Mobil AS

    

    Hei,

    dere skriver ikke navn, i e-postene.

    Hva er det som foregår?

    Dessuten, så er er 'bruker', i navnet deres, en forkortelse, for 'forbruker'.

    Og min rolle her, er som sagt, at jeg har blitt 'shanghai-et', og jeg er ikke 'forbruker', i tradisjonell forstand, vil jeg si.

    Det virker som at dere nekter å reflektere, over dette.

    Her har jeg blitt sendt til feil organisasjon, (Forbrukerklagenemda), mistenker jeg.

    Og rydd nå opp i dette med navnene da.

    Det er en slags usikk, som dere driver med, når dere ikke har orden på sånt, i deres 'suppe-råd', (må man vel nesten kalle det).

    Jeg har også sendt om dette, til et annet 'suppe-råd', nemlig Inkassoklagenemda, forresten.

    Med flere.

    Erik Ribsskog

    

    2015-11-16 10:45 GMT+01:00 Post :

        Hei,

        

        Vi bekrefter at dette er mottatt.

        

        Det er selvfølgelig helt i orden å avvente en eventuell redegjørelse fra Nkom. Vær imidlertid oppmerksom på at dersom tilbyder i sitt avslag har henvist deg til Brukerklagenemnda, løper en 4 ukers ankefrist fra du mottar avslaget. Denne fristen er absolutt.

        

        

        Med vennlig hilsen

        Brukerklagenemnda

        

        Brukerklagenemnda

        Lilleakerveien 4A

        0283 Oslo

        Telefon: 22 13 32 20

        Faks:      22 13 32 21

        E-post: post@brukerklagenemnda.no

        Web:    www.brukerklagenemnda.no

        

        

        

        Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
        Sendt: 16. november 2015 10:40
        Til: Post
        Kopi: firmapost@nkom.no; postmottak@sd.dep.no; Postmottak Sivilombudsmannen ; post@finkn.no; post@forbrukerradet.no; post@inkassoklagenemnda.no; Forbrukerombudet ; juridisk ; post


        Emne: Re: 1505253-3 - Re: 1505253-1 - Klage - Chili Mobil AS

        

        Hei,

        nå har jeg igjen bedt om, at dette sendes, til en overordnet, hos Nkom.

        (Som forresten har 'rar' e-post-adresse.

        'Firmapost@nkom.no'.

        Hverken de eller jeg er et firma, så det fremstår som noe 'åndsvakt', vil jeg si).

        Så vi får avvente, og se, hva Nkom kommer fram til, tenker jeg.

        Håper dette er i orden.

        Mvh.

        Erik Ribsskog

        

        2015-11-16 7:39 GMT+01:00 Post :

            Hei,

            

            Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon er et nøytralt klageorgan som avgjør konkrete tvister mellom bruker og tilbyder av elektronisk kommunikasjon.

            

            For at nemnda skal kunne behandle en klage må følgende kriterier være oppfylt:

            

            -          Du må ha forsøkt å løse tvisten med tilbyder på egen hånd og ha mottatt avslag. Alle forhold som Brukerklagenemnda skal ta stilling til må være påklaget til selskapet først.

            o   Du kan likevel bringe saken inn for Brukerklagenemnda dersom tilbyder (1) ikke skriftlig har orientert om forventet behandlingstid innen to uker etter at tilbyder mottok klagen, eller (2) tilbyder ikke har gitt endelig skriftlig svar på klagen innen rimelig tid.

            -          Brukerklagenemndas eget klageskjema må fylles ut. Dette finnes på våre nettsider, www.brukerklagenemnda.no, og kan enten fylles ut elektronisk eller skrives ut og sendes til oss per post.

            o   Ved utfylling av klageskjema ber vi deg redegjøre for saken og konkretisere ditt krav slik at vi klart kan se hva slags resultat du ønsker i saken. Når en faktura påklages ber vi om at det for hver faktura fylles ut feltene som gjelder fakturanummer, fakturaens totale beløp og det omtvistede beløp.

            

            For behandling av en klage er det viktig at du sender oss følgende dokumentasjon:

            

            -          Avslag fra tilbyder samt øvrig korrespondanse.

            -          Kopi av eventuelle fakturaer du klager på, og eventuell fakturaspesifikasjon.

            

            Dokumentasjon kan lastes opp i elektronisk klageskjema. Dokumentasjon som ikke kan lastes opp, kan sendes per post.

            

            Klagen din vil bli registrert hos oss når vi mottar ferdig utfylt klageskjema med vedlegg. For mer informasjon om saksgang etter registrering av klage, vennligst se våre nettsider. Vi kan også nås på telefon 22 13 32 20.

            

            

            Med vennlig hilsen

            Brukerklagenemnda

            

            Brukerklagenemnda

            Lilleakerveien 4A

            0283 Oslo

            Telefon: 22 13 32 20

            Faks:      22 13 32 21

            E-post: post@brukerklagenemnda.no

            Web:    www.brukerklagenemnda.no

            

            

            

            Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
            Sendt: 15. november 2015 13:25
            Til: Storjord,Lars Edvard
            Kopi: juridisk ; Post ; post@finkn.no; post@forbrukerradet.no; post@inkassoklagenemnda.no; post ; Forbrukerombudet
            Emne: Re: 1505253-3 - Re: 1505253-1 - Klage - Chili Mobil AS

            

            Hei,

            nei, jeg har ikke gitt noe som helst fullmakt, til at mitt mobilnummer, skulle porteres.

            Dette skjedde helt bak min rygg.

            Og jeg forstod ikke hva som hadde skjedd, før flere dager/uker senere.

            (Jeg merket bare at mobilen min sluttet å virke).

            Jeg har også kontaktet Inkassoklagenemda, om denne saken, så sender kopi til dem.

            Dette med ekornregelverk, det synes jeg at høres rart ut, at har noe med potering å gjøre, (for å fleipe litt).

            Men hvis dere kan sende meg e-post-adressen, til denne Brukerklagenemda for elektronisk kommunikasjon, så hadde det vært veldig bra.

            Igjen takk for svar!

            Mvh.

            Erik Ribsskog

            

            PS.

            Fant nå denne e-post-adressen, (til Brukerklagenemda), ved å bruke Google.

            Sender også kopi til disse.

            PS 2.

            Jeg har aldri hørt om Chilli Mobil, (før jeg fikk regning i posten/innkasso, fra de), og langt mindre kontaktet de.

            Så dette er svindel, må jeg si.

            Så dette må jeg klage på.

            

            2015-10-21 12:42 GMT+02:00 Storjord,Lars Edvard :

                Hei igjen,

                

                Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (tidligere Post- og teletilsynet, nå Nkom) har ikke kompetanse til å avgjøre tvister mellom forbruker og tilbyder.

                

                Jeg vil likevel knytte noen generelle kommentarer til ekomregelverket som gjelder på området: tilbyder som mottar sluttbruker plikter å innhente skriftlig fullmakt fra sluttbrukeren før nummeret porteres over/tilbyderskiftet gjennomføres, jf. ekomforskriften § 1-10. Som skriftlig fullmakt anses bl.a. fullmakt avgitt per e-post, tekstmelding eller telefaks. Den skal inneholde et positivt samtykke og entydig identifisering av sluttbrukeren. Fullmakten skal også kunne dokumenteres på forespørsel, jf. ekomforskriften § 1-10, fjerde ledd.

                

                Videre, av aktuelle rettskilder utenfor ekomregelverket, kan det være aktuelt å se hen til inkassolovens regler om utenrettslig inndriving, hvor det av f.eks. § 17 følger at fordringshaveren ikke kan kreve kostnadene ved utenrettslig inndriving av skyldneren, se bestemmelsens annet ledd.

                

                Dersom du ønsker å forfølge denne saken videre, må du kontakte Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, jf. kontaktinformasjonen som nevnt i min forrige e-post av 14. oktober. Skulle du ha spørsmål til redegjørelsen i denne e-posten må du gjerne ta kontakt med meg på tlf. 22 82 47 48.

                

                

                Med vennlig hilsen

                

                Lars Edv. Storjord

                seniorrådgiver

                avdeling Marked

                seksjon for telefoni og nummerforvaltning

                

                Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

                Sentralbord: 22 82 46 00

                Dir. tlf.: 22 82 47 48

                www.nkom.no

                

                nkom-logo-for-signatur_40px_bokmaal

                

                

                Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]
                Sendt: 15. oktober 2015 00:00
                Til: Storjord,Lars Edvard
                Kopi: juridisk
                Emne: Re: 1505253-1 - Klage - Chili Mobil AS

                

                Hei,

                rett skal være rett, som det heter.

                Og her er problemstillingen at jeg har blitt shanghai-et, må jeg si.

                Jeg har ikke inngått noen avtalte med dette som kalle Chilli.

                For meg så er chilli et nymoderne slag med krydder, (som man kan ha på maten).

                Så jeg vil ikke ha på meg det, at jeg har inngått noe avtale, med dette suspekte firmaet.

                Vennligst send om dette til din overordnene i Post og Tele-tilsynet, for en ny vurdering.

                Erik Ribsskog

                

                2015-10-14 13:16 GMT+02:00 Storjord,Lars Edvard :

                Hei,

                

                Viser til din henvendelse.

                

                Klage/tvist som vedrører konkrete problemstillinger om inngåelse eller innhold av avtale med tilbydere av ekomtjenester fremsettes for Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon. For nærmere informasjon, se https://brukerklagenemnda.no.

                

                Nemnda kan også kontaktes på tlf. 22 13 32 20 (telefontid mandag-fredag kl. 0900-1200) eller e-post post@brukerklagenemnda.no

                

                

                Med vennlig hilsen

                

                Lars Edv. Storjord

                seniorrådgiver

                avdeling Marked

                seksjon for telefoni og nummerforvaltning

                

                Nasjonal kommunikasjonsmyndighet

                Sentralbord: 22 82 46 00

                Dir. tlf.: 22 82 47 48

                www.nkom.no

                

                nkom-logo-for-signatur_40px_bokmaal

                

                

                -----Opprinnelig melding-----

                Fra: Erik Ribsskog [mailto:eribsskog@gmail.com]

                Sendt: 28. september 2015 15:03

                Til: Chili Mobil

                Kopi: juridisk; post; post@finkn.no; Lindorff Kundesenter; Postmottak Sivilombudsmannen; Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (firmapost@nkom.no)

                Emne: Re: K.nr: 320747 SV: Klage/Fwd: FAKTURA 00527712 - Chili Mobil AS

                

                Hei,

                

                dere har også portert mobilnummer mitt, sånn at det ikke kan brukes lenger.

                

                Og så får jeg dette svaret.

                

                Jeg sender det til Spesialenheten osv., siden at politiet bare ignorerer mine anmeldelser.

                

                Det datasystemet deres er på grensen til å være kriminelt, mistenker jeg.

                

                Chilli mobil har jeg heller aldri hørt om.

                

                Dette lukter lang vei, vil jeg si.

                

                Erik Ribsskog

                

                

                2015-09-28 14:43 GMT+02:00 Chili Mobil :

                > Hei Erik,

                >

                > Når det dreier seg om et ID-tyveri, er vi dessverre nødt til å motta en bekreftelse på at forholdet er anmeldt før vi kan slette eventuelle krav.

                > Abonnementet er opprettet 12.08.2015. Denne e-postadressen er også oppgitt i bestillingen.

                >

                > Med vennlig hilsen Frida

                > Kundeservice Chilimobil

                > Tlf. 02445

                >

                > ________________________________________

                > Fra: Erik Ribsskog

                > Sendt: 25. september 2015 14:09

                > Til: PF_DL_Fakturaadministrasjon

                > Kopi: Chili Mobil; juridisk; post@finkn.no

                > Emne: Re: K.nr: 320747 SV: Klage/Fwd: FAKTURA 00527712 - Chili Mobil

                > AS

                >

                > Hei,

                >

                > jeg har aldri hatt noe abonnement, hos Chilli.

                >

                > (Jeg bruker Telenor mobil.

                >

                > Og jeg er ikke noe 'skravlekjærring', så jeg trenger ikke noe mer enn

                > Telenor kontant, må jeg si).

                >

                > Så dette er at noen har drevet med ID-tyveri, og har misbrukt mitt navn.

                >

                > Og så får jeg innkassovarsel!

                >

                > Dette firmaet, (Chilli mobil), har jeg aldri hørt om før.

                >

                > Og det er tydelig, at det kan virke som, at de har dårlige

                > datasystemer, som er lett å misbruke, (må man vel si).

                >

                > Så at jeg må kaste bort masse tid, på å sende e-poster til Lindorff og

                > Datatilsynet osv., om dette, det synes jeg, at er en skam.

                >

                > Vennligst slutt å lat som at jeg har dette abonnementet nå og slutt å

                > send meg innkassoer i forbindelser med dette.

                >

                > Erik Ribsskog

                >

                >

                > 2015-09-25 12:29 GMT+02:00 PF_DL_Fakturaadministrasjon

                > :

                >> Hei

                >>

                >> Det du har mottatt på mail her er din hoved faktura hos Chili Mobil AS. Om du har spørsmål rundt ditt abonnement kan du ta kontakt med Chili Mobil AS på tlf 02445 eller kundeservice@chilimobil.no med ditt kundenummer som er 320747.

                >>

                >>

                >> Ha en fin dag.

                >>

                >> Med vennlig hilsen/ Best regards

                >>

                >> Jeanette K. G

                >> Saksbehandler/ Case handler

                >> Lindorff Faktura/ Lindorff Invoice

                >> Telefon: +47 31 27 93 20

                >> Fax: +47 61 14 93 12

                >>

                >>

                >>

                >> Postboks 7055, N-3007 DRAMMEN, Norway Visiting adrdress :

                >> Bjønndalsveien 7, 3442 Hyggen, Norway

                >>

                >> Sentralbord: (+47) 23 21 10 00

                >> www.lindorff.no

                >> ** This message including any attachments may contain confidential

                >> and/or privileged information intended only for the person or entity

                >> to which it is addressed. If you are not the intended recipient you

                >> should delete this message and notify the sender. Thank you.

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>

                >> Hei,

                >> dette er trakassering som følge av ID-tyveri, (virker det som).

                >> (Jeg har ikke kontaktet disse).

                >> Vennligst rydd opp!

                >> Med hilsen

                >> Erik Ribsskog

                >> PS.

                >> Jeg sender fortsatt om ID-tyveri til Datatilsynet, (siden at det ikke virker helt klart, hvem andre jeg burde sende om dette til, synes jeg).

                >> ---------- Forwarded message ----------

                >> From: NoReplyFaktura@lindorff.com

                >> Date: 2015-09-09 5:37 GMT+02:00

                >> Subject: FAKTURA 00527712 - Chili Mobil AS

                >> To: eribsskog@gmail.com

                >> Vi viser til henvendelse og vedlegger som forespurt pdf av faktura.

                >> Kopien har påført korrekt Kid-nummer og kan benyttes ved elektronisk betaling og som regnskapsbilag. Kopien kan ikke benyttes som brevgiro eller som skrankegiro.

                >> Vi ber om at du åpner spamfilter for mottak av epost fra denne

                >> adressen. Du trenger Acrobat Reader for å lese denne faktura. Acrobat

                >> Reader kan lastes ned gratis fra http://www.adobe.no/ Vennlig hilsen

                >> Kundeservice

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>

                >>