lørdag 16. januar 2016
Da jeg jobba, som butikksjef, i Rimi, (fra 1998 til 2002), så lærte jeg, at det som er alfa og omega, når det gjelder, å få mindre svinn, (altså å kaste mindre mat), det er, å registrere svinnet
PS.
I Rimi, så førte vi opp, alle varene som ble kastet, på svinnlister.
Og hvis en butikk, har veldig mye svinn.
(Noe man kan se, for eksempel, etter at man har hatt varetelling.
For da ser man, hvor mye penger, som mangler, liksom.
(Eller at det er: 'Dårlig brutto', som man sier, i dagligvarebransjen)).
Så kan man starte, et svinn-reduserings-program.
Og da, så summerer man svinnet, per vare-gruppe, (som for eksempel frukt, melk, brød, kjøtt, osv.).
Og da, så skal man se, hvilke 3-5 varer, det er, (hver måned og i hver kategori), som butikken taper mest penger på, (siden at disse varene, har blitt kastet, på grunn av dårlig dato/kvalitet), da.
Og så må man bestille mindre, av den varen, neste måned.
(Eller kutte ut varen, hvis man bare bestiller en eske, (eller en stk.), av denne varen, og det fortsatt blir svinn).
Men å få til det, å registrere alt svinnet, i en hektisk butikkhverdag.
Det er ikke alltid like enkelt.
Og i Rimi, så var det også kildesortering.
Og sånn at svinn-mat, gikk til grisefor.
Og da måtte butikkfolka, stå og fjerne emballasjen, og kildesortere den.
For grisene spiste ikke plast, da.
(For å si det sånn).
Så sånn var det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Og dette arbeidet, (med svinnet), det startet med, at man sjekket alle kjøledisker, hver dag.
For å se, om noen varer, hadde dårlig dato, da.
Og så la man disse varene, oppi en vogn.
Og så kjørte man til slutt, den vogna, inn på lageret.
Og der, så førte man opp svinnet, på svinnlister.
Men dette arbeidet, kunne jo ta timer, avhengig av om man måtte sitte i kassa innimellom, (for eksempel).
Og da, så lå jo disse varene, i en handlevogn, (og ikke kjølig).
Så jeg lurer på, om hvordan disse 50%-varene, til Kiwi, har blitt håndtert.
Har disse varene, ligget mange timer, i en varm handlevogn?
(I tillegg til å ha dårlig dato, liksom).
Og hvorfor skal ikke Kiwi la disse dårlig-dato-varene, gå til grisefor, (som Rimi)?
Og har Kiwi registrert dette svinnet?
Hvis ikke, så kan det føre til, at man bestiller like mye, neste måned.
Og at man da totalt sett, kaster mer, enn hvis man hadde gjort dette, på 'Rimi-måten'.
Og i en hektisk butikkhverdag, så lurer jeg på, om dette '50%-greiene', til Kiwi, tar fokuset bort, fra det å registrere svinnet.
Og om det kan føre til, dårlige holdninger.
Butikkfolk vil kanskje tenke sånn, (de første årene, som butikkledere), at det er ikke så nøye, om det blir svinn, for det selger vi jo da bare, til halv pris.
Så jeg setter litt spørsmålstegn, ved denne løsningen, (til Kiwi), må jeg innrømme.
Så sånn er det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.