tirsdag 8. mars 2016

Serviceinnstilling

Jeg var på dansketur, med Stena Saga, i helga.

Og jeg tenkte på, hvor lite serviceinnstilte, som betjeningen, (i kafeer og barer), virket å være.

Nå var dette til sjøs, og der er det vel kapteinen, som bestemmer.

Og å bry kapteinen, når han liksom skal styre skuta, osv.

Det er kanskje ikke så smart.

Så derfor klagde jeg ikke, på dette, under turen.

Men jeg tenkte nå på dette, da.

At folka, som jobba, på båten, virka mer interesserte, i å ape og fjolle, enn å yte service, liksom.

Og da tenkte jeg tilbake, på da jeg selv begynte, som butikkmedarbeider, (på CC Storkjøp, i Drammen), høsten 1988.

For da var jeg veldig opptatt av, å være serviceinnstilt.

(Som jeg hadde lært om, på handel og kontor, blant annet).

Men jeg 'dreit meg ut', når det gjaldt, en farget person, som brukte sjekkheftet, til en annen farget person.

(Jeg var fra Bergeråsen, og der var det ingen homser eller pakkiser, liksom.

Så jeg var ikke så vant, med negre osv., da.

For å si det sånn.

Men butikken CC Storkjøp, lå i Drammen, og det var en butikk, med lave priser, så det var en god del pakistanere osv., som handla der, husker jeg).

Men det å sjekke sjekker, det er vel ikke service-arbeid, liksom.

(Det er mer sikkehetsarbeid, må man vel si).

Og det samme med det, å fakke butikktyver.

Da jeg seinere jobba, på OBS Triaden, (fra høsten 1990 til høsten 1992), så var det et par kolleger av meg, (Knut og Lene vel), som vel ønsket, at jeg skulle prøve, å liksom spane, etter butikktyver.

(Noe sånt).

Men det er vel heller ikke service-arbeid.

Så et problem, (innen serviceyrkene), kan være dette, med sikkerhet.

En butikkmedarbeider, er både en servicemedarbeier og en sikkerhetsmedarbeider, liksom.

Her ligger det en slags rollekonflikt, (må man vel si).

Når skal man, (som butikkmedarbeider), skifte rolle, fra servicemedarbeider til sikkerhetsmedarbeider.

Dette har jeg tenkt på, som gründer.

Jeg hadde nettbutikken Godtebutikken.net, (og også Godteposer.net og Posegodt.net, blant annet), i England.

Og da var det en kunde, som kalte meg: 'Frue', i en e-post, (må det vel ha vært), husker jeg.

Og da skiftet jeg rolle, fra servicemedarbeier til sikkerhetsmedarbeider, (husker jeg), og nektet den personen, å handle der, (siden at han var uforskammet).

Men hvor skal man sette grensen?

Når skal butikkfolk skifte rolle liksom, fra servicemedarbeier til sikkerhetsmedarbeider?

Dette kan man kanskje lure på.

Disse på danskebåten, drev bare å fjollet og apet, (vil jeg si).

Men hva som foregikk, inne i huene deres.

Det er vanskelig for meg å si.

Men jeg begynte nå ihvertfall, (på denne turen), å tenke litt mer på, hva det vil si, å være serviceinnstilt, da.

Serviceinnstilt, det er når man er innstilt, på å yte service, (selvfølgelig).

Men jeg kjøpte en flaske tuborg-øl, til maten.

(På denne ferjeturen).

Og da ga kafedama meg 'plutselig', et skittent mindre glass.

For hu skulle liksom lære meg, om hvilket glass, som man skulle bruke, til hvilken ølflaske-størrelse.

(Istedet for at kundene fikk velge dette selv.

Og det er ikke første gang, at jeg kjøper karbonadesmørbrød og en flaske tuborg, i Cafe Saga der.

Men det er første gang, at jeg ikke har fått lov til, å velge glass selv.

For å si det sånn).

Da er man vel mer patroniserende og trakasserende, (enn serviceinnstilt), må man vel si.

Men dette var ei svensk Maria, (eller noe sånt), så dette har kanskje noe å gjøre, med kulturen, i Sverige.

At folk derfra, har vanskelig, for å være serviceinnstilte.

Hva vet jeg.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

Og da jeg jobbet, som butikksjef, på Rimi Lambertseter.

(Noe jeg jobbet som, fra høsten 1998 til høsten 2000).

Så var det sånn, at det var så mange ran, i den butikken.

(I 1999, var det vel).

At vi butikklederne, (på Rimi Lambertseter), liksom ble 'programmert', av Rimi sin sikkerhetsavdeling, (var det vel), til å se, på alle kundene, som gikk inn, i butikken, (i tilfelle at dette, var ranere, da).

(Noe sånt).

Men noen av kundene, liker kanskje ikke det, å liksom bli målt opp og ned, når de handler.

Så dette var kanskje dårlig service, (har jeg tenkt nå).

Kanskje butikkene i Norge, burde hatt egne vektere, som jobber, med sikkerhet.

(Sånn som det er, for eksempel, i England.

På Tesco Walton, for å ta, et eksempel).

Istedet for at butikkfolka, skal ha denne jobben, (sånn som det vel som regel er, nå for tida), tenkte jeg.

Hvem vet.

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

Det var også sånn, at jeg tok toget, til Oslo, på søndag, (når jeg skulle, med danskebåten).

Og da hadde jeg litt god tid, før toget gikk.

Så jeg gikk opp, til inngangspartiet, (på Høvik togstasjon), for å prøve å finne, den sensoren, (for å aktivere reisekort), som liksom skulle finnes der.

(Ifølge hu svenske 'togdame-brunetta', som jeg skrev om, på bloggen, her om dagen).

Men jeg kunne ikke se, at de hadde, noen sånne sensorer der, (for å aktivere reisekort).

Så dette var, at NSB, har noen slags 'tatere', til å jobbe for seg, (vil jeg si).

(Noe sånt).

Så sånn var nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Her er mer om dette:

brunette togdame tater

http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/03/mer-fra-norge_6.html