fredag 8. april 2016

Jeg sendte en e-post til Kiwi

Erik Ribsskog

Klage på Kiwi St. Olavs plass/Fwd: Klage

Erik Ribsskog Fri, Apr 8, 2016 at 9:40 AM
To: Resepsjon Kiwi
Cc: Andre Tangerud , post@canica.no, admin@ohf.no, Politikk Høyre , bent.aamotsmo@coop.no, info@coop.no, Akademikerforbundet
Hei,

sender klage på Kiwi St. Olavs plass mm, (fra min blogg):

I dag, (torsdag kveld), så dro jeg inn, til Oslo, for å handle mat.

Jeg tok halv elleve-bussen, fra Høvik.

På bussholdeplassen, så oppholdt det seg, en pakistansk gjeng, (som
bestod av unge menn, eller gutter i slutten av tenårene).

Så jeg gikk, til neste holdeplass, (siden at jeg tilfeldigvis hadde
tid, til det).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS.

På den neste holdeplassen, så gikk det en norsk kar, på bussen, før meg.

Han oppførte seg, som meg, den første tida, som jeg bodde, i Oslo.

(Da jeg bodde, på Abildsø.

Som jeg har skrevet om, i Min Bok 2).

Da hørte jeg på walkman, mens jeg gikk på bussen og viste fram
månedskortet/halvårskortet.

(Det var vel antagelig sånn jeg gjorde det, under 'Min Bok-tida'.

Da jeg var utvekslingselev, (på samarbeidsavtalen), i Drammen.

Noe sånt).

For et svakt system, han norske karen bruker, (tenkte jeg).

For han hadde billett, på smart-telefonen sin.

(Og akkurat det, har jeg skrevet et 'høyre-sarkastisk' innlegg om, på bloggen.

Siden at NRK, (var det vel), etterlyste mer høyre-sarkasme, i media.

Noe sånt).

For en sånn smart-telefon, den er som en PC, (vil jeg si).

Og en PC, den kan være både som en spillemaskin, tekstbehandler, og alt mulig.

Og en smart-telefon, har ofte walkman og kamera, og mye mer.

Og det dumme er, at batteriene, til disse smart-telefonene, de varer,
alt for kort tid ofte, (vil jeg si).

Så man må huske på, å hver kveld, lade mobilen.

Men sånn var det ikke, med månedskortet.

Det kunne man bare ha liggende, i lomma si.

Og det virket, 'okke som', dagen etter, (så lenge det fortsatt var
samme måned eller halvår).

(For å si det sånn).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 2.

På bussen, så var det, som å være, på en Bjørndal-buss, (eller noe
sånt), vil jeg si.

For den 'pakkis-gjengen', skravla høyt, (på bakerste benk, var det
vel), hele veien, fra Høvik til Oslo.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 3.

Bussen var, ved St. Olavs plass, cirka klokka 22.50.

Klokka var ihvertfall 22.51, (så jeg på mobilen min, (som viser samme
tid nå, som PC-en min, sjekka jeg), da jeg gikk inn, på Kiwi St. Olavs
plass, (som stenger, klokka 23.00)).

Men det gikk ikke bra.

For der stod det, en svær plakatbukk, rett på innsiden, av inngangsdøra.

Og den plakatbukken blokkerte, det meste, av inngangsporten.

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 4.

Enten så er en butikk åpen, ellers så er den stengt, (mener jeg).

Men her var det ikke klart, hva som foregikk.

Så jeg tok ut øreproppene, til walkman-en, (eller smart-telefonen, for
å være nøyaktig).

Og så spurte jeg, den unge, pakistanske kassamannen, om: 'Stenger dere
klokka elleve, eller?'.

(Noe sånt).

Og da, så skjedde det, noe helt surrealistisk.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 5.

Det som skjedde, var at bak meg, så dukka det opp, en ung mann, i
30-års-alderen kanskje.

(En som ligna litt, på Jan Ivar Lindseth, fra økonomilinje-året, (på
handel og kontor), på Sande videregående).

Og han begynte, å blandet seg.

Og brøytet seg liksom inn i butikken, og sa, noe sånt, som at: 'Det er
bare å gå sånn her', osv.

Mens han gikk inn i butikken, feil vei, (må man si), gjennom kassene.

Da ble jeg 'forbasket'.

For jeg hadde jo en klage, på Kiwi, som jeg ville ta, på en ordentlig måte.

Og ble avbrutt, av en 'fysak', som liksom skulle lære meg, hvordan jeg
skulle oppføre meg, da.

Så det var jo som noe patronisering.

Og det er noe jeg ikke ønsker, (at folk oppfører seg, som om de tror,
at de er mora mi).

Så dette var trakassering, mot meg, fra han 'olja-lyn-kunden'.

(Jeg har tidligere skrevet om, på bloggen, at det 'plutselig' dukker
opp kunder, (eller 'kunder'), i denne butikken.

Som ikke har handlevogn eller handlekurv.

Og som oppfører seg, som om de er med, på et rebusløp, eller noe sånt.

Og disse har faktisk ligna, på Rimi Langhus-folk.

Som Kjetil Furuseth, Magnus, (og Fredrik Karlsen, vel).

(Hvis jeg skal prøve, å gi, noen signalement).

Så jeg sa til han 'olja-lyn-fyren', (som ikke kunne oppføre seg), at:
'Å blande seg sånn, da'.

Og akkurat da, så dukka en butikkleder opp, og begynte å 'kveme', med
den nevnte, plakatbukken, (som stod og sperret, i det nevnte
inngangsport-området).

Han 'olja lyn-kunden', sa bare: 'Hæ'.

Og da sa jeg, (som var 'forbaska'): 'Åndsing'.

(For jeg ble så provosert da, må jeg si).

Og så gikk jeg ut.

For jeg snakka egentlig, med kassamannen.

Og så blanda han 'olja lyn-kunden' seg.

Og så kom butikklederen også.

Og at jeg liksom skal snakke med tre folk, på en gang.

Det blir bare surr.

Så situasjonen var kaotisk.

Så jeg bestemte meg for, at det smarteste var, å bare gå, til en annen butikk.

Og så gikk jeg, til Coop Prix Waldemar Thranes gate, (som har åpent,
til midnatt, på hverdager), og handla der, istedet.

(Før det ble noe bråk, eller noe lignende, på Kiwi St. Olavs plass).

Men jeg må innrømme, at jeg ble skikkelig forbanna.

For jeg har jobba i mange år, som butikkansatt og butikkleder.

Og makan til oppførsel, som han 'blander'n'.

Det kan jeg ikke huske å ha sett, (fra før jeg flyttet tilbake, til
Norge, i forfjor).

Så jeg husker at jeg tenkte det.

At han 'blander'n', må ha vært, i en johanitter-korsfarer, (eller noe sånt).

Siden at Kiwi jo er eiet av Norgesgruppen/JoJo/Johan Johannesson.

Som jo er, et 'johanitter-navn', må man vel si).

Og jeg tenkte det, at han 'blander'n', og de som jobba, i butikken,
antagelig var, i samme 'bokstav-gjeng', (eller noe sånt).

Og at denne grupperingen, nok har en slags base, et eller annet sted,
(antagelig i nærheten av inngangen, til Kiwi St. Olavs plass.

Og at dette er en gjeng, som overvåker meg, og som sender tekstmeldinger, osv.

Når de ser meg, på bussen, for eksempel.

Eller om de sitter et sted, hvor de har utsikt, til inngangen, til
Kiwi St. Olavs plass.

Eller om det kan være uro-politi, eller noe sånt.

Noe sånt.

Men for meg, så blir dette, som noe Al Quida-greier, og noe terror.

Når jeg blir overfalt, (må jeg kalle det), på denne måten, av disse
hemmelige spionene, (eller gateteater-folka), må man vel kalle dem.

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 6,

På Coop Prix Waldemar Thranes gate, (på St. Hanshaugen), så gikk det
heller ikke så bra, (må jeg si).

'Kassa-negeren', (som het Mahdi, stod det vel, på handlelappen), sa:
'Hei' til meg, like etter at jeg gikk inn, i butikken.

Men jeg er jo fra Bergeråsen, (hvor vi ikke hadde, hverken homser
eller pakkiser, for å si det sånn), så jeg er egentlig ikke så
begeistret, for negre, (hvis det er lov å si det).

Og å si hei, til alle folka, i butikken.

Det lærte jeg om, at vi Rimi Lambertseter-folka, skulle si, da jeg
jobba som butikksjef der, fra 1998 til år 2000.

Men det var etter at vi hadde hatt, en ransbølge der.

Og det var sikkerhetsavdelingen, (må man vel si), som ville, at vi
skulle si hei, til alle kundene.

For da ville potensielle ranere, (som kundene da ble sett på), forstå,
at de hadde blitt lagt merke til/observert liksom, (i butikken), da.

(Noe sånt).

Ifølge Rimi/Ica sin sikkerhetsavdeling.

Og på den tida, var jeg nærmest i sjokk, på grunn av alle ranene.

(Vi hadde vel to-tre ran der, i løpet, av noen få måneder.

Og så var det enda et ran, året etter.

Hvis jeg ikke husker helt feil.

Noe sånt).

For de la liksom, (i Rimi), skylda over på butikksjefen, (altså meg),
for disse ranene, (fikk jeg inntrykk av, fra noe jeg overhørte, at
regionsjef Jon Bekkevoll sa, til distriktsjef Jan Graarud vel, etter
det første ranet der vel, i 1999).

Og dette med ran, la også press, på butikksjefene, (og ikke bare skyldfølelse).

For butikksjef Thomas Kvehaugen fra Rimi Munkelia, (en av
nabo-butikkene), ringte meg, (på jobb), og klagde over, at de hadde
blitt ranet, (de ble ranet, før det første ranet, på Rimi
Lambertseter, men det var under samme ransbølgen, (på Lambertseter),
da).

Og butikksjef Thomas Kvehaugen, fortalte det, at han var bekymret, for
hans ansvar, ovenfor personalet, når det gjalt, å roe ned disse, i
etterkant, av ranet, (sånn at medarbeiderne, ikke ble for triste, (og
sluttet eller sykmeldte seg), på grunn, av dette ranet, da.

(Noe sånt).

Så Thomas Kvehaugen dramatiserte, (eller krise-maksimerte), kanskje
også litt, (og lot muligens som, at han var mer trist/bekymret, enn
han egentlig var).

(Noe sånt).

Men da syntes nok jeg, at jeg også, måtte være flink, og roe ned de
ansatte, når vår Rimi-butikk, også ble ranet.

Så derfor, så fikk jeg liksom mye press og skyld/skyldfølelse, (må man
vel si), 'slengt over på meg', etter at vår butikk, ble ranet.

Og dette med press og skyld/skyldfølelse økte, omtrent 'opp i mente',
for hver gang, som butikken, så igjen ble ranet, da.

(På tross av alt arbeidet vi la ned, for å prøve, å få butikken mer
ranssikker, da).

Selv om jeg selvfølgelig, ikke hadde noe, med disse ranene å gjøre, i
det hele tatt.

Så det er altså sånn, (vil jeg si), at butikksjefene, får skylda, for
det, som noen ranere gjør.

(Ihvertfall i Rimi).

Så når en fremmed Prix-neger sier hei, til en kunde.

Så er ikke det, noe med kundeservice.

Men det altså butikken, (og kundeservicen), som blir styrt, av
sikkerhetsavdelingen, (i det firmaet), da.

(Og det er nok forresten snakk om, den samme sikkerhetsavdelingen, som
jeg selv hadde, da jeg jobbet, som butikksjef, i Rimi.

For Coop Prix Waldemar Thranes gate, er en tidligere Rimi-butikk, som
nå drives av Norsk Butikkdrift A/S, og det er egentlig samme firma,
som Rimi, (ihvertfall når det gjelder hovedkontor, osv., (siden at
Coop kjøpte Rimi-butikkene, av Ica, men Coop har vel ikke noe stort
hovedkontor selv, (de har mange små
samvirkelag/forbrukersamvirke-avdelinger liksom, som vel antagelig
styrer, (sånn som jeg husker det, fra da jeg jobbet, som
kassamedarbeider osv., på Matland/(Coop) OBS Triaden), med mer av
markedsføringen og sikkerheten osv. selv, (enn det Rimi-butikkene
pleide å gjøre), så det er kanskje ikke bare-bare, å gjøre om, fra
Rimi/Ica til 'ordentlige' Coop Prix/Extra-butikker. Det er kanskje en
lang prosess, i såfall, (for man må vel da opprette, nye geografiske
samvirker, og også få med lokalbefolkningen, på dette), og det er vel
ikke bestemt, om en sånn prosess skal gjennomføres engang, sånn som
jeg husker, det jeg har lest om, i pressen, etter Coop sitt oppkjøp av
Ica).

Noe sånt).

Og det tenkte jeg selv på, faktisk.

(På den tida, som jeg liksom ble 'programmert' til, å si hei, til alle kundene).

At er ikke det litt uhølig, å si hei til, (og/eller se/glane på), alle
i butikken.

(Som Rimi sin sikkerhetsavdeling ba meg og min assistent Stian Eriksen
om å gjøre).

Er dette noe, som kundene setter pris på, liksom?

Blir det ikke som noe ekkelt, merkelig og 'innpåslitent'?

Og det var også sånn, på et senere butikksjefmøte, (mener jeg å
huske), at ei Rimi-butikksjef-dame, (som jeg ikke fikk med meg, hvem
var, i farta), sa noe sånt, som at hu ikke syntes, at det var noe bra
kundeservice, å si hei, til alle kundene, (da regionsjef Jon
Bekkevoll, (var det vel), sa at vi burde begynne, å gjøre det).

(Noe sånt).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 7.

Det var forresten sånn, at jeg hørte på walkman, da jeg gikk inn, på Prix.

Men det ignorerte han Mahdi.

For han sa likevel hei til meg.

(Noe jeg hørte såvidt.

For jeg hørte ikke, på det absolutt høyeste volumet.

For å si det sånn).

Og det var vel antagelig da fordi, at han Mahdi, har blitt beordret,
til å si hei, til meg, (og alle de andre kundene, på Coop Prix
Waldemar Thranes gate.

(Eller noe i den duren).

For da tenker man vel muligens ikke, så langt, som på, om noen hører
på walkman, (eller ikke).

(Hva vet jeg).

For for alt hva jeg vet, så sender kanskje hovedkontoret da 'Mystery
Shoppers', som sjekker, om butikk-folkene, sier hei, til alle de
møter, rundt om, i butikken, (for eksempel).

(Noe sånt).

Så sånn er muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 8.

Jeg hadde med en bag, med tomflasker.

(For jeg går 'aldri', i mine nærbutikker, på Høvik.

For jeg klarer ikke tøffe albanske kassamenn, som står i kassa, i
nærbutikken, (på Kiwi Høvik), osv.

For å si det sånn.

Og det var også en episode, på nærbutikken, (Kiwi Slependen), da jeg
bodde, på Slependen.

Og det var en BI-student, (eller noe sånt), som satt i kassa der, og
nekta, å gi meg mer enn en bærepose, (enda jeg ba om to).

Det finnes liksom ikke grenser, når det gjelder butikk-folka, sin
dårlige oppførsel, i 'våre dager', (kan det virke som).

Da er det bedre, å handle, i byen, tror jeg.

(Noe sånt).

For da får man ihvertfall litt avstand, til 'dritt-folka'.

(For å si det sånn).

Noe sånt.

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 9.

Og mens jeg stod, og panta flasker, (på Coop Prix Waldemar Thranes gate).

Så kom det enda en utlending 'luskende'.

Så jeg flytta handlevogna litt.

For jeg trodde, at dette var en kunde, som skulle ha, en melkekartong.

Men så viste det seg, at dette var en butikk-ansatt, som gikk, i en
ganske anonym genser.

Og han begynte så, å telle, noen melkekartonger, med fingeren, liksom.

Så jeg måtte jo vente, en liten stund, (før han 'butikk-utlendingen',
stakk inn, på melkerommet), før jeg kunne pante resten, av flaskene.

Så det er mulig, at de har gjort om, på hvor melka stod da.

For jeg kan ikke huske, at det var så trangt der, (og så vanskelig, å
pante flasker), fra den tida, som jeg bodde, over denne butikken, (da
det het Rimi Waldemar Thranes gate 5 der).

(Et sted jeg bodde, fra 1996 til 2004).

Så dette var jo en veldig dum episode, (må jeg si).

Så sånn var det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 10.

Og det var også sånn, at en neger-kunde, (var det vel), stappa trynet
sitt, nesten oppi mitt, mens jeg liksom stod og liksom 'spanet', etter
'Brød Deal'-tilbudene.

(For jeg tok med meg, en kundeavis.

Fra et stativ, som stod, ved inngangen).

Og da tenkte jeg, at hva hvis Coop Prix kunne hatt disse varene,
stående ved siden av hverandre.

(De kunne kanskje hatt, en liten ferskvaredisk, med skinke-pålegg osv.
i, ved siden av brød-avdelingen.

Selv om det kanskje blir risiko for kryss-forurensing, da.

Det måtte man kanskje, ha sjekket opp om først.

Noe sånt).

Men denne butikken, hadde nå, flyttet Brød Deal-kjølevarene, til et en
egen kjøre-reol, (la jeg tilfeldigvis merke til, mens jeg gikk og
leita, etter noen varer, som stod, på handlelista mi).

Så de har visst sluttet, å sette vippetasser, (om Brød Deal-tilbud), i
den 'vanlige' kjøledisken.

(Noe sånt).

Så det blir nesten, som et rebusløp, (eller orienteringsløp), å prøve
å finne ut, av disse Brød Deal-tilbudene.

(Må man vel si).

Og når det også er sånn, at de noen ganger er utsolgt, for brød-tilbudsdelen.

Og andre ganger, er utsolgt, for kjøle/tørrvare-tilbudsdelen.

Da blir det nesten sånn, at man lurer på, om det er verdt det, å gå på
'leteaksjon', etter disse Brød Deal-tilbudene, liksom.

(Noe sånt).

For man må også, (når man som meg, ikke har fått kjøpt brødkniv enda,
etter å ha bodd, i ti år, i England), huske å skjære opp brødet, (som
det er Brød Deal-tilbud på), i en brød-delings-maskin, (som nå har
blitt obligatorisk, virker det som, i norske matbutikker, men som jeg
kun kan huske, å ha sett, i en butikk, fra tida før, jeg flytta, til
England, (nemlig på Strømsø supermarked, i Drammen, skoleåret 1988/89,
var det vel).

Så man kan jo bli surrete og/eller utslitt tilslutt, av disse Brød
Deal-tilbudene, (må man vel si).

(Noe sånt).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 11.

Denne butikken, (Prix Coop Waldemar Thranes gate 5), pleide å ha,
cirka 20 handlevogner, da det var Rimi Waldemar Thranes gate 5 der.

(Noe sånt).

Men nå har de bare tre handlevogner der, (var det vel).

Og jeg syntes også, at jeg ble klissete, på henda, av noe.

(Mens jeg var, i denne butikken).

Og det må vel da ha vært, fra håndtaket, på denne handlevogna, (tror jeg).

(Hvis det ikke var, fra våtserviettene, ved flaskeautomaten.

Som ikke var, som fra Rimi sine dager.

(Men de lå/hang liksom bare der, og fløyt, (eller hang for langt ut),
husker jeg, litt vagt.

Noe sånt).

Så han 'luske-utlendigen', (som dreiv med melka), hadde kanskje tulla,
med de serviettene.

(Hva vet jeg).

Så sånn var muligens det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 12.

Noen synes kanskje det er rart, at jeg handler, på Kiwi.

(Selv om jeg lurer på, om den butikk-kjeden, er en del, av en slags
'korsfarer-bevegelse').

Men den billigste cola-en, koster 12-13 kroner, (for 1.5 liter), på Kiwi nå.

Og på Rema og Prix, så koster den billigste cola-en 16-17 kroner, (for
1.5 liter).

Og sånn er det også med nudler.

(De koster 12-13 kroner, for en fem-pakning, på Kiwi.

Mens på Rema, så koster de billigste nudlene, 3.80 per pakke, nå.

(Reitan har ganske nylig mer enn doblet prisen, på de nuddel-pakkene,
av en eller annen grunn).

Og på Prix, så koster det, 17-18 kroner, (var det vel), for en
fem-pakning nudler).

Og shower gel, koster 5-6 kroner, på Kiwi.

Men på Prix, så måtte jeg ut, med cirka 12 kroner, (var det vel), for
noe de kalte: 'Dusj-krem', (eller noe i den duren).

(Selv om Prix sin vare, vel var, i en bortimot dobbelt så stor pakning, vel.

Så blir det likevel billigere, per måle-enhet liksom, på Kiwi, da.

Noe sånt).

En krone spart, er en krone tjent, (heter det, i et ordtak).

Og jeg er jo utdannet økonom.

Så jeg burde vel være, litt økonomisk, (når jeg hander osv.), må man vel si.

Så derfor, så pleier jeg, å handle enkelte varer, (som nudler og
shower gel), på Kiwi, (siden at Kiwi er billligst, på akkurat de
varene).

Men Rema er også billigst, på en del varer.

(Dopapiret der, har bedre kvalitet, enn Kiwi sitt.

Så jeg bruker dopapiret der, som tørkepapir, (siden at tørkepapir, er
generelt ganske dyrt, i Norge), må jeg innrømme.

Og Rema har også, en type appelsinjuice, (som jeg synes er god), som
koster 6-7 kroner, for en liter.

Og Kiwi har også appelsinjuice, til cirka den samme liter-prisen.

Men de selger den billige juice-en, i to liters-kartonger, som er
'umulige' å helle fra, (vil jeg si).

Så sålenge jeg ikke har oppvaskmaskin og saft-mugger, (heter det vel)..

Så vil jeg nok ikke handle, så mye billig appelsinjuice, på Kiwi.

For den er det, et 'helvete', å helle over, i glass, (vil jeg si).

Så sånn er det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

PS 13.

Og da jeg kom fram, til kassa.

Så dreiv han kasserer Mahdi, å slo innen varer, for seg selv.

Jeg var litt jovial, og spurte om han slo inn varer, til seg selv.

(Noe sånt).

'Kassa-negeren' sa, at det snart var stengetid.

Jeg lurte på, om det liksom skulle være, en klage på meg.

(På samme måte, som Kiwi klager på kundene sine, må man vel si).

Jeg var ikke vant med, å handle, i den butikken.

Og jeg hadde panta varer, og drivi og prøvd å finne ut, av Brød Deal-tilbud.

Så jeg hadde 'surra' rundt der, en stund.

Men jeg fulgte med, på klokka, (på mobilen).

Så jeg visste, at det fortsatt var, ganske lenge, til de stengte.

Så jeg så på mobilen, og sa, at det var mer enn tjue minutter, til de stengte.

Og da sa ikke kassereren så mye, vel.

Men jeg sa, at han fikk spørre sjefen, hvis han skulle handle, til seg selv.

(Så kunne kanskje sjefen sitte i kassa, mente jeg.

For det ser rart ut, at folk skal vente, på kasserere, som handler,
med seg selv, vil jeg si.

Og det fikk ikke vi, i Rimi, lov til, da jeg jobbet, i den kjeden, husker jeg.

Og heller ikke på Matland/OBS Triaden eller CC Storkjøp, så var det
lov, (å handle, i sin egen kasse), husker jeg).

Jeg bare heiv varene mine opp, i vogna, (før jeg pakket de).

For kassene er så små der, (vil jeg si).

(Og noen av kassene, har bare en bås, hvis jeg husker riktig).

Og så sa, han 'kassa-negeren', etter at jeg hadde betalt vel, at: 'Ha
en fin kveld, da'.

Men da skreiv jeg, et notat, i min syvende sans-bok, (må jeg innrømme).

For å si god kveld, til noen, (for eksempel en annen mann), like før midnatt.

Det kan kundene gjøre, (mener jeg).

Men det blir klamt, hvis kassa-negre, (og andre butikk-folk), sier:
'God kveld', (vil jeg si).

Kveld og natt, det forbindes, med damer og senge-hygge osv., mener jeg.

Så det blir feil, at kassa-folk, (som liksom skal være, den
profesjonelle parten, (her som representant for Coop Prix/Norsk
Butikkdrift A/S), i en vanlig matvare-handel/transaksjon), sier: 'God
kveld', til kundene, mener jeg.

Det blir nesten som noe usømmelig, (vil jeg si).

Da er det bedre, hvis kassa-folka, bare sier hadet, (eller holder
kjeft), vil jeg si.

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Men men.

http://johncons-mirror.blogspot.no/2016/04/mer-fra-norge_8.html


---------- Forwarded message ----------
From: Erik Ribsskog <eribsskog@gmail.com>
Date: 2015-01-06 9:27 GMT+01:00
Subject: Re: Klage
To: KIWI 322 SLEPENDEN <kiwi.slependen@kiwi.no>
Cc: Resepsjon Kiwi <resepsjon@kiwi.no>, Andre Tangerud
<Andre.Tangerud@asko.no>, post@canica.no, admin@ohf.no, Politikk Høyre
<politikk@hoyre.no>


Hei,

det høres bra ut.

Jeg dro med Stena Line til Danmark, nå i helgen, (jeg har bodd i cirka
ti år i England, så jeg får litt bakoversveis, når jeg dra på polet
nå).

Og i Danmark, så er det sånn, at kundene selv tar så mange poser de
vil ha, fra noen esker, som ligger foran kassa.

(Så da blir det ikke noe 'slåsskamp', liksom).

Kanskje dette hadde vært en ide i Norge også?

Og når vi er inne på temaet bæreposer.

Så husker jeg det, fra 80-tallet, at min onkel Haakon Mogan Olsen.

Han pleide å si det, at det er ikke riktig, at man skal betale, for reklame.

(Siden det står navnet på butikken, trykt på bæreposen).

Så han mente det, at bæreposer burde være gratis, (husker jeg).

Det kom jeg til å tenke på, etter denne bærepose-krangelen.

Men når jeg tenker videre, så hadde ikke deres butikkmedarbeider,
slått inn noen poser, (selv om jeg til slutt fikk to).

Så det er mulig, at han har hatt samme lærer på skolen, som min onkel
Haakon, (min fars yngre bror).

(For å fleipe litt).

Siden at begge dem tydeligvis er enige om det, at bæreposer burde være
gratis, (siden at det er reklame på dem).

Det er også ofte lite av First Price Cola, (1.5 liter), i butikken
deres, (Kiwi Slependen).

Kanskje dere kunne ha kontaktet hovedkontoret til Kiwi.

Og fått de til å tegne om brus-avdelinga deres.

Sånn at varene får mer riktig plass, i forhold til salg.

Og det står også ofte varer, spredd på gølvet, foran denne EMV-brusen,
(First Price Cola).

Så man må nesten være akrobat, (for å si det sånn), for å få tak i den varen.

Og det har vært ofte utsolgt, for potetgullet: 'Partymix paprika', hos
dere, i det siste.

(Den siste måneden, eller noe, vil jeg si).

Det var derfor jeg kjøpte First Price Ostepop, (hos dere), på fredag.

Butikken deres er også veldig trang, å gå rundt i, (synes jeg).

Den ved gamle Sheraton er mye mer oversiktlig, og har First Price
Cola, (1.5 liter), på pall.

Jeg hadde en mor, på 70-tallet, (Karen Ribsskog), som pleide å sende
meg til butikken, (vi bodde i Storgata på Østre Halsen, og der var det
tre matbutikker, innenfor hundre meter cirka, fra der vi bodde).

Så jeg har handla mat, siden at jeg var cirka fire år gammel.

(For mora mi sendte meg for å kjøpe melk og karameller osv., fra jeg
var tre-fire år gammel, husker jeg).

Og det var i 1974, mener jeg.

Og nå er det 2005.

Så jeg har handla mat, i over 40 år nå.

Det blir en del tusen ganger, som jeg har handla mat, (vil jeg si).

Og jeg har også vært kasserer selv, (på CC Storkjøp i Drammen, hos
Matland/OBS Triaden, i Lørenskog og i flere Rimi-butikker, (hvor jeg
også har jobbet som leder)).

Og bodd i flere år i England, (og også litt i andre land som Sveits,
Tyskland og Frankrike), og handla i matbutikker der.

Og jeg må si det, at makan til oppførsel, som han kassereren deres hadde.

Det har jeg ikke vært borti før, hvis jeg skal være ærlig.

Jeg kan ikke husker noe lignende, ihvertfall.

Så dette var sjokkerende, synes jeg.

Erik Ribsskog

PS.

Det hadde også vært greit.

At når dere svarer, på en klage.

Så kan dere beholde den originale e-posten, (fra meg), i svar-e-posten deres.

Så får man hele saken, på et sted, liksom.

PS 2.

Det er også sånn, at hvis jeg går i butikken deres, (for å handle), om kvelden.

Så ruller dere brøda, bort til ved flaskeautomaten.

Før den siste kunden, er ute, av butikken.

Dere kunne også hatt tørkepapir, ved flaskeautomaten, synes jeg.

(Og ikke bare en sånn 'luft-håndtørker', eller hva det er igjen).

Og på Kiwi Billingstad.

Så setter de brøda, ut i vindfanget, (altså på utsida av
kassa-områden), før den siste kunden er ute av butikken.

Er det gratis brød da, (kan man vel lure på).

På Kiwi-butikken ved Sheraton, så har dere flere ganger hatt
potetgull, (fra Maarud), utafor kassaområdet.

Er det gratis da, eller.

Tortilla Chips, fra Maarud, som vanligvis koster 20-30 kroner, (den
med innbakt pepper-korn, i 'chipsene'), har også blitt solgt, for kun
fem kroner posen.

Det må da være tapsprosjekter, når dere selger potetgull så billig.

Og en halv kilo marsipan, koster bare cirka 6-7 kroner, hos Kiwi, (og Rema).

Men det 'tilbudet' har jeg sett, i mange butikker.

Og den varen, ligger i bakehylla.

Og ikke utafor kassaområdet.

Det kan jeg ikke huske, at vi hadde, da jeg jobba, som Rimi-leder,
(nemlig varer, som ligger utafor kassaområdet og inngangsporten, til
butikken).

Men det vel antagelig ikke gratis likevel, hvis jeg skulle tippe.

Men litt rart, syntes jeg, at dette var.

Så jeg tar med om dette, i samme slengen.

Jeg har også bodd, i mange år, i England.

Og der skrev de 'Mr. Ribsskog'.

Og ikke fornavnet mitt.

Det blir litt 'klamt', synes jeg.

Hva med bare 'hei'.

Dette har noe med å være konform og vise respekt å gjøre, synes jeg.

Når dere ikke klarer det, selv når dere svarer på en klage, så synes
jeg det, at dette, er veldig dårlig.


2015-01-05 15:54 GMT+01:00 KIWI 322 SLEPENDEN <kiwi.slependen@kiwi.no>:
> Hei Erik
>
>
> Takk for tilbakemeldingen.
>
>
> Jeg vil beklage hendelsen som skjedde lørdag på Kiwi slependen. Du skal
> selfølgelig få så mange poser du ønsker uten at kassereren skal blande seg
> borti det. Kunden har alltid rett og kundeservice er den viktigste delen av
> jobben vi gjør.
>
>
> Jeg har tatt dette opp med den aktuelle kassereren og skal ta det opp med
> alle på personalmøte nå på søndag.
>
>
> Håper du slipper flere uhyggelige opplevelser i fremtiden
>
>
>
> Mvh
>
>
> Kristian Jansson
>
> Butikksjef
>
> KIWI 322 Slependen
>
> This e-mail message may contain confidential or privileged information. If
> you are not the intended recipient, please delete the message and any
> attachments and notify the sender by return e-mail. You should not retain,
> distribute, disclose, or use any of the information in this message.