torsdag 23. juni 2016

Jeg sendte en e-post til Samferdselsdepartementet

Erik Ribsskog
Klage på Ruters reisekort - uttalelse om manglende svar fra Ruter
Erik Ribsskog     Thu, Jun 23, 2016 at 3:27 AM
To: postmottak@sd.dep.no
Cc: juridisk , Postmottak DSB , "postmottak@sivilombudsmannen.no" , post@konkurransetilsynet.no, Politikk Høyre , Akademikerforbundet
Hei,

jeg viser til e-post sendt tidligere i dag.

Ruter sin umodne medarbeider, (må man vel si, siden at hu skrev så barnslig, om den søppelkasse-episoden, som om det var noe om Rusken, (heter det vel), for barn), skrev at jeg må sende tog-klagen, til NSB.

Men jeg sendte den klagen, først til dere, hos Samferdselsdepartementet.

Da må staten sende den riktig, mener jeg.

Da får enten Ruter eller dere hos Samferdselsdepartementet sende den klagen riktig, mener jeg.

Det er vanlig skikk og bruk, (sånn som jeg husker det, fra da jeg gikk, på handel og kontor, på 80-tallet).

Så det må jeg klage på.

Jeg har også klage på Ruter sine billett-automater, (dårlige touch-skjermer, blant annet).

Og jeg har klaget på Ruter sine reisekort.

(Problemer vedrørende personvern.

Og problemer vedrørende Rykkinn-bussene sine kort-lesere, (som noen ganger piper og andre ganger lyser grønt, (sånn at det blir, som en slags 'talibansk promille-kontroll'), og det blir som noe 'finsk' og, siden at det ikke er klart, hva man skal si, (til sjåføren), når man bruker dette kortet, (på bussen), synes jeg).

Og det er også et samfunnsmessig svakt system, når man har billetter på mobilen.

En mobiltelefon går ofte tom for batteri, og man må huske å lade den 'hele tida'.

Men de gammeldagse månedskortene, (i papir), de slapp man å lade, (for å si det sånn), de kunne man bare ha, i jakkelomma, for eksempel, og det måtte da vært mulig, å hatt et tradisjonelt månedskort, som Ruter kunne tilby, sine kunder.

Istedet så får vi svake systemer på mobil og magnetstripe-kort, som legger igjen elektroniske spor etter seg, (sånn at man kan overvåke, nærmest i real time vel, hvor trafikantene er, til enhver tid).

Hva med personvernet?

Og de gamle kortene, var også, for en bestemt måned.

Men reisekort, er for 30 dager.

Så det blir noen ganger sånn, at et 30 dagers kort, ikke er nok, for en måned, (hvis måneden har 31 dager).

Så det var også på den måten greiere, med de gammeldagse papp-kortene, synes jeg.

Hvorfor skal jeg ikke få svar på disse spørsmålene, lurer jeg.

Er det sånn at dette er noe slags 11. september-lover, som gjør, at Ruter ikke kan svare, på dette, siden at myndighetene driver med noe slags hemmelig overvåkning, eller noe i den duren.

Er det sånn jeg skal tolke Ruter sitt svar, i den e-posten, som jeg sendte om til dere, tidligere i dag?

Bare lurte.

Med hilsen

Erik Ribsskog


2016-04-15 14:45 GMT+02:00 :

    Se vedlagte saksdokument:

    

    Med hilsen

    Samferdselsdepartementet