søndag 15. april 2018
Dette virker snålt, synes jeg. Prisspioner var nesten aldri et tema, da jeg jobba i butikk, (fra 1988 til 2004). Det virker rart at en av kjedene skal ha kontaktet sine konkurrenter, for å bli enige om regler for prisspioner. I gamle dager så var det vel sånn, at kjedene sendte folk, for å handle varer, i konkurrentenes butikker. Og så lot disse som at de var vanlige kunder. (Noe sånt). Men hvor lang tid tar det å handle 3000 varer per måned, liksom. Nei, det kan man kanskje lure på. Det virker som at dette med prisspioner er blåst opp. Hm
https://www.aftenposten.no/okonomi/i/7lg4X8/Ekspert-om-dagligvarebransjen-Slik-kan-kjedene-ha-samarbeidet
PS.
Det står også, at prisspioner fører til, at tilbud blir kopiert.
Men tilbud.
De blir jo annonsert i aviser, osv.
Så de er jo uansett aldri hemmelige.
(For å si det sånn).
Så her kan konkurrentene herme uansett.
Det kan være sånn, at kjedene har prøvd å bruke prisspioner, for å roe ned kundene.
Kundene savner kanskje at butikksjefen går rundt og bestiller varer.
Etter at butikkene har fått butikkdata-systemer, som bestiller varer automatisk.
(Noe ihvertfall Rimi fikk seg, i 2002, (var det vel)).
Og derfor har man istedet hevet inn, en haug med 'dummies', som kundene innbiller seg, at bestiller varer, da.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog