tirsdag 25. september 2018

Det er dette som har skjedd med potetgull. Det ordet har gått inn i dagligtalen som en betegnelse på potet-snacks. Og det kalles visst en degenerering av varemerket, (ifølge Coca-Cola). Noe sånt


PS.

Coca-Cola sier at det er 'veldig skadelig' hvis et varemerke degenereres.

Men Maarud får vel mye gratisreklame, grunnet det, at folk kaller all potetsnacks, for potetgull.

Så at det er skadelig.

Det høres litt rart ut.

Men at Coca-Cola vil hindre en konkurrent, i å bruke varemerket Sprite, som del, av sitt varemerke.

Det skjønner jeg.

De vil ikke ha mer konkurranse.

Og de vil vel ikke, at deres varemerke, skal forbindes, med Jallasprite.

Og de vil vel ikke ikke 'vanne ut' sitt varemerke, (ved å la konkurrentene få bruke det).

Det er vel forståelig.

Sånn har vel firma som Coca-Cola alltid vært.

(At de konkurrerer, på en tøff/hard måte, om markedsandeler.

For å si det sånn).

Det er visst sånn, at i Amerika, (spesielt i nærheten av Coca-Cola sin hjemby Atlanta), så kaller folk all brus for 'Coke'.

Så der har det også skjedd en sånn degenerering.

Men Coca-Cola sine konkurrenter må nok pent finne seg i, å kalle sine varer, for andre ting, enn Coke.

(I reklamer, og på vare-emballasjen, osv.).

Så hvordan Maarud klarte å miste kontrollen, på sitt varemerke 'Potetgull'.

(For Orkla/Kims får nå også lov å bruke ordet potetgull, i beskrivelsen på pakken, osv.

Noe de norske domstolene bestemte, for noen få måneder/år siden).

Det kan man kanskje lurer på.

Her har nok Maarud noe å lære, av Coca-Cola, (hvis jeg skulle tippe).

(Noe sånt).

Så sånn er nok det.

Bare noe jeg tenkte på.

Mvh.

Erik Ribsskog

PS 2.

Her er mer om dette:


http://popvssoda.com