fredag 5. juni 2020
Rema var så stolte av Æ-appen, da den dukka opp, (for tre-fire år siden). Men det viser seg, at den appen, visst kan brukes, som et verktøy, for overvåkning. Hva blir det neste? Er ikke dette Datatilsynet sitt bord? Hvorfor har myndighetene godkjent dette?
https://www.nrk.no/norge/rema-app-kan-misbrukes-til-overvaking-1.15041044
PS.
Rema sier, at det ikke finnes noen løsning, for dette problemet, (at app-brukerne taster inn riktig kontonummer).
Men jeg mener å huske, at PayPal har/hadde en løsning, hvor de satt inn noen få øre, på kontoen ens.
Og så måtte man bekrefte beløpet, som ble satt inn.
(Noe sånt).
Og Rema kunne vel også, ha satset på, en lignende løsning, av Domino-kort, Trumf-kort eller Forbrukersamvirket sine medlemskort.
Alt dette, (Æ, Domino-kort, Trumf-kort og også delvis Forbrukersamvirket sine medlemskort), er jo lojalitets-programmer, (for å si det sånn).
(Så man trenger nødvendigvis ikke kontonummeret til folk, for å ha et lojalitetsprogram.
Det er vel for at man skal slippe bryet, rundt det å spørre om Æ-kort, (og kunden slipper også bryet med å finne fram kortet).
Men å la noe sånn latskap ødelegge for folks sikkerhet, (ved at folk kan overvåkes, gjennom dette lojalitetsprogrammet).
Det tar seg ikke ut.
Vil jeg si).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Mvh.
Erik Ribsskog
PS 2.
Man kan også lure på, hvorfor det tar 3-4 år, før en så stor/alvorlig bug, (som den i Æ-appen), blir kjent.
Man kan nesten lure på, om det snart ikke finnes åndsfriske mennesker lenger.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 3.
Rema kunne også ha verifisert kontonummeret til folk, på en annen måte.
De kunne ha kontaktet banken.
Og så fått adressen, som tilhørte det aktuelle kontonummeret.
Og så sendt en verifiseringskode, i posten.
(Noe sånt).
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 4.
Det er også sånn, i Norge.
At ethvert register, (som en bedrift/organisasjon har), skal godkjennes, av myndighetene, (jeg lurer på om det var av Datatilsynet).
Og det er ikke lov å koble sammen to registre, (av personvern-hensyn).
(Sånn som jeg husker det, fra handel og kontor.
Hvor jeg gikk, fra høsten 1986 til våren 1989).
Så dette med lojalitetsprogrammer, er muligens litt som et minefelt, for butikk-kjedene.
Men Rema gjør det ikke enkelt for seg selv, når de absolutt skal bruke, en sånn 'nerdete' app.
(For å si det sånn).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 5.
Jeg prøvde å teste Æ, da det lojalitetsprogrammet var nytt.
Men det fantes bare, for smart-telefoner, (med Android-operativsystem og Apple sitt operativsystem).
Og ikke for PC-er.
Selv om det programmet godt kunne ha vært på en PC.
For det er sånn, at man bare skal taste inn et kontonummer.
Så man trenger jo egentlig ikke, å drasse med, en mobil, til butikken.
For kontonummeret finner jo Rema, fra Visa-kortet, (siden at kort-automaten er koblet opp mot butikkdata-systemet).
(For å si det sånn).
Da jeg jobba på Matland/OBS Triaden, (hvor jeg jobba fra 1990 til 1992).
Så var det vel forresten sånn, at kortautomaten brukte, et annet datasystem.
Sånn at man fikk ut en kvittering, fra kortautomaten.
Og en annen kvittering, fra kassa-apparatet.
(Noe sånt).
Så de seinere løsningene, (hvor butikkdata-systemet er koblet sammen med kort-automaten), er muligens litt på grensen, (i forhold til personvern-lovgivning osv.)
Hm.
Så sånn er muligens det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 6.
Da jeg jobba som Rimi-leder.
(Noe jeg jobba som fra 1994 til 2004).
Så hadde vi den siste tida automatisk varebestilling.
Og da hadde vi et dataprogram, (som jeg ikke ble kurset i, for jeg var sykmeldt, i forbindelse med min arbeidssak, osv.).
Men vi hadde ikke noe dataprogram, hvor man kunne søke, på hva som de forskjellige kundene, hadde kjøpt, (den dagen).
(Sånn som jeg husker det).
Vi kunne vel se, hvor mye vi hadde solgt, av hver vare.
Men vi kunne ikke søke på et kontonummer.
Og så få opp alle kjøpene, til en kunde.
(Sånn som jeg husker det).
Men det kan tydeligvis Rema sine kunder.
Og det kan nok Rema, (og de andre kjedene), sine hovedkontor.
(Hvis jeg skulle tippe).
Så det er muligens rart, at disse systemene, (at kontonummeret lagres i forbindelse med kassalappene), er godkjent, (av myndighetene).
For det er vel lett, å sitte og søke, på hva en bestemt kunde, da har kjøpt, (i årenes løp), hvis man har kontonummeret, (eller lojalitetsprogram-nummeret), for å si det sånn.
(Men dette er muligens greit, så lenge, at disse kjøpene, ikke blir lagret, under kunden sitt navn, i et datasystem, (som hovedkontoret sine ansatte, kan sitte og bla i).
Noe sånt).
Så sånn er nok det.
Bare noe jeg tenkte på.
Men men.
PS 7.
Her er mer om dette:
https://johncons-mirror.blogspot.com/2017/01/jeg-prvde-installere-pa-laptop-en-min.html